Kurír - reggeli kiadás, 1998. augusztus (9. évfolyam, 208-237. szám)
1998-08-13 / 220. szám
16 SPORT A RETTEGÉS FOCA Ecclestone: elméleti fizikusból autókereskedő, majd teljhatalmú úr 160 milliárd forintos vagyonnal Valljuk be: Bernard Ecclestone a magyar köztudatban nem mint szimpatikus férfiú vert gyökeret. Inkább rabiátus, akarnok volta harapódzott el, mondván, Ecclestone egy kis cézár, egy zsarnok, mintsem olyan ember, akivel súrlódások nélkül könnyen ki lehet jönni. Ez az überelhetetlen „Mindenható” kép a Forma-1 vezető emberéről először Németországban terjedt el, majd nálunk is, talán a germán állásponttól függetlenül - tulajdonképpen akkoriban, amikor a Magyar Nagydíj jövője kérdésessé vált, azaz félő volt, hogy az egész gyorsasági autós világbajnoki trupp Ecclestone intésére odébb áll egy házzal. Pedig a nagy nyilvánosságtól elzárt paravánok mögött nem egyébről volt szó, mint arról, hogy Bernard (amióta barátja, Jochen Rindt először így szólította: Bernie) Ecclestone, a talpig üzletember nemcsak elveihez, hanem az írott szóhoz, a szerződésekhez is ragaszkodott. És ami a Lajtán túl általánosan elfogadott, adott esetben például a gentleman agreement, az nálunk fele még mostanság sem abszolutizált igény. Német életrajzírói némi gőgöt kipréselve a sorok közül sohasem mulasztják el megjegyezni „miből lesz a cserebogár” felhanggal hogy Ecclestone autókereskedőből vált nagyemberré. Azt viszont elmulasztják megjegyezni, hogy ez a kétségtelenül nehezen megközelíthető férfi elméleti fizikusnak tanult - sokáig úgy tűnt, nem is hiába. De a tények tények: Bernard Ecclestone 1930- ban született Londonban, majd az ’50-es években felcsapott autóversenyzőnek, továbbá ingatlanspekulánsnak. Életének ezt a fejezetét követte motor- és autókereskedői szakasza. Talán - horvát származású feleségén, Slavicán és két leányán kívül - még