Köztelek – 1894. 1-52. szám

1894-01-17 / 05. szám

sági egyesületekhez és igy az O. M. Gr. E.-hez is intézett. Ehhez ismertetve uj programmját, felszólitja a gazda-egyesületek tagjait a be­lépésre. Dessewffy Aurél gr. megemlékezvén mind a három testületről, melynek mindegyike hasonló czélok elérésében fáradozik ugy, mint az O. M. G. E. lótenyésztési szakosztálya, a lótenyésztés emelésére alakult részvénytár­saság és a „Magyar­ Tattersall-Egyesület" — azon óhajtását fejtve ki, hogy e rokonczélú intézmények működése egyöntetűvé tétessék, vagyis, hogy az ügy érdekében a két Tatter­sall egyesülése létrejöhessen. A szakosztály gr. Dessewffy Aurél indít­ványát általános helyesléssel fogadja el és a két Tattersallnak az egyesülést, illetve az együttes működést figyelmébe ajánlja. Ezzel az ülés véget ért, idegölő dolog, a­minek mi azt ismerjük, hanem ellenkezőleg oly simán, könnyen, nyugodtan működik, hogy valóban mindenki jó hasznát veszi. Mielőtt a közlekedési viszonyok és esz­közök ismertetése czéljából mondottakat be­fejezném, még csak annyit akarok konstatálni, hogy Amerikában a nagy vasutak voltak tényleg a telepítés, és így a civil­­izáló úttörői. Nálunk az óvilágban vasutakat legelő­ször ott építenek hol a fejlett gazdasági vi­szonyok, vagy az ipar és kereskedelem érdekei ezt legsürgősebben követelik, s csak ha ezek a fontosabb forgalmi góc­pontok meg­kapták vasúti összeköttetéseiket, akkor kerül a sor a többi kevésbbé fejlett vidékek vasút­hálózatának kiépítésére. Egészen másként történik azonban ez Amerikában. Óriási távolságokra, teljesen néptelen, lakatlan, kultiválatlan vidékekre építik ott a vasutakat, nem mint nálunk, hogy a már létező forgalmi igényeket kielégítsék, hanem ellenkezőleg, hogy betelepítve, gyarmatosítva e vidékeket, ott maguk számára forgalmat teremtsenek. Ezen új vasutak mentén, a teg­nap még tán csak vad bölény­ csordák által legelt vidékeken, ha egyszer a vasút vonala átszeli, mintegy varázsütésre támadnak az új telepitvények, farmok, városok, kereske­delmi góczpontok s pár év alatt a lakatlan pusztaságok be vannak népesítve. Ekként — a vasúti sínpárok mentén haladva — bámu­latos gyorsasággal terjed a czivilizáczió, a gazdasági fejlődés a távol nyugat felé. S nem lehet csodálni az ekként megnyílt uj terüle­tek gyors betelepítését s ezáltal majdnem naponként új és uj milliókat érő tőke és va­gyonértékek megteremtését, mert a vasutak, melyeknek legfőbb érdekük vonalaik mentét betelepítve látni, hogy az állam által nekik adományozott óriás földterületeket minél ked­vezőbben értékesíthessék: minden hatalmuk­ban álló eszközzel elősegíteni, támogatni igyekeznek az új települőket. Olcsó vagy ingyen jegyeket adnak a földkeresőknek ; az újonnan települteknek ingyen szállítják a vetőmagvakat, s földjeiket kényelmes részlet­fizetésre adják a farmernek, állomásaikon nagy gabnaelevátorokat építenek — sokszor még mielőtt az állomástól messze földre csak egy farmert is láthatnánk az ekeszarvát ve­zetni ! Persze, hogy emellett jól kalkulálnak a vállalatok, később bőségesen megkapják az anyagi jutalmazást a kezdetben hozott áldo­zatokért: egyrészt földeik kedvező értékesí­tése (eladása), másrészt pedig az emelkedő településsel karöltve fejlődő forgalomban, melynek díjtételei rendszerint meglehetősen magasak, mindaddig míg egy új versenyző pálya a társaságot díjtételeinek leszállítására nem kényszeríti. De nagymesterei az amerikai vasúttár­saságok a reklám