Kurír - reggeli kiadás, 1998. augusztus (9. évfolyam, 208-237. szám)

1998-08-13 / 220. szám

16 SPORT A RETTEGÉS FOCA Ecclestone: elméleti fizikusból autókereskedő, majd teljhatalmú úr 160 milliárd forintos vagyonnal Valljuk be: Bernard Ecclestone a magyar köztudatban nem mint szimpatikus férfiú vert gyökeret. Inkább rabiá­­tus, akarnok volta harapódzott el, mondván, Ecclestone egy kis cézár, egy zsarnok, mintsem olyan ember, aki­vel súrlódások nélkül könnyen ki lehet jönni. Ez az überelhetetlen „Mindenható” kép a Forma-1 vezető em­beréről először Németországban terjedt el, majd nálunk is, talán a germán állásponttól függetlenül - tulajdon­képpen akkoriban, amikor a Magyar Nagydíj jövője kér­désessé vált, azaz félő volt, hogy az egész gyorsasági autós világbajnoki trupp Ecclestone intésére odébb áll egy házzal. Pedig a nagy nyilvánosságtól elzárt paravá­nok mögött nem egyébről volt szó, mint arról, hogy Bernard (amióta barátja, Jochen Rindt először így szólí­totta: Bernie) Ecclestone, a talpig üzletember nemcsak elveihez, hanem az írott szóhoz, a szerződésekhez is ra­gaszkodott. És ami a Lajtán túl általánosan elfogadott, adott esetben például a gentleman agreement, az nálunk fele még mostanság sem abszolutizált igény. Német életrajzírói némi gő­göt kipréselve a sorok közül sohasem mulasztják el megjegyezni­­ „mi­ből lesz a cserebogár” felhanggal hogy Ecclestone autókereske­dőből vált nagyemberré. Azt vi­szont elmulasztják megjegyezni, hogy ez a kétségtelenül nehezen megközelíthető férfi elméleti fi­zikusnak tanult - sokáig úgy tűnt, nem is hiába. De a tények té­nyek: Bernard Ecclestone 1930- ban született Londonban, majd az ’50-es években felcsapott au­tóversenyzőnek, továbbá ingat­­lanspekulánsnak. Életének ezt a fejezetét követte motor- és autó­­kereskedői szakasza. Talán - hor­­vát származású feleségén, Slavicán és két leányán kí­vül - még holtában is Jochen Rindt, a fájdalmasan korán el­hunyt osztrák F-1-es pilóta áll Ecclestone-hoz a legközelebb. 1971-ben alapította meg a FOCA-t, (ma: FOA), a Forma-1­es konstruktőrök világszövetsé­­gt. 1978-ban megszerezte a prma-1 tévés közvetítési és rek­lámértékesítési jogokat, a ’80-as évek második felétől a FIA alelnöke. Vagyonát 450 millió fontra becsülik (ez több mint 160 milli­árd forint). Két éve Ecclestone­­nak nem volt 200 milliója sem - ázsiójának gyarapodása annak köszönhető, hogy részvé­nyei rendekül jegyeztetnek a tőzsdén. És a Forma-1 neve is jól cseng a világban, ez a benzin­nel táplált sportok közül a leg­jobban szervezett. Kimondható: Ecclestone-nak hála. Kétségtelenül van valami rendkívül eredeti Ecclestone vi­láglátásában és következtetései is páratlanok a maguk nemében. A Forma-1 nagymogulja például meg van arról győződve, hogy a Mercedesnek előbb-utóbb ki kell hagynia a buliból a McLarent. Ezen eretneksége a közelmúlt­ban jelent meg a SportBildben, hát akkor idézzük is: ,,A Merce­desnek nem Michael Schumacher után kéne epedeznie, hanem, egy sa­ját, kom­plett autót kell építenie. Sa­ját alvázzal, saját motorral - egy Mercedes-Mercedest. A Mercedes az AMG-vel egy versenyautógyár tu­lajdonosa, amely szinte a semmiből jött elő­ a legjobb prototípusokkal. Ez a megakonszern ne tudna kiállítani egy önálló Grand Prix-csapatot? A trend: a Mercedes még tovább fog nyomulni a Forma-1-ben, partne­re, a McLaren viszont előbb-utóbb lekerül majd a képernyőről. Sajnos, ez a fejlődés útja. * Sokan tamáskodnak persze, hogy