Köztelek – 1935. 55-104. szám
1935-07-07 / 55-56. szám
55 -56. SZÁM 45-IK ÉVFOLYAM. KÖZTELEK, 1935 JÚLIUS 7. Az uj tejrendelet a 33 as bizottságban. A földművelésügyi miniszter az uj tejrendelet előadói tervezetén az érdekképviseletek észrevételeinek figyelembevételével néhány módosítást végzett és az érdekelt társminisztériumok véleményének és kívánságainak meghallgatása után azt a múlt héten a minisztertanács elé terjesztette, majd a 33-as bizottságnak július hó 3-án tartott gyűlése elé vitte megvitatás végett. A kormányrendelet végleges szövege a mezőgazdasági érdekképviseletek által tárgyalt tervezettel szemben csak jelentéktelen eltéréseket mutat; a Tejtermelők Országos Szövetségének jövendő hatáskörére vonatkozóan egy lényeges kiegészítést tartalmaz, ezenkívül több irányban világosabbá és szabatosabbá tették a szöveget. A margarin és egyéb mesterséges ételzsírok fogyasztási adóval leendő megterhelését külön rendeletbe foglalták. Az érdekképviseletek részéről előterjesztett legtöbb kívánságról azt állapították meg, hogy ezek tulajdonképpen a végrehajtási rendelet keretébe tartoznak és ennek elkészítésénél fogják majd figyelembe venni, néhány érdemi észrevételt azonban nem teljesítettek, részben elvi okokból, részben pedig a társminisztériumok ellenző állásfoglalása miatt. A legújabb tejrendelet tartalmát lapunk hasábjain már ismételten ismertettük, ezért az újabb kivonatos ismertetést mellőzhetőnek találjuk, annál inkább, mert előreláthatólag a közeljövőben a hivatalos lapban nyilvánosságra kerül annak teljes, végleges szövege. A rendelet célkitűzését és az annak szolgálatára hivatott eszközöket és szempontokat tanulságos összefoglalásban tárta fel Temesváry Imre országgyűlési képviselő előadói előterjesztése, majd Darányi Kálmán földművelésügyi miniszternek a szakszerű részletkérdések teljes utalásáról is tanúbizonyságot tevő beszéde, amely a fejkérdést a helyi és kicsinyes szempontokon felülemelkedve, a mezőgazdaság nagy problémáinak helyes távlatába állította be és a felmerült aggodalmakra és kívánságokra megnyugtató magyarázatokat nyújtott. Az új fejrendelet kérdésében magas színvonalú és szakszerű vita alakult ki a 33-as bizottságban, amelyet Somssich László grófnak, az OMGE elnökének tartalmas felszólalása vezetett be, aki a történelmi előzmények és a jelenlegi helyzet megvilágítása után részletesen kifejtette az új tejrendelet alapjául szolgáló koncepció előnyeit és behatóan megvilágította a tejtermelők részéről megnyilvánult kívánságokat és észrevételeket. Ugye, valamint a különböző pártállási többi felszólalók egyaránt helyesléssel fogadták az új tejrendeletet és csupán egyes részletkérdésekre vonatkozólag terjesztettek elő észrevételeket és javaslatokat, így a kormányrendelet politikai elbírálását végző tényezők lényegileg ugyanazt az álláspontot foglalták el, mint a termelő érdekképviseletek, hogy t. i. a kötött tejforgalom feladása esetén a földművelésügyi miniszter által kidolgozott és rendeletbe foglalt megoldási mód az adott viszonyok között viszonylag a legjobbnak és legcélszerűbbnek ígérkezik. A rendelkezésünkre álló hírlapi közlések alapján a következőkben ismertetjük a 33-as bizottság e fontos gyűlésének lefolyását : A fejrendelet ismertetése. A 33-as bizottság újjáalakulásának megtörténte után Temesváry Imre ismertette a tej értékesítésről szóló rendeletet. Az előadói előterjesztés szerint a mai rendelettel szemben úgy a termelők, mint a fogyasztók részéről többé-kevésbbé megokolt panaszok merültek föl és ez tette szükségessé, hogy a tej értékesítését újabb rendelettel szabályozzák. Azok a jelentősebb panaszok és