Kurír - reggeli kiadás, 1991. március (2. évfolyam, 59-88. szám)

1991-03-29 / 86. szám

DIES IRAE... Gyermekkoromban úgy tanultam, hogy a legszebb ünnep a kará­csony, a legnagyobb pedig a húsvét. Ennek azonban érdekes ke­­verése a bánat és az öröm, a bűnbánat és a megtisztulás. Nagypénteken a keresztény világ magába fordulva, böjtölve szenvedi végig a Megváltóval a keresztutat, a megfeszíttetést - a halált. Azt a halált, melyet három nap múlva legyőzött az Isten fia, megszerezvén szenvedései által az eredeti bűn alól való feloldo­­zást, s biztosítékát adva az örök élet ígéretének. Embert szenvedni látni, megindító. Fájdalmas. Krisztust szen­vedni látni­­ az emberekért - lelkiismeret-furdalás, önértékelésre késztető sajátos erő. „Értünk emberekért, a mi üdvösségünkért... ” A művészet minden időben visszatérő témául használja zené­ben, festészetben, szobrászatban és irodalomban egyaránt e nap keserűségét. Van ebben valami önmagunkat feloldani, feloldozni, egymás iránti szeretetlenségünket feledtetni akaró késztetés. Hi­szen beismerni gyarlóságainkat a kereszt alatt, a szent sír előtt ak­kor is nehéz, ha a megbánás valóban szívből jövő. A gyarlóság sa­játos emberi tulajdonság és mi élünk is vele. Felmentést magyará­zunk magunknak, jóságot színlelünk égisze alatt. És állunk nagypénteken a kereszt alatt, hallgatva a János-passi­­ót, nézzük a Pietát, mea culpázunk... és nagyszombaton elfeledke­zünk a nap­­ az előző nap súlyos terheiről. A következő nagypén­tekig. Jó lenne az év minden napján rá-ránézni a keresztre, s meghal­lani az elcsattanó korbácsütéseket. Talán úgy más lehetne a világ... „Levelek a vízlépcsőről" címen a nagymarosi gátat feltá­masztani igyekvő „titkos erők és érdekek szövetségé­ről", 3,5 méteres európai merülési szabványról, és az ügyben a sajtó nyilvánosságát kerülő közlekedési tárcá­ról szólt a Kurír március 19-én, a reggeli számában. A közlekedési ügyben nyilatkozó nem közlekedési szakember volt. Hallgattassák meg most a szakember is. (STOFFÁN) Van-e titkos szövetség? A sokszor - és legutóbb e lap által is - említett 3,5 méteres „európai merülési szabvány” nem létezik. A tényleges európai hajóútnorma a ví­zi járművek legalább 2,5 méteres merülését lehetővé tevő, úgyneve­zett Európa-IV-es hajóút-kategória viszont létezik. Ezt az ENSZ EGB és az Európai Közlekedési Miniszte­rek Tanácsa (CEMI) több mint két évtizede állapította meg. Ezt az eu­rópai normát Rotterdamtól Bécsig, valamint Budapesttől a Fekete-ten­gerig minden európai ország betart­ja vagy törekszik betartani. (A 3,5 méteres víziút-mélység csak a Du­nán az erőmű által duzzasztott te­rekre, azaz a nem szabad folyású fo­lyamszakaszokra vonatkozó tervek ajánlásaként szerepelt. Mióta a ma­gyar Duna-szakasz duzzasztásáról egyértelmű kormánydöntéssel mond­tunk le, a 3,5 méteres víziút-mélysé­­get mint merülési szabványt - kü­lönösen mint általános európai vízi­­út-szabványt - említeni súlyos szak­mai tévedés.­ A közlekedési kormányzat közleke­déspolitikai elvei és vízi közlekedés­sel kapcsolatos szándékai Széchenyi István óta egyenesek és világosak a tekintetben, hogy ezt a költség- és környezetkímélő közlekedési ágat adottságainkhoz képest a lehető leg­nagyobb mértékben kell a nemzet javára használatba venni. Néhány évtizedes szakmasorvasztó politikai kényszergazdálkodás után, e szándé­kot újra egyértelműen és világosan fejezte ki a szakma felelős vezetője. Siklós Csaba miniszter egyértelmű­en rámutatott, hogy az egész Euró­pán átívelő, 3500 kilométeres folya­mi főútvonal földrajzi közepén lévő Magyarország - éppen az Európá­hoz való szorosabb kapcsolódás idő­szakában - nem mondhat le erről az évi több tízmillió tonnát forgal­mazó közlekedési lehetőségről. Fél­­reérthetetlenül leszögezte ugyanak­kor a Közelekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium vezetője azt is, hogy bármennyivel környezetkímé­lőbb és olcsóbb közlekedési lehetőség legyen is a folyami hajózás, a nagy­marosi duzzasztómű megépítésének ma még felmérhetetlen ökológiai koc­kázatát ezért az ország nem vállalhat­ja, és nem is kívánjuk, hogy vállalja. Ezért a továbbiakban arra törek­szünk, hogy a transzeurópai hajóút minimálisan szükséges áthaladási pa­ramétereit (ENSZ EGB IV-es hajó­­útosztály - 2,5 méteres hajómerü­lés) a magyar Duna-szakaszon duz­zasztómű nélkül állítsuk elő. Ez igen bonyolult és költséges fel­adat, ha a mai átlagos, 1,80-2 méte­res vízmélységgel szemben a lega­lább 2,5 méteres hajómerülés lehe­tőségét kell a folyamatosan gazdasá­gos hajózás érdekében biztosítani. A legkülönbözőbb médiákban, különösen tavaly november óta fele­rősödött, néha gyanúsító hangvételű híradásokból azonban úgy