kezelésének, miben nem egyszer valóságos művészetet tudnak kifej­teni s melyben a költség szempontot mintha számba sem vennék -­­ oly óriás arányokban dolgoznak e téren. Hiszen éppen a chicagói kiállítás alkalmából láthattuk itt Európában is azokat a brochuröket, hirdet­ményeket, könyveket, sőt valóságos dísz­műveket, művészeti kivitelű rajzokkal és térképekkel, melyeket az amerikai vasutak százezrével hoztak forgalomba, ingyen adva azt bárkinek, csak hogy vonalaik használa­tára buzdítsák az utasokat. És Amerikában minden vasút ingyen osztja ki menetrendeit, melyek egyszersmind a vasút által érintett vidékek előnyeit s szépségeit rajzban és írás­ban ismertetik. Bármely vendéglő előszobá­jában megtömheti az utas táskáját a külön­böző vasutak ilyen füzeteinek egész gyűjte­ményével. Ha már most a reklámról beszélünk, el kell ismernünk, hogy e téren Amerikában nem csak a vasutak, hanem általában az üzlet minden ága, minden neme bámulatosat, keleti szemeink előtt szinte hihetetlent tud produkálni. A mi ósdi, korlátolt felfogásunk, különösen az úgynevezett komoly, szolid üzleti körök nézete szerint a feltűnő hírnév­hajszával egybekötött reklám valami teljesen elítélendő dolog, mely már mintegy önma­gában amellett tanúskodik, hogy az általa dicsért dolog igazában nem lehet valami egészen ajánlható, mert hiszen azt mondja a régi magyar példaszó, hogy „Jó bornak nem kell czégér".­­ Az amerikai üzleti világ ez ósdi felfogással régen szakított, mert jól tudja, hogy ott nagyon is szembe­tűnő czégér nélkül a legjobb bor is a pin­czében romlanék! Az amerikai társadalom jól tudja, hogy egy-egy egészséges uj eszme nem csak a feltalálóra nézve lehet vagyontörő dolog, ha- Köztelek, 1894. január 24. 67 Arankás heremagvak forgalmának megszüntetése. Rég óhajtottam heremagkereskedel­münk viszonyairól és azon viszásságokról, melyek e téren elterjedve vannak, a nyilvános­ság számára felvilágosításokat nyújtani s azt hiszem, erre a legjobb alkalom most van meg, a­midőn az országos magyar gazdasági egyesület növénytermelési szakosztályának legközelebbi ü­lésére az arankás heremagvak forgalmának megakadályozását czélzó intéz­kedések megbeszélését napirendjére tűzte. Mint a budapesti állami vetőmag-vizs­gáló állomás segédje évek hosszú sora óta, úgyszólván kezdettől fogva teljesítem a h­ere­magvak plombozását s e téren bőséges al­kalmam volt közvetlenül szemlélni azon káros hatást, a­melyet nem a legszolidabb alapokon nyugvó magkereskedelmünk a hazai mező­gazdaságra ezen a réren gyakorol. Magyarország első­sorban agrikulturál­lam lévén, nézetem szerint sokkal szigorúbb kritikát kell gyakorolnunk a kereskedelem ezen, mint bármely más ágára, már csak azért is, mert a kár nagysága, mely a gazdákra hárul nem áll arányban a kereskedelmi ha­szonnal. Egy a mindennapi életből vett példa e kijelentésemet bőven illusztrálja. A gazda rendel a magkereskedőnél aran­kamentes luczerna magot, azonban aran­kásat kap. Ezen magot elveti egy 100 holdas táblába. A második évben azonban már any­nyira elhatalmasodott benne az aranka, hogy a várt 200 g. zöld takarmány helyett csak 100-at kaszál holdankint. Ezt az arankás luczernát, mivel takarmánytermelésre abszo­lúte nem való, a harmadik évben tehát oly módon véli legjobban értékesíthetni, hogy magnak hagyja. A területen 300 q. magnak kellett volna teremnie, azonban csak 100 g. termett, s minthogy a következő évben már semmi haszon sem várható, ki kell az egészet a harmadik év után szántania. A gazdának a következő kárait lehet felszámítani: 1. 