Köznevelés, 1992 (48. évfolyam, 1-41. szám)

1992-10-22 / 33. szám

A Művelődési és Közoktatási Minisztérium hetilapja, elődje a Néptanítók Lapja, 1868-1945 Alapította: EÖTVÖS JÓZSEF Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat. Felelős kiadó: Koncz Béla Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 92.2306/33-66-22. Felelős vezető: Grasselly István vezérigazgató. ISSN 0133-0969 A szerkesztőség munkatársai: SZUNYOGH SZABOLCS főszerkesztő P. KOVÁCS IMRE főszerkesztő-helyettes TIBOR KLÁRA tördelőszerkesztő NOVÁK GÁBOR rovatvezető KOLCZONAY KATALIN MIKSA LAJOS TETLÁK ESZTER fotóriporter A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. Levélcím: Budapest, Postafiók 182,1368. Telefon: 118-4787 (közvetlen) vagy 117-6222. Telefax: 118-7782. A kiadóhivatal címe: Buda­pest VI., Révay utca 16. Telefon: 111-6660. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában HE­­LIR, Budapest XIII., Lehel utca 10/A. - 1900 - közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR Postabank Rt. 219-98636, 021-02799 Pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy évre 1300 forint. Az első félévre 775 forint, a másodikra 525 forint. Kapható Budapesten a következő hírlap­boltokban: V., Váci utca 10.; V., Bajcsy- Zsilinszky út 76.; V., Szent István körút 25. E számunk változatlan áron, 14 oldalas ünnepi melléklettel jelenik meg. A mellékletben közzétett versek az Ezerkilencszázötvenhat, te csillag című kötetből valók. A címlapon: Tetlák Eszter felvétele , számunk szerzői: Kovách Géza ny. tanár, Arad; Madarász Imre adjunktus, ELTE-ELTE; Szántó Gyula tanár, Budapest; Telihay Péter drama­turg, Budapest; Ürögi Imre tanár, Budapest. Kéziratokat nem őrzü­nk meg és nem küldünk vissza. A beküldött leveleket szükség szerint megrövidítve közöljük. Román Kulturális Központ Budapesten Október nyolcadika óta van hajléka a román kultúrának Bu­dapesten, a XIV. kerület Izsó utca 5-ben. A megnyitón Ioan Donca, a budapesti Román Nagykövetség ügyvivője és Adrian Dohotaru, a Román Külügyminisztérium helyettes államtitkára azt hangsúlyozta, hogy a bukaresti magyar és a budapesti román kultúrköz­­pont életre hívása közös akarat­tal történt, s a két létesítmény révén a térség más országainak példát mutatva erősödhet a ma­gyar és a román nép közötti megértés. A román kulturális minisz­ter, Ludvic Spiess szerint Ro­mánia fontos lépést tett meg október nyolcadikén: kaput nyitott Európára. E gondolat­sort folytatva Andrásfalvy Ber­talan magyar művelődési és közoktatási miniszter annak a reményének adott hangot, hogy ezen a kapun nyugatról is átjárhatóbb lesz az út keletre. A kívül, belül egyaránt tet­szetős, ízléses épületben első­ként Eminescu életét és mun­kásságát bemutató kiállítást láthatnak az érdeklődők, illet­ve megcsodálhatják azoknak a kortárs román művészeknek az alkotásait, akiknek művei a földszinti nagyterem falát dí­szítik. Beszédkutatási konferencia Beszédkutatás ’92 címmel nyelvészeti és alkalmazott fo­netikai konferenciát rendez­tek Budapesten a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetében. A tanácskozáson a szófelis­merési stratégiákról Gósy Mária, az afáziás beszédkáro­sodásokról Osmanné Sági Ju­dit, a szünet szerepéről a hangos olvasásban Laczkó Mária, a beszéd akusztikai szerkezetéről Karikó Klára, a fonetikai kutatások újabb eredményeiről pedig A. Jászó Anna tartott előadást. Katolikus gimnázium nyílt Miskolcon Borsod-Abaúj-Zemplén Me­gye első egyházi középiskolája szeptemberben nyitotta meg ka­puit. Az egykor a Szatmári Irgal­mas Nővéreknek otthont adó épület az elmúlt négy évtizedben középiskolai leánykollégium, il­letve tanácsi irodaház volt. A négy tanteremből és két kollé­giumi szobából álló katolikus gimnázium és diákotthon ideigle­nesen kapott itt helyet. Addig, amíg nagyobb épülethez nem jut­nak vagy nagyobbat nem építe­nek nekik a fenntartóik, a Miskol­ci Egyházközségek Közössége. Az iskola pedagógusai száz­negyven jelentkező közül vá­lasztották ki azt a kilencvenkét diákot, akik most három első osztályban tanulnak. Egyházi iskoláról lévén szó, a hitoktatás heti két órában