Köznevelés, 2007 (63. évfolyam, 1-41. szám)

2007-06-01 / 22. szám

63. évfolyam 22. szám 2007. június 1. ■ Legfőbb műalkotása a Nagy Salvador Dali Rút cinizmus azt mondanánk, hogy a XX. század egyik legis­mertebb képzőművészének, Salvador Dalinak a legfőbb mű­alkotása a saját hírneve, ismert­sége, maga a Nagy Salvador Dali? Talán cinizmus, ám min­den bizonnyal így igaz. Életmű­ve káprázatos, a szó több értel­mében is az. Káprázatosak a ké­pei. Részben úgy, hogy aki ked­veli a szürrealista alkotásokat, az egészen fantasztikus, gyak­ran mese- vagy éppen rémme­­seszerű jeleneteket láthat raj­tuk, és rengeteg, bámulatba ej­tően csavaros részletet. Más vi­szont sokszor úgy érezheti, a szeme káprázik Dali kimódolt csavarjaitól, mesterkélt ötletei­től. És nagyon sajátos az élet­műve abban az értelemben is, hogy annak igen számottevő része nem jeleníthető meg egy képzőművészeti album képein - ez az a nagy mozaik, amely a közszerepléseinek ezernyi, egész életén át egymáshoz ra­kosgatott, tudatosan kimódolt és nagy technikai tudással meg­valósított színes építőkockái­ból, részben pedig egyéniségé­nek talán spontán megnyilvánu­lásaiból áll össze, és a Dali­­jelenségként áll elénk. Ennyi­ben talán sánta is az Officina ’96 Kiadó nemrég megjelent kötetének a címe: Dali Életmű, és sokkal pontosabban szól a borító: A provokatív szürrealis­ta 400 műve. A kötet természetesen na­gyon szép, kitűnő minőségű reprodukciókkal. Panaszunk legfeljebb arra a láthatóan felül­kerekedő piaci igényre lehet, amely kézhez álló, közepes mé­retű köteteket követel a nagy al­bumok helyett, s e méretben nemegyszer kevésbé is érvé­nyesül a képek összhatása vagy azok finomabb részletei. E gaz­dag képtár így is csodálatos lát­nivalóval szolgál, az időrend­ben sorakozó négyszáz alkotás - festmények, rajzok, nyoma­tok, tárgyszerűségek (object) - pedig rendkívül izgalmas átte­kintést ad a Mester pályaívéről is, s arról, hogyan válhatott va­laki tartósan a XX. század művé­szetének egyik bálványává. Hogy Dali valóban zseniális művész-e, annak megítélésére vállalkozzék, aki ehhez elegen­dő tudással és/vagy merészség­gel rendelkezik. Az viszont a té­vedés nagyobb kockázata nél­kül kimondható, hogy ő a köz­­megítélés formálásának, az ezt szolgáló marketingnek és kom­munikációnak zseniális, nehe­zen felülmúlható mestere. Dali a művészi tehetségére építkez­ve hozta létre a maga egészen különleges, eredeti és merész arculatát, az ő stílusában szólva a daliságát. Zajos, feltűnést ke­reső extravaganciája, harsogása is nyilvánvalóan ezt szolgálta - kétségkívül azért, mert kitűnő érzékkel felismerte, hogy a ko­rának erre van igénye, s mert művészetében és életvitelében egyaránt mesteri tökéllyel meg­lovagolta ezt. Amint az e kötetből is igen jól kiérződik, Dali leginkább csak Dalival mérhető - viszont csodás szórakozás ismerkedni vele, és kiváló gyakorlópálya szellemünk nyitottságának fej­lesztéséhez. (Officina ’96 Ki­adó) OSMAN PÉTER Színház és vígopera - Karnyóné Csokonai diákszínészeknek szánt bohózata, Az özvegy Karnyóné s két szeleburdiak a XVIII. századi bécsi népszínmű­vek