Külföldi Szemle, 1965 (1-10. szám)

1965-07-01 / 7. szám

55 ­beatles-börleszk alkalmazását. Inkább megmaradt az 1925-ös bör­­leszknél: Germinal Casado kubista díszletét alkalmazta, mikoris korabeli autó robog be a színre, a táncosok f­ald­rikában van­­­nak, stb. Erre igazán senki sem mondhatja, hogy a modernkedés netovábbja. Igazán nem lelkesednénk ezért a balettért, ha nem lenne Claire Motte, akinek egyénisége, humorérzéke, gyönyörű plasztikája remekül érvényesül. Elképesztőek ezek a táncosnők: nap "A hattyúk tavá"-t képesek alakítani, másik nap ,­A rd­E két, szántszándékkal minden merészség híjján lévő múlt­­batekintés után ragyogó kiáltás következik az avant-garde napsü­tésében. A mágikus körökre, éles hangzású hullámokra, barbár rit­musokra keveredő zseniális Sztravinszkij-partitúra alkalmat nyúj­tott 3éjart-nak arra, hogy erőteljes kézzel mintázza meg azt,amit Cocteau "a történelemelőtti idők georgikonjai"-nak nevezett. De e műben azoknak a jövendő ezredéveknek a tavaszát is megsejthet­­­jük, amikor a sötét kataklizmák már végigsepertek volt bolygónkon és elölről indították el útjukra azokat a faragatlan új lényeket, akik mintha egy Lovecraft képzeletéből léptek volna elő. A díszlet mindössze egy fekete függöny és­ az egyik sarok­bani, egy hottentotta kunyhó. A hangorgia közepette, a hímek és a nőstények szinkórpás boszorkánytáncában a balett-kar minden tagja meglepő egyöntetűséggel hullámzik vagy vonaglik a két szólista - Rayet kisasszony és Atanassoff - körül; utóbbi elképesztő plasz­­ticitással ruházta fel Ádám­ szerepét. A közönség hangosan ünnepelte a "Sacre"-ot és Pierre Boulez-t, aki egész este fölényes biztonsággal vezényelte a zenekart: megér­­­demelten éljenezték meg Béjart-ral együtt, akinek a párizsi Opérá­­ban való szereplését mint szerencsés kezdeményezést kell Auric ja­vára írni. /Olivier Merlin/ />/ A Sztravinszkij-est után Pierre Boulez-t ismét hangosan ün­­nepelte a közönség; a karmester már kezd hozzászokni ezekhez a személyes sikerekhez. Meg kell adni, hogy a három zenemű interpre­tálása csodálatos volt. Még emlékszünk a legutóbbi Berlini Feszti­válra - 1964 szeptemberében - , amikor Sztravinszkij­tól és Craft­­tól kaptuk a "Lakodalom" és "A­rcika" száraz, szomorú, unalmas in­­­terpretálását. Ezúttal e partitúrák szinte új életre keltek. Bou­­­lez-nél ugyanis az abszolút ritmikai szigort egy lendületes vita­­­litás hordozza, emeli magasabb síkra, aprólékosan tárja föl, kelti életre a művek minden gazdagságát és átlényegíti eszmei mondaniva­lójuk fényével. 1­6­5­5 / 6­5

Next