Köznevelés, 2008 (64. évfolyam, 1-41. szám)

2008-02-22 / 7. szám

64. évfolyam 7. szám 2008. február 22. Kallódó tehetségek? Kiváló Tehetségek Gondozása (KTG) néven Neuwirth Gábor javaslatára január végén megalakult egy szervezet, amely legfőbb feladatául az álta­lános és középiskolában nagyszerű eredményeket elért diákok támogatá­sát tűzte ki. A KTG megalakulása alkalmából rendezett ünnepélyes ta­nácskozáson részt vettek azok a diákok is, akik már OKTV-ken, diákolim­piákon bizonyították kiemelkedő tehetségüket. A beszélgetés során szá­mos, a közoktatás résztvevői és az egyetemek számára egyaránt meg­fontolandó objektív és hiteles kritikai észrevételt tettek. Szerény tekintetű huszonéves fiatalok áll­dogálnak tétován a Károlyi-Csekonics-pa­­lota belső erkélyén. Néhányan ismerik egy­mást, van, aki magányosan várakozik. Ta­lán kicsit zavarban is vannak. Nem véletle­nül. A zárt ajtók másik oldalán ugyanis Neuwirth Gábor oktatáskutató és az OFI kezdeményezésére éppen most alakul meg a Kiváló Tehetségek Gondozása elnevezé­sű szervezet. És hogy kik azok a kiváló te­hetségek? Hát éppen ők, az egyik lábukról a másikra billenő fiatalok. Neuwirth Gábor ötvenöt éve tanít a Mű­egyetemen, oktatáskutatóként pedig immár húsz éve foglalkozik az iskolák rangsorolá­sával, és rendkívül fontos szerepet játszik a hazai tehetséggondozásban is: 1972 óta többekkel együtt létrehozta és irányította a Felvételeket Előkészítő Bizottságot, aztán a Tehetségekért Mozgalmat. Tízezrével ké­szítették elő a középiskolásokat az egyete­mi felvételire, több száz tábort szerveztek, ahol egyetemisták részvételével folyt a fel­készítés, a diákokat levelezések és szemé­lyes konzultációk is segítették a sikeres fel­vételire való készülésben. - A kutatások melléktermékeként ös­­­szegyűjtöttem a magyarországi tanulmányi versenyek (OKTV-k, országos tanulmányi versenyek), valamint a diákolimpiák ered­ményeit 1968-tól napjainkig. Eszemben sincs alábecsülni a sikeres sportolóink ered­ményeit. De a szellemi téren, nemzetközi versenyeken, diákolimpiákon százmilliók közül kitűnő magyar tehetségek ugyan­olyan elismerést érdemelnének­ - mondta lapunknak Neuwirth Gábor. Az egyetemi docens tapasztalatai szerint a tehetséges emberek általában lelkileg is érzékenyebbek. Szerencsére sok a tehetsé­ges ember Magyarországon, de nagyon so­kan elkallódnak közülük. Nemcsak a hátrá­nyos helyzetűeknek, hanem a kitűnő tehet­ségeknek is szükségük lenne tehát egy olyan szervezetre, bázisra, amely segítséget adhat, példát mutathat nekik. A kitűnő tehetségek gondozására létre­hozandó szervezet ötletét az Oktatáskuta­tó és Fejlesztő Intézet vezetése is támogat­ta, Neuwirth Gábor tehát munkához látott. Kollégáival összegyűjtötte a középiskolai versenyeken kiválóan szereplő diákok, ta­náraik adatait, a rendszer legfontosabb ele­me ugyanis egy adatbázis kiépítése azok­nak, akik szeretnének bekerülni a kiváló te­hetségek közé. A kiváló eredményeket el­ért fiatalokkal a KTG felveszi a kapcsolatot, megismeri a helyzetüket, szándékaikat, le­hetőségeiket. A tehetségek felkutatása, ös­­­szegyűjtése, egy honlapon való szerepelte­tése mellett szeretnék őket tanulmányozni, figyelemmel kísérni az életútjukat, megtud­ni, milyen tanáraik vannak, és