Köztelek – 1894. 1-52. szám

1894-01-17 / 05. szám

6- től kezdve évenként tavaszszal és őszszel lódíjazással egybekötött lóárveréseket fog tartani. 2. Ezen árverések rendezésére küldjön ki a szakosztály egy állandó bizottságot. 3. Keressék fel a földmivelésügyi mi­niszter, miszerint az országos lóértékesítés szempontjából ezen árveréseket erkölcsileg és anyagilag támogatni sziveskedjék és pe­dig a vásár rendezésének költségeihez való hozzájárulással és dijak kitűzésével, mi czél­ból ugy a tavaszi, mint az őszi lóárverések czéljaira az O. m. g. e.-nek 2000—2000 frtot bocsásson rendelkezésére, mely összegek tisz­tán ezen pontban körülírt czélra fordítandók. 4. Keressék fel a kereskedelemügyi mi­niszter és honvédelmi miniszter a földmive­lésügyi miniszter útján, hogy a hadsereg tavaszi lószükségletének egy nagy részét és főleg a tiszti lovakat ezen vásáron szereztes­sék be, é­s végül 5. Keressék fel a kereskedelemügyi mi­niszter, hogy az ezen vásárra az állami vas­utakon szállítandó lovak hivatbérkedvez­ményben részesüljenek, s tekintve a buda­pesti pályaudvarok szűk voltát és túltömött­ségét a könnyebb ki- és bevagyonírozás szempontjából a „Tattersall"-ba egy vasúti vágányt bevezettetni szíveskedjék. Schmidt József dr. azt, hogy a vásár meg­tartassék-e vagy sem, attól teszi függővé váljon elegendő és megfelelő minőségű anyag jelentetik-e be és azért bizottság kikerdését javasolja, mely megbízva a vásár rendezésé­vel, megbírálná a bejelentéseket. Gróf Dessewffy Aurél, gróf Zichy Nándor és Foglár Lajos hozzászólásai után a szak­osztály igazgató javaslatát egész terjedelmé­ben elfogadja és a feltételes bejelentéstől eltekint. A kiküldendő bizottságba a maga részéről Beniczky Gábor elnöklete alatt: gróf Szapáry Ivánt, gróf Széchényi Aladárt és Zala­béri Horváth Jánost küldi ki. A katonai lóvásárok reformja. Előadó előterjeszti, hogy az évről-évre megújuló panaszokat és felszólalásokat, me­lyek a katonai lóvásárok tárgyában felme­rülnek, nem nagy hasznára válnak az ügy­nek s a gazdaközönség nehézményeit a kö­vetkező pontokba foglalja össze: 1. A katonai lóvásárló bizottságok nem vesznek elegendő lovat a vásárra hozott mennyiségből. 2. A lótenyész-bizottmányokat igen sok helyen nem veszik a kellő figyelembe a katonai bizottságok. 3. A vásárokat alkalmatlan időben tartják. 4. A vásárok feltételeit és idejét nem hirdetik elég czélravezető módon és elég korán. Javasolja tehát, hogy a pestmegyei gazd. e. által a földmiv. minisztériumhoz intézett és az O. M. G. E.-nek is pártolás, illetve tárgyalás végett megküldött felterjesztése, melyben rámutatva katonai lóvásárok alkal­mával felmerült viszásságokra, „egyes jó tenyészvidékek alkalmas központjain előre meghatározott helyen és időben (rendszerint országos vásárokkal együtt) tartassanak a katonai lóvásárok és pedig őszszel és tavasz­szal, v­ oly időszakban, mely katonai szem­pontból is alkalmas ,pártolólag kiterjessze. Ezen vásárokon megjelennének a vásárló bizottságok s a hadsereg összes fegyverne­mei részére beszereznék a szükségletet; a koruknál fogva meg nem felelő lovak pedig vagy a katonai csikótelepek részére szerez­tetnének be, vagy felhivatnék a tenyésztő, hogy koránál fogva meg nem felelő lovát a legközelebbi vásárig tartsa". Egyúttal beterjeszti a biharmegyei lót. bizottság elnökének javaslatát, mely szerint 1. szükséges volna, hogy az ambuláns avatóbizottságoknak az árakra