Köznevelés, 1988 (44. évfolyam, 1-44. szám)
1988-01-01 / 1. szám
KÖZNEVELÉS A Művelődési Minisztérium oktatáspolitikai hetilapja Főszerkesztő: Tóth László Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat Felelős kiadó: dr. Király G. István igazgató Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 88.2306,2001 Felelős vezető: Vágó Sándorné vezérigazgató Terjeszti a Magyar Posta , ISSN 0133—0909 A szerkesztőbizottság elnöke: Gazsó Ferenc A szerkesztőbizottság tagjai: Balázs Mihály, az OPKM főigazgatója, Budapest; Borsos István gimnáziumi igazgató, Encs; Gáspár László gimnázium és szakközépiskolai igazgató, Sarkad; Grezsa Ferenc egyetemi docens, Szeged; Horváth Márton egyetemi tanár, Budapest; Hudy Endre általános iskolai igazgató, Csorna; Kelemen Elemér főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Kormos Sándor főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Kukinyó János, a megyei pedagógiai intézet igazgatója, Nyíregyháza; Pápai Béla ny. főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Pataki Ferenc, az MTA Pszichológiai Intézetének igazgatója, Budapest; Petró András, a Tankönyvkiadó igazgatója, Budapest; Schvób Péter, a megyei pedagógiai intézet pedagógiai igazgatója, Kecskemét; Szarka József egyetemi tanár, Budapest; Takács László c. gimnázium és szakközépiskolai igazgató, Battonya; Tiba Imréné gimnáziumi igazgatóhelyettes, Budapest. A szerkesztőség munkatársai: P. Kovács Imre olvasószerkesztő Szoboszlay Béla tördelőszerkesztő Novák Gábor rovatvezető Beke Mihály András Miksa Lajos Rácz-Székely Győző Tibor Klára Vati Papp Ferenc A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. sz. Levélcím: Budapest, postafiók 182, 1368 Telefon: 184-787 (közvetlen) vagy 176-222. A kiadóhivatal címe: Budapest VI., Révay utca 16. sz. Telefon: 116-660. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában (HELIR) Budapest V., József nádor tér 1. — 1900 — közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. A címlapon: trj könyvtár Füzesabonyban (Szabó Sándor felvételei, MTI-fotó) E számunk szerzői: Bácskai Lajosné főelőadó, MM; Flieghné Boda Sarolta főelőadó, OPI; Győri György újságíró, Budapest; Hargitai József pedagógiai tanácsadó, Szombathely; Medvegy Antal ny. igazgató, Sárvár; Szekér Endre tanár, Kecskemét; Tüskés Tibor író, Pécs; Újvári István tanár, Vác; Zimányi Árpád tanár, Miskolc. 2 Új tanműhely Győrben A Győr-Sopron Megyei Állatforgalmi és Húsipari Vállalat leendő szakmunkásai bárhol dolgoznak, laknak is a megyében, a vállalat győri telepén vesznek részt a gyakorlati oktatásban. A régi tanműhely elavult, szűk lett az évek során, ezért most egy régi épületet alakítottak át a szakmunkástanulók gyakorlati oktatására. A csaknem kétmillió forintba került, korszerű tanműhelyben megtallhatók mindazok a gépek, amelyeket a nagyvállalatnál használnak: keverő, húsvágó, töltőgép, illetve füstölő és főzőszekrénysor. A vállalat gondoskodik arrólis, hogy a gépek folyamatosan működjenek, illetve az elhasználódottakat újakra cseréljék ki. Önkéntes gyermekvédők Szabolcs-Szatmár megyében negyven ifjúságvédelmi akciócsoport segíti a fiatalkorú bűnözés visszaszorítását, a veszélyeztetett fiatalokkal való foglalkozást és az iskolai gyermekvédelmi munkát. Ebben a tanévben megalakult a rendőrökből álló, ifjúságvédelemben dolgozó szakemberekből az ifjúságvédelmi és rendőri szakasz. Tagjai vállalták, hogy jogi, egészségügyi tanácsokkal látják el az erre rászoruló családokat, az iskolákban ifjúságvédelmi előadásokat tartanak, és segítik a nehéz sorsú gyerekek iskolai, társadalmi beilleszkedését, illetve a megye negyven ifjúságvédelmi csoportjának munkáját. A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségének munkájáról A szövetség megalakulása óta nagy gondot fordít a cigány gyerekek iskoláztatására, nevelésére. Megállapodást kötöttek a