Kurír - esti kiadás, 1992. augusztus (3. évfolyam, 151-169. szám)

1992-08-03 / 151. szám

2 * TUDJMAN BIZTOSAN GYŐZÖTT A horvát választásokon a vártnál is nagyobb arányú é­őzelmet aratott Franjo Tudjman elnök és pártja, a Hrvát Demokratikus Közösség. Nem végleges adatok szerint Tudjmanra a választópolgárok 57,09 százaléka szavazott. A második helyen a szociálliberális párt szí­neiben indult Drazen Budisa 21,2 százalékkal, a har­madikon Savka Dapcevic Cucar végzett 6,84 százalék­kal, s csak a negyedik helyen futott be Dobroslav Para­­ga jobbpárti jelölt 5,05 százalékkal. A horvát Demok­ratikus Közösség 40,87 százalékot szerzett - közölte Zlatko Cinic, a választási bizottság elnöke, hangoztat­va, hogy az adatok egyelőre nem hivatalosak és csak részlegesek. Végeredmény a nap folyamán várható. BELGRÁD ELISMERI MACEDÓNIÁT Milan Panic jugoszláv miniszterelnök kész elismerni Macedónia függetlenségét, amilyen gyorsan csak az le­hetséges a gyakorlatban. „Akár ma este elismerném Macedónia függetlenségét, de Kiro Gligorov (Mace­dónia elnöke) még nem készült fel erre” - mondotta Panic, majd hozzátette: de ezt a lépést megtehetjük holnap is. A macedón államfő erről azt mondotta: haj­landó elismerni a Szerbiából és Montenegróból álló új Jugoszláviát, amint az teljesíti az ENSZ által támasz­tott követeléseket, s ennek nyomán feloldják vele szemben az összes szankciót. Milan Panic vasárnap ké­ső este érkezett vissza Szkopjéból, előzőleg Romániá­ban és Bulgáriában járt. A balkáni fővárosokban tartott tárgyalásait sikeresnek ítélte, mint mondta, mindenütt támogatják az általa javasolt balkáni gazdasági uniót. CSATA A CIGÁNYSORON Valóságos utcai csatát vívtak a hét végén Plovdiv egyik negyedében a helyi cigányok a rendőrséggel. Az össze­csapást az váltotta ki, hogy a rendőrség megpróbált egy cigány bűnözőt letartóztatni, aki behatolt a helyi isko­lába. A rendőrök tetten érték a betörőt, miután meg­szólalt a riasztó. Ekkor azonban a környékről össze­gyűlt cigányok rátámadtak a rendőrökre. A támadók felborítottak egy rendőrautót, de az elfogott betörőt végül sikerült a rendőrőrsre bevinni. A feldühödött tö­meg megfékezésére erősítést vezényeltek ki. A rendő­rök könnyfakasztó gránátokat vetettek be és riasztó lö­véseket adtak le. Egy eltévedt golyó egy ember halálát okozta, aki az eseményeket 300 méterről, lakása erké­lyéről figyelte. Megsebesült 26 rendőr és 10 támadó is. KABULT MINDIG LÖVIK Aknavetőkkel és rakétákkal lőtték tegnap Kabult egyes gerillaszervezetek. A támadás következtében 14 ember életét vesztette és közel száz sebesült meg. Ahmad Sah Maszud védelmi miniszter elmondta, hogy a repülőtéren a lövések következtében két szál­lító repülőgép rongálódott meg. Maszud szerint a tá­madást két mudzsahedin csoport emberei hajtották végre. A védelmi miniszter úgy vélte, hogy a táma­dóit egyebek mellett a Gulbuddin Hekmatjar vezette Hizb-i-Islam párthoz tartozók voltak. A CSECSEMŐT NEM ÉRTE BAJ Százhatra emelkedett a pénteki nankingi repülőszeren­­csétlenség halálos áldozatainak száma. A szerencsétlenül járt kínai belföldi utasszállító gép fedélzetén összesen 116 utas és tízfőnyi személyzet tartózkodott a tragédia bekövetkeztekor. Százan szörnyethaltak, további hat személy pedig a kórházban halt bele sérüléseibe. 