Köznevelés, 1964 (20. évfolyam, 1-24. szám)
1964-11-06 / 21. szám
2. osztály. Po hang tanítása, kettes ütem gyak. November 23. 11—11.20-ig. Kezdő dalcsokor: Badacsonyi szőlőhegyen, Elvesztettem zsebkendőmet. Szo-mi-do dallamfordulat ismert dallamokban: Hopp ide páromat. Badacsonyi . .. Nagy Duna, kék Duna (Éliás, Tóbiás). A dalokat tapssal, ritmushangszerekkel kísérve is éneklik. Az egyik dallam bemutatásakor sor kerül egy „morgós”, hamisan éneklő gyermekkel való egyéni foglalkozás bemutatására is. A gyakorló órát a Nagy Duna, kék Duna kezdetű dallam közös éneklése zárja. 5. osztály: A katonaélet a zenében November 24. 11.15—11.30-ig. Hallgassuk meg Bartók Béla Katonanóta című művét zongorán. Kövessük a dallamot a kottában. Valaki megpróbálhatja szöveggel énekelni (33. lap). Beszélgessünk a katonaéletről. Milyen alkalmai kapcsolódnak a zenéhez? A vidámabb hangulatú művekben sok pontozott ritmus fordul elő. Indulóritmusnak is hívják. Hallgassuk meg Schumann Katonaindulóját (34. lap) zongorán. Hasonlítsuk össze a Katonanóta és a Katonainduló hangulatát. A trombitaszó a katonaélet elmaradhatatlan kísérője. Hallgassuk meg Haydn trombita jelét, a Takaródét (35. lap). Hasonlítsuk össze az eddig hallott két trombita jel (menet, takarodó) hangulatát. A menet trombiajelét szöveggel is tudjuk már énekelni (28. lap). Daloljuk el! Befejezésül a trombita játssza el. IDEGEN NYELVEK 7—8. osztály. Orosz társalgás 6. lecke. November 9. 11.20— II. gimn. Angol társalgás 6. lecke. November 13. 11.15—11.30-ig. 7—8. oszt. Orosz társalgás. November 16. 11.20—11.30-ig. II. gimn. Angol társalgás 7. lecke. November 20. 11.15—11.30-ig. 7—8. osztály. Orosz társalgás 7. lecke. November 23. 11.20— II. gimn. Angol társalgás 8. lecke. November 27. 11.15-4 11.30- ig. 11.30- ig. 11.30- ig. AZ iskolarádió MELLÉKLETE A barokk muzsika. I. November 11. Petőfi 15.05—16.05-ig. A három adásból álló sorozatban a barokk zenével ismertetjük meg a gyerekeket. Az első adás rövid tartalma: A barokk zene létrejöttének körülményei és stílusjegyei. Az elemzés gazdag zenei illusztrációra épül: Gabrieli, Frescobaldi, Monteverdi, Schütz és Alessandro Scarlatti műveiből hangzanak el részletek. A műsort összeállította: Mohayné Katanics Mária. „Életre, halálra a Mekong ellen**. November 14. Petőfi 15.05—16.03-ig. Hangjáték Hátsó-India felfedezéséről. Meghallgatásra ajánljuk az általános iskola 7. osztályainak. IV. gimn. Görög művészet I. November 17. Petőfi adó 19.41—20.07-ig A műsort összeállította Szabó Árpád. Shakespeare: Hamlet. November 13. Petőfi adó 15.05—16.35-ig. Részletek a dráma Madách Színházi előadásából. A barokk muzsika II. November 25. Petőfi adó 15.05—16.05-ig. Lully, Couperin, Rameau, Purcell, Corelli és Vivaldi műveiből. összeállította Mohayné Katanics Mária. S22 ISKOLARÁDIÓ — ISKOLATELEVÍZIÓ Módszertani óra az Iskolatelevízióban Az Iskolatelevízió új műsorral jelentkezik. Azok a gyakorló pedagógusok, akik rendszeresen éltek és élnek az adások adta lehetőségekkel, javasolták, hogy foglalkozzunk olyan pedagógiai kérdésekkel is, amelyek hasznosíthatók az úgynevezett „televíziós óra” tudatosabb, az eredményeket jobban biztosítóbb előkészítésében, megtervezésében, levezetésében. Foglalkozzunk néhány olyan — a gyakorlat által már eddig is igazolt — didaktikai, metodikai problémával, amelyek biztosíhatják az adások szerves beillesztését az oktató-nevelő munka folyamatába, amely módszerek csökkentik a „mozizás” reálisan fennálló veszélyét. Az első továbbképzési, tapasztalatcsere jellegű műsor, bár a 3. osztály környezetismeret tantárgyához kapcsolódik, de elsődleges célja mégis az, hogy általánosíthat — más tantárgyak relációjában is alkalmazható — oktatásmódszertani kérdéseket világítson meg, ezekre is hívja fel a figyelmet. Célja továbbá az is, hogy konkréten e tárgy tanításához adjon módszertani tanácsokat, ötleteket, gondolatokat, amelyeket saját gyakorlatunkban, az 1964. november 24-i adáshoz és a későbbiekhez kapcsolódóan alkalmazhatnak a kortársak. Kérésünk az, hogy ne csak a tanítók tekintsék meg az adást, hanem minden olyan szaktanár, aki alkalmazza a tv adásait oktató-nevelő munkájának gyakorlatában. A műsor gerincét „Az időjárás káros hatásai ellen való védekezés” c. témát feldolgozó tanítási óra (fővárosi iskolából) képezi, amelyhez szervesen kapcsolódik a „Látogatás a Meteorológiai Intézetben” c. adás. Az óra előkészítő és feldolgozó részének elemzése során foglalkozik a tanítási óra szerkezetének kérdéseivel, s az abból adódó didaktikai, metodikai problémákkal. S ezeket vizsgálja a vidéki osztott és összevont tanulócsoportok körülményei között is, az ott tanító nevelők tapasztalatainak felhasználásával. Arra kérjük a televízióval rendelkező iskolák igazgatóit, tegyék lehetővé, hogy az érdeklődő pedagógusok megtekinthessék a műsort (erre hívják is fel figyelmüket). Kérjük, különösen az alsó tagozati és az általános iskolai szaktárgyi munkaközösségek vezetőit, hogy szervezzék meg mind az adás megtekintését, mind annak szakmai-módszertani vitáját. Szeretnénk, ha bíráló és egyetértő, elemző megállapításaikkal, javaslataikkal — úgy, mint eddig — segítenék a szakbizottság további tevékenységét. (Címünk: Iskolatelevízió, Budapest, V., Nádor utca 6.) Az adás időpontja: 1964. november 18-án 17 óra 20 perc. (Esetleges műsorváltozásról az Iskolatelevízió Postája tájékoztatja a kartársakat.) — bodó — AZ ISKOLARÁDIÓ POSTÁJA Műsorismertetés: November 17. 11.30—11.35-ig. Hogyan alkalmazhatók az órán az Iskolarádió irodalmi műsorai? November 24. Kossuth 22.20—22.30.