Kurír - reggeli kiadás, 1997. május (8. évfolyam, 119-146. szám)

1997-05-15 / 131. szám

4 ITTHON MÚZEUMI AUTOGRAMOK A Közgyűjteményi és Közműve­lődési Dolgozók Szakszervezete és hat szakmai szervezet a kultu­rális alapintézmények látogatói­hoz fordul, azt kéri, aláírásukkal támogassák azt a nyilatkozatot, amelyben megfogalmazták, mi­lyen módon működjenek tovább a kulturális közintézmények. A nyilatkozat tartalmazza, hogy az intézmény mint önálló közintéz­mény szakmai törvény alapján nyújtson kulturális alapszolgál­tatást, illetve a törvényt az Or­szággyűlés még az év első felé­ben szavazza meg úgy, hogy a polgárok beszedett adójából ér­­tékállóan biztosítsa az intézmé­nyek működéséhez szükséges költségvetési hozzájárulást. MARADT HÁROM százalékkal csak­­mától az importvámpót-a jelenlegi lékra mér­ További egy­ben mától a­ lék, így mértéke négyről három százalékra mér­séklődik. A Pénzügyminiszté­riumban, valamint az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgal­mi Minisztériumban elmond­ták: a fennmaradó három szá­zalék lebontásának üteméről a kormány dönt. A kabinet már többször kinyilvánította, hogy a vámpótlékot július elsejéig teljesen megszünteti. KŐKERÜLŐ A közlekedési tárca, a MÁV Rt., a recski,ércbányát üzemel­tető Colas Eszakkő Kft., vala­mint több önkormányzat össze­fogásának köszönhetően félmil­­liárd forintos beruházással va­lósul meg az a vasútipálya-felú­­jítás és útépítés, amely nyolc Heves megyei települést szaba­dít meg az M3-as autópálya építéséhez szükséges 600 ezer tonna kő közúti szállításának környezetromboló hatásától. FIGYELNI KELL A hazai turisztikai információs irodák szeretnék, ha jogosult­ságot kapnának a vendégfoga­dással foglalkozó magánvállal­kozások szolgáltatásainak el­lenőrzésére - nyilvánították ki a Tourinform Irodák Országos Szövetségének tegnap, Keszt­helyen rendezett találkozóján. VÍZVITA A halászat vízleeresztést szor­galmaz a Balatonon, hogy az angolnát a Sió-zsilipnél felfog­hassa, a vízügy viszont ellenáll, illetve ragaszkodik a magas víz­szint tartásához - hangzott el a Balatoni Szövetség tegnapi, Ba­latonkenesén tartott i A HÍR EREJE A hét első két napjára szervezett munkaügyi ellenőrzés során Csongrád megyében mindössze 84 építőipari munkáltatót talál­tak az építkezéseken a megyei munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőség munkatársai, ugyanis - mint Maród Gyula fő­felügyelő elmondta - olyan gyorsan elterjedt az akció híre, hogy már hétfőn déltől leállított építkezések fogadták őket. Csongrádban végül is az ellen­­őrzötteknek több mint 60 száza­lékánál tártak fel az ellenőrök valamilyen szabálytalanságot. A 19 esetben kiszabott bírság ösz­­szege 4 millió 400 ezer forint. ­ A Békésy György Posta- és Távközlésforgalmi Szakközépiskola meghirdeti az alábbi álláshelyeket: 1 fő magyar-történelem, 1 fő angol-bármely és 1 fő számítástechnika szakos középiskolai tanár, 1 fő könyvtáros tanár. Jelentkezési határidő: 1997. június 10. Érdeklődni lehet dr Herczeg Sándorné igazgatónál a 256-1673-as telefonszámon. Eltűnt vagyon Máig nincs meg jó néhány dokumentum, ami eltűnt az ÁPV Rt.-nél. Ez már csak azért is érdekes, mert a hiányzó iratanya­gok milliárdokról szólhatnak. Bár a la­punknak korábban nyilatkozó Szandtner Iván, a privatizációs társaság vezérigaz­gató-helyettese közölte: mint ahogy ha otthon elveszik valami, előbb-utóbb meg­lesz, így fog ez történni az ÁPV Rt.-nél is. Lapunk információi szerint az eltűnt dokumentu­mok összefüggésben lehetnek azzal, hogy 500 milli­árd forinttal nem tudnának elszámolni az ÁPV Rt.