Kurír - esti kiadás, 1991. július (2. évfolyam, 126-148. szám)

1991-07-01 / 126. szám

1991. július 1. Az ügyfelek szeszélyei Június 25-i, délutáni számunkban ismer­hették meg olvasóink Kovácsék lakáskálvá­riáját. A fő­polgármester novemberben tud­ná fogadni őket, de addig is kéne valami megoldás, nem? Mert Kovácsék még min­dig nem költöznek, a bútoruk még mindig ott áll a kapu előtt. Az önkormányzat la­kásosztályának vezetője, Zsifkov Ágnes pedig azt mondja: - Szerencsétlen tévedés történt, amit igyekeztünk Kovácsnénak megmagyarázni. Gyakorlatlan kolléganőm nem tudta, hogy két lista van. Az egyik a végleges, a másik az átmeneti címeket tartalmazza. Kovácséknak pillanatnyilag csak átmeneti lakást tudunk adni, a kolléganő viszont a másik listáról adott neki címeket. - Hogyan fordulhat elő ilyesmi? - Munkaerőhiány van, kénytelenek va­gyunk mindenkit felvenni. Mikor Kovácsné felháborodva megfenyegetett, hogy felje­lent, igyekeztem megértetni vele, hogy nem adhatok háromszobás lakást olyannak, aki jelenleg is háromszobásban lakik, ahol az ő távozása után mindössze két ember marad­na. Nem értette meg. Fenyegetőzött, a jo­gaira hivatkozott. Itt mindenki a jogaira hi­vatkozik. De mi lesz a mi jogainkkal? Na­ponta ki vagyunk téve az ügyfelek szeszé­lyeinek. Ráadásul igyekeznünk kell minél emberségesebb megoldást találni. Figye­lembe kell vennünk, hogy kik azok, akik önhibájukból kerültek hátrányos helyzetbe, és kik vannak szociális okokból rosszabb kö­rülmények között. Meg kell néznünk azt is, ki milyen körülmények közül jön. Kovácsék jelenlegi lakáshelyzete sokkal jobb, mint azoké, akik nyolcan laknak egy szoba-kony­hában. Ha a kettő közül kell választani, természetes, hogy az utóbbiak kapják meg előbb a kiutalható lakások egyikét. Egyéb­ként úgy érzem, a jelenleg érvényben lévő lakásgazdálkodási törvények enyhén szólva hibásak. Mert például egy egyedülállónak, aki nem akar gyereket szülni egy albérleti szobába, semmi esélye nincs arra, hogy la­kást kapjon, míg aki felelőtlenül három gyereket kényszerít egy albérletbe, máris jogosult lakásra. Ezt igazságtalannak tar­tom. De amíg nincsenek újak, a régi jog­szabályokat kell betartanom. A lakásosztályi­ logika szerint tehát, márig nincs rendes lakásunk, ne szüles­senek gyerekeink. - Kovácsné agresszív magatartása nem lepett meg - folytatja Zsifkov Ágnes. - Sajnos naponta találkozunk hasonló esetek­kel. Az ügyfelek nagy része úgy viselkedik, mintha mi tehetnénk a szűkös lehetőségek­ről. Az természetes, hogy nem tudunk min­denkinek azonnal olyan lakást biztosítani, amilyet szeretne. Mi is csak azzal tudunk gazdálkodni, amink van. Kovácsné agresszív magatartása engem sem lepett meg. Sőt, én tomboltam volna dühömben ott a lakásosztályon, talán még tettlegességre is sor került volna. Mert ha a hivatal (sőt, a Hivatal!) tévedett, miért az állampolgár fizessen rá? Kovácsné ugyanis nem tehet arról, hogy tapaszta­latlanra bízták a címek elosztását. Megbí­zott bennük, gondolta, ők szakemberek, biztosan tudják, mi jár neki. Nem kívánok igazságot tenni ebben az ügyben. Véleményem viszont lehet: nem tar­tom szerencsésnek, ha egy háromgyerekes családot ide-oda „tologatnak”. Ha a Hivatal hibázott - márpedig kétségkívül ez történt -, helyre is kell hoznia a hibát, a lehető lerö­­videbb időn belül, hogy még több kár ne érje a már így is zilált idegzetű családot.