Köznevelés, 1973 (29. évfolyam, 1-41. szám)

1973-01-05 / 1. szám

2 A dolgozó és a munkahely kapcsolatát illetően napjainkban — tudomásom szerint — két rövid, frappáns meghatározás forog közszájon. Az egyik kissé patetikus és imigyen hangzik: A munkahely — második otthonunk. .Az ünnepélyes hangzás mellett ebben a meghatározásban mindig ki­fogásoltam a konkrétabb körülírást, s gondolatban kiegészítettem egy mon­­dateleji „legyen”-nel, s egy mondatvégi felkiáltójellel. Ebben a kiegészített formában aztán többé-kevésbé rendjén valónak is éreztem, s olyasfajta jelentéstartalmat tulajdonítottam neki, hogy felettes­nek és beosztottnak mindent el kell követnünk, hogy munkahelyünk, az is­kola, olyan nyugodt légkört sugározzon, amelyben minden becsületes, dol­gos nevelő jól érzi magát, s képességeit a köz érdekében maradéktalanul kifejtheti. Elég korán azt kellett azonban tapasztalnom, hogy ha a fenti értelme­zéssel nem állok is éppen egyedül, korántsem hihetem, hogy a közmeg­egyezést képviselem. A munkahellyel kapcsolatos nem kevésbé frappáns, ám korántsem pa­tetikus másik meghatározást tanügyigazgatási pályafutásom alatt hallottam. Hangzott pedig eképpen: A munkahely nem kocsma, hogy folyton benne üljünk! Azonnal ide kell írnom, hogy ennek a látszatra már-már útszéli humort sugárzó meghatározásnak abban az összefüggésben, ahogyan én tanulmányi felügyelő koromban gyakorta hallottam, nagyon is pozitív jelentéstartalma volt, arra kívánta ugyanis inteni a hivatalviselő „tanférfiakat”, hogy jelen­tések, kimutatások, statisztikák gyártása helyett tartózkodjanak többet az iskolában. Bevallom, a kétfajta definíció közül mindmáig az utóbbit tartom köve­tendőnek. Hogy miért, annak indoklása céljából vissza kell kanyarodnom az első, patetikus meghatározás lehetséges értelmezéseihez. A magam értelmezését az előbbiekben már kifejtettem, arra tehát nincs gondom. Tapasztalatom szerint azonban a „munkahely második otthonunk” szólásnak az enyémtől nagyon eltérő értelmezései is közkeletűek. Felügyelői pályafutásom alatt és manapság is nemegyszer hallottam ilyesfajta értékeléseket: „A kartárs amúgy rendesen elvégzi a munkáját, de amint vége a tanításnak, veszi a kalapját... stb." Vagy ellenkező előjellel: „Hál ő aztán igazi pedagógus egyéniség, neki mindegy: délelőtt, délután, este, őt mindig megtalálod az iskolában!” Bővebb tudakozódás után aztán rendszerint kiderül, hogy az igazi pe­dagógus is valahogy úgy végzi a munkáját, mint a nem igazi, vagyis hát jól, közepesen vagy rosszul. Röviden szólva: némely vezető tudatában az iskolában tartózkodás idő­tartama önálló értékmérővé válik, minden egyébtől elvonatkoztatva pozitív példának minősül, s ily módon másokra is ösztönző hatást van hivatva gya­korolni. Ez az, ami már — úgy vélem — hibás és ferde dolog! Az iskolában tartózkodás és felkészülés közé nem szabad egyenlőség­­jelet tenni. Az utóbbinak ugyanis sokféle módja és színtere lehet az isko­lán kívül is, és nagyon leszűkülhet a „jó pedagógus” fogalma, ha bizonyos esetlegességeket abszolutizálunk és eszményinek kiáltunk ki. CSULÁK MIHÁLY názium igazgatója; GYŐRVÁRY ISTVÁN­­NÉ, a budapesti Ber­zsenyi Dániel Gimná­zium tanára; DR. BE­­RÉNYI BÉLÁNÉ, a bu­dapesti József Attila Gimnázium tanára; FE­­DERMAYER ISTVÁN, a győri Révay Gimná­zium tanára; HEVÉR LÁSZLÓ, a KISZ KB