velük is fel­venni a kapcsolatot. Ezután össze kell hozni a tehetségeket a mentorukkal, patrónusukkal. Rengeteg, ez­res nagyságrendű azoknak az egyetemi, főis­kolai tanároknak a száma, akik alig várják, hogy legyenek támogatottjaik, csak mind­eddig nem jutottak el hozzájuk a kiváló diákok. A KTG együttműködik a Csermely Péter vezette KutDiák-mozgalommal, az OTDK-val és az Arany János-programmal is. Évente 100-150 kiemelkedő tehetséggel számolnak. A tapasztalatok alapján közülük csak minden tizedik szorul anyagi támoga­tásra, őket nyelvtanfolyamokra, informatikai kurzusokra kívánják beíratni. Ennél is fonto­sabb azonban, hogy minél hamarább össze­hozzák a diákokat olyan tudósokkal, taná­rokkal, akikkel együtt dolgozhatnak. A KTG egy másik lényeges feladata, hogy a tehetségeknek minél nagyobb publicitást adjon a médiában. A szervezet vezetői el akarják érni, hogy a szaklapok, a rádiók, te­levíziók, országos napilapok is foglalkozza­nak velük, hogy a közvélemény támogassa őket, hogy valóban népszerűek legyenek azok, akik meg is érdemlik a sikert. Ezzel nemcsak a már biztos úton járó tehetségek­nek adnák meg az őket megillető elisme­rést, hanem azokat is ösztönöznék, azoknak a becsvágyát is felkeltenék, akik szeretné­nek bekerülni a tehetségesek közé. Reménykedünk abban, hogy a nagyívű tervek megvalósításához szükséges anyagi támogatás nagy részét az idén februárban in­duló Géniusz-program biztosíthatja, amely­nek keretében 3,4 milliárd forintot fordíta­nak a tehetségeket ápoló alapítványok támo­gatására. Van tehát mire pályáznia a Kiváló Tehetségek Gondozása szervezetnek is. Az első lépésre, a szervezet hivatalos meg­alakulására január 25-én került sor a már említett Károlyi-Csekonics-palotában, ahol most végre kinyílnak a míves faajtók, mi pedig belépünk a terembe. Tolnai József, az Arany János tehetség­­gondozó program egyik vezetője, a tanács­kozás moderátora megkérte a fiatal tehet­ségeket, hogy számoljanak be középiskolás versenyeikről, arról, hogy azok milyen sze­repet játszottak később, a tanulmányaik so­rán, egyáltalán, hogyan alakult a sorsuk, mit gondolnak a tehetséggondozásról. Béki Bence bizonyult a legbátrabbnak. Elmondta, a megkeresésnek nagyon örült, ugyanis sok egyetemistával együtt azt látja, hogy a közoktatás színvonala ma már ko­rántsem olyan, mint amikor ők jártak gimná­ziumba. Bence a gimnáziumi évek alatt 18 országos versenyen ért el kitűnő helyezést, két diákolimpián pedig ezüstérmes lett, a Műszaki Egyetem végzése közben egy évig Erasmus-ösztöndíjjal Finnországban tanult, a mesterképzést a franciaországi Rennes-ben, a doktori iskolát Nyugat-Európában, talán Skandináviában készül abszolválni. Tóth Sándor, aki idén szerez mérnök-fi­zikusi diplomát a Műszaki Egyetemen, arról beszélt, hogy kitűnő eredményeit, így a diákolimpián fizikából elért arany- és bronzérmet nagyrészt a csongrádi Batsá­nyi János Gimnázium felkészítő tanárá­nak köszönheti. A tanárok nemcsak szak­mailag, hanem emberileg is sokat adtak ne­ki. Megszervezték például, hogy a felkészü­lés alatt ne kelljen iskolába mennie. Ez a megjegyzés nagy derültséget váltott ki a többiekből, kiderült ugyanis, hogy az isko­la nélküli napok másoknál is igen nagy mo­tivációs erővel bírtak... 6

Next