­­. Szegedi fesztivál Fotó: KRISTA GÁBOR A Novus felsőoktatási egyesület június 28. és 30. között, Szeged városában rendezte meg a művészeti főiskolások, egyetemisták nyári fesztiválját. A közönség az összes művészeti ág - a zene-, a képző-, az ipar-, a mozgás-, a film-, az építő- és a kertművészet - ifjú művelői­vel megismerkedhetett a háromnapos eseménysorozaton. Elképesztő lakások Dombóvárról az elsők kö­zött vonultak ki a szovjet csapatok, de az utánuk maradt helyzet egyre za­varosabb, főként jogilag. A laktanya a kaposszek­­csői határban van, tehát a helyi önkormányzatot ille­ti. Pénzük természetesen nincs a fenntartásra, mint látni fogjuk, még az őrzési díj sem semmi. Tegnap délelőtt a Kincs­tári Vagyonkezelő Intézet átadott a dombóvári ön­­kormányzatnak 120, elké­pesztő állapotban lévő la­kást, amiről a szekcsőiek lemondtak. A faluban nin­csenek lakásgondok. Az értesítést az átadás idő­pontjáról a szekcsőiek kapták, de az őrzési szám­la már Dombóvárra ment. Eszerint januártól a hónap végéig, a kissé megkésett őrzésért csekélyke kétmil­­lió-egyszázezer forintot kell befizetni a kincstárnak. Az őrzés a „megbontha­tatlan szovjet-magyar ba­rátság” miatt vált megké­setté. Ennek éktelen pél­dájaként ugyanis példás együttműködés alakult ki a kivonulók és a lakosság bizonyos rétegei között. Megbontottak mindent, ami bontható volt, bele­értve a vezetékeket is, így aztán az ősszel minden vízben ázott, télen meg­fagyott, ma pedig virág­zik a penész. Fizet az önkormányzat a kincstárnak mindenért, például szerepel a tételek között a gumibotok, a távcsövek és az egyéb­ként gyönyörű kutyák használati díja is. A lakásokat átadják az otthont keresők egyesü­letének, így aztán lesznek, akik a romokból - a saját költségükön - otthont varázsolnak. Az önkormányzatok csak a kezelői jogot kapják, a tulajdonos marad az állam. A földterületekről még nem döntött a kormány. A való­ságos laktanyaépületet fel­kínálta a kaposszekcsői önkormányzat a megyé­nek, de az még nem dön­tött, hogy megéri-e neki el­fogadni az ajándékot. Ha lenne pénz, szociális ott­hon válhatna belőle. Ami az egészben a való­di érték, az vízmű. Ennek birtoklása hosszú időre megoldaná a dombóvári gondokat, még akkor is, ha költeni kell rá. Ezt viszont nem adták az oroszok, amíg nincs kormányközi megállapodás az elszámo­lásról. Addig csendesen pusztul tovább. IHÁROSI Zenerengeteg Azokban az órákban, mikor Frank Zappa éppen a Dunán hajózott, a Rottenbiller ut­cában kivirágzott a „Zene­rengeteg”. A fantasztikus név holland ihletettségű, egyedülállóan gazdag lemez- és hangszeral­katrész kínálatot takar. Az üz­let - ígéret szerint - mini­mum húsz százalékkal olcsób­ban árulja majd a könnyűzenei lemezeket, beleértve a gyűj­tőknek préselt ínyenc darabo­kat, a nálunk még kevéssé is­mert képes kuriózumokat és az egyszer, kétszer végighall­gatott használtakat is. Dennis Meijer holland fi­atalember rotterdami sikere­in felbuzdulva - és belesze­retve a budapesti zenerajon­gókba - addig-addig próbál­kozott, míg sikerült végigvere­kednie magát a hazai bürok­rácia útvesztőin. Rendezett is olyan zenés-orosz pezsgős megnyitót a festéktől ragadó friss boltnak, amelyen sem holland, sem magyar láb nem maradt tétlenül. (KURUNCZI) Nyugdíjban a lyukasztó A tarifareform 25 esztendeje 25 esztendővel ezelőtt, július 1- jén vonult nyugdíjba a pest­budai sárga és kék járgányokon a kalauzok legfontosabb munka­eszköze, a lyukasztó. Az 1966. július 1-jén életbe lépett tarifa­­reform nyomán megszűnt az át­szálló, meg a csak néhány vonal­ra érvényes heti bérlet! Azóta felnőtt egy teljes gene­ráció, amely már nem is találkoz­hatott a pesti járművek jól ismert közlekedési közegével, a kalauz­zal, akinek táskáját addig súlyos és számos jegytömbök nehezí­tették. Az 1947-től 1966-ig vál­tozatlanul hagyott tarifák szerint ugyanis elképesztően sokféle me­netjegy volt érvényben. A villa­moson, a trolibuszon és a kisföl­­dalattin összesen 23 fajta jegyet kínáltak, de a fogaskerekűn még külön is volt 13 féle jegyformu­la. Az autóbuszokon pedig a kü­lönböző övezethatárok miatt egészen pontosan 47 fajta bilétát kellett kezelniük a kalauzoknak. Ezt az átkos örökséget még az 1945 előtti időkből hozták magukkal a fővárosi közlekedési vállalatok, amikor még például a siklón is hatfajta zsugával lehe­tett utazni... A huszonöt éve bevezetett ta­rifamódosítás alaposan lecsök­kentette a jegyféleségek számát, és drasztikus áremeléseket is