nehézségek, amelyek a mai rendelet végrehajtásánál felmerültek, a következők : A zárt területen eddig érvényben volt 32 filléres fogyasztói ár túl magas volt ; az eddigi törzskeret-rendszer egyes gazdáknak a többiekkel szemben privilégiumszerű előnyöket biztosít, mert csak ezek a gazdák kaptak eddig a zárt területre szállított tej megfelelő mennyisége után literenkénti 185 filléres termelői árat; az ipari és fogyasztási tej termelői ára között 8—10 filléres különbség mutatkozik; a zárt területeken az úgynevezett aszfalt-tehenészetek, amelyeknek mezőgazdasági szempontból nincs jelentősége, a fogyasztói ár magassága miatt rohamosan elszaporodtak ; a zárt területre megállapított magasabb s az ezenkívül kialakult sokkal alacsonyabb ár közötti különbség szinte ellenőrizhetetlen csempészést idézett elő. A tejforgalmat ezek miatt a nehézségek miatt kellett újból szabályozni. Az új rendszer alapjában teljesen eltér az eddigi rendszertől, amely a zárt területen fogyasztott mintegy évi százmillió liter tej termelői árának megállapításával kívánt a gazdákon segíteni. A zárt területen kívül fogyasztásra értékesített és ipari feldolgozásra kerülő évi mintegy 400 millió liter tej árát pedig a zárt területen fogyasztott tejre kivetett járulék segítségével javította. Az új rendszer ezzel szemben a vaj alakjában kivitelre kerülő évi mintegy százmillió liter tej eddiginél jobb értékesítését kívánja országos viszonylatban biztosítani anélkül, hogy járulékot vetne ki a fogyasztási tejre. Ennek a feleslegként jelentkező tejmennyiségnek kivitel útján történő mikénti értékesítésétől függ a tej árának belső piaci áralakulása. A számítások szerint lehetségesnek látszik, hogy a vaj előállítására felhasznált tej a budapesti telepeken 11 fillérrel értékesüljön, a vidéki tejfeldolgozó telepeken pedig, kisebb teljesítőképességük miatt 105 filléres áron a mai 5-8 fillérrel szemben. Hogy ezek a minimális árak országos viszonylatban biztosíthatók legyenek a gazdák részére, az Országos Tejszövetkezeti Központ fővárosi és vidéki telepei a megállapítandó minimális árért minden megfelelő minőségű tejet átvesznek. Az olyan tejipari vállaltatól, amely a minimális árat nem tartja be, az engedély elvonható. A minimális áron felül a kereslet és kínálat viszonya fogja a tej árát szabályozni úgy, hogy Budapesten előreláthatólag literenként 26 filléres fogyasztói ár fog kialakulni. Az új rendszernél az úgynevezett törzskeretes szállítók az eddiginél kevesebbet fognak kapni a tejért, országos viszonylatban azonban a múlt évi értékesítési lehetőségeknél jobban fog a tej értékesülni, ami a tejtermelő gazdák összességének évi mintegy 5-5 millió pengő többletbevételt fog jelenteni. Az államilag gümőkórmentesnek nyilvánított és a törzskönyvezett tehenészeteket a földművelésügyi miniszter külön fogja támogatni. A tejszállítás egyenlő feltételek mellett szabad minden tejtermelő gazdának, a törzskereti rendszer tehát megszűnik. Budapest területén közvetlenül fogyasztók vagy a viszontelárusítók részére ugyancsak egyenlő feltételek mellett engedélyezik a tejbehozatalt, mégpedig a városi tejellátó üzemnek megfelelő berendezésű tejtermelő gazdaságoknak; az államilag gümőkórmentesnek nyilvánított tehenészeteknek; a minősisített tejet termelő tehenészeteknek és végül a főváros területén kívül levő városi tejellátó üzemeknek, köztük elsősorban a szövetkezeti üzemeknek. A rendelet felhatalmazza a földművelésügyi minisztert arra, hogy a főváros területén a tej fogyasztói árát és a viszontelárusítói jutalékot megállapítsa. A földművelésügyi miniszter azonban csak abban az esetben kíván ezzel a felhatalmazással