Köznevelés, 1981 (37. évfolyam, 1-43. szám)

1981-05-15 / 20. szám

IAki­anárnemzedékeket nevelt Bemutatjuk Vas Károly nyugalmazott főiskolai tanárt A Pedagógiai Lexikon szűk­szavú tájékoztatója aligha árulja el, hogy milyen rokon­szenves, példamutató tanár­­egyéniség a hetvenöt éves Vas Károly. Nem derül ki belőle, hogy nemzedékeket nevelt — a mai országhatáron belül és kívül (Ungváron, Érsekújvá­ron) — gondolkodásra. Sze­mélyes tapasztalatból tudom, hogy egykori újvári tanítvá­nyai épp olyan szeretettel em­lékeznek rá, mint a celldö­­mölki gimnázium első végzős diákjai. Szólhatnék mind­azokról a — főként dunántúli — történelemtanárokról, akik az ő élvezetes pécsi főiskolai előadásain és szemináriumain sajátították el az egyetemes és a magyar történelmet. Legjobb tanítványai ma is vallják, hogy amit Vas Károlytól ta­nultak, azt gyakorló pedagó­giai munkájukban most is jól tudják hasznosítani. A törté­nelemtanítás módszertana cí­mű könyvén tanárnemzedékek nőttek fel, a nemzetközi pe­dagógiai irodalom is számon tartja, számos szocialista or­szágban — mint kiváló kézi­könyvet — ma is használják. * 1947. január 27-én érkezett Celldömölkre, az alig néhány napja alapított gimnázium igazgatójának. Én mint tanít­vány ekkor találkoztam vele először. Mintegy negyvenen voltunk, kemenesaljai leányok és fiúk, akik valósággal itták a zimankós téli időben a tan­évnyitón elmondott, okos, szép szavait. Határozottan emlék­szem, ahogy az avatott kultúr­­politikus felkészültségével is­mertette az új intézmény cél­ját és rendeltetését. „Egy kis helyen alapított gimnázium — kezdte a beszédét — menthe­tetlen elszürkül, ha beleszo­rul napi teendőibe, és nem tud irányító és ösztönző ha­tással lenni az egész táj kul­turális életére. Erre példák özönével tud bizonyító ténye­ket bemutatni a magyar kul­túrtörténet. Intézményünket az egész táj — Kemenesalja és a Somló — kulturális köz­pontjává kell tenni, a táj né­pével, politikai és gazdasági szerveivel együttműködve. Oda kell hatni, hogy a nagyrészt kistelepülésekkel teli vidék kulturális szervezője, összefo­gója legyen és akarjon lenni a gimnázium. Ezt a nemes és szép feladatot az új, oktatási­nevelési intézmények és a környék általános iskolai pe­dagógusainak együttesen kell ellátni. Segíteni kell továbbá olyan intézmények létrehozá­sát, amelyek a kistelepülése­ken élő parasztság kulturális ellátását, gyermekeik tanulási lehetőségét a városi lehetősé­gekkel egy szintre emelik.” Már az első alkalommal éreztük, hogy igazgatónk ró­lunk és a mi érdekünkben be­szél. Még abban az esztendő­ben megszervezte a Felsőbüki Nagy Pál Népi Kollégiumot, a közösségi nevelés nagyszerű intézményét, ahol harminc fia­tal ismerkedett meg a kor ha­ladó világszemléletével. Estén­ként közösen olvastuk Illyés Gyula Csizma az asztalon cí­mű regényét. Együtt beszéltük meg forradalmi mondanivaló­ját. Vas Károlytól hallottunk először szociológiáról, népben, nemzetben történő gondolko­dásról, demokráciáról, a haza iránti hűségről, emberségről, európaiságról. Népdalokat, munkásmozgalmi indulókat ta­nultunk, ismerkedtünk az an­gol nyelv alapelemeivel. Igaz­gatónk ismertetett meg ben­nünket az erdélyi népdalok gazdag anyagával. Együtt éne­keltük és mutattuk be a Görög Ilona és a Kőműves Kelemen című csodálatos népballadá­kat. Emlékszem a kanásztánc pattogó ritmusára, a reggeli tornákra, a diákönkormányzati gyűlésekre, a József Attila köl­tészetével való első találkozás­ra, a falujárás izgalmaira, a röplabda- és a mezítlábas fut­­ball-bajnokságra. 1948-ban, a centenárium évében Vas Ká­roly igazgatónk arra szólított fel bennünket, hogy gyűjtsük össze a téli szünetben szülőfa­lunk 1848-as hagyományait.