nézve nagyobb tér nyitassék; 2. szükséges volna, hogy a nagym. mi­nisztériumok egyetértőleg az alispáni hiva­tallal, vagy a lótenyésztési bizottmány elnö­kével határozzák meg a vásárok helyét és napját, mert azokat ritkán választották meg szerencsésen; 3. a 3­7 éves lovak ne csak a katonai csikótelepek részére, hanem egyenesen az ezredekhez is vezessenek. Hosszabb és élénk eszmecsere után, melyben gr. Zichy Nándor, gr. Eszterh­ázy Miklós Móricz­, gr. Dessewffy Aurél, dr. Schmidt József, Geist Gyula, Serfőző Géza, Forster Géza és Losonczy Mihály részt vettek, szakasz-Mindezek csak egyes odavetett képek az amerikai városok utczai életének nyüzsgé­séből — annak illusztrálása végett, meny­nyire bízik ott mindenki a társadalom tisz­tességében, mi lehetővé teszi azt, hogy tel­jesen nélkülözzék azt a költséges és alkal­matlan ellenőrzési szervezetet, mely nálunk az ilyen vállalatoknak legterh­esebb nyűge szokott lenni. A berendezés fényűző pompája tekin­tetében azonban tán minden más közleke­dési eszközt felülmúlnak a vízi járművek, különösen a királyi fénynyel berendezett óriás folyami hajók, pl. azok, melyek a Hudson folyón közlekednek, melyeken látva az ott kifejtett szemkápráztató luxust, való­ban azt kell hinni a szemlélőnek, hogy e hajók építésénél tán minden szempont figye­lembe vétetett, csak épen a költség szem­pontja nem. Végül ha már a közlekedési eszközök­ről beszélünk, nem hagyhatom említetlenül azokat a rendkívül könnyű szerkezetű kis privátkocsikat, melyeket az amerikai váro­sokban — többnyire egy-egy fürge ló által vonva — százával látunk az utczákon közle­kedni. A rendkívül könnyű hickory-fából készült, négykerekű kis buggyk ezek, több­nyire csak két üléssel, melyeket minden na­gyobb mértékben elfoglalt üzletember, keres­kedő, ügyvéd, orvos stb. napközben hasz­nálni szokott, hogy a mindig nagy kiterje­désű amerikai városokban sokszor nagy tá­volságra eső útjait kevés időveszteséggel végezhesse. A gazda többnyire maga hajtja­tály elhatározza, miszerint a földművelési miniszter urat felkéri, hogy a pest megyei és békés megyei gazdasági egyesületek nehézmé­nyeit figyelembe venni szíveskedjék, egyúttal pedig a honvédségi lóvásárló bizottságok részéről némelykor tapasztalható amaz eljá­rás is említessék fel a felterjesztésben, mely szerint a bizottságok már eleve beszerezvén a szükséges lóanyagot, a vásárokat kényte­lenek ugyan betartani, de azokon nem vásárol­hatnak semmit. A főváros lóellenőrző szemlék szigorítása. Előadó ismerteti azon szánalmas állapo­tokat, melyeket a fővárosi közönség, de kü­lönösen a székes fővárosunkat felkereső ide­genek tapasztalni kénytelenek. Magyarország világhírű lovaiból a fővárosban igen keveset lát a külföldi látogató, és azon elkínzott álla­tok, a­miket a bérkocsikba, társaskocsikba fogva, vagy vállalatoknál alkalmazva lát, csak arra valók, hogy országos lótenyészté­sünk reputációját lerontsák. Indítványozza tehát, hogy a fővároshoz a lóellenőrző szem­lék szigorítása tárgyában átirat intéztessék A szakosztály az indítványt helyeslés-"­sel egyhangúlag elfogadja. A lótenyésztés emelésére alakuló részvénytársa­ság átirata. Előadó előterjeszti a lótenyésztés emelésére alakult részv.