100 holdra kellett 15 g. vetőmag á 60 frt , 900 frt, ennek a felét kár­nak számíthatjuk 450 frt 2. A második évben holdan­kint 100 q. zöldtakarmánynyal kisebb termés á 30 kr ... — 3000 frt 3. A 3-ik évben összesen 200 q. kisebb magtermés­e 50 frt =10000 frt 4. Arankairtás és kiszántás = 500 frt Összesen 13950 frt A kár azonban tényleg még ennél is sokkal több lesz. Lássuk már most, mennyi haszna volt a kereskedőnek, a­midőn az arankamentes mag helyett arankás magot szállított? Felszá­mítva az arankamentesítés czéljából eszközölt tisztításnál az a­nyagveszteség és vizsgálati díjak költségét. 20­0. heremagnál legfeljebb 50 frtot takarított meg akkor, amidőn a gaz­dának 13.950 frt kárt okozott. Az előadott példa eléggé mutatja, hogy egy nevetségesen kevés kereskedelmi haszon mily óriási kárrá hatványozódik a gazdaság­ban, s ezért a heremagkereskedelemnek egészséges alapokra való fektetésének szüksé­gességét tovább is bizonyítgatni teljesen fö­löslegesnek tartom. A heremagkereskedelem legnagyobb hibájának tartom, hogy a gazda egyáltalában nincs védve az arankás magvakkal való el­árasztástól. Az egyedüli módszer, a plombozás tisztán a kereskedők jóvoltától függ, melyet teljesítenek, ha akarnak azért, hogy nagyobb jövedelemre tegyenek szert. Általános tapasztalat, hogy a gazda nem tud megbirkózni s ennek következtében nem is igen sokat törődik már az arankával. Rég időktől fogva meg­szokta már, hogy aranká­nak kell lenni a keréjében s a kereskedő­ket kevéssé érdekli, hogy mennyi arankafol­tot plántálnak évente a gazda földjébe. Alább látni fogjuk, hogy a magkereskedők két kéz­zel szórják az arankát szerte-széjjel az egész országban, s milliókra menő károkat okoznak vele a gazdáknak. Korántsem lehet emiatt egyedül reájuk hárítani az összes felelőssé­get, mert meg vagyok győződve, hogy ezen sajnos állapot a heremagkereskedelem mostani természetének a kifolyása, melyet a gazdák is bizonyos mértékben befolyásolnak, s azt vélem, h­ogy a heremagkereskedelem más me­derbe térítésével a bajok orvosolása lehetsé­ges. Ez első­sorban a kormány feladata s a mező­rendőri törvény erre vonatkozó határo­zatai fognak is változtatni ezen az állapo­tokon. Hogy a legilletékesebb helyen jól isme­rik e bajokat s hogy bizton számíthatnak gazdáink a kormány támogatására, e tekin­tetben idéznem kell itt az Országos Gazda­tanács legutóbbi értekezletén, a heremagke­reskedelem ügyeinek tárgyalása alkalmával, a földművelésügyi miniszter úr következő nyilatkozatát: azt hiszem, hogy a kor­mány feladatát képezi, oly módozatról gondos­kodni, mer­ a szolid mar­kereskedelmet védi, el­leni én a gazdaközönség tévútravezetését ragj­­a; gazdaságoknak arankával és gyommal való ini­ciálását nehezíti. Erre nézve igyekezni fogok módokat találni adminisztratív úton és a mező­rendőri törvény keretében". A bajok csakugyan a heremagkereske­delem hibás sajátosságaiban keresendők. Ha összehasonlítást, teszünk a gabonaféle és a hereféle magvak kereskedelme között, akkor azt látjuk, hogy a gabonafélék tisztításával a gazda maga foglalkozik. Áruja tisztán jön a kereskedelembe, a rostaalj ott marad nála megsemmisítés vagy valamely ártalmatlan értékesítés czéljából. A hereféle magvak tisz­tításával a gazda alig foglalkozik. Sajnálja azt a sok k­erem­agot, a­mely a tisztítás által kárba vész, m­ert a kereskedő soha sem fizeti meg a gazda munkáját és az anyagvesztésé­

Next