­­nél, ha most leltárt kellene készíteni. Mindez jelzi, milyen tevékenység is folyhatott az előző parlamenti ciklusban privatizáció címszó alatt. Az Antall-kormányzás idején a 3000 milliárd forintra becsült állami vagyon 57,6 százalékát privatizálták. Ám a magánosításból csupán 240 milliárd forint kész­pénz folyt be­­ hivatalosan. Információnk szerint 1990-92 között számos, igencsak megkérdőjelezhető döntés született. Ez az időszak már csak azért is érde­kes, mert innen valók az eltűnt anyagok is. Suchman Tamást 1995 márciusában nevezték ki a magánosítást felügyelő tárca nélküli miniszternek. Tavaly őszi menesztéséig a megmaradt állami va­gyon 17 százalékát privatizálták, ami több mint 600 milliárd forint bevételt hozott az állami konyhára, ami azt is jelenti, hogy 137 százalékra teljesítették az elvárásokat. Lapunk értesülései szerint az, hogy az elmúlt években nem történt nagyobb privatizációs skandalum, rosszul végrehajtott magánosítás, az a Nemzetbiztonsági Hivatalnak is köszönhető. A szer­vezet ugyanis, amelyet az első parlamenti ciklus ideje alatt teljesen kizártak a magánosítás folyamatából, 1994 nyarától, tehát a kormányváltástól számítottan behatóan foglalkozik az állami vagyon értékesítésé­vel. Tudomásunk szerint a hivatalnak köszönhető, hogy sikerült meghiúsítani például a szolnoki Kő­­olajkutató eladását az orosz Arhangelszk nevű cég­nek. Azt megelőzően pedig a HungarHotels áron aluli privatizációját akadályozták meg. A titkosszol­gálat vezetői rendszeres kapcsolatban állnak az ÁPV Rt. vezetőivel. Ami az 500 milliárdos hiányt illeti, az ÁPV Rt. il­letékesei szerint ez a tévinformáció abból adódhat, amikor a privatizáció elkezdődött, nem volt egyér­telmű, mennyi vagyont is magánosítanak majd. En­nek azért némiképpen ellentmond, hogy Suchman ezt a hírt megerősítette még miniszterjelöltként, amikor meghallgatták a parlament különböző bi­zottságai előtt. (SZILÁGYI) Tüskés Rózsavölgy Útlezárással tüntettek tegnap la­kóhelyük védelmében a rózsavöl­gyiek - akik amúgy az itt épített, szerintük veszélyes, nagynyomású gázvezeték elleni tiltakozással vál­tak ismertté. Igaz, a torlasszal gya­korlatilag csak maguknak nehezí­tették a hazajutást, merthogy a helybéliek kivételével mások nem nagyon járnak a fővárosnak ezen a részén. Éppen ezt az idilli állapo­tot szeretnék megőrizni a csendes zöldövezet lakói, akik attól félnek, itt vezetik majd keresztül a terve­zett új budapesti körgyűrűt. Ezt a megoldást ugyan­­ a lakók tudo­másával ellentétben - a fővárosi önkormányzat szakbizottsága sem támogatja, a főváros rendezési ter­vét pedig biztosan nem tárgyalja a közgyűlés ebben a hónapban, egyes híresztelések szerint még ebben az évben sem. Ám a rózsa­völgyiek úgy gondolják, jobb félni, mint megijedni. A lakók egyéb­ként az ellen is tiltakoznak, hogy a völgyön áthúzódó utat összekös­sék a 70-essel, mert attól tartanak, az átmenő forgalom elözönli majd a környéket. K. A. its N.ruGoor. T x Sfitnrr^ftUN* ... jSt! A HATALMI G06^ Ú1RAKOMBOÍ== HALÁL úr ÉPÜL P MiUlÁRDOKBtir-^ Idilli állapothoz ragaszkodók Fotó: KONCZ GYÖRGY \­ minden««1» \\találat! 190 já Br­tsHofvin 1997. május 15. Itt járt tegnap egy AWACS. Járt itt tegnapelőtt meg azelőtt is sokszor, csak akkoriban nem szállt le Tökölön, hanem égi ga­lopp-pályáján körbe-körbe ke­ringve figyelte a háború idején éjjel-nappal Boszniát. Mostaná­ban jó, ha hetente kétszer-há­­romszor megjelenik a honi lég­térben egy kis röpke kukucská­lásra. Ezúttal nem azért volt itt, hanem hogy bemutatkozzon a magyar katonai és polgári szak­mai közönségnek. A furcsa, diszkosz formájú ra­darral felszerelt Boeing 707-es délelőtt tízkor simán landolt a Magyar Honvédség Vitéz Háry László vegyes repülőosztály tö­köli kifutóján, azután előjöttek a NATO-OTAN feliratú gépből a legények. A gép parancsnoka Dieter Stelley német alezredes. A többiek németek, amerikaiak, kanadaiak, meg néhány olasz, francia, görög, török. Ez csak ízelítő, ugyanis éppen tizenkét nemzetiségű a nyolcvanas évek­ben létrehozott Repülőgép-fed­élzeti Korai Riasztás Erő (ezt fe­di az AWACS rövidítés). S az ezt bemutató előadásában a ka­nadai Bob Prystal őrnagy még arról a titokról is fellebbentette a fátylat, hogy luxemburgiak is vannak közöttük, pedig ott még légierő sincs, így azután Lu­xemburg azzal járult az Erő lét­rehozásához, hogy ott vették lajstromba mind