­társ. átiratában foglalt ama ké­relmét, mely szerint a társaság a fővároshoz intézett emlékiratában a városnál kötött szer­ződésnek meghosszabbítását és egy nagyobb kölcsönnek felvételét, illetve betáblázásának engedélyét kéri a fővárostól. Tekintve a ló­értékesítésünkre közvetlenül és lótenyészté­sünkre közvetve rendkívül fontos központi állandó piac­ot, tekintve továbbá a társaság által tervbevett bizományi istállók, kiállítá­sok, ügetőversenyek és más hasonló, a lóte­nyésztőknek nyújtott előnyöket, a szakosz­tály a nevezett társaság kérelmét teljesíteni és ily értelemben a földmiv. minisztériumhoz felterjesztést, a fővárosi tanácshoz pedig átiratot intézni határozta el. TÁRCZA. Budapesttől—Chicagóig és tovább ... Irta: Miklós Ödön. Általában az amerikai városok nyilvá­nos közlekedési eszközein a közönséget sehol sem terhelik azzal, hogy — a vállalat által netán kívánt ellenőrködés lehetővé tétele czéljából — a kocsivezető által markába nyo­mott papírdarabot mindaddig őrizze, míg a kocsiról le nem száll. A cable-carokon az utas lefizeti 5 centjét — a kocsivezető a ko­csi tetején végigvezető rúdnak egyik fogan­tyúját megnyomja, ezáltal az elől alkalma­zott, óraműszer­kezet megcsendül, s a mutató jelzi, hogy a kocsi elindulása óta hányadik utas fordult meg benne, s a vezető hányadik nickelt szedte be. Másoknál a vezető egy táskáján lógó kemény papírlapot mindany­nyiszor átlyukaszt, valahányszor uj utas jön s tőle a nickelt beszedi. Viszont másutt egy kis elzárt perselybe — melyet a vezető az utas elé tart — ez maga teszi bele 5 s­zeni­jét. Mindenütt a főelv: a közönség becsüle­tében való bizalom s annak saját maga ál­tal való ellenőriztetése. Jegyet csakis az olyan utasnak adnak, ki 5 centjéért — átszállás útján - még más útirányban is folytatni kívánja útját. Az utas ekkor jegyet kér a vezetőtől, melylyel a másik irányban haladó kocsira átszállva újabb díjfizetés nélkül ko­csizhatik tovább. A „Magyar Tattersall­ Egyesü­let" felhívása. Igazgató felolvassa a „Magyar Tattersall-Egyesü­let" felhívását, melyet az összes gazda­lovát, kocsist tartani fölösleges luxus volna; de könnyen nélkülözheti is ezt, mert kocsiját, lovát béristállóban tartja, hol azokat kellő­képen gondozzák s honnan — ha fogatának számát beküldi s a helyet és időt jelzi, a hol és a mikor lesz arra szüksége — pontosan a kívánt helyre küldik. Akkor­­aztán hasz­nálja, a meddig szüksége van rá, s midőn dolgait végezte, ismét a béristállóba vissza­küldi. Ha üzleti dolgai közben kocsiját el kell hagynia minden házon talál e czél­ból odaerősített kis vaskarikát, melyhez lovát odakötheti. A lovak többnyire nagyon jól be vannak hajtva­­ és rendszerint jó üge­tők , hisz ismeretes, hogy ügetők nevelésében az amerikai lótenyésztők mily kiváló ered­ményeket értek el, mikor pl. csak az 1884-diki versenyekben husz olyan ló futott, melyek egy angol mértföldet 2 percz lTmásod­percznél kevesebb idő alatt trabbolták be, köztük a két leggyorsabb 2 percz és 10, illetve 11 m. p. alatt. A lótenyésztésről még csak annyit kívánok megemlíteni, hogy az leg­nagyobb fejlettségi fokát Tennessee, Ken­tucky és Illinois álamokban érte el, s hogy az utas különösen kiváló tenyészeteket láthat Lexington környékén. Rendkívüli fejlettséget ért el Ameriká­ban a telefon használata, úgy hogy a nélkül ott ma már az életet elképzelni is alig le­hetne : minden kissé népesebb várost sűrűn ellepnek a telefonhálózat sodronyszálai s az összes nagyobb városok egymás közt telefon­összeköttetéssel bírnak. S amellett a telefon használata ott korántsem az a zaklató, izgató, Köztelek, 1894. január 10. ,° 10

Next