élni, ha a tej ára úgy alakulna, hogy a hatósági ármegállapítás a fogyasztóközönség vagy a gazdák érdekei szempontjából szükségesnek mutatkozik. A főváros I., II. és III. építési övezetében a tehéntartás megszűnik, a főváros többi részén pedig csak a polgármester engedélyével szabad tehenet tartani. Az Országos Tejgazdasági Bizottság, a Tejipari Vállalatok Budapesti Szövetsége és a Tejtermelők Budapesti Szövetsége feloszlik, ellenben kényszertársulás alakjában megalakul a Tejtermelők Országos Szövetsége, melynek feladata a tejtermelő gazdák érdekét minden tekintetben megvédeni, a tejszállítási szerződésekre a tejipari vállalatokkal történő megállapodás hiányában a földművelésügyi miniszter felhatalmazása alapján tejszállítási mintaszerződést megállapítani. A szövetség feladata továbbá a tejforgalmat és a tej árának alakulását ellenőrizni és az esetleg észlelt hiányok orvoslása céljából a szükséges lépéseket megtenni a tehenészetekben termelt tej lehető legjobb értékesítésének biztosítására. A tejfogyasztás előmozdítása, valamint a tejtermelés minőségi szempontból való javítása ugyancsak a szövetség feladata. A tejfogyasztás emelését segíti elő az is, hogy a margarinra és mesterséges ételzsírokra fogyasztási adót vetnek ki. Budapest területén a tejforgalom rendészeti ellenőrzése nem fog akadályokba ütközni, mert a főváros területén és az azon kívül lévő területeken a tej ára között hatósági intézkedés folytán eddig meglévő nagy különbség megszűnik s igy a tejcsempészés nem lesz olyan jövedelmező, mint eddig volt. Az ellenőrzésre a fővárosnak a vámhatáron már kiépített szervezete van, egyébként gondoskodás történik arról is, hogy a megfelelő ellenőrzés költségeire a főváros a fogyasztásra kerülő tej után ellenőrzési díjat szedhessen. Somssich László gróf felszólalása. Az első felszólaló Somssich László gróf, az OMGE elnöke volt, aki az előző rendelet kiadásának és hatásának ismertetése után megállapította, hogy a helyzet romlását nagy mértékben elősegítette a tejértékesítés tervezett országos kiépítésének és a kötöttség tökéletes érvényesítésének elmaradása, továbbá, hogy az érvényben levő rendeletek végrehajtása is igen hiányos volt. De még a hibák és hiányok ellenére is a hatósági beavatkozás jelentős szolgálatokat tett a tejtermelésnek és a tejértékesítésnek, a teljes piaci anarchia bekövetkezését megakadályozta és viszonylag szerény anyagi áldozatokkal ezeknek sokszorosát kitevő anyagi előnyt juttatott a tejtermelő gazdák számára. Most már úgyszólván mindenki elismeri, hogy az ellenérdekű törekvések és természetes érdekellentétek közepette a fejkérdést tökéletesen és mindenkit kielégítő módon megoldani nem lehet, csupán az lehet atörekvése, hogy az adott lehetőségekhez képest a megoldás minél jobb, minél inkább az egyetemes érdekeket szolgáló legyen, amelyek előtt az egyéni és a helyi érdekeknek meg kell hajolniuk. Ebből a szempontból tekintve a legújabb fejrendelet szövegét, azt kell megállapítani, hogy a kormány elvi elhatározásának keretében az adott helyzetben viszonylag a legjobb, legcélszerűbb és a köz szempontjából leginkább kielégítő megoldást igyekszik nyújtani. A kormánynak azt az elhatározását, hogy a magyarországi tejárnak a világpiaci színvonalra leendő süllyedését megakadályozni igyekszik és ennek szolgálatára jelentős pénzügyi áldozattal országszerte bizonyos minimális tejár fenntartására törekszik, csak a legmelegebben helyeselni lehet. Hasonlóképpen igen előnyös és rokonszenves megoldás az új tejrendelet koncepciójában az, hogy a tejár alátámasztását nem a termelők, sem a fogyasztók megterhelése útján tervezi, hanem