11 sé­rült állapota továbbra is válságos. A gép legfiatalabb utasa, egy tíz hónapos csecsemő - a csodával határos módon - csupán kisebb horzsolásokat szenvedett. ISTEN KEZE KUTYAKÉNT HARAP Kutyája mentette meg az életét egy idős bangkoki úr­nak, aki eredetileg a pénteken Nepál fölött lezuhant géppel akart Katmanduba utazni. A 69 éves Bhatiase­­vi arra készülődött, hogy a bangkoki repülőtérre utazzék, és felszálljon a thaiföldi légitársaság Katman­duba induló járatára, amikor amúgy jámbor kutyája minden ok nélkül csúnyán megmarta bal karját és emiatt Bathiasevi kénytelen volt érvényteleníteni je­gyét. Amikor a rádióban meghallotta, hogy a gép, fe­délzetén 113 emberrel, Katmandu közelében lezu­hant, nem akart hinni a fülének, és perceken át nem tudott mást mondani, mint azt, „köszönöm, Iste­nem”. Később kijelentette, meggyőződése, hogy ku­tyája harapásában Isten keze mutatkozott meg. 1992. augusztus 3. REPÜLÉSI KISKÁTÉ Félsz a repüléstől? Ugyan már, hiszen az elmúlt héten csak öt gép zuhant le. Szárnyra fel, fiú! A repülőjegyek csak nálunk, Európában ilyen őrült drágák: Amerikában például fantaszti­kus kedvezményeket lehet ki­csikarni a recesszió sújtotta lé­gitársaságokból ilyen-olyan hi­vatkozásokkal. Nálunk az ilyes­mire még várni kell. Ám ha már úgyis mélyen zsebbe nyúl­tál vagy a cég kiküld, s a felle­gek fölé veszed az irányt, hagyd otthon a szorongásaidat! Hidd el, alig van kellemesebb dolog, mint sok ezer méter ma­gasan ülni egy öregecske vastek­­nőben sokadmagaddal, olyan fi­zikai törvényszerűségeknek kö­szönhetően, amelyekről a tek­­nőutazók többségének halvány dunsztja sincs. Sebaj, te csak la­zulj el, őrizd meg hidegvéredet, és főként ne gondolj a gravitáció­ra és lehetséges következményekre! Hogy akkor mire gondolj? Akármire, ami kellemes. A következő dolgokra viszont egyáltalán ne: 1. A pilóta eltévedt. Ez állítólag már többször megtörtént, amikor a különbö­ző navigációs műszerek egy­szerre mondták fel a szolgála­tot, és a földi irányítással is át­menetileg megszakadt a kap­csolat. Az utasok alig vettek észre valamit. Az a másfél órás késés igazán nem feltűnő... 2. Senki sincs magánál a gép személyzetéből, mindenki alszik, esetleg elájult vagy részeg. Hát persze: a hajtóművek egyenletes zúgása, a gép finom imbolygása nemcsak az utasokat álmosítja el, hanem a kapitányt, a másodpilótát, a navigátor, a lé­giutas-kísérőket is. Állítólag az Egyesült Államokban egy 1986- ban lefolytatott vizsgálat során több olyan járatot is találtak, amelyen a pilótafülkében tartóz­kodó személyek kivétel nélkül mind édesdeden szundikáltak. 3. Letörnek a repülőgép fontos alkatrészei, például az egyik szár­nya, vagy kiesik egy kereke, esetleg a gép „farka” válik le. Megint csak­ állítólag meg­történt, hogy a pilótafülkében kigyulladt egy jelzőfény, ami azt jelentette: nagy baj van a hármas számú hajtóművel. A pilóták kikapcsolták a motort. Ekkor berohant egy steward a pilótafülkébe, kiabálva: „Fiúk, elment a hármas hajtómű!” - „Oké, haver, ne izgulj, tudjuk” - felelték a pilóták. Nagy so­kára tisztázódott csak, hogy mi történt: a gép egyik mellék­helyisége szivárgott, egy meg­fagyott ürülékdarab amolyan jégcsapfélét alkotott a gép kül­ső burkán, majd letört, és egyenesen belevágódott a hár­mas számú hajtóműbe, amely valóban levált a gép testéről és lezuhant. 