Köznevelés, 1966 (22. évfolyam, 1-24. szám)

1966-01-07 / 1. szám

­ A korszerű otthon kialakítása A korszerű lakáskultúra — e széleskörű társa­dalmi program — megteremtésében rendkívül fon­tos szerepe van a pedagógusnak. Úgy kell formál­nia a tanuló személyiségét, hogy a készségek és is­meretek elsajátításával együtt képessé váljon be­fogadni a vizuálisan, azaz a látás útján jelentkező esztétikum hatását is. A mi életre előkészítő jel­AZ „OTTHON” A CSALÁD külön „kis világa”. Falai között a sokrétű élettevékenység, alvás, pihe­nés, étkezés, szórakozás, művelődés, gyermekneve­lés, vendéglátás, tisztálkodás stb. feltételeit kell biz­tosítani. A jó és egyben szép lakás kialakításánál számos, az életszükséglettel és az esztétikai ízléssel összefüggő követelményt kell egyeztetni. A lakás belső tereinek mérete, megvilágítása, helyiségek ész­szerű kapcsolata, az ajtók, ablakok, a fűtés kifogás­talan működése mind fontos tényezők. Egy lakás ilyen szoros értelemben vett építési adottságok foly­tán is lehet igen megnyerő. Mégis az otthon korsze­rűségének fogalmát akkor fogjuk fel helyesen, ha a lakás szobáit, belső tereit csupán keretként tekint­jük. Tartalmi kitöltését a berendezési tárgyak ösz­­szessége adja, amelyek az emberrel fizikai és érzel­mi-hangulati kapcsolatban állnak. Az otthon korszerű kialakításának legfőbb ténye­zői az építészeti adottságok és a bútorzat. Figyelem­be kell vennünk, hogy az új igények nem tudják olyan gyorsan és általánosan megváltoztatni laká­sainkat, mint pl. a mindennapi használati tárgyakat. Az épület, a lakás ugyanis évtizedekig, évszázadokig állhat fenn, míg eszközeink, tárgyaink viszonylag gyorsabban elhasználódnak és így hamarabb elfog­lalhatja a helyüket az újabb, a korszerűbb. A bú­torzat ugyancsak több nemzedéket is képes kiszol­gálni. A szülők egy része ragaszkodik a régi búto­rokhoz, megszokásból vagy hagyományszeretetből. Többen vitatják azt is, hogy a modern bútor való­ban kényelmesebb és célszerűbb-e a réginél? Az ál­talános fejlődés mellett fellelhető a maradi ízlés is, mely az élet valóságos követelményeinél többre ér­tékeli a hamis érzést tükröző öncélú díszítést. A la­káskultúra tárgyalásánál tehát egy nehéz kérdésbe, a konvenció, a hagyományokhoz való ragaszkodás kérdésébe is ütközünk. NEM ELÉG AZ ÚJ FORMÁJÚ BÚTOROKAT gyártani, meg is kell azokat kedveltetni. Tanítvá­nyaink nagyrészt régi építésű lakásokban, s többen még a nagyszülőktől hátrahagyott bútorok között élnek. Fontos feladatunk tehát, hogy a régi építésű régi bútorokkal berendezett lakás korszerűsítésével is foglalkozzunk. Jó alkalom ez arra, hogy a tanu­lók segítségével a szülőkkel is megkedvelhessük az új formájú bútorokat. Gondosan ügyeljünk azonban arra, hogy a tanuló szüleivel szemben ne lépjen fel követelőleg — a pedagógusra hivatkozva. A régi bú­­torzatú lakásban is lehet egy-egy új tárggyal kiegé­szítve — korszerű hangulatot teremteni. Minden adatunk, hogy a jövő nemzedékben már az iskola padjaiban kialakítsuk az életformák igényei által megkívánt „otthon­formáló” képességet. Ebben a munkában szeretnénk kartársaink segítségére lenni. Folyóiratunk jelen és a következő számaiban némi tájékoztatást nyújtunk a gyermek otthoni és is­kolai környezetének esztétikai kérdéseiről, csupán azon múlik, hogy helyesen hangoljuk össze a berendezés tárgyait. A lakás bútorait használatuknak megfelelően négy csoportba oszthatjuk. Így beszélhetünk szekrénybú­torokról, ülőbútorokról, fekhelyekről és különféle állványbútorokról, amelyekhez az asztal is tartozik. SZEKRÉNYBÚTOROK: A berendezés együtte­sének alapbútorát — rendeltetésének fontossága és terjedelmessége miatt — a ruhák és eszközök táro­lását szolgáló szekrény képezi. Régebben — például a hagyományos ún. „komplett hálószoba” garnitúrá­ban —, a felsőruhák és fehérneműk részére külön­álló, de egyforma szekrények készültek. Ez az azo­nos méretek szerinti megoldás több szempontból is célszerűtlen. A felsőruhák tárolására szolgáló (ún.­ akasztós szekrény) az emberi méretarányoknak meg­felelően 60 cm-es mélységet igényel; a vasalt, hajto­gatott fehérnemű elhelyezésére 35—40 cm is elegen­dő. Az azonos magasságú és mélységű szekrénypár tehát a lakástérben felesleges helypocsékolást jelent.­ De a magas szekrénytest különben sem alkalmas a polcos kialakításra, mivel a fehérneműk a szemma­gasság feletti polcokon nehezen, többnyire csak szék­ről érhetők el. A régi szekrénybútorok egy másik válfaja az „úri szobák” és a komplett ebédlő garni­túrák tartozéka a ,,kredenc”-nek nevezett bútor­monstrumok, amelyek szintén a célszerűség mellő­zésével készültek. Ha már a használati szempontok­ról beszélünk, hadd említsük itt meg: ugyan milyen célt szolgálhatott a „garnitúrával” (kényszercsoport­tal) együtt vásárolt hatalmas háromajtós öltözőtükör? A dolgozók szükségletét semmi esetre sem. A két világháború között kialakult az összevont rendeltetésű ún. kombinált szekrények típusa. A kombinált szekrényt — hasonlóan a „Schöberl” ágy­hoz — a kényszer hozta létre. Az utóbbira szokás mondani, hogy ágynak inkább fotel, és fotelnak in­kább ágy. Amint a gyakorlat bizonyítja, hasonló a helyzet a kombinált szekrénnyel is. Eltekintve me­rev formájától, belső kialakításának kötöttsége is szinte előírja, hogy milyen és mennyi ruhaneműt, edényt, könyvet, dísztárgyat stb. helyezhetünk el benne. (A beépített egynéhány deszkapolc ugyanis a fehérnemű elhelyésére nem elegendő. Az üveg és porcelán tárgyakat pedig egymás mellett és nem egymás mögött kell tartani, mert így könnyebben hozzáférhetünk az edényekhez és kisebb a lesodrás­­ból adódó törésveszély is.) Végső soron tehát a sok­rétű funkció és szerkezeti megoszlás miatt egyik igény kielégítésére sem alkalmas.

Next