Külkereskedelem, 1957 (1.évfolyam, 1-3. szám)
1957 / 1. szám - Baczoni Jenő: A "KÜLKERESKEDELEM" megjelenéséhez
л • . v-t iL 1) M A KÜLKERESKEDELEM megjelenéséhez Közhelyet ismétlek, ha rámutatok arra, hogy kevés olyan ország van, amelynek gazdaságában a külkereskedelem, a nemzetközi munkamegosztás, a nemzetközi gazdasági kooperáció olyan jelentőséggel bír, mint a magyar gazdaságban. A felszabadulást követő években a magyar külkereskedelem hatalmas feladatokat oldott meg. Megteremtettük az állami külkereskedelmi monopólium alapján a szocialista magyar külkereskedelmet, és az újonnan született állami külkereskedelmi vállalatok megállották a helyüket. Összehasonlítást téve más országokkal, nyugodtan mondhatjuk, hogy kevés ország van, amelynek külkereskedelme az 1946 utáni időszakban a miénkhez hasonló arányban fejlődött. Akár a nemzeti jövedelem növekedéséhez mérjük külkereskedelmünk fejlődését, akár a forgalom volumenének növekedését tekintjük önmagában, akár a piaci kapcsolatok bővülését vizsgáljuk, az elért eredmények jelentősek. Ezek az eredmények nagyon nehéz feltételek között születtek, s mindnyájan tudjuk azt is, hogy a célkitűzések mögött elmaradtunk és munkánkban még igen sok a hiba és a hiányosság. Népgazdaságunk egészséges fejlődésének egyik alapvető kérdése, hogyan állja meg a külkereskedelem a helyét a nemzetközi versenyben, hogy elégíti ki a népgazdaság importszükségleteit, hogyan befolyásolja hatásos módon a nemzetközi tapasztalatokon alapuló ismereteivel, termelésünk korszerű, gyors fejlesztését; hogyan válik a szocialista világpiacon belüli együttműködés mind értékesebb, aktív tagjává; hogyan járul hozzá a kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok ápolásán keresztül a népek közötti békés együttélés megvalósításához. Mindezek a feladatok helytállást követelnek a napi külkereskedelmi operatív munkában. De ennél nagyobb követelményeket is támasztanak. Széleskörű ismereteken alapuló, kulturált külkereskedelmi munkára van szükség, amely méltóan képviseli Magyarországot a nemzetközi fórumokon, amely átfogó népgazdasági szemlélettel, alapos és sokágú gazdasági tudással hangolja össze gazdasági fejlődésünk igényeit a piaci lehetőségekkel és követelményekkel. A magyar állami külkereskedelmi vállalatok „világcégek" — és a rang kötelez. De vállalataink nemcsak nemzetközileg jelentős vállalatok, amelyeknek gazdaságosan, nyereséggel kell dolgozniuk, hanem népgazdaságunk alapvetően fontos szektorában a gazdasági tanácsadók, ösztönzők, szervezők szerepét is be kell tölteniük. Mindezek a követelmények azt a feladatot róják ránk, hogy szélesítsük tájékozottságunkat, rendszeresen vitassuk meg elvi és jelentős gyakorlati kérdéseinket, elemezzük munkánkat, kísérjük figyelemmel a piacok helyzetét, a nemzetközi gazdasági eseményeket, a gazdasági irodalmat. De szükségessé teszik azt is, hogy legyen olyan fórumunk, amelyről hangot adhatunk problémáinknak, amelyről szólhatunk belföldi partnereinkhez és nagyobb nyilvánossághoz juttathatjuk a külkereskedelmi munkát. Szükséges, hogy teret, nyilvánosságot kapjanak a jó gondolatok, javaslatok; szükséges, hogy vitázzunk nehéz kérdéseinkről és bíráljuk a hibákat, hiányosságokat. Ilyen fórumnak kívánjuk mindnyájan ezt a régebb idő óta szorgalmazott lapot, amely a külkereskedelem szerkesztésében, a külkereskedelmi dolgozók aktív részvételével most indul meg.