Művelődési Minisztériummal, az Országos Pedagógiai Intézettel és a vöröskereszttel, hogy közösen keresik a cigány tanulókkal kapcsolatos neveléselméleti, módszertani, pedagógiai problémák megoldását. A szövetség 1990-ig módszertani útmutatót ad ki a cigánygyerekek óvodai neveléséhez, és nevelési javaslatokat tartalmazó segédanyagokat adnak az általános iskoláknak. A szövetség munkatársai a nyár folyamán meglátogatták a cigánygyerekek olvasótáborainak egy részét, és azt állapították meg, hogy kevés program segítette elő a tanulók képességeinek kibontakozását, önismeretének fejlesztését. Zavaró volt, hogy a táborvezetők egy része keveset tudott a cigányságról. A szövetség segíteni kívánja az általános, illetve a középiskolai tanulmányaikat eredményesen befejező gyerekek továbbtanulását, nagy figyelmet fordítanak a nevelőotthonokból kikerültek utógondozására, és javítani akarják a felnőtt cigányok szakmásító és átképző tanfolyamainak személyi, tárgyi feltételeit. Már most is ösztöndíjjal támogatják a pedagógiai főiskolákon, egyetemeken és óvónőképző szakközépiskolákban tanuló cigányszármazású fiatalokkal. * Hitek — Magyarország mezőgazdasága a XX. században címmel nyílt állandó kiállítás december 18-án a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban. A kiállításon fotók, dokumentumok, eredeti tárgyak érzékeltetik a magyar mezőgazdaság e századi fejlődését. Franciaországban az óvodás korú gyerekek 34,5 százaléka jár óvodába, egy százalékkal több, mint tavaly. Az óvodások száma viszont tizenegy százalékkal csökkent. Egy csoportra átlagosan huszonnyolc gyerek jut. Számítástechnikai klubot nyitottak a debreceni gimnáziumok és szakközépiskolák tanárai. A dolgozók gimnáziumában, december 12-én megtartott alakuló ülésen a klubtagok elhatározták, hogy önképzéssel, tapasztalatcserékkel, szakmai előadások meghallgatásával igyekeznek mind több számítástechnikai ismerethez jutni, e tudományág iskolai tanítását elősegíteni. A klub munkáját a Kossuth Lajos Tudományegyetem és a megyei pedagógiai intézet támogatja. A Szovjetunióban tizenegy kutatóintézet bevonásával új tantervek készülnek a munkaoktatáshoz. A nyolcadik osztály után szakiskolában továbbtanulók arányát a jelenlegi harminc százalékról harminchat százalékra kívánják növelni. — Ecc, pecc, újra bejöhetsz címmel játéktörténeti kiállítást nyitott meg Csukás István író december 18-án Budapesten, a Kiscelli Múzeumban. A kiállítás január végéig tekinthető meg. Csehszlovákiában 1988-ban komplex elemzésnek vetik alá az 1984-ben megreformált gimnáziumokat. Az eddigi kritikák elsősorban a gimnázium túlméretezett tananyagát, az idegennyelv-oktatást és a tehetségek kiválasztásának nem kellően hatékony gyakorlatát értik. Az egészségmegőrzés átfogó társadalmi programját vitatta meg december 14-én a Hazafias Népfront Budapesti Bizottsága. Medve László egészségügyi miniszter vitaindítója után a hozzászólók kiemelték az oktatási intézmények szerepét az egészségmegőrzési program végrehajtásában. A Német Demokratikus Köztársaság 473 gyógypedagógiai iskolájában 57 200 gyereket nevelnek. Egy osztályba átlagosan kilenc tanuló jár, ingyenes a kollégiumi ellátásuk, és a közlekedési eszközöket is díjtalanul használhatják. A Langlet Valdemar nevét vette fel let Valdemar Utcai Általános Iskola. A névadó ünnepség után sportversenyeket, szellemi vetélkedőket rendeztek, iskolagyűlést tartottak, és megnyitották a névadó életútját bemutató kiállítást. — Az USA-ban az utóbbi huszonöt évben százharminc százalékkal emelkedett a 10—17 évesek bűnözése. Az iparosodott államok között az Egyesült Államokban a legmagasabb a tizenévesek kábítószer-fogyasztása. — A vajdasági felnőttek általános iskoláiban a jövő tanévtől korszerűsített tantervek szerint oktatnak. Az új tanterveket közösen dolgozta ki három tartomány: a Vajdaság, Szerbia és Kosovo.