Köznevelés, 1988 (44. évfolyam, 1-44. szám)

1988-01-01 / 1. szám

KÖZNEVELÉS A Művelődési Minisztérium oktatáspolitikai hetilapja Főszerkesztő: Tóth László Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat Felelős kiadó: dr. Király G. István igazgató Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 88.2306,20­01 Felelős vezető: Vágó Sándorné vezérigazgató Terjeszti a Magyar Posta , ISSN 0133—0909 A szerkesztőbizottság elnöke: Gazsó Ferenc A szerkesztőbizottság tagjai: Balázs Mihály, az OPKM főigazgatója, Buda­pest; Borsos István gimnáziumi igazgató, Encs; Gáspár László gimnázium és szakközép­iskolai igazgató, Sarkad; Grezsa Ferenc egyetemi docens, Szeged; Horváth Márton egyetemi tanár, Budapest; Hudy Endre ál­talános iskolai igazgató, Csorna; Kelemen Ele­mér főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Kormos Sándor főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Kukinyó János, a megyei pe­dagógiai intézet igazgatója, Nyíregyháza; Pá­pai Béla ny. főosztályvezető, Művelődési Mi­nisztérium; Pataki Ferenc, az MTA Pszicholó­giai Intézetének igazgatója, Budapest; Petró András, a Tankönyvkiadó igazgatója, Buda­­pest; Schvób Péter, a megyei pedagógiai in­tézet pedagógiai igazgatója, Kecskemét; Szarka József egyetemi tanár, Budapest; Takács László c. gimnázium és szakközépiskolai igazgató, Battonya; Tiba Imréné gimnáziumi igazgatóhelyettes, Budapest. A szerkesztőség munkatársai: P. Kovács Imre olvasószerkesztő Szoboszlay Béla tördelőszerkesztő Novák Gábor rovatvezető Beke Mihály András Miksa Lajos Rácz-Székely Győző Tibor Klára Vati Papp Ferenc A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. sz. Levélcím: Budapest, postafiók 182, 1368 Telefon: 184-787 (közvetlen) vagy 176-222. A kiadóhivatal címe: Budapest VI., Révay utca 16. sz. Telefon: 116-660. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában (HELIR) Budapest V., József nádor tér 1. — 1900 — közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénz­­forgalmi jelzőszámra. A címlapon: trj könyvtár Füzesabonyban (Szabó Sándor felvételei, MTI-fotó) E számunk szerzői: Bácskai Lajosné főelőadó, MM; Flieghné Bo­­da Sarolta főelőadó, OPI; Győri György új­ságíró, Budapest; Hargitai József pedagógiai tanácsadó, Szombathely; Medvegy Antal ny. igazgató, Sárvár; Szekér Endre tanár, Kecske­mét; Tüskés Tibor író, Pécs; Újvári István tanár, Vác; Zimányi Árpád tanár, Miskolc. 2 Új tanműhely Győrben A Győr-Sopron Megyei Állatfor­galmi és Húsipari Vállalat leendő szakmunkásai bárhol dolgoznak, lak­nak is a megyében, a vállalat győri telepén vesznek részt a gyakorlati oktatásban. A régi tanműhely elavult, szűk lett az évek során, ezért most egy régi épületet alakítottak át a szakmunkástanulók gyakorlati oktatá­sára. A csaknem kétmillió forintba került, korszerű tanműhelyben megta­­ll­hatók mindazok a gépek, amelyeket a nagyvállalatnál használnak: keverő, húsvágó, töltőgép, illetve füstölő és főzőszekrénysor. A vállalat gondosko­dik arról­­is, hogy a gépek folyama­tosan működjenek, illetve az elhasz­­nálódottakat újakra cseréljék ki. Önkéntes gyermekvédők Szabolcs-Szatmár megyében negyven ifjúságvédelmi akciócsoport segíti a fia­talkorú bűnözés visszaszorítását, a ve­szélyeztetett fiatalokkal való foglalko­zást és az iskolai gyermekvédelmi mun­kát. Ebben a tanévben megalakult a rendőrökből álló, ifjúságvédelemben dolgozó szakemberekből az ifjúságvé­delmi és rendőri szakasz. Tagjai vállal­ták, hogy jogi, egészségügyi tanácsok­kal látják el az erre rászoruló családo­kat, az iskolákban ifjúságvédelmi elő­adásokat tartanak, és segítik a nehéz sorsú gyerekek iskolai, társadalmi be­illeszkedését, illetve a megye negyven ifjúságvédelmi csoportjának munkáját. A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségének munkájáról A szövetség megalakulása óta nagy gondot fordít a cigány gyerekek is­koláztatására, nevelésére. Megálla­podást kötöttek