szerepel a tan­rendben. Békési iskolaavató A Békési 2. Számú Általános Iskola egy nagyhatású pedagó­gus, Kar­ács Teréz (1808-1892) nevét vette fel, kinek tanítói ars poétikája ma különösképpen aktuális: „Ha tanítóvá lettél, türelembe öltözködjél!” A névadó ünnepségre emlék­ülés és pedagógiai tanácskozás keretében k­erült sor október 10-11-én. A tanácskozáson elő­adást tartott dr. Dobos Kriszti­na, a Művelődési és Közoktatá­si Minisztériu­m helyettes ál­lamtitkára is,­liárd forintra növelné a költ­ségvetési hiányt - vélte a PSZ vezetője. Plusz forrást nem nevezett meg. „Ez a felelősök dolga” - jelentette ki határozottan a nagy múltra visszatekintő szakszervezet főtitkára, s nem hagyott kétséget afelől, hogy a közoktatás mostani helyze­tének kialakulásáért ő kit tart felelősnek, így érthetően kisebb hang­súlyt kapott az egyébként előszeretettel idézett felmérés másik tapasztalata, miszerint: A pedagógus-ellátottság vi­szonylag jónak mondható. A P­ L­­ PSZ-vélemény a bérről és a tárgyi feltételekről összefügg a már elfogadott közalkalmazotti törvény és a vi­tára váró költségvetési törvény tervezete - állapította meg saj­tótájékoztatóján Szöllösi Ist­­vánné, a Pedagógusok Szak­­szervezetének főtitkára 1992. október 5-én. A közalkalma­zotti törvény bértáblázatának 1994. évi bevezetése a PSZ szerint ugyanis veszélybe ke­rült azáltal, hogy a ’93-as költségvetési koncepció nem irányoz elő béremelést a költ­ségvetési alkalmazottak, így a közoktatás dolgozói körében sem. Dologi automatizmust szin­tén nem tervez a költségvetés. A helyzet súlyosságát illuszt­rálandó négy önkormányzat területén 45 óvodában, 38 ál­talános és 22 középiskolában végzett felmérés tapasztala­taira hivatkozott a főtitkár. Kijelentette, hogy a korábbi MM-, illetve ÉVM-rendele­­tek és szabványok szerint a nevelési-oktatási intézmények több mint a felét be kellene zárni, mert (főként a kiszol­gáló helyiségek) nem felelnek meg a követelményeknek. Arról nem esett szó, hogy mikor emelték, illetve oktatási célokra mikor vették igénybe a szabványoknak meg nem felelő épületeket. Arról azon­ban igen, hogy be fog követ­kezni az, amit régóta prog­nosztizálnak: az intézmények működésképtelensége. A 30 százalékra csökkenő személyi jövedelemadó-visszautalás és a tervezett kétkulcsos ÁFA az önkormányzatokat az ideinél is mostohább helyzetbe hozza - mondta a főtitkár. - Nyil­ván pénzre lenne szükség, ám a költségvetési szférában az inflációt követő automatiz­mus jövőre mintegy 300 mil­ órodák és alternatív pedagógiai irányzatok A nagymérvű társadalmi átalakulás hatására jelentős változások figyelhetők meg az óvodáztatás szervezetében és az óvodai nevelőmunka tartalmában egyaránt. Nap­jaink óvodahálózatában új színfoltot jelentenek az egy­házi és a magánóvodák: ez idő tájt huszonkét felekezeti (ezen belül tizenkét kato­likus, hét evangélikus, két református és egy izraelita) és húsz alapítványi, illetve egyének által fenntartott ma­gánóvoda működik az or­szágban. A nevelés megújítá­sára való határozott törekvés jele, hogy az önkormányzati óvodákban is mindinkább gyökeret eresztenek az alter­natív pedagógiai törekvések. A Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet és Kísérleti Regionális Fej­lesztési Központ kétnapos óvodapedagógiai tanácskozá­sán - melyet Van-e alternati­ves az óvodában? címmel október másodikán és har­madikén rendeztek meg a győri megyeházán - jól le­mérhető volt, hogy hol tart ma az óvodapedagógia átala­kulása. A Montessori pedagó­gia ma címmel Bakó Gyöngyi soproni főiskolai tanár tar­tott nagysikerű előadást, a Montessori pedagógia gya­korlati alkalmazásának buda­pesti tapasztalatairól szekció­ülés keretében pedig Székely Ilona helyettes óvodavezető számolt be. A rogersi pszi­chológia óvodai érvényesülé­séről Horváthné Szöllösi Ilo­na beszélt a népes hallgató­ságnak. A szekcióülések témáiból is az óvodai nevelőmunka sokszínűvé válására lehet kö­vetkeztetni. Eszmecserét folytattak a keresztény esz­meiség, valamint a népha­gyomány szerepéről a gyer­meknevelésben, továbbá a gyermeki kreativitást fejlesz­tő módszerek terjedéséről.2

Next