Köznevelés, 1961 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1961-01-04 / 1. szám

Ném­edi Lajos Az iskolareform és a pedagógiai főiskolák A Köznevelés november 23-i számában Ladányi Andor Az iskolareform és a tanár­képzés című cikkében a tudományegyetemeken folyó tanárképzés problémájával foglalkozott. Ez a cikk nem szeretne ismétlésekbe bocsátkozni és ezért elsősorban a pedagógiai főiskolák sajátos kérdéseit veti fel. A­z általános iskolai törvény megalkotása után 1947- ben Pesten és Szegeden, 1948-ban pedig Debre­cenben és Pécsett kezdték meg működésüket a népi demokrácia új típusú tanárképző intézményei, a pe­dagógiai főiskolák. (A debreceni egy év múlva Egerbe került és azóta ott működik, a budapesti pedig 1955- ben megszűnt.) Az új intézményeknek az a feladata, hogy az általános iskolák felső tagozatai számára ké­pezzenek szaktanárokat. A pedagógiai főiskolák létrejöttében szovjet tapasz­talatok és az általános iskola gyorsan kikristályosodó érdekei játszottak szerepet. A kialakuló új rend alko­tásai voltak. Nem kötötte őket a terhes ellenforradal­mi múlt. Már az 1949-es egyetemi reform előtt beve­zették a marxizmus—leninizmus oktatását. Szervezeti felépítésükben és munkájukban kezdettől fogva az egy­személyes felelős vezetés elve érvényesült. Az új tanárképző intézmények nevükben viselték a pedagógiai jelzőt, és ennek a megindulás percétől szá­mos hasznos következménye volt. A nagy tanárszük­séglet rövid kiképzési időt tett indokolttá. A szűk ke­ret eleve eldöntötte a bölcsészeti karok sokáig kísértő álproblémáját: „tudósképzés vagy tanárképzés“’, a ta­nárképzés javára. A sok változáson átment tanterv igyekezett mindig szem előtt tartani az általános iskola érdekeit. A peda­gógiai tárgyak specifikus súlya mindig nagyobb volt a képzés egészében, mint a bölcsészettudományi karo­kon. Igen jelentékeny előny az is, hogy a főiskolákkal kezdettől fogva szervezeti egységet képeznek a gya­korló általános iskolák. De a pedagógiai jelleget, a ta­nárképző funkció elsődlegességét nemcsak ezek a té­nyezők, hanem az egész oktatás pedagógiai irányult­sága, a tanított szaktárgyi anyag kiválogatásában ér­vényesülő tanárképzési szempontok biztosították és biztosítják ma is. A pedagógiai főiskoláknak, mint a születő új rend alkotásainak, nem kellett a fordulat éve után olyan mélyreható változásokon átmenniük, mint az egyetemeknek. Tantervi változások azért bőven akad­tak, a népgazdaság szükségletei szerint. A hároméves képzési idővel két fő- és egy mellékszakra képző főis­kolák, 1950-től kezdve már csak két évet kapnak a kétszakos tanárképzésre. 1955-ben azonban megérnek a körülmények arra, hogy most már magasabb síkon, sok pedagógiai tapasztalat birtokában visszatérjenek a hároméves képzéshez, két szak mellett. Pártunk művelődéspolitikai irányelvei alapján ala­posan átgondoltuk a főiskolák egész képzési rendszerét, így sikerült azt az iskolareform lényegének megfele­lően, de még a reformmunkálatok megindulása előtt közelebb vinni az általános iskolák igényeihez, tehát az élet követelményeihez. 1959/60-tól kezdve négy év alatt háromszakos tanárok­at képezünk a főiskolákon. Ezek a tanerők az összevont osztályú általános is­kolákban (ahova ma a legtöbb fiatal tanár kerül), sok­kal jobban felhasználhatók, mint a kétszakosok. Ezen a módon sikerült megerősíteni az ének-, a rajz- és a testnevelés-tanárképzést. Az általános iskolák új tanár­szükségletét elégítjük ki a múlt tanévben bevezetett szakokon, a műszaki ismeretek és gyakorlatok, vala­mint a mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok tanszé­keken folyó képzés útján. A­­zakemberek előtt felmerülhet a kérdés, lehet-e há­rom szakra képezni tanárokat négy év alatt?! Több mint egy évtizedes tapasztalataink alapján igen­lő­ választ adunk erre a kérdésre. Képeztünk már két-­­zakra két év alatt tanárokat, és ezeknek döntő több­sége megállja a helyét az iskolákban. Tisztában va­gyunk azzal, hogy neveltjeink nem lesznek szaktudó­sok. Nem adunk művészeket­ a falunak, de küldünk jól képzett énektanárokat és rajztanárokat, akik tudnak tanítani az iskolában és segítik a falusi kultúrmunkát. Segítik pedig azért is, mert csakugyan kimennek a fa­lura és megmaradnak a falun. A négyéves képzésnek a mi szemünkben óriási előnye, hogy így az általános iskolai katedrákra érettebb emberek kerülnek. Nekünk pedig több időnk van arra, hogy közöljük velük a szük­séges ismereteket, és főleg több időnk van arra, hogy formáljuk a jövő tanárainak személyiségét. • A négyéves, háromszakos tanárképzés első esztende­jét lezártuk. Bár a beiskolázás objektív nehézségek miatt az első alkalommal nem egészen kívánságaink szerint sikerült, mégis azt a tapasztalatot szűrhettük le, hogy ez az új képzési forma a módszerek további csiszolása mellett megoldható a hallgatók túlterhelése nélkül. A felsőoktatási reform keretében most az a felada­tunk, hogy a tanárképzés reformjának alapvető prob­lémáit megoldjuk. Ladányi Andor említett cikkében részletesen elemzi ezt a nagy feladatot és ennek rész­területeit. Fejtegetéseivel alapvetően egyetértek, és ezért csak néhány sajátos pedagógiai, főiskolai vetüle­­tét kívánom a kérdésnek megvilágítani. NV­­yilvánvaló, hogy számunkra is a szaktárgyi képzés­­ korszerűsítése az első alapvető feladat és egyben a kulcskérdés. Három­ szak mellett igazán nagyon ala­posan meg kell fontolni, mit kell és hogyan kell taní­tani, és mi az, ami nélkülözhető a jövő általános isko­lai szaktanárainál. A szaktárgyi képzés korszerűsítésé­nek egyik fő célkitűzése valóban a világnézeti nevelő jelleg erősítése. Emellett — elkerülve a prakticista ér­ !

Next