Köznevelés, 1960 (16. évfolyam, 1-24. szám)

1960-10-26 / 20. szám

636 A MEGBILINCSELTEK Két fegyenc szökése, üldözése, elfoga­­tása — közönséges bűnözőkről van szó! — szokványos kalandfilmet ígér. Ha a két rab még egymáshoz is van bilin­cselve s kutyákkal hajtják őket, némi ízléstelen hatásvadászatot is gyanítunk. Ám ez a történet Amerikában játszódik. S az egyik rab néger, a másik fehér! A fehér gyűlöli társát, mert az néger s a néger gyűlöli a fehért, mert az gyű­löli őt. Gyűlöletükkel együtt kell mene­külniük, hiszen életre-halálra össze van­nak láncolva, egymás nélkül egy lépést sem tehetnek. Az új amerikai film ren­dezője, Stanley Kramer Sidney Poitier és Tony Curtis kiváló kettősével megragadó, csak néhol lassú, jelentős részében azon­ban hallatlanul izgalmas filmet készített a megbilincseltekről. Megmutatja, hogy az emberek fajra és bőrre való tekintet nélkül egymásra vannak utalva, s ha hamarabb nem, a közös veszélyben meg­születik köztük a szolidaritás, a barátság, a hűség. A pedagógus azonban jó, ha fel­figyel valamire. Két fegyenc menekül jó­részt ellenszenvesre rajzolt üldözők elől, s a nézőben óhatatlanul rokonszerv tá­mad irántuk: nekik drukkolunk. Ám a filmben csak a négerről derül ki, hogy bűne menthető s büntetése embertelen volt, a fehér minden bizonnyal közön­séges vagány, aki megérdemelte a bör­tönt. Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy a két megbilincselt nem azért nyeri el rokonszenvünket, mert általában szeret­jük az üldözöttet pártolni az üldözővel szemben, hanem elsősorban azért, mert a film végén igaz emberi érzelmekről adnak bizonyságot. Mondhatnánk: az egymás iránti hűség tűzében tisztára ég­nek. — A film tíz éven alul nem ajánlott. KÜLÖNLEGES MEGBÍZATÁS Mihail Svejcer rendező legújabb alko­tása az utolsó évtizedét élő cári biro­dalom feszült, forrongó világát idézi. Ti­zenhárom halálraítélt bolsevikot társaik kiszabadítanak, s a balti flotta egyik cir­kálóján elbújtatva Franciaországba szök­tetnek. A sokszáz főnyi legénységgel, tiszttel megrakott hajón a menekülők sorsa néhány bolsevik matróz s a forradal­már Panyin hadnagy bátorságán és lele­ményességén múlik. A film légköre a húszas években készült kitűnő szovjet forradalmi filmekre emlékeztet. A törté­nelmi hűség, a természetes körülmények között készült felvételek mellett az elmé­lyült színészi játék, az érdekes, fordula­tos cselekmény a film fő erénye. Tíz éven alul nem ajánlott, felső tagozati és gimnáziumi tanulók látogathatják. (F.) 1 ÜRE LÉPNI SZABAD Egy közéleti kitűnőség megígéri egy sokt­agú munkáscsaládnak, hogy jogos lakáskérésüket határidőre elintézi. Ha nem, ám költözzenek be az ő pasaréti villájába. A határidő lejár s a költözkö­dés megtörténik. Erre az alaphelyzetre épül ez az új magyar filmvígjáték, mely­nek további bonyodalmait már egy ko­médiába áttett modern Rómeó és Júlia történet szolgáltatja, természetesen happy end­del. A képtelen helyzetből a film ké­szítői sok mulatságos fordulatot terem­tenek s módot lelnek néhány visszásság, néhény igazán nevetséges dolog megmu­tatására. A film azonban elég egyenetlen, akad benne bőven érzelgős rész, elhasz­nált és erőltetett poén, így is élvezzük Páger Antal játékát a neki való szerep­ben, a színésznő-feleség szerepében pe­dig Tolnay Klári remeklését. Makk Ká­roly, a rendező jó ritmust adott a film­ A PRÓBA FOLYTATÓDIK Julius Fucikról, a csehszlovák kommu­nisták nagy mártírjáról szól a színdarab, melynek címszerepét a fiatal Frantisek Lukavec kapja. A darabban együtt kell játszania volt tanárával, akit — politikai okokból — régebben eltávolítottak a fő­iskoláról, többek között Frantisek javas­latára. Ha a film arról szólna, hová ve­zet kettőjük fellángoló ellentéte a mű­vészi munkában, alighanem sikerültebb lenne. Ám a forgatókönyv írói a két színészt nemcsak