Köztársaság, 1993. január-március (2. évfolyam, 1-12. szám)

1993-02-19 / 7. szám

ba szekerce, a Nyazsgem vagy a Dark Zala Tálym - ez utóbbi egyik száma zalai szextérképmelléklettel je­lent meg - jelzik a névadás egyik népszerű irányát. To­vábbi címek a hazai kíná­latból: Mozgalom, Ordító Egér, Laza, Kék bolygó, Marsbéli krónika, Életjel. „A­kinek szinte mind­egyike bejelentés nélkül je­lenik meg. Sokszor primitív nyomdatechnikával vagy fénymásolóval készülnek. A Második Látás minden cikkét saját kezűleg gépe­lem le, majd ollóval, ra­gasztóval rakom össze az oldalakat. A sokszorosítás feketén történik, nyomdász­barátok közreműködésével. Saját szerzői gárdával dol­gozom, akik grátisz írnak nekem. A dolog mégis ráfi­zetéses. A példányok egy részét magam postázom, a többit terjesztőknek - le­mezboltoknak, alternatív kluboknak - adom át.” A fanzine annyira tág fo­galom, hogy a közvetítő nemcsak a papír lehet, ha­nem mágneses lemez, vagy video-, illetve hang­szalag. Már ez utóbbira is találunk hazai példát. A Hanghordó-Zoo audiozine egy hatvanperces kazettán - riportokkal, hangklippekkel, hírekkel. Sőt. Egészen különleges az „imp­resszumában” az O.B. Stúdió és a Klub 200 közös fanzine-folyama, amely min­dig más és más nevek alatt lát napvilágot. Ezek egyike volt a tördelésében nagy múltú napilapunkra hajazó Magyart Nemzeti, amely Minden jobbra fordul, ha minden jobbra fordul? hathasábos szalag­címmel vonult be a honi­zintörténelembe. Hasonló „szélsőséget” képvisel a rend­szeresen megjelenő s csupán verseket közlő, szalagcsík formájú kajakhírek, a maga számonkénti 25 példányával. Néha a zenek készítői „túllőnek a cé­lon” és profitálódnak, mint az amerikai Maximum Rockandroll szerkesztői, akik 20 ezer fölötti példány­számmal, 150 ol­dalon, a legfejlettebb nyomdatechniká­val készítették lapjukat, amely a maga műfajában klasszikussá nőtte ki magát. Sajátos területet képviselnek a newslet­­terek, amelyek csak híreket közölnek, vagy a csupa recenzióból álló lapok. A zinek előállítóinak és olvasóinak már ha­talmas hálózata alakult ki a világon. Cí­mek cserélnek gazdát, lemezek, zeneka­rok kerülnek be ezáltal a nemzetközi in­formációáramlásba. „Van, akinek az egész napját kitölti a fanzine. Rengeteg munkába kerül egy­­egy szám elkészítése, a levelezés, de ne­kem ez nagyon fontos. Elmondhatom a véleményem és ez - úgy tűnik - fontos néhány embernek. A Második Látásnak már előfizetői is vannak. Ez néha zavaró, különösen, ha az olvasók igényeket tá­masztanak, de eddig még nem alkalmaz­tam öncenzúrát, a szerzőim is teljesen szabad kezet kapnak.” A totális szókimondás, a fanzine-ban használt újságnyelv néha alapos dekódo­lást igényel. Az utalások rendszere, az „üzenet” nehezen megfejthető. Mert mondjuk a Hogy lenne a legjobb című fanzine tematikus számainak egyike nem áll másból, mint brutális gyilkosságokról szóló cikkek fénymásolt utánközléséből. A kissé morbid irónia ez esetben könnyen­­ félreérthető, hisz a világ erőszakosabbá válását - és még sok mást - ily módon dokumentálókra könnyen ráfoghatja, aki a szerkesztők nyelvjátékát nem érti, hogy tippeket ad. Félreérthető volt a dekó­dolás a száz példányban megjelenő Búvárok remény­kednek című nyíregyházi fanzine egyik címlapjánál is. A borítón közölt, rend­őröket ábrázoló fénykép, amelyet a Kelet-Magyaror­­szágból vágtak ki a szer­kesztők, s láttak el Országos műtrágya akció felirattal, egy De szeretnék rendőr lenni, gumibottal embert verni kezdetű verssel egye­temben kiváltotta az érintet­tek haragját, és feljelentést tettek. A vád sajtórendészeti vétség és becsületsértés. Az ügyet a Nyíregyházi Városi Bíróság tárgyalja. „A fanzine-ok kiadóira ál­talában jellemző valami kül­detéstudat, jobbító szándék. Az még önmagában senki­nek nem okoz bajt, ha vala­ki szétfeszíti az újságok ál­tal megszabott s az olvasók, a közvélemény által szente­sített kereteket. Ebben az egészben számomra a készí­tés öröme a legfontosabb. Talán a művészi tevékeny­séghez hasonlíthatnám.” A művészet és a fanzine összekapcsolása nem erőltetett. Az angol Punchline - amit artworknek is hívnak - például montázsokat közöl. Számtalan más, rajzokból, fényképekből, elektrogra­­fikákból álló, vagy underground képregé­nyeket közlő fanzine is létezik. A lapnak a címzetthez magánlevélként történő el­juttatása pedig a mail art „módszere”. Mi a fanzine? Műalkotás-mozgalom, kulturális jelenség, önkifejezési forma? Egy fragmentálódó világ kifejezője, vagy néhány önjelölt exhibíciója? A hír szakralitását megteremtő, az információ mindenekfölöttiségét hangoztató kor jel­legzetes terméke? Nyilvánvaló válasz a nyilvánosság jelenlegi értelmezésére? Egyik sem, és mindegyik egyszerre. A fanzine a közvetítő, amely megtartja személyességét. A Saját Lap, a tökéletes médium. „Nincs messze az idő, amikor a leg­több családnak, háztömbnek, utcának, baráti körnek meglesz a maga­zinje - be­következik a totális kommunikáció kor­szaka.”­­ Kissé morbid irónia: az előfizetők dekódolnak

Next