­­ Felejthetetlen napja marad a volt népi kollégistáknak az Erdei Ferenccel és feleségével, Majláth Jolánnal való szemé­lyes találkozásunk, aki igaz­gatónk vendégeként töltött né­hány napot Celldömölkön. Csak most tudjuk igazán fel­mérni, mit jelentett számunk­ra Vas Károly celldömölki pe­dagógiai tevékenysége. Egy félév alatt nagyszerű érzékkel maga köré gyűjtötte azokat a tanárokat, akikkel már Érsek­újváron együtt dolgozott, s kiegészítve néhány általános iskolai pedagógussal, nagysze­rű nevelői kollektívát terem­tett. Demokratikus légkört ho­zott létre az iskolában és a hoz­zá kapcsolódó Felsőbüki Nagy Pál Népi Kollégiumban. Hoz­ta ezt a demokratikus szelle­met magával szegényparaszti környezetéből, a szülőfalujá­ból, a Veszprém megyei Nyá­­rádról, hozta Érsekújvárból, a polgári demokratikus hagyo­mányokat őrző Sarlós mozga­lomból, a népi írókhoz fűződő személyes barátságából. Amikor néhány hónap múl­va a tanítási órákon jobban megismertük (történelmet, né­metet és latint tanított), szinte rajongással szerettük. Ezt, hi­szem, elmondhatja a celldö­mölki gimnázium első három osztályának valamennyi tanu­lója, aki személy szerint ismer­te, személyiségének varázsa alól senki nem tudta kivonni magát. A népi kollégium és a gimnázium ott és akkor azo­nos nevelési célokat vallott, úgy hatottak egymásra, mint a jó testvérek. De szóljon erről a meghatározó élményről a legilletékesebb, Vas Károly maga. „Határozott kultúrpolitikai törekvésekkel teli, a kistele­pülések parasztsága számára a városokkal egyenlő kulturá­­lódás lehetőségeinek megte­remtéséért dolgozó nevelőként vállaltam a celldömölki gim­názium szervező igazgatójának szerepét, a NÉKOSZ vezetősé­gének azzal az utasításával, hogy melléje népi kollégiu­mot is szervezzek. Győrből ke­rültem oda, ahol az első győri népi kollégium szervező igaz­gatója, a gimnázium tanára, a Nemzeti Parasztpárt városi titkára, a győri Nemzeti Bi­zottság tagja voltam. Győrbe Érsekújvárról jöttem, ahol 1939-től 1945-ig dolgoztam, az ifjúsággal együttműködve, más települési viszonyok között ugyan, de lényegében hasonló kultúrpolitikai célokért. Amit ebben a tekintetben elértem, abban ott is a gimnázium if­júságának lelkes együttműkö­dése volt a legjobb segítsé­gem. Ez az együttműködés folytatódott Győrben és Cell­dömölkön is. Diákjaim leg­jobbjaival máig eleven össze­tartozás érzése köt össze, és ennek teljes kialakulásában a celldömölki kollégistáknak volt a legátütőbb szerepe, s ez volt közös és nem kicsiny eredményeinknek a legfőbb forrása, nekem talán legmé­lyebb pedagógiai élményem. Az új, nagyon gyengén fel­szerelt gimnázium életének a háború utáni években szokat­lanul ható belső rendje, lel­kes munkája, tanulmányi és sportsikerei a hivatalos szer­vek ámulatát váltották ki. Ké­sőbb a megyei főigazgatói rendszer életbelépésekor visz­­szamentem gimnáziumi tanár­nak, s megszerveztem Szom­bathelyen a szakérettségis kollégiumot, ahonnan 1950 ta­vaszán főelőadóként a kultusz­minisztériumba kerültem. Fel­adatom az új marxista szel­lemű tantervek és módszerta­ni útmutatók elkészítése volt, amit elvégezve, 1951. szeptem­ber elsején Pécsre helyeztek főiskolai tanárnak, és megbíz­tak a történelemtanítás mód­szertana kidolgozásával, mely­nek első megfogalmazása 1954-ben készült el. Miniszté­riumi megbízatásra tankönyv­vé fejlesztettem, megjelent A történelemtanítás módszertana címmel 1965-ben.” * Nagyon tevékeny életpálya áll Vas Károly főiskolai tan­székvezető tanár mögött. Har­mincegy éve Pécsett él, kilenc éve nyugdíjas, ideje nagy ré­szét a várostól néhány kilo­méterre levő szőlejében tölti, azt műveli. Diákjai és tanár­társai minden évben megláto­gatják, s ilyenkor nemcsak a múltról, hanem a jelenről és jövő terveiről is szó esik. Most a celldömölki öregdiákok ba­ráti köre számára dolgoz ki egy programvázlatot, melynek lényege: a várost Kemenesal­ja kulturális központjává kell tenni. Élete 75. évében volt tanít­ványai nevében szeretettel kö­szöntjük. TUNGLI GYULA 5

Next