Kurír - reggeli kiadáss, 1997. január (8. évfolyam, 1-30. szám)
1997-01-15 / 14. szám
A japán márkák importőrei különösen nehéz helyzetbe kerültek, hiszen a nagy szállítási távolságok nem tették olcsóbbá a szigetországból érkezett négykerekűeket. - Tavaly a vártnál jobb évet zárhattunk - mondja Németh Zoltán, a Mazda Motor Hungary marketingigazgatója. - A tervezett 1600 gépjármű helyett 1150-et értékesítettek márkakereskedőink. Ez 9-10 százalékos növekedést jelent, ami nemcsak a novemberi, decemberi előrehozott vásárlásoknak köszönhető, hanem az új stratégiánknak is. Haszonjárműveinket kategóriájukon belül a legkedvezőbb áron kínáltuk. Az eredmény nem is maradt el, és a 628 személyautó mellett 1122 haszonjárművet vettek meg ügyfeleink. A legsikeresebbnek az E-2200- as bizonyult. Szorosan a keréknyomában gördült a Pickupszéria, s a dobogó harmadik fokán az E-modell platós változata parkol. A P-széria, amely tavaly mutatkozott be a hazai piacon, négykerék-meghajtású változatban is kapható volt, és sikeréhez a szériaszervokormány is hozzájárulhatott. A személygépkocsik közül a 323-as négyajtós változatát vitték a leginkább, de keresett volt a 323-F és a Xedos-6-os is. - Ebben az évben az 1996-os értékesítési adatokkal is elégedettek lennénk, de azért azon sem lepődnénk meg, ha több Mazda találna vevőre - vélekedett Németh Zoltán. - A lízingüzletágnak nem tett jót az új áfa-törvény, de bízunk a magyar gazdaság lassú megerősödésében, ami az autópiac élénkülését is jelentheti. Várhatóan marad a haszonjármű-, személygépkocsieladásoknál a 65-35 százalékos arány. Reméljük, jól veszi majd az akadályt a megújult 323-as és 626-os, valamint a szintén plasztikai műtéten átesett 121-es. A Ford Magyarország is megőrizte helyezését a versenyben. Tavalyelőtt 5405, a múlt évben 5954 Fordot vettek az amerikai márka hazai hívei. Az 1996-os decemberi eladási csúcsot hozott a Ford házatáján Az év utolsó hónapjában 1038 járművet adtak el. A leginkább az Escortot vásárolták, el is kelt 3671 darab - tájékoztatott Madarász György, a Ford Magyarország PR- menedzsere. - A Mondeóból 928, a Transitból 602, a Fiestából 544-et értékesítettek márkakereskedőink. Idén májusban érkezik a Galaxy és szeptemberben az Expolar. Bizonyára népszerű lesz a Ford újszülöttje, a Ka és a kívülbelül megújult Mondeo. Az MB Auto Magyarország Kft., a Mercedes Benz AG magyarországi vezérképviselete sem zárt rossz évet. - Összesen 168 személygépkocsit, és 841 haszonjárművet értékesítettünk - említette Surányi Péter marketing- és PR-vezető. - A hazai vállalkozók jól fogadták a tavaly bevezetett Vitát, és tartott a Sprinter sikersorozata is. Az is ösztönözhette a vásárlókat, hogy a Sprinter tavalyelőtt, a Vito pedig a múlt évben lett az év Transporton. A nehéz járműveknél az Actrostól várunk eredményeket. Ez a kamion versenytársaihoz képest óránként 85 kilométeres sebesség esetén 20 méterrel rövidebb fékúton képes megállni, és a Telligent fedélzeti számítógéprendszer is sok új szolgáltatást nyújt. A Mercedes személyautók közül a C-osztály képviselőit keresték leginkább, de vitték az E-osztály „négyszemű” modelljeit is. A 18 tagú márkakereskedői hálózat 1997-ben sem akármilyen csemegét tartogat a csillagos márka rajongóinak. Az A-osztály üdvöskéjével teljessé válik a Mercedespaletta. A kis autóktól a 40 tonnás óriásokig minden kategória megtalálható a stuttgarti étlapon. Jövőre pedig - ígéri Surányi Péter - az M-osztály, vagyis az USA-ban gyártott terepjáró is megjelenik a magyar piacon. A FIAT Magyarország tavaly erősítette helyzetét. Több mint egy százalékkal növelte piaci részesedését, és jelenleg a hazai autóstorta hétszázalékos szeletét tartja kézben. - Nem kevesebb, mint 5219 személygépkocsit értékesítettek márkakereskedőink - közölte Bator Tamás termékmenedzser. - FIAT-ból 4910, Alfából 291, Lanciából 12 darabot vettek meg. Decemberi eredményeinkkel harmadikok lettünk az Opel és a Suzuki mögött az eladási listán. Az értékesített személygépkocsik fele Punto volt. Jól ment az 1996-os év