Köznevelés, 1962 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1962-04-03 / 7. szám

Idei Kossuth-díjasaink: SZÁNTAI ISTVÁN Munkás, mérnök vagy művész esetében kézzelfoghatóbb az indo­kolás: Kossuth-díjat kapott a mun­ka újszerű megszervezéséért, nagy jelentőségű találmányáért, kiváló alakításáért. Pedagógusról szólva a megfogalmazás szükségszerűen ál­talánosabb, hiszen a nevelő tehet­sége, tudása ritkán sűrűsödik ösz­­sze egyetlen nagy tettben, alkotás­ban; ha van életműve, ezernyi ap­ró mozaikdarabkából tevődik ösz­­sze: tanítványai, a keze alól kike­rült nemzedékek hordozzák maguk­ban. Szántai István „négy évtizedes példamutató oktató-nevelő munká­jáért” kapta a kitüntetést. Hatal­mas, gazdag tartalmú tarsoly ez a négy évtized, s ahogy gazdáját az életéről, munkájáról faggatom, bizony nehéz a választás: mit is emeljen ki belőle. — Először talán néhány életraj­zi adatot, éppen csak a főbbeket, bemutatásképpen. Sosem volt ne­héz számon tartanom, hogy hány éves vagyok: 1900-ban születtem. A következő dátum meg éppen kétszeresen emlékezetes számomra: tanítói kinevezésem kelte 1919. már­cius 21., a Tanácsköztársaság ki­kiáltásának napja. Tizenhét évig tanítottam a csongrád—maszlaghal­mi tanyai iskolában összevont hat osztályt. 1936-ban bekerültem a vá­ros belterületére, tíz évig tanító­ként dolgoztam, majd igazgatónak neveztek ki. Egyszerre négy funk­ciót is viseltem: iskolaigazgató, ál­talános iskolai tanulóotthon igaz­gatója, körzeti iskola­felügyelő és a pedagógus szakszervezet járási elnöke voltam. Aztán két év Sze­geden, függetlenített iskolafelügye­lőként, majd újra itthon, Csong­­rádon. 1954. óta a Szabadság téri általános iskolában tanítok, és a szentesi járás — hozzá tartozik Csongrád város is a magyar-törté­nelem szakfelügyelője vagyok. Ez hát a keret, pedagógus pályá­jának rövid vázlata. De nyúljunk csak bele újra abba a bizonyos tarsolyba... Előkerül belőle egy vörös diplo­ma, a szegedi pedagógiai főiskola tanúsítja, hogy Szántai István 1955- ben magyar nyelv és irodalomból valamint történelemből csupa jeles eredménnyel szerzett tanári okle­velet, ötvenöt éves korában! Jellemző megnyilvánulása ez Szántai István alapvető magatar­tásának: komolyan venni, amit az ember csinál, és fiatalos lendület­tel vágni neki minden újszerű fel­adatnak. 1950 nyarán például megismer­kedett Mjelnyikov szovjet akadé­mikus didaktikai eljárásával, amely az osztatlan és részben osztott is­kolákban folyó oktató-nevelő mun­kát szervezettebbé, tervszerűbbé te­szi. Ő maga tizenhét évig volt ta­nyai tanító — rögtön felismerte az új módszer előnyeit és egyik lelkes úttörője lett. Órával a kezé­ben, percre ellenőrizte, hogy mi­ként tudja megvalósítani a taní­tásban, és mennyi felkészülési időt igényel a pedagógustól. (Elvei kö­zé tartozik ez is: mielőtt valamit másoknak ajánlana, előbb mindig kipróbálja — a saját „bőrén”.) Az­tán a minisztérium megbízásából tanulmányozta a Mjelnyikov-mód­­szer alkalmazását magyar viszo­nyokra, terjesztésére megyei mun­kaközösséget hozott létre, országos tapasztalatcsere-bemutatót rende­zett, előadásokat tartott, újfajta he­ti óraterveket, órarendeket dolgo­zott ki. Az ő közreműködésével