arra egyéb forrásokból az állam bocsát anyagi eszközöket rendelkezésre. Azt kéri a földművelésügyi minisztertől, hogy a 275 pengős vasáralapon kiépíteni tervezett országos tejárat ne kezelje mereven, hanem igyekezzék módot találni arra, hogy ez a minimális tejár az értékesítési viszonyok figyelembevétele mellett a lehetőséghez képest a tej termelési költségeihez igazodjék. Nyomatékosan felhívja a földművelésügyi miniszter figyelmét arra a körülményre, hogy az állattenyésztő és a tejtermelő gazdák ez évben ismét igen kedvezőtlen helyzetben lesznek. Hasonlóképpen teljes elismerést érdemel a rendeletnek az az igyekezete, amely a kormány intézkedését és támogatását a pesti tejpiacon kívül kiterjeszti a legtávolabbi vidékekre is és az ország minden részén a tejárak emelésére törekszik. Nagyon fontos és kívánatos azonban, hogy az egyenlő elbánás elvét úgy a rendelet, valamint majd a végrehajtás következetesen érvényesítse és sem politikai, sem egyéb szempontokra való tekintettel a termelők egyes csoportjait ne juttassa a többivel szemben előnyösebb vagy éppen kiváltságos helyzetbe. A kormányrendelet ezt a törekvést helyesen érvényesíteni látszik, kéri a földművelésügyi minisztert, hogy továbbra is mindenkor csak a tejet tekintse és ennek mikénti kezelése teljesen független legyen attól, hogy azt ki termeli. Nem lehet kifogásolni azokat az intézkedéseket, amelyeket a fogyasztóközönség egészségének megvédése érdekében és a jó minőségű tej termelésének és eladásának szolgálatában tartalmaz a rendelet. Azért, hogy egyesek a tejjel minél jobb üzletet csinálhassanak, sem a fogyasztók egészségügyi érdekeit, sem pedig a tejpiac rendjét feláldozni nem lehet. Hasonlóképpen gazdarészről nem lehet kifogásolni azokat a felhatalmazásokat, amelyeket a földművelésügyi miniszter számára biztosít a rendelet arra az esetre, ha a kötött forgalomnak most tervezett lényeges enyhítése a szabadság helyett a szabadosságot, az értékesítési anarchiát fogja maga után vonni. Nagyon helyeseljük a margarin és egyéb ételzsírok fogyasztási adóval való megterhelését és az ebből származó bevételnek a tejértékesítés céljaira leendő felhasznállását, ami a gazdaközönségnek már régi kívánsága. Hasonlóképen a gazdaközönség régi kívánsága teljesül az úgynevezett aszfalttehenészetek működésének megtiltásával, illetve korlátozásával. Ennek végrehajtása során azonban vigyázni kell arra, hogy a Budapest területén lakó igazi gazdákat méltánytalan sérelem ne érje. Messzemenő érdek fűződik ahhoz, hogy a gazdák közvetlen tejeladási lehetősége biztosítva legyen és a rendeletben erre nézve foglalt lehetőség ne maradjon elméleti értékű. Nagyon helyes a Tejtermelők Budapesti Szövetségének országos szervezetté tervezett kiépítése és ennek a jól bevált gazdatömörülésnek az eddiginél messzebbmenő hatáskörrel leendő felruházása. Aggályok merülnek fel azzal a lehetőséggel szem- 565 WEIDINGER IMRE POSTA, VASÚT, FORNÁD-LECSECŐ TÁVÍRDA : TAMÁSI TELEFON : TAMÁSI 29 .MEDICAGO ŐRLÓ- ÉS ZÚZÓGÉP tulajdonosai így nyilatkoznak: Fornádpuszta, 1934. szeptember 15. T. KÁLMÁN ÉS LÁSZLÓ cég Budapest, VI.,Vilmos császár út 61. Készséggel igazolom, hogy a szállított „5"-ös MEDICAGO egyetemes őrlő- és zúzógép munkájával a legteljesebb mértékben meg vagyok elégedve. A gép óránkénti teljesítménye: Lucernaliszt finom ... 520 kg Szemes tengeri finom Borsószalma „ ... 500 kg dara " 1100 kg Csöves teng. 20 mm-es Szemes tengeri egész finom liszt ... „. 740 kg rostával Olajpogácsa finom... Ajánlhatom a gép beszerzését gazdatársaimnak, mint rentábilis üzemet biztosító gépet. Teljes tisztelettel 2100 kg 1800 kg IMRE/ Musimi TAMÁSI /