a Művelődési Mi­nisztériummal, az Országos Pedagógiai Intézettel és a vöröskereszttel, hogy közösen keresik a cigány tanulókkal kapcsolatos neveléselméleti, módszer­tani, pedagógiai problémák megoldá­sát. A szövetség 1990-ig módszertani útmutatót ad ki a cigánygyerekek óvo­dai neveléséhez, és nevelési javasla­tokat tartalmazó segédanyagokat ad­nak az általános iskoláknak. A szövetség munkatársai a nyár folyamán meglátogatták a cigánygye­rekek olvasótáborainak egy részét, és azt állapították meg, hogy kevés prog­ram segítette elő a tanulók képessé­geinek kibontakozását, önismeretének fejlesztését. Zavaró volt, hogy a tá­borvezetők egy része keveset tudott a cigányságról. A szövetség segíteni kí­vánja az általános, illetve a középis­kolai tanulmányaikat eredményesen be­fejező gyerekek továbbtanulását, nagy figyelmet fordítanak a nevelőotthonok­ból kikerültek utógondozására, és javí­tani akarják a felnőtt cigányok szak­másító és átképző tanfolyamainak sze­mélyi, tárgyi feltételeit. Már most is ösztöndíjjal támogatják a pedagógiai főiskolákon, egyetemeken és óvónőkép­ző szakközépiskolákban tanuló cigány­­származású fiatalokkal. * Hitek — Magyarország mezőgazdasága a XX. században címmel nyílt állandó ki­állítás december 18-án a Magyar Me­zőgazdasági Múzeumban. A kiállításon fotók, dokumentumok, eredeti tárgyak érzékeltetik a magyar mezőgazdaság e századi fejlődését.­­ Franciaországban az óvodás korú gyerekek 34,5 százaléka jár óvodába, egy százalékkal több, mint tavaly. Az óvodások száma viszont tizenegy szá­zalékkal csökkent. Egy csoportra átla­gosan huszonnyolc gyerek jut.­­ Számítástechnikai klubot nyitottak a debreceni gimnáziumok és szakközép­­iskolák tanárai. A dolgozók gimnáziu­mában, december 12-én megtartott ala­kuló ülésen a klubtagok elhatározták, hogy önképzéssel, tapasztalatcserékkel, szakmai előadások meghallgatásával igyekeznek mind több számítástechnikai ismerethez jutni, e tudományág iskolai tanítását elősegíteni. A klub munkáját a Kossuth Lajos Tudományegyetem és a megyei pedagógiai intézet támogat­ja.­­ A Szovjetunióban tizenegy ku­tatóintézet bevonásával új tantervek ké­szülnek a munkaoktatáshoz. A nyolcadik osztály után szakiskolában továbbtanu­lók arányát a jelenlegi harminc száza­lékról harminchat százalékra kívánják növelni. — Ecc, pecc, újra bejöhetsz címmel játéktörténeti kiállítást nyitott meg Csu­kás István író december 18-án Budapes­ten, a Kiscelli Múzeumban. A kiállítás január végéig tekinthető meg.­­ Csehszlovákiában 1988-ban komp­lex elemzésnek vetik alá az 1984-ben megreformált gimnáziumokat. Az ed­digi kritikák elsősorban a gimnázium túlméretezett tananyagát, az idegen­­nyelv-oktatást és a tehetségek kivá­lasztásának nem kellően hatékony gya­korlatát értik.­­ Az egészségmegőrzés átfogó társa­dalmi programját vitatta meg decem­ber 14-én a Hazafias Népfront Buda­pesti Bizottsága. Medve László egész­ségügyi miniszter vitaindítója után a hozzászólók kiemelték az oktatási intéz­mények szerepét az egészségmegőrzési program végrehajtásában.­­ A Német Demokratikus Köztársa­ság 473 gyógypedagógiai iskolájában 57 200 gyereket nevelnek. Egy osztály­ba átlagosan kilenc tanuló jár, ingye­nes a kollégiumi ellátásuk, és a köz­lekedési eszközöket is díjtalanul hasz­nálhatják. A Langlet Valdemar nevét vette fel let Valdemar Utcai Általános Iskola. A névadó ünnepség után sportversenye­ket, szellemi vetélkedőket rendeztek, is­kolagyűlést tartottak, és megnyitották a névadó életútját bemutató kiállítást. — Az USA-ban az utóbbi huszonöt évben százharminc százalékkal emelke­dett a 10—17 évesek bűnözése. Az ipa­rosodott államok között az Egyesült Ál­lamokban a legmagasabb a tizenévesek kábítószer-fogyasztása. — A vajdasági felnőttek általános is­koláiban a jövő tanévtől korszerűsített tantervek szerint oktatnak. Az új tan­­terveket közösen dolgozta ki három tar­tomány: a Vajdaság, Szerbia és Kosovo.

Next