osztályvezetője; NAGY ISTVÁN, a Szabolcs- Szatmár megyei KISZ VB iskolafelelőse; VÖ­RÖS LÁSZLÓ, a buda­pesti Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium pártösszekötő tanára; ZÁKÁNY JÓZSEF, a szegedi Radnóti Gim­názium KISZ-titkára; RÓZSA ANDRÁS, a Pedagógusok Szakszer­vezete KV osztályveze­tője; GERGELY SÁN­DOR, a Győr megyei Pedagógusok Szakszer­vezete titkára; MO­NOSTORI LÁSZLÓNÉ, a budapesti I. László Gimnázium szakszerve­zeti titkára; GÁL ER­ZSÉBET, a Hazafias Népfront Titkárságának munkatársa; PÁPAI MIHÁLY, a Hazafias Népfront Szolnok me­gyei bizottságának munkatársa; ZÖLDHE­LYI ZSUZSA, a buda­pesti Szülői Bizottság tagja; DR. HODINA VILMOS, a Művelődés­­ügyi Minisztérium fő­előadója; DR. NAGY­HEGYI ZOLTÁN, a Művelődésügyi Minisz­térium főelőadója; DR. GECSEI ISTVÁNNÉ, a Művelődésügyi Minisz­térium külső munka­társa; SALCA JÁNOS, a Művelődésügyi Mi­nisztérium főelőadója; DR. WELKER OTTÓ, a Művelődésügyi Minisz­térium osztályvezetője; VÉKONY LAJOS, a Művelődésügyi Minisz­térium osztályvezető­helyettese. Megalakult az új gimnáziumi Rendtartás munkabizottsága 1972. november 22-én megalakult a gimnáziu­mi Rendtartás kiadását előkészítő munkabizott­ság, amelynek feladata, hogy a jóváhagyott alapelvek figyelembe­vételével összeállítsa, majd vitára bocsássa az új Rendtartás-terveze­tet. A munkabizottság tagjai: VESZÉLY LÁSZLÓ iskolai cso­portvezető, Veszprém megye; BIHARI LA­JOS általános tanul­mányi felügyelő, Nóg­­rád megye; DOBAI JÓZSEF, a pécsi Nagy Lajos Gimnázium igaz­gatója; KELLER JÓ­ZSEF, az orosházi Tán­csics Mihály Gimná­zium igazgatója; PÓ­LYÁK LAJOS, az egri Szilágyi Erzsébet Gim­názium igazgatója; ME­RŐ BÉLA, a kaposvári Táncsics Mihály Gim­názium igazgatója. TA­­KÓ TIBOR, a budapes­ti Dózsa György Gim­ Köszönet a nyomdának A Köznevelés szer­kesztősége ezúton is megköszöni a Zrínyi Nyomdának, minde­nekelőtt a Lapbri­gádnak a hetilapra va­ló áttéréssel kapcsolat­ban végzett munkáját. Magyar—NDK tankönyv­bizottság 1972. december elején Budapesten ülésezett a Német Demokratikus Köztársaság és a Ma­gyar Népköztársaság tankönyv-vegyesbizott­­sága. Az 1967-ben léte­sült bizottság fontos feladatokat oldott meg. Javaslatai alapján ke­rült sor jelentős peda­gógiai munkák lefordí­tására és terjesztésére, tapasztalatcsere folyt a tankönyvek készítésé­nek elméleti és gyakor­lati kérdéseiről, mely­nek eredményei mind­két fél számára igen hasznosak voltak. A két fél képviselői kölcsö­nösségi alapon elvégez­ték különböző ,s­ első­sorban a német nyelv, a történelem és a föld­rajz oktatását szolgáló­­ tankönyvek és tan­könyvkéziratok bírála­tát. Ezzel lehetővé vált, hogy azokban a részek­ben, amelyek országuk­ra vonatkoznak, mód­szertanilag és a neve­lés szempontjából haté­konyabb ábrázolás ér­vényesüljön. Különösen jelentős a magyaror­szági német gimnáziu­mok számára készült német nyelvkönyv ki­adása. Ez a közös kiad­vány a gyakorlatban is jól bevált. Szerkesztő­bizottsági ülés A Köznevelés szer­kesztőbizottsága a heti­lap megindulása alkal­mával ülést tartott. A szerkesztőség előter­jesztése alapján megvi­tatta a szerkesztés­ elvi irányvonalát. Meghall­gatta a lap szerkeze­téről és a gazdasági természetű kérdésekről szóló tájékoztatást. A szerkesztőbizottság úgy döntött, kiegészíti so­rait; az új névsort la­punk 15. oldalán közöl­jük.

Next