valóban ez lenne a fejlő­dés útja: az első lépésben ugyanis a Mercedesnek a fenn­tartások nélkül éjjel-nappal csa­varozó, a team dandárját adó angol technikusok helyett né­met szerelőket és műszakiakat kéne alkalmaznia, akik az euró­pai szabvány szellemében évi másfél hónap szabadságra tar­tanak igényt, munkahetük leg­feljebb 37 órás, és az üzemi ta­nács jóváhagyása nélkül egy ta­podtat sem hajlandók új felada­tok elintézése érdekében moc­canni. Ecclestone azonban át­­hidalhatónak tartja a problémá­kat, és a megoldás kulcsa éppen a Mercedes-Benz korlátlan nagysága, innovációs hajlama és szervezettsége lenne. Hogy emberünk mit szól a Mercedes és Schumacher nem is oly régen még nem kilátástalan­nak tűnő, időközben azonban befuccsolt frigyéhez? Ecclestone valamikor még a tavasszal el­hangzott szavai látnokiak: „A helyzet több, mint fura: ha én len­nék Schumacher helyében, biztos, hogy nem vágynék a McLaren- Mercedeshez. Már mi van akkor, ha valamilyen elkerülhetetlen okból nem nyer? Csak veszíthet, tönkre­tenné a hírnevét, lépten-nyomon azt hallaná: »Na mi van, Häkkinen és Coulthard tudott nyerni ezzel az autóval, te viszont ne?n?« Viszont ha én a Mercedes főnöke volnék, bi­zony nem szorgalmaznám Schu­macher leszerződtetését. Mégpedig azért nem, mert Schumacher az autóversenyzés akkora figurája, hogy sikerei bárki másét elhomályo­sítják - ahol fellépne, többé nem a McLaren-Mercedes lenne a győztes, hanem Schumacher. ” T. H. F. Jópofák: Bernie tortacsatája Michael Schumacherrel, akiről állítja: nem szabad a Mercedeshez szerződnie Mika Häkkinen mind jelentősebbé váló elő­nye szinte megőrjítette honfitársait: a finn drukkerek valósággal elözönlik e hét végén kis hazánkat. No persze, nem csak az össze­tettben vezető Mercedes-pilóta rajongói te­szik tiszteletüket a Hungaroringen, így aztán Budapesten gyakorlatilag az összes hotelszoba elkelt­­ és még mindig akadt néhány száz őrült, aki a fővároson kívül is hajlandó volt megszállni, csakhogy Häkkinent láthassa. Amint azt Erdei Zsuzsannától, az Ok-World Travel finn-magyar utazási iroda munkatársá­tól megtudtuk, miután kimerítették budapesti lehetőségeiket, majd a Pest környéki agglome­rációt, miskolci szállodákat kínáltak az északi­aknak. Náluk ugyan erre a csomagra nem akadt vevő, ám tudnak arról, hogy más irodák kun­csaftjai kapva kaptak az alkalmon. Azaz bármi­lyen hihetetlen, de több tucat finn Miskolcról megy majd Mikáért Mogyoródra!­ wmmmmmmmm Miskolci Mika-mánia TALLÓZÓTALLÓZÁS A TALLÓZÓBÓL SZINTE VALAMENNYI NAPI- ÉS HETILAP SOK EZER CIKKÉBŐL ISMÉT GAZDAG VÁLOGATÁS OLVASHATÓ A TALLÓZÓBAN. A KÖZÉLETI LAPSZEMLE A HÉT TÉMÁJA: 37° KÖRÜL - Nyári rekordok POSTABANK - KÖZGYŰLÉS UTÁN: - Búcsú a bankártól PORKOLÁB - Pénzt nem bíztak rá FILLÓ - Öntudatos horgász a pácban FUNK - Perek szárnyán MLSZ-ESETEK - Tollhegyen a foci ADÓPRÉSBEN - Sarcolatok 33. SZÁMÁNAK ROVAT- ÉS CIKKCÍMEIBŐL: NEMZETI­ ÉRDEK - Megvalósulhat a közös remény SZIGETVILÁG - Szigeti capricció SZÓL A RÉGIÓ - Kamaszok az utcán A MI KIS ÜGYEINK - Miért maradt el a koncert? CSALÁDI KÖR - Láncra vert anya PROFIK - A villámkezű világbajnok a Parlamentben MIKROFON, KAMERA Nagy Katalin SVÉDASZTAL - A dabasi csodaautó Az MSat Címlap-sztori című adásában Katona Bélát faggatták a főszerkesztők. A Budapest Tv-ben Gálvölgyi Jánossal beszélget­tek Tabuk Nélkül. A tévéműsorok szerkesztett változata, valamint a Petőfi rádió Manapság című programjában elhangzott két jegyzet is olvasható a legújabb TALLÓZÓban, amely csütörtöktől kapható az újságárusoknál. MINDEN OLDALON - MINDEN OLDALRÓL! 