a tizennyolc hasonló gépüket. Ezeken egyébként minimum tizenheten szolgálnak, nyolc­óránként röptükben tankolnak, így addig maradnak fenn, amíg csak kell. S közben nagyon-na­­gyon figyelnek. Azonosítanak minden gépet, riasztják, azután célra irányítják a szárazföldről és az anyahajókról induló vadászgé­peket, légtérrel gazdálkodnak. Eredetileg azért találták ki az egészet, hogy időben meglássák az egykori Varsói Szerződés ala­csonyan repülő gépeit. Azóta ezekről a repülő radarállomás­­harcálláspontokról éles helyzet­ben láttak sivatagi homokvihari ellenfeleket, figyelték Líbiát, s a háború alatt két gép az Adria és a Dunántúl felett körözve átlátta Boszniát. Hárommilliárd dolcsi­ba került a rendszer, s újabb egy­­milliárdba a korszerűsítése a ki­lencvenes években. Kovacsics Tamás, az LRI tá­volkörzeti légiirányító központ­jának NATO-SFOR összekötő­je elmondta, hogy a délszláv há­borút a Balcsi felett, úgy 9400 méter magasságból, épp ott, ahol a legtöbb utasszállító gép jár, kukkolták. VASVÁRI G. PÁL ______________________________________^^ KORÁN RIASZTÓ Útlevél- és vámellenőrzött NATO-sok Fotó: TOROCZKAY CSABA Ismét bevonulás időket élünk. Hétezerötszáz honvéd, valamint ezernegyszáz határőr kezdi meg a fene se tudja, pontosan mennyi ideig tartó sorszolgálatát. A helyzet ugyanis az: a mai törvények szerint még kerek egy eszten­deig tartana a szolgálati idejük, ám a honvé­delmi tárca éppen ma viszi a kormány elé a módosítást célzó javaslatát. Eszerint a tizenkét hónap kilencre csökkenne, ráadásul február 1- től visszamenőleg. Ha a kormány, azután a parlament is rábólint, akkor lehet, hogy a most bevonulók három hónappal hamarabb kezdhe­tik majd nyiszabolni a centit. Van miért izgulni, van miben reménykedni. A hajadonoknak is. Merthogy a frissiben mundérba bújók 96 szá­zaléka nőtlen, 82 százaléka tökéletesen alkal­mas, azaz makkegészséges. És nem untang­lich a többi sem, hatszázaléknyi szemüveges, tizenkét percentnyi apróbb nyavalyákkal küsz­ködik, például kissé lúdtalpas. V. G. P. % Vizsga teszi a mestert No meg a gyakorlat. Volt is mindkettő a rendszervál­tozásig, amikor is megjelent a vállalkozói törvény, s elmúlt a mestervizsga intézménye. Pedig a mesterle­vél garancia volt a kuncsaftnak, s az államnak is arra: felmutatója nem kontár, sőt azzal is tisztában van, mi­féle vállalkozás fájába vágta a fejszéjét. Tegnap írták alá a fővárosi kamarák - az agrár-, a kereskedelmi és ipari, valamint a kézműves - az egyezséget, amellyel létrehozták a Fővárosi Kamaraközi Mestervizsga Tit­kárságot. Burányi Jánost, a Budapesti Kézműves Ka­mara szakmafejlesztési vezetőjét kérdeztük. ■qjrtr : Lesz megint mestervizsga? B. J.: Évekig akár a bányász is fodrászmesterré vál­hatott. A liberalizmus a szakmai színvonal csökkenését hozta magával. Mindenkinek az az érdeke: legyen végre rend. A mi kamaránk tavaly ismét elkezdte a mestervizsgáztatást, s eddig csak Budapesten harmin­can kaptak mesterlevelet tíz építő-, gépjármű- és élel­miszer-ipari szakmában. Legtöbben az autószerelők voltak, de akadt kőműves, asztalos és pék is. ■qjrír : Miért kell ehhez titkárság? B. J.: Mert a többi kamara szintén beszáll. Már azt is tudni, hogy rövidesen újabb 20 kézműves-, 20 agrár-, valamint négy-öt kereskedelmi és ipari mes­ter kaphat bizonyítványt. A titkárság feladata a mes­tervizsga-bizottságok összehívása, s gondoskodni arról, hogy egységes legyen a vizsgáztatás rendje. A feltételek egyszerűek: kell a szakmunkásvizsga, a három-öt éves gyakorlat, az intenzív felkészülés a mai vállalkozási tudnivalókból, s egyeseknek - pél­dául a hangszerkészítőknek - mesterremeket kell bemutatniuk. Ha minden jól megy, jövőre akár ez­ren is mesterlevelet szerezhetnek. ■qjrir: Tán még az újságírók is? Hisz' a vállalkozó tollforgatók kamarai tagok... B. J.: Ilyesmiről nem tudok. S az újságírók zö­me nem felelne meg a mestervizsga feltételeinek, mert nem kaptak szakmunkás-bizonyítványt, csak diplomát. (VASVÁRI) ■

Next