autópárosa, a Bravo és a Brava is. Belőlük 1400 kelt el. Az Alfáknál a 146-os ötajtós változata vitte el a pálmát. Jó hír erre az évre, hogy a 145-ös és 146-os új motorváltozatokkal is megrendelhető lesz, és befut a Punto fazonigazított változata is. A Tempra Marengo utódja, a Marea Marengo sem hiába kelleti majd magát a szalonokban. A Lancia csak az év végén érkezett, ezért még nem lehet messzeható következtetéseket levonni az eladott tucatnyi autóból. A haszonjárművek esetében a múlt évben 17 százalékos növekedést könyvelhettek el a FIAT Magyarországnál, s ezzel 1996- ban a haszonjármű-szegmens kilenc százaléka a torinói márka jelvényét viselte. A Ducato elsőségét semmi nem ingathatta meg, de a Fiorino is keresett volt. Kimagaslóan eredményes évet zárt a Citroen Hungária 1996- ban. Az 1154 darab gépjármű eladása azt mutatja, hogy dinamikus fejlődésnek indult a márka Magyarországon, hiszen 1995- höz képest 28 százalékkal tudta növelni eladásait egy majdnem stagnáló piacon. A szeptemberben bevezetett SAXO és a novemberben piacra dobott BERLINGO- modellek várakozáson felüli eladási eredményeket hoztak. A SAXO- ból 216 darab, a haszonjármű és személyautó BERLINGO-ból öszszesen 156 lelt gazdára. Tavaly a Citroen kizárólagos szerződés kötött az Euroleasinggel, a Citroen Assistance éjjel-nappal hívható segélyszolgálata pedig a partnerek jobb tájékoztatását, valamint minden, a Citroennel kapcsolatban felmerülő problémának a gyors és hatékony megoldását szolgálja. A Citroen Hungária 1997-re 1800 darab jármű értékesítését tűzte ki célul. A fejlődés azonban nem csupán az eladási adatokban nyilvánul meg, hiszen a Citroen Hungária 1997 márciusában egy tágasabb, reprezentatív irodaépületbe teszi át székhelyét, amely "otthont ad majd a szakmai oktatóközpontnak is. A legnagyobb fegyvertényt talán a Honda hajtotta végre. Igaz, roppant nehéz időket hagytak maguk mögött. A tavalyi 79 százalékos fejlődés azonban mindenképpen tiszteletet parancsol. Az új stratégiának köszönhetően 1996- ban 1098 gépkocsit adtak el. Ebben a sajtó nagy segítséget nyújtott, mert sikerült a korábbinál sokkal jobban megismertetnünk a japán márkát a hazai vásárlókkal - vélte Reisz János, a Honda szakembere. - Az Angliában gyártott ötajtós Civicet keresték a legtöbben, de népszerű volt a 3-4 ajtós is. Nem maradtak a kereskedők nyakán az Accordok sem. Jelenleg 25 Honda márkakereskedés található az országban, s idén várhatóan még Békéscsabán, Kaposvárott és Hódmezővásárhelyen nyílik új szalon. Az angliai gyártásnak köszönhetően a szállítási távolságok jelentősen csökkentek. A beszállítóktól az erős angol valuta miatt olcsóbban vásárolhattak alkatrészt a kereskedők, így a Honda ára kedvező maradt. Idén az ötajtós Civic arculata módosul, korszerűsödik, és kora tavasszal már meg is érkezik Magyarországra. A sportkocsik kedvelői bizonyára örömmel olvassák, hogy hamarosan bemutatkozik az új Prelude. Az év második felében találkozhatnak a magyar vásárlók a Honda terepjáróval is. A nagy durranások azonban 1998-ban lesznek, amikor is a Honda cég fél évszázados születésnapját ünnepli. Addig is számos figyelmességgel csalogatják a vevőket, egyebek mellett 1997-től szériatartozék lesz a Kenwood CD-lejátszó. A híres Honda motorkerékpárok is egyre jobban izgatják a honi motorosok táborát. A legtöbbet a CBR-900-asból és 600- asból vették meg, de egy 1100-as is gazdára talált. Kedvelt modellek voltak a Chopperek is. Kétrészes összeállításunkból kiderült, mit várnak a vezető autós cégek az idei esztendőtől. Ám a megvalósulás nem csak rajtuk múlik. BIHARI TAMÁS Az utóbbi években többször megjósolták az autós szakemberek, kereskedők, importőrök, hogy összeomlik a piac. Eddig, szerencsére, ha voltak is jelentős visszaesések, a borúlátó előrejelzések nem váltak be. Az új áfa-rendelkezések hallatán is sokan megkongatták a lélekharangot az új gépkocsieladások fölött, de több jelentős hazai importőrrel készített körkérdésünkből is kiderül, a válaszolók bíznak a magyar vásárlókban és lehetőségekben. wwa