1998. augusztus 13. Mit SZÓl hozzájuk? Ecclestone véleménye ko­runk és a közelmúlt néhány F-1-es pilótájáról: Ayrton Senna: „Mindenki tudja, ő volt mindenki felett a legjobb. ” Alain Prost: „A legna­gyobb. Mégpedig azért, m­ert mindenben ő érte el a legtöbbet, négyszeres világbajnok, 51 ver­senyt nyert és így tovább. ” Michael Schumacher: ,„A jelen legjobbja. Aki azt hi­szi, hogy ugyanolyan háttérrel, ugyanolyan autóval le tudja Schumachert győzni, az máris vesztett. Nem csak tehetséges, keményen meg is dolgozik a si­kerért. ” Jacques Villeneuve: „Klassz srác, de egy kicsit hű­vös. Laza stílusával jól passzol a korhoz. Csakhogy ő pusztán egy ideiglenes jelenség a Forma-1-ben. ” Mika Häkkinen: „Nagyon precíz pilóta, olyan típus, aki megbízhatósága és kiegyensú­lyozottsága révén minden istál­ló számára ideális megoldás lenne. ” Heintz-Harald Fren­tzen: „Sokáig mázsás teherként nyomta a vállát, hogy olyan ver­senyzőként könyvelték el, mint aki gyorsabb Schumachernél. Lehet, hogy ez pályafutásuk kezdetén így volt, ám bebizonyí­tani ma már nem tudja. ” Irány Kína és Las Vegas Forma-1-es futam rendezésére mindig akadnak önjelölt települések. Hannover pél­dául a 2000-ben ott esedékes Expo alkalmá­ból akart nagydíjat rendezni, amit Ecclestone egyből visszadobott, mondván egy szezonban három németországi versenyt nem lehet keresztülhajtani a FIA világtaná­csán. Már a Hockenheimring és a Nürburgring után Hannover valóban egy kicsit túl sok lenne, az eseménysorozathoz méltatlan, alkalmi jellegéről nem is szólva. Az viszont nem kizárt, hogy a Cirkusz (ér­dekes, hogy ez a szocialista öntudattól átha­tott, de eredetileg nem a keleti szektorban, a gyorsasági autós világbajnokságra vonatkoz­tatott kifejezés időközben mennyire kikopott az F-1-es szótárból - nem is baj­ nyit Ázsia és Afrika felé. A Forma-1-et ugyanis jórészt a nagy dohány­gyárak pénzelik, ám az európai uniós szabvány im­már ellehetetleníti az autókon és a kulisszákon a márkajelzés megjelenítését. És ha nem lehet indi­rekt sem reklámozni, a cigarettagyárak ki fognak szállni a buliból. Netán lelép a hajóról a West, a Marlboro, a Mild Seven, a Winfield, a Benson&Hedges, a Gauloises és slussz? Ezt meg­előzendő, a dohányreklámfronton sokkal elnézőbb új ázsiai és afrikai terepeken lehetne megjelenni az F-1 nevű általános termékkel - ez Ecclestone el­képzelése. Nyilván mindent meghányva-vetve te­nyereit rá a Tyrrelre a BAT (British American Tobacco), hogy BAR (British American Racing) néven saját istállót indítson e szériában a Renault­ Sports műszaki know-how-ja birtokában lévő Supertec Sport (alapítója: a Benettontól tavaly el­köszönt Flavio Briatore) tunningolta motorokkal felszerelkezve. És a leendő autón egy BAT- cigaretta neve fog virítani: nem valószínű, hogy a Kent, a Pali Mail vagy a Lucky Strike, az ázsiai piacokon ismert 555-e annál inkább. Egy szó mint száz, Kínában a csuhaji autodróm, Malajziában Leepong, Dél-Afrikában Kyajami vár bevetésre - nagydíjrendezésre - készen. És akkor még nem esett szó arról, hogy Las Vegas, San Francisco vagy Indianapolis is benne van a nagy Forma-1-es pakliban. Nálunk megy a cigi- és a piareklám is Fotó: Kertész Gábor 0 A­Z E­HETI FŐNYEREMÉNYEK 3­2 MILLIÓ HATOS!2 1 MILLIÓ Joker 46 MILLIÓ A­jándékozza meg Klárát! A Boldog névnapot sorsjegy akár 3 millió forintot is rejthet!

Next