Köznevelés, 1964 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1964-11-06 / 21. szám

2. osztály. Po hang tanítása, kettes ütem gyak. November 23. 11—11.20-ig. Kezdő dalcsokor: Badacsonyi szőlőhegyen, Elvesztettem zseb­­kendőmet. Szo-mi-do dallamfordulat ismert dallamokban: Hopp ide páromat. Badacsonyi . .. Nagy Duna, kék Duna (Éliás, Tóbiás). A dalokat tapssal, ritmushangszerekkel kísérve is éneklik. Az egyik dallam bemutatásakor sor kerül egy „morgós”, hamisan éneklő gyermekkel való egyéni foglalkozás bemutatására is. A gyakorló órát a Nagy Duna, kék Duna kezdetű dallam közös éneklése zárja. 5. osztály: A katonaélet a zenében November 24. 11.15—11.30-ig. Hallgassuk meg Bartók Béla Katonanóta című művét zon­gorán. Kövessük a dallamot a kottában. Valaki megpróbál­hatja szöveggel énekelni (33. lap). Beszélgessünk a katonaélet­ről. Milyen alkalmai kapcsolódnak a zenéhez? A vidámabb han­gulatú művekben sok pontozott ritmus fordul elő. Indulórit­musnak is hívják. Hallgassuk meg Schumann Katonaindulóját (34. lap) zongorán. Hasonlítsuk össze a Katonanóta és a Katona­­induló hangulatát. A trombitaszó a katonaélet elmaradhatatlan kísérője. Hallgassuk meg Haydn trombita jelét, a Takaródét (35. lap). Hasonlítsuk össze az eddig hallott két trombita jel (menet, takarodó) hangulatát. A menet trombiajelét szöveggel is tudjuk már énekelni (28. lap). Daloljuk el! Befejezésül a trombita játssza el. IDEGEN NYELVEK 7—8. osztály. Orosz társalgás 6. lecke. November 9. 11.20— II. gimn. Angol társalgás 6. lecke. November 13. 11.15—11.30-ig. 7—8. oszt. Orosz társalgás. November 16. 11.20—11.30-ig. II. gimn. Angol társalgás 7. lecke. November 20. 11.15—11.30-ig. 7—8. osztály. Orosz társalgás 7. lecke. November 23. 11.20— II. gimn. Angol társalgás 8. lecke. November 27. 11.15-4 11.30- ig. 11.30- ig. 11.30- ig. AZ iskolarádió MELLÉKLETE A barokk muzsika. I. November 11. Petőfi 15.05—16.05-ig. A három adásból álló sorozatban a barokk zenével ismer­tetjük meg a gyerekeket. Az első adás rövid tartalma: A barokk zene létrejöttének körülményei és stílusjegyei. Az elemzés gazdag zenei illusztrációra épül: Gabrieli, Frescobaldi, Monteverdi, Schütz és Alessandro Scarlatti műveiből hangzanak el részletek. A műsort összeállította: Mohayné Katanics Mária. „Életre, halálra a Mekong ellen**. November 14. Petőfi 15.05—16.03-ig. Hangjáték Hátsó-India felfedezéséről. Meghallgatásra ajánljuk az általános iskola 7. osztályainak. IV. gimn. Görög művészet I. November 17. Petőfi adó 19.41—20.07-ig A műsort összeállította Szabó Árpád. Shakespeare: Hamlet. November 13. Petőfi adó 15.05—16.35-ig. Részletek a dráma Madách Színházi előadásából. A barokk muzsika II. November 25. Petőfi adó 15.05—16.05-ig. Lully, Couperin, Rameau, Purcell, Corelli és Vivaldi művei­ből. összeállította Mohayné Katanics Mária. S22 ISKOLARÁDIÓ — ISKOLATELEVÍZIÓ Módszertani óra az Iskolatelevízióban Az Iskolatelevízió új műsorral jelentkezik. Azok a gyakorló pedagógusok, akik rendszeresen éltek és élnek az adások adta lehetőségekkel, javasolták, hogy foglalkozzunk olyan pedagógiai kérdésekkel is, amelyek hasznosíthatók az úgynevezett „televí­ziós óra” tudatosabb, az eredményeket jobban biz­tosítóbb előkészítésében, megtervezésében, levezeté­sében. Foglalkozzunk néhány olyan — a gyakorlat által már eddig is igazolt — didaktikai, metodikai problémával, amelyek biztosíhatják az adások szer­ves beillesztését az oktató-nevelő munka folyama­tába, amely módszerek csökkentik a „mozizás” reá­lisan fennálló veszélyét. Az első továbbképzési, tapasztalatcsere jellegű műsor, bár a 3. osztály környezetismeret tantárgyá­hoz kapcsolódik, de elsődleges célja mégis az, hogy általánosíthat — más tantárgyak relációjában is al­kalmazható — oktatásmódszertani kérdéseket vilá­gítson meg, ezekre is hívja fel a figyelmet. Célja továbbá az is, hogy konkréten e tárgy tanításához adjon módszertani tanácsokat, ötleteket, gondolato­kat, amelyeket saját gyakorlatunkban, az 1964. no­vember 24-i adáshoz és a későbbiekhez kapcsoló­dóan alkalmazhatnak a kortársak. Kérésünk az, hogy ne csak a tanítók tekintsék meg az adást, ha­nem minden olyan szaktanár, aki alkalmazza a tv adásait oktató-nevelő munkájának gyakorlatá­ban. A műsor gerincét „Az időjárás káros hatásai el­len való védekezés” c. témát feldolgozó tanítási óra (fővárosi iskolából) képezi, amelyhez szervesen kap­csolódik a „Látogatás a Meteorológiai Intézetben” c. adás. Az óra előkészítő és feldolgozó részének elemzése során foglalkozik a tanítási óra szerkezeté­nek kérdéseivel, s az abból adódó didaktikai, me­todikai problémákkal. S ezeket vizsgálja a vidéki osztott és összevont tanulócsoportok körülményei között is, az ott tanító nevelők tapasztalatainak fel­­használásával. Arra kérjük a televízióval rendelkező iskolák igazgatóit, tegyék lehetővé, hogy az érdeklődő pe­dagógusok megtekinthessék a műsort (erre hívják is fel figyelmüket). Kérjük, különösen az alsó tago­zati és az általános iskolai szaktárgyi munkaközös­ségek vezetőit, hogy szervezzék meg mind az adás megtekintését, mind annak szakmai-módszertani vitáját. Szeretnénk, ha bíráló és egyetértő, elemző megállapításaikkal, javaslataikkal — úgy, mint ed­dig — segítenék a szakbizottság további tevékeny­ségét. (Címünk: Iskolatelevízió, Budapest, V., Ná­dor utca 6.) Az adás időpontja: 1964. november 18-án 17 óra 20 perc. (Esetleges műsorváltozásról az Iskolatele­vízió Postája tájékoztatja a kartársakat.) — bodó — AZ ISKOLARÁDIÓ POSTÁJA Műsorismertetés: November 17. 11.30—11.35-ig. Hogyan alkalmazhatók az órán az Iskolarádió irodalmi műsorai? November 24. Kossuth 22.20—22.30.

Next