4. Romlott ételt szolgáltak fel (ugye, ismerős?), mindenki gör­csökben fetreng, a gépet tehetet­len piheként dobálja a kint dü­höngő­ vihar, légi kalózok terrori­­zálják az utasokat és a személy­zetet, pokolgépet helyeztek el az ülésed alatt stb. stb. Ugyan­ már, miért történne meg a valóságban az a sok ször­nyűség, amit a regényírók ki­agyaltak? Szóval, minderre ne gondolj, még véletlenül­ sem. Azt kívánom, érezd jól magad a „becsekkolás” pillanatától egé­szen addig, amíg a vészkijáratról kidobott felfújható csúszdán le nem érkezel a földre. Ne feledd: előbb a nők és a gyerekek! IKARUSZ SzendvicsBoy Azt már tudtuk, hogy az angol popvilág egyik legromlottabb figurája, Boy George megtért, elment Indiába meditálni, majd Jézus híve lett és áttért a ká­bítószer- és alkoholmentes élet­módra. Úgy látszik, Boy meg­próbálja image-át tovább javítani azáltal, hogy kész reformkonyha - saláták, európai és déligyü­mölcsök - között mutatkozik, mint modern szendvicsember. Még a felirat is erről ta­núskodik. „Több pro­teint” - olvashatjuk az énekes­sztár feje alatt. Az igazság ked­véért azért áruljuk el, hogy az egész vircsaft nem más, mint egy bolondos ír divattervező kalapmodelljének eredeti rek­lámja. Ki tudja, e kép láttán én nem a kalapszalonba ro­hannék, hanem inkább egy bólét készíttetnék ma­gamnak ebben a dög­­meleg­ben... G N­L Majomparádé­ im... Érdekesek ezek. Kész majom­parádé. Reggeltől estig nézem őket. Idejövök mindig a rácshoz, mert örökké itt állnak ezek a nyomorult emberek, akik azt hiszik, én vagyok bezárva és nem ők. Hallottam, arról is meg vannak győződ­ve, hogy a Darwin nevű természettu­dósnak igaza volt. Mármint abban, hogy a majom le­származottja az em­ber. Hát először is: ezt kikérem magam­nak! Szép kis roko­nok. Másodszor pe­dig én itten most tu­dományosan bebizo­nyítom, hogy valójá­ban mindez fordítva van: igenis jóval fej­lettebbek vagyunk mi majmok a homó­éknál. A legfőbb érvemet a szó szoros értelmében a lábánál fogva rángatom ide. Az emberi láb ugyanis nem alkalmas kapaszkodás­ra, csak bárgyú álldogálásra, esetleg járásra. Az enyém pedig ki­tűnő szolgálatot tesz nekem, hiszen ugyanolyan segítőkész és tö­kéletes, mint a kezem. Tehát fejlettebb, így én is az vagyok. Fotó: PETŐ ZSUZSA Részeg Madonna Én vagyok az első - mondhatná az álmos tekintetű Madonna. Hiába ál­lítják egyesek a New York-i partit kö­vetően a popdíváról, hogy egy meg­­zabolázhatatlan piás, őt ez nem ér­dekli. Mondhatni, ürít rá... Még egy pohár pezsgőt. Lezúdít csontszáraz gigáján némi szeszt, s büszkén kije­lenti: ebben az évben csak 100 férfival volt dolgom, de akkor is jobb vagyok, mint ti! A díva kicsapongásait követő tudorok szerint Madonna mellett az utóbbi időben csak a halk szavú isme­retlen barátnője volt látható. Ő az egyetlen, aki el tudta viselni az éne­kesnő iszonyú rigolyáit. Ugyebár mindenkinek lehetnek rossz napjai... Rendőrképi Alig akad a világon olyan hely, ahol kedvelnék a rendőrö­ket. Mindenütt gonosz adomákat n­esélnek a közegek szellemi képességeiről, s kinevetik még a ruházatukat is. Talán csak egy hely akad ezen a bolygón, ahol illő tisztelet övezi a rendőri öltözetet. Ez pedig Svájcban, Zürichben van. A rendőrkepik kicsiny boltjában megtalálható talán a világ összes hatósági tökfedőjének egy-egy veretes pél­dánya. Van itt egy nagyobb helikopter leszállására al­kalmas néhai szovjet tányérsapka és aki arra vágyik, meg­veheti akár a londoni bobbyk pepita fejfedőjét is. Azt pe­dig, hogy kicsiny hazánk mégiscsak erős bástya, az bizo­nyítja, hogy magyar fiaink sapója a díszhelyen pompázik. N.T. Fotó: PETŐ ZSUZSA

Next