ho­zott magával. Addig ugyanis az állami dotáció jóvoltából szinte fillérekért keresztül-kasul utaz­hattunk a fővárosban: az átszál­lójegyért 70 fillért fizettünk, a vonatjegy 50 fillérbe került, a gyermekjegyért akkoriban csu­pán 34 fillért kértek tőlünk. Az átszálló- és gyermekjegyek he­lyett csak vonaljegyek maradtak, és megszüntették az autóbuszok övezethatárait is, amelyek alap­ján addig 1,5 és 2, továbbá 2,5 és 3 forintos jegyeket kezeltek. Na persze boldogan kiegyez­nénk az akkor kialakult új díjté­telekkel! Hiszen a sárga jegyért egy forintot, a kékért másfelet kértek. A bérletárak is igen sze­lídnek tűnnek fel negyed évszá­zad távlatából: villamosbérlet 45 forintba, a kombinált bérlet 110 forintba került havonta, a tanu­lók és a nyugdíjasok havibérletei egy húszasba, illetve egy ötve­nesbe kerültek. Azóta fél tucat­szor hajtottak végre áremelést a BKV-tarifákban. Amint hírlik, ez a folyamat nem is fog meg­szakadni. A 1966-os jegy- és ta­rifareform után folyamatosan bevezették a kalauz nélküli köz­lekedést, majd 1968-tól a fővá­rosi tömegközlekedésben a kala­uzok követték a lyukasztókat: nyugdíjba mentek. Sokan mind a mai napig hiányolják őket. Hi­szen a megszokott útvonalakon jó ismerősként köszöntötték egymást a törzsutasokkal, a ka­lauznőknek még az idő tájt egy röpke mosolyra is futott­. BOZO EMIL Fotó: KARAI SÁNDOR 3 fenékpusztától A SZEXHAJÓIG A nyaralni indulók kö­zül kevesen gondolnak arra, hogy a Balatont átszelő, menetrend sze­rinti személyhajózás most ünnepli centená­riumát. Igaz, hajózás már jóval korábban is volt a tavon. Calerius római császár az idő­számítás utáni III. év­században ásatta ki a Sió-csatornát, s a for­galom megindulását a Fenékpusztán talált és a korszakot idéző ha­­jóácsszerszámok is iga­zolják. A balatoni hajózás modern korszaka gróf Széchenyi István 1846- os keltezésű, és a „ha­ladás barátait” részvény­­jegyzésre szólító röp­­iratával vette kezdetét. Az elmúlt száz esz­tendő során a Balato­non közlekedő sze­mélyhajók száma sza­porodott, típusuk válto­zott. 1950-ben már 1,7 millió utast szállítottak. A folyami szolgálatról akkor több úszó egysé­get átvezényeltek ide. Kiválasztásukat nem a kellő körültekintéssel végezték. A Balaton ed­digi legsúlyosabb hajó­zási eseményét éppen egy ilyen vendégjármű okozta. A fővárosi Du­­na-szakaszról átirányí­tott „Pajtás” csavargő­zös 1954. május 30-án a balatonfüredi öbölben felborult, 23-an életü­ket veszítették, 56-an súlyosan megsérültek. A Balaton máig leg­korszerűbb motoros ha­jója az 1952-ben épült 43 m hosszú és 600 főt szállító „Beloiannisz”. A tavon szolgáló gőzö­söket az ötveneshatva­nas években sorra felú­jították. A „Helkát” 1961- ben, a „Kelént” 1962- ben korszerűsí­tették. A legismertebb balatoni hajó napjaink­ban talán az 1927-es évjáratú „Csobánc”. A 25 m hosszú, 5,7 m széles motorosról ta­valy országszerte so­kan és sokat beszéltek. A küllemében megújult, sárgarézzel és bár­sonnyal, pácolt fabur­kolattal és korhű kan­deláberekkel díszített vízi jármű különleges feladattal - első hazai szexhajóként - lépett szolgálatba. Merész öt­lettel késő esti 4 órás nosztalgiaprogramjá­ban a live show-tól a szexmasszázsig min­den „földi jóval” kiszol­gálta vendégeit. Nap­közben is hiányzó szol­gáltatást pótolt. A nap­fényt kedvelőknek nu­dista hajókázáshoz te­remtett lehetőséget. Voltak, akik kiátkoz­ták­ az erotikát, mezíte­lenséget kedvelők vi­szont felszálltak rá. A balatoni hajózás e kü­lönleges szolgáltatása nemcsak a vállalkozók­nak, hanem a Mahart­­nak, sőt a szolgálatot teljesítő hajósoknak is jó üzletet hozott. A viták közben a nyár is eltelt. Mára viszont már fel sem tűnne, hogy ha hasonló rendeltetéssel versenytársak is szel­nék a balatoni habokat. A Mahart örülne talán a legjobban az ilyen lehe­tőségnek, hiszen a J©**­lentősen megdrágult viteldíjak az üdülők hajózási kedvét alapo­san megtizedelték. K. JUHÁSZ ERZSÉBET

Next