Köznevelés, 2008 (64. évfolyam, 1-41. szám)

2008-02-22 / 7. szám

nyolcvanan vannak, akik meghívást kapnak a minden évben Káptalanfüreden megren­dezett kutatótáborba. - Mitől sikeres, miben új ez a tehetségfej­lesztő rendszer? - Hadd idézzem itt Sipőcz Brigitta ta­gunkat, egy új kisbolygó felfedezőjét: „Egy új világgal találkoztam itt. Kutatási éveim alatt kitartást tanultam, a baráti légkör segí­tett legyőzni elfogódottságomat, a témák változatossága pedig rádöbbentett arra, hogy minden energiámat mozgósítva mit is akarok elérni az életben...” A diákok itt egyenrangú kollégák, akik önként és valódi tudományos problémákkal foglalkoznak. Példakép mentoruk személyesen segíti munkájukat, melynek egyedüli haszna a tu­dományos felfedezés öröme. A diákok in­formális, játékos stílusban kutatnak. Végül nagyon fontos megjegyezni, hogy a rend­szer önszervező mozgalomként működik. REICH MESZ ÁDÁM 64. évfolyam 7. szám 2008. február 22. -n a múltat és a hagyományokat is. A helyes arány megtalálásától függ ennek az új egye­temnek a sikere is” - mondta Hiller István. Egyúttal bejelentette, hogy az egyetem kul­turális tevékenységét 20 millió forinttal támogatja az OKM. Faragó Sándor, az új Nyugat-magyaror­szági Egyetem rektora a soproni ünnepsé­gen kitért arra is, hogy az egyetem - amely 24 helyszínen működik - fejlesztésére 14 milliárd forintot fordítottak, és ez példa nélküli az intézmények történetében. A találkozón a két miniszter az oktatási kérdések mellett a világörökségi helyszí­nek kezelésével is foglalkozott. Fodor Gá­bor már korábban javaslatot tett a vonatko­zó jogszabály felülvizsgálatára. A tárcave­zetők a hiányzó szabályozás mielőbbi megalkotásában állapodtak meg. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által indított Reneszánsz év 2008 kapcsán a két tárca Tisza reneszánsz túrát szervez a Tisza-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságok bevonásával. A rendezvény­­sorozat része lesz továbbá egy közös kiállí­tás Luigi Ferdinando Marsigliről, a rene­szánsz kori olasz tudósról az esztergomi Duna Múzeumban. Nyugat-magyarországi Egyetem „Óriási változások zajlottak le az elmúlt évti­zedekben, Magyarországon megnégyszere­ződött a hallgatói létszám. Szükséges volt a mennyiségi változás, ám ez a folyamat lezá­rult. A minőség lépett a mennyiség helyébe. A magyar felsőoktatás útja a színvonal” - fo­galmazott köszöntőbeszédében Hiller Ist­ván oktatási és kulturális miniszter Sopron­ban, az új Nyugat-magyarországi Egyetem alapítási ünnepségén. Arról is beszélt, hogy a XXI. század a tudásról, a tudás megszerzé­séről, illetve annak lehetőségeiről szól. Hiller István hangsúlyozta: a magyar hallgatóknak immáron nem egymással kell versenyezniük, hanem a világ egyetemei­nek tanulóival. „Ez nekünk kedvez, mert te­hetséges nemzet vagyunk, és ennek a ver­senynek csak nyertesei lehetünk” - tette hozzá Hiller István. Az új Nyugat-magyaror­szági Egyetemmel - a korábbi Nyugat-ma­gyarországi Egyetem és a szombathelyi Ber­zsenyi Dániel Főiskola egyesülésével - az ország hatodik legnagyobb egyeteme jött létre. „Példaértékű, ami Sopronban történt, ugyanakkor a történet itt nem állhat meg. Folytatódik az integráció, amely a minősé­get helyezi a középpontba. Az egyesülési törekvéseket támogatni kell, egyúttal vállal­ környezettudatos gondolkodás A környezeti nevelés fejlesztéséről és a kö­telező környezetvédelmi oktatás bevezeté­sének lehetőségéről is tanácskozott február elsején Hiller István oktatási és kulturális miniszter, valamint Fodor Gábor környe­zetvédelmi és vízügyi miniszter. Találkozó­jukon a miniszterek egyeztettek arról is, hogy a környezetvédelmi kérdéseket beépí­tik a diákok tudását vizsgáló PISA-felmérés­­be. A két tárcavezető a világörökségi hely­színekre vonatkozó részletes szabályozás mielőbbi megalkotásáról is megállapodott. Tárgyalásukon szóba került az is, miként tud együttműködni a két minisztérium a Re­neszánsz év 2008 programsorozatban, hi­szen annak fontos eleme a környezeti kultú­ra, a környezet- és természetvédelem is. Fodor Gábor és Hiller István egyetértett abban, hogy a környezettudatos gondolko­dás kiemelt fontosságú ügy, amire már az iskolapadban el kell kezdeni felkészíteni a felnövekvő generációt. A két tárcavezető az említett kérdéseken kívül megegyezett arról is, hogy támogatási rendszert dolgoz­nak ki a környezettudatos szemléletmódot elősegítő tananyagok elterjesztésére. Szó esett arról is, hogyan tudnák növelni a ha­zai iskolák részvételét az ökoiskola-rend­­szerben. A két tárca közösen segíti az Erdei óvoda programot, és együttműködnek a Zöld Óvoda, az Ökoiskola, valamint az úgynevezett GLOBE nemzetközi környe­zeti nevelési programban is. A felnőttkép­zés során is biztosítani kell a környezeti szempontok hangsúlyosabb megjelenését mind a képesítést adó szakképzés, mint a szakmai továbbképzés keretében - szö­gezték le a miniszterek. Versmondó verseny Nagybaján A nagybarcai Kecskési Tollas Tibor Emlé­kére Alapítvány 11. alkalommal rendezte meg a Tollas Tibor versmondó versenyt középiskolai diákok számára. Az első elő­döntőre Erdélyben, Szovátán, a másodikra pedig Putnokon került sor. A döntő Nagy­­barcán volt, ünnepélyes keretek között. A zsűriben helyet foglalt dr. Kecskési Mária Afrika-kutató, Tollas Tibor özvegye is.­ ­km- Helyesbítés A 2008. február 8-i 5. számukban a 3- oldalon megjelent a Fővárosi kitüntetetteknél - „Aranykatedra emlékplakett elismerésben része­sültek” - a felsorolásból kifelejtet­ték kolléganőnket. Tóth Anett gyógypedagógus­­logopédus-fejlesztő pedagógus, közoktatási szakértő a Csokonai Vitéz Mihály 12 Évfolyamos Gim­názium kiváló pedagógusa. A díjat ugyan nem Horváth Csaba főpolgármester-helyettes adta át, hanem az iskola igazgató­nője, Borosné dr. Kézy Zsuzsa - de azért a díj ugyanolyan értékű, s egy közlést megérdemel. VINDICS PÉTERNÉ tanító, fejlesztőpedagógus 5

Next