nyomán írt magyar változa­­t. A téma örök, mindig siker, a hazug világ pedig nem korhoz kötött: az ifjak szerelmére vá­gyó, felsült vénasszony és a pénzsóvár fiatalurak történeté­ről szóló komédia, mondhat­nánk a magyar Übü király. A magyar vígopera nem jel­lemző vállalkozás sem régen, sem ma; Csokonai Vitéz Mihály pedig nem is divat. Vajda János zeneszerző mégis őt választotta, hogy bemutathassa, mindent tud a zenéről. Nyitány helyett előjátékot állított be a Téka Együttes ősi köcsögdudájával, amilyenhez operaszínpad még nem szokott. Magyar és cigány népi fordulatokkal, komolyze­nei paródiákkal fűszerezi az amúgy könnyedén konzervatív, kis zenekarra írt muzsikát, amit az énekesek láthatólag nagyon élveznek. Lévén fiatalok, csino­sak, imádnak játszani, cigányke­reket vetni, színészként fellép­ni, a bohózat kereteit szétfeszí­teni. Persze a cselekmény nem torkollik tragédiába, mert a vé­gén a tündérjáték feloldja egy Shakespeare-verssel. Aztán a szí­nen megjelenik maga Csokonai, és vidám Mihály-napi köszöntő­vel búcsúzik a közönségtől. Az összes szereplő remekel, de kiemelkedik Karnyóné fél­eszű fia, a bonyodalmak okozó­ja, Samuka (Váradi Zita alakít­ja). Telitalálat Szakács Györgyi jelmeze és Khell Zsolt díszlete. A Várady Szabolcs által énekel­­hetővé tett szöveg azonban még magyaroknak sem mindig érthe­tő a XVIII. századi sok „deákos” kifejezés miatt. A vígoperai ős­bemutató sikerét bizonyítja a kö­zönség sűrű tapsa. DOBI ILDIKÓ ■ Szép magyar novellák A magyar irodalom kiváló mű­velői közül is sokan kedvelték a novellaműfajt, amelynek meg­teremtői az itáliai Boccaccio és a spanyol Cervantes voltak. A magyar irodalom legszebb no­vellái címen megjelent kötet a XIX. és XX. század fordulója - a korai modernségbe átvezető korszak - körül alkotó tizenkét magyar író két-két jellegzetes novelláját tartalmazza Dobos István válogatásában. Ambrus Zoltántól Tömör­kény Istvánig kapunk ízelítőt a régebbi magyar irodalom igen változatos témájú novelláiból. Találunk köztük lélekrajzi ábrá­zolásokat: Nirvána (Gozsdu Elek), Az utolsó hangulat (Justh Zsigmond), A néma bűn (Lövik Károly), Árva Lotti (Petelei Dá­niel). Gárdonyi Géza lírai ihleté­sű novelláit (Tüzek meg árnyé­kok, A hópehely) a történelmi és társadalmi regényeivel a ma­ga korában igen népszerűvé vált Herczeg Ferenc elgondol­kodtató írásai követik (Jancsi édesanyja, Mutanur). Nem hiá­nyoznak a könyvből Mikszáth Kálmán humoros kicsengésű el­beszélései (Az a pogány Fücsik, A bágyi csoda), továbbá a meg­lepő fordulatok sem, mint pél­dául Ambrus Zoltán a bibliai Jó­nás próféta történetéről szóló Ninive pusztulása és Bródy Sán­dor Mosóné lányai című írása. Humoros fordulatúak Papp Dá­niel A káptalani pontyok és kul­túrharc Tiszaszálláson, valamint Tömörkény István Bicska vásár­lás című novellái. Ezekkel ellen­tétben szomorúan, tragikusan végződik Justh Zsigmond „Taedium vitae” (Az élet unal­ma), Thury Zoltán Tizenegy esztendő és Harminc perc cí­mű, majd Tömörkény István Megöltek egy legényt című rö­vid írása. Talán ez a vázlatos ismerte­tés is jól szemlélteti, hogy mi­ 24

Next