tűnik, hogy az illetékes miniszter nyilatko­zatából nem mindenki számára vált egyértelművé a szakma egyenes szándéka, vagyis az, hogy Nagymaros nélkül is meg kell kísérelni■ az egységes európai belvízi hajózásba való egyenér­tékű bekapcsolódást. A közlekedési kormányzat azt is vallja, hogy minderről nem elég nyi­latkozni, az ország mai helyzetében elsősorban tenni kell. Ezért kemény és következetes munkával törekszik a Rajna-Maj­­na-Duna vízi út jövő évi megnyitá­sáig minden olyan - a világon bár­hol létező - döntés-előkészítő is­meret és megvalósíthatósági lehető­ség feltárására, melyek birtokában (a nagymarosi vízlépcsőt nem megépít­ve!) az ökológiai garanciák elsődle­gességét biztosító, pénzügyileg még megvalósítható európai hajóútsza­kasz hazai megoldásának módja meghatározható. Bizonyosnak tartjuk, hogy minde­zek ismeretében a hazai közvéle­mény is a nagymarosi csődtömegből való európai megoldású kilábalásra vonatkozó törekvésünk mellé állna, ha ezekről a törekvéseinkről rendre hű képet kapna. Dr. Nádas Péter, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium hajózási osztályának vezetője Fotó: KALLUS Egy darabból faragott fakorpusz a landecki temetőben 1991. március 29. Világkiállítás gombnyomásra H­a lesz Ha lesz Bécs-Budapest világkiállítás, annak szer­vezésében, lebonyolításá­ban és a látogatók tájé­koztatásában feltehetően az információs rendsze­rek játsszák majd az egyik legfontosabb szerepet. Ez persze eleve feltételezi a hazai informatikai infra­struktúra jelentős bővíté­sét és modernizálását He­gyeshalomtól Záhonyig. Az már köztudott, h­iatalos szállítója a víz a bécsi Expo li­­­gnagyobb szá­­z IBM. Mivel ez ide­ig itthon még nem született döntés a vi­lágkiállítás megrendezéséről, még nem tudni, melyik cég, netán cégek kapnak megbízást a budapesti Expo informatikai rendszerének ledolgozására Egy biztos: feltehetően nálunk is lesz fővállalkozó, akár az IBM, akár legnagyobb konkuren­se, az Apple, de ez persze nem jelenti azt,­­ a legnagyobb hazai, információt adh­­al foglalkozó cégek ne vennék ki ré­szüket e jelentős munkából. A napokban került a kezembe az az anyag, melyet az Expo-programíroda fel­kérésére készítettek arról, milyen informa­tikai megoldásokat ajánlanak a világkiállí­tásra. Bennünket, leendő látogatókat el­sősorban az érdekel, hogyan fogják kielé­gíteni a mi információs éhségünket, ho­gyan tudunk majd eligazodni a különböző programok között, legyenek azok akár szakmai, akár kultura Feltehetően nagyméretű, az olimpiákon már megismert a város több pontján fel­állított, számítógéppel vezérelt i­ttotáblák­­kal találkozunk majd, melyeken részlete­sen nyomon követhetjük a különböző helyszíneken zajló programokat. Úgyne­vezett Információs bokszokon keresztül tudhatjuk meg, hogy az adott pillanatból mi történik Bécsben, és mi Budapesten. A mai elképzelések szerint a látogatókat szolgáló információs rendszerek nem csupán felvilágosításokat adnak, hanem egyben arra is lehetőséget nyújtanak, hogy rajtuk keresztül különböző tranzak­ciókat hajtsunk végre. Például a közleke­dési információs rendszer nemcsak a me­netrendekről tájékoztat, hanem lehetővé teszi a jegyek megvételét, útvonal-alter­natívákat ajánl, s kívánságra akár fel is tünteti a képernyőn a meglátogatni kívánt nevezetességeket. Teszem azt, ha egy tengerentúli vendég arra kíváncsi, hol vannak Magyarországon római kori emlé­kek, mikor lehet őket megtekinteni, ho­gyan lehet eljutni oda és milyen szállásle­hetőségek vannak a környékén, van-e még az általa kiválasztott szállodában üres szoba és az mennyibe kerül - mind­ezt gyorsan megtudhatja az okos készü­lékek segítségével. De ugyanígy részletes tájékoztatást kaphat arról, hol vannak Ma­gyarországon gépkocsiszervizek vagy he­ton szabók, mert éppen szmokingot akar csináltatni. Gonddal ügyelnek az egészségügyi in­formációs rendszer kiépítésére, mivel nagy tömegekre kell számítani. A rend­szerbe nemcsak az orvosi szolgáltatást nyújtók adatai kerülnének be, hanem a ki­jelölt orvosi rendelőkben, kórházakban memóriakártyákat is „olvasni” tudó be­rendezéseket állítanának fel, hogy a páci­ensek legfontosabb orvosi adataihoz szükség esetén a leghamarabb hozzájut­hassanak a szakemberek. Mindez ma még esetleg elérhetetlen álomnak tűnhet számunkra, de ha sor ke­rül a világkiállításra, az álomból akár való­ság is lehet - ÁCS - Egészséges életmódra törekvők! Cukorbetegek! Fogyni akarók! Diétás tanácsadó szolgálattal Diabetológus orvosi ellátással és a legszélesebb árukínálattal várja önt a Diabetes ServiCenter Budapest, VI., Bajcsy-Zsilinszky út 15/b. Nyitva: hétköznap 9-18 óráig szombat/vasárnap 10-13 óráig Tel: 131-0528 Mindent egy helyen!

Next