készült a ma is érvényben levő útmutató a történelem tananyag feldolgozásához összevont tanuló­­csoportokban. A pedagógus munkának ez az egyik legnehezebb területe: az osz­tatlan iskolában végzett oktatás­nevelés azóta is állandóan foglal­koztatja. Éppen az idei tanévben indított el a körzetébe tartozó ta­nyai iskolában egy „formabontó”, a hagyományos vegyes típusú órá­tól eltérő módszertani kísérletet a történelem eredményesebb tanítása érdekében. De ha a kísérletező-kutató kedv­nél tartunk, akad rá más példa is bőven a négy évtized tarsolyá­ban. Egyszer például számtan­­órát hallgatott az ötödik osztály­ban. Felfigyelt arra, hogy a tanár­nő jelest adott gyerekeknek, mert logikailag helyesen vezették le a példa megoldását; egy-egy szorzá­st vagy osztási részműveletben ugyan hibásan számoltak, de ezt csak véletlen tévedésnek könyvelte el. Nem így Szántai István. Nem nyugodott, amíg utána nem járt a problémának. Felmérő dolgozatot íratott négyszáz negyedikessel. Kö­zülük nyolcvannak jelese volt szám­tanból, s ennek ellenére ötven szá­zalékuk nem tudta hibátlanul el­végezni a négy alapműveletet nu­merikus számokkal. Valami intő jel felkelti az érdek­lődését, „ráharap” a témára száz meg száz tanulóval végzett felmé­rés alapján megállapítja a diagnó­zist és keresi a hibák orvoslásának módját — ez a „menetrendje” új­ra meg újra, s a cél: az iskolai oktató-nevelő munka színvonalának szüntelen emelése. Milyen pedagógusok kellenek eh­hez? Negyvenhárom esztendő ta­pasztalatai alapján így fogalmazza meg Szántai István, önkéntelenül megrajzolva egyúttal saját portré­ját is: — Becsülje önmagát ki-ki any­­nyira, hogy akarjon és merjen ön­állóan dolgozni. Sajnos, a pedagó­gusok egy része szeret kész formá­kat kapni. „Mondják meg a fel­sőbb szervek, hogy mit csináljunk, aztán mi megcsináljuk.” Már­pedig az oktatásban-nevelésben lehet a leg­kevésbé sémákat használni, hiszen élő „anyaggal” dolgozunk, s éppen ezért a felelősségünk is különösen nagy. — önállóan gondolkozni — láto­gatásaim, beszélgetéseim során min­dig ezt kötöm a pedagógusok lel­kére. Sőt, erre nevelem tanítvá­nyaimat is a Szabadság téri isko­lában. Én nem leckét kérdezek a gyerekektől, hanem okoskodtatom őket. — No és ha már a pedagógiai elveimnél tartunk, talán közhely­nek hat, mégis kimondom: a leg­fontosabb, hogy őszintén szeressük a gyermeket. önként kínálkozik a kérdés: az imént nevelő tevékenységének ve­zérlő gondolatait summázta: milyen etikai iránytű vezérli a szakfel­ügyelőt? — Elsősorban a segítés! Egyszer felkértek, hogy az újonnan mun­kába állított felügyelőknek adjak valami általános útravalót. Nekik is azt tanácsoltam: Ne a hivatali tekintélyetekre építsetek, hanem vívjátok ki a tiszteletet, hogy mint képzettebb, tapasztaltabb embertől fogadják el az útmutatást, segítő bírálatot. Ahol viszont tudatos nemtörődömséget, súlyos mulasztást láttok, ott legyetek kérlelhetetlenek. Mert mélységesen bántja őt, ha valaki a pedagógus-munkát foglal­kozásnak tekinti. A gyermekneve­lés — szinte felizzanak szavai, ami­kor erről beszél — hivatás és tu­domány és művészet. Az alkotó pedagógust jutalmazza a neki ítélt Kossuth-díj. FELKAI ÉVA (Lukács Ágnes rajza 211

Next