politikai és művész­ellenfelekként állítják szembe egymás­sal, hanem mind férfiakat is vetélytár­­sakká tették. Frantisek példáján pedig még azt is meg akarták mutatni, hogyan sodorhat veszedelembe egy fiatal színészt, ha egyszerre kapja fel őt a rádió, a film, a televízió. A film motívumai, konflik­tusai így egymást gyengítik, a sok bo­nyodalom pedig erőltetett cselekmény­vezetést kíván. (Tíz éven alul nem aján­lott.) En­­nek, de a környezet némi lakkozásáért ő a felelős. A film korhatár nélkül láto­gatható. (Vár.). SOMBRERO Végre egy igazi gyermekfilm, sok ka­landdal és vidámsággal. Vakációzó úttö­rők színielőadásra készülnek, s „meny­nyi baj lesz még ebből, ajaj” — jelenti be Tökmag, a főszereptől méltatlanul el­ütött Sura barátja a film elején. Jóslata beválik: a falraesett Sura ugyancsak meg­tréfálja pajtásait s méltó bosszút áll az őt ért sérelemért. Tamara Liszi­ián ren­dező kiváló gyermekszínész-gárdát szer­vezett — elsősorban Surát és Tökmagot szeretnénk más filmekben is viszont­látni —, másrészt igazi gyermekvilágot teremtett, az ifjúság sajátos szemléleté­vel, izgalom- és kalandvágyával, termé­szetességével. A beszámolót ezúttal nyu­godtan zárhatjuk azzal: e film leghiva­­tottabb kritikusai maguk a gyermekek, akik minduntalan hangos kacagással ho­norálják a szovjet filmművészek sikerült munkáját. A színes, magyarul b­eszélő film korhatár nélkül ajánlott, általános iskoláknak a csoportos látogatást is ja­vasoljuk. 60.8629/2 — Zrínyi Nyomda, Budapest . KÖZNEVELÉS A Művelődésügyi Minisztérium folyóirata. Megjelenik minden második szerdám Szerkesztő: PETRO ANDRÁS SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Bakonyi Pál, Balázs Mihály, Kelemenné Hadabás Ella, Ilku Pál, Járó Miklósné, Miklósvári Sándor, Varga Kovács János Az .­Alsotasozatu oktatás-nevet és” mellékletet szerkeszti: dr. Szabó Ödönné. Kiadja a Tankönyvkiadó Vállalat. Kiadásért felelős: VÁGVÖLGYI TIBOR igazgató. Szerkesztőség: Budapest V . Szalay utca 10-14 sz. Telefon 318-760. 118-600. 125-390. Terjeszti : MAGYAR POSTA. Előfizetés és reklamáció: POSTA KÖZPONTI HÍRLAPÍRÓJA, Budapest. V.. .József nádor tér 1. sz. vagy bármelyik postahivatalnál. Csekkszámlaszám: egyéni 61.276, közületi 61.066 (vagy átutalás a M. N. B. 47. M. folyószámlájára.) Előfizetés egy évre 30 forint. ___________Példányszám: 23 400 (melléklet: 19 800). TARTALOM A REFORM VITÁJÁ­RÓL. LUGOSSY JENŐ: Tanácskozás közben 605 Szocialista meggyőződéssel (Fa­ragó Jenő) 607 Kis kérdések? (f. j.) 608 KIRÁLY LAJOS: A 4+2-es ok­tatási formáról 609 SARNY­AI VENCEL: Mire le­gyenek büszkék? 610 NOVEMBER 7 -RE VALERIJ BRJUSZOV: Az orosz forradalomhoz (vers) 611 KISPEST­I ISTVÁN: Egy hó­nap a Szovjetunióban 612 KAROSAI KULCSÁR ISTVÁN: Műsortervek november­i ün­nepére 618 Erkel Ferenc emlékezete (Lo­­sonczi Ágnes) 615 Egy szobor ügyében (—z—) 616 ZOLTAI DÉNES: Filozófiaokta­tás a középiskolákban 617 Az ENSZ-közgyűlésről (—boáé—) 619 LAKI PÁL: A felnőttoktatásról 621 SZABÓ KÁLMÁN: Jövő évi könyvkiadási tervünk 623 PSZICHOLÓGIA NYIRKOS TIBOR: Hajdú-Bihar megyei tapasztalatok 625 PEDAGÓGIAI KÖNY­VEKRŐL P. M. JAKOBSZON: Az érzel­mek pszichológiája (Kelemen Lászlóné) 627 A Pedagógiai Szemle 10. száma (B.) 628 Bibliográfia az oktatás tartal­mának kérdéseiről (I.) 628 FORUM CSÁSZTVAI ISTVÁN: Gyer­mekirodalmunk szocialista öröksége 629 KÜLFÖLD Iskolai reformtörekvések a ka­pitalista országokban 631 VILÁGSZERTE 633 VÁLASZOK MUNKA­­Ü­GY­I KÉRDÉSEKRE 634 Fapados szerelem (Petró András) 635 ALSÓTAGOZATI OKTATÁS-NEVELÉS (Az „A” jelű példányok melléklete) GÉCZY ETELKA: A tartalom és a forma egységére törekvés a III. osztály fogalmazás tanítá­sában I CSÁKI IMRE: Két „nehéz” írás­beli műveletről IV ÚJÍTÁSOK RITLY IGNÁC: „Egyszeregy az egy” dominó VII TANÁCSADÁS A számtan „dolgozatokról” (Faragó László) VIII

Next