Köznevelés, 1969 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1969-10-03 / 19. szám

csak Magyarországon ismert, és a véletlen folyamán ezt a vidéki vá­rost látogatjuk majd meg”. A biológus szemével Piaget számára ez több, mint hob­by: a biológus szemléletmód át­hatja pszichológiájának elvi alap­jait. Fejlődéselméletében biológiai alapfogalmakat emel általános magyarázó elvvé: az asszimiláció­nak (ahol kész viselkedési sémák fogadják magukba a külső hatáso­kat) és az akkomodációnak (ahol a viselkedési sémák idomulnak a szituációhoz) főszerepet tulajdonít a pszichikus jelenségek, fejlődésé­ben és funkcionálásában. Minden egyes fejlődési stádium az akko­­modáció és asszimiláció sajátos egyensúlyi formája, így nyer kü­lönleges fontosságot Piaget elmé­letében az egyensúlynak részint a fizikából, részint a biológiából kölcsönzött fogalma: „a fejlődés­­elméletnek szükségképpen az egyensúly fogalmához kell fordul­nia, minthogy lényegében minden viselkedésben a belső és külső té­nyezők közötti, vagy ami még ál­talánosabb, az asszimiláció és ak­­komodáció közötti egyensúly nyilvánul meg”. E tételt, mely Piaget elvi kiindulópontjának te­kinthető, sokan mesterkélt, külső­leges filozófiai interpretációnak tartják csupán, bár kétségtelen, hogy a kibernetika térhódítása a biológiában és pszichológiában Piaget legáltalánosabb elméleti konstrukcióit is új megvilágításba helyezi. A gondolkodás fejlődésének Piaget által megkülönböztetett négy stádiuma (I. A szenzo-moto­­ros periódus, 0—2 év; II. Művelet előtti gondolkodás, 2—7 év; III. Konkrét műveletek, 7—11 év; IV. Formális műveletek, 11—12— 14—15 év) nem egyéb, mint gon­dolkodási formák egyensúlyi struktúráinak egymásutánja. A gyermek értelmi fejlődése eszerint „az elsajátított invariánsok egyre bővülő rendszere”. A valóság megértésének lehetőségei ugyan­is azoknak a kategóriáknak ki­dolgozásával függnek össze, ame­lyekkel az ember gondolatilag megragadja a valóságot. A való­ság különböző jelenségeinek egy­­egy kategóriába történő csoporto­sítása pedig csak az invariáns, te­hát bizonyos változások után is megmaradó tulajdonságok alapján történhet; ezeknek az invariáns tulajdonságoknak a felismerése a fogalomalkotás feltétele. Ezért vizsgálja Piaget híres kísérletei­ben a tömegmegmaradás, mennyi­ségmegmaradás stb. kialakulását gyermekeknél. (Ha például két azonos méretű és súlyú gyurma­golyó közül az egyiket, mondjuk,­ hengeresre átformáljuk, „három­féle megmaradási probléma merül föl: 1. az átformált gyurmacsomó ugyanannyi anyagot tartalmaz-e még, mint a másik, a változatlan; 2. ugyanaz-e a súlya; 3. ugyanaz-e a vízkiszorítással mérhető térfoga­ta?”) Ezek a legegyszerűbb (konk­rét) műveleti struktúrákra épülő invariánsok, a későbbi fejlődés (a 4. stádium) a műveletek szélesebb körben összefüggő rendszerének kialakulásával további invarián­sok megjelenését teszi lehetővé. E bonyolultabb műveleti struk­túrák kialakulására azonban csak a műveletek interiorizálódása, belsővé válása után kerülhet sor, vagyis akkor, amikor a manuáli­san végzett cselekvések csak fej­ben is elvégezhetők, illetve, ami­kor a gyermek képes már csakis gondolatban elvégezhető művele­tekre is. Az invariancia felismeré­se ugyanis mindig feltételezi a műveletek reverzibilitását, „visz­­szacsinálhatóságát”, megfordítha­­tóságát. Ha a gyurmagolyót más formájúra gyúrtuk, mindig vissza­adhatjuk eredeti alakját, ha vala­mit összekapcsoltam, szétválaszt­hatom stb. (A műveleteket Piaget szerint éppen a megfordíthatóság, a reverzibilitás különbözteti meg az egyszerű cselekvésektől, pél­dául az írástól: ha valamit balról jobbra haladva leírtam, nem „csi­nálhatom vissza” jobbról balra az előző cselekvést.) A konkrétan, manuálisan is elvégzett műveletek esetében a „visszacsinálhatóság”, a megfordíthatóság lehetőségei sokkal szűkebbek, mint a gondo­latban végzett műveletek esetén, ezért az a fok, amikor a csak gon­dolatban is elvégezhető műveletek általánossá válnak, új egyensúlyi struktúrák kialakítását teszi lehe­tővé. A matematika eszközeivel E ponton kell szólnunk Piaget utóbbi három évtizedes működé­sének másik nagy újításáról: az elvileg lehetséges gondolkodási műveleti struktúrák vizsgálatá­ra felhasználja a matematika eszközeit. „... megállapíthatjuk — írja Piaget —, hogy a cso­port- és hálóstruk­túrák közösek a logikai és a matematikai mű­veleteknél, vagyis a matemati­kusok által kidolgozott általános eszköz a struktúrák elemzésére ugyanolyan eredményesen fel­használható a gondolkodás struk­túrájának minőségi tanulmányo­zásához, mint bármilyen más struktúrális vizsgálathoz.” A Piaget által említett „csoport” és „háló” az absztrakt algebra fontos fogalma. Anélkül, hogy matematikailag szabatos meghatá­rozásukra törekedhetnénk, meg­próbáljuk tartalmukat érzékeltet­ni, mivel a csoport és a háló Pia­get elméletében is kulcsfogalmak­ká váltak. Csoporton az algebrában olyan mate­matikai struktúrát értenek, amelynek elemei közt egyetlen algebrai művelet van definiálva (például az összeadás vagy a szorzás), ez a művelet asszociatív (az elemek társíthatók) és elvégezhető inverz (ellentett) művelete is (pl. összeadás ese­tében a kivonás). Csoportot alkotnak például az össze­adás szerint az összes egész számok, bárhogy adok is össze egymással egész számokat, mindig újabb egész számokat kapunk, vagyis az összeadás (és kivonás) nem vezet ki az egész számok közül .De a szorzás inverze, az osztás már ki­vezetne az egész számok halmazából, hi­szen törteket is nyernénk eredményül. A szorzás szerint az egész számok tehát nem alkotnak csoportot, csak félcsopor­tot.) A háló olyan (részben rendezett) struk­túra, amelyben két művelet van értel­mezve, mindkét művelet asszociatív és kommutatív,, érvényes az ún. elnyelési azonosság [a . (a+b) = a és a+a , b = a], továbbá mindkét művelet eleget tesz a következő feltételnek: a , a = a, a+a = a. Az egész számok például nem elégítik ki ezt a feltételt (hiszen kétszer kettő vagy kettő meg kettő az nem kettő), de ha két igaz kijelentést kapcsolok össze egy megfelelő logikai művelettel, újra igaz kijelentést kapok: iA i = i, és i­Vi = 1. A matematikai logikai rendszerek (s ál­talában az ún. Boole-algebrák) háló­­struktúrával rendelkeznek. A csoportelmélet és a hálóelmé­let a matematika gyorsan fejlődő és egyre több területen alkalma­zásra kerülő ágai. Például az el­méleti fizika rendkívül fontos megállapításai alapulnak a cso­portelméleten (kidolgozásuk a magyar származású nagy fizikus, Wigner Jenő nevéhez fűződik); lé­nyegük, hogy a csoportoknak a csoportelmélet által feltárt abszt­rakt tulajdonságaiból levezetik az elemi részecskék szimmetriájának absztrakt elméletét, matematikai­lag meghatározzák az elméletileg lehetséges szimmetriatulajdonsá­gokat. Hasonló szerepet szán a csoport­­elméletnek Piaget a gondolkodás pszichológiájában. Mint láttuk, az egyes értelmi fejlődési stádiumok­ra Piaget szerint jellemző bizo­nyos invariánsok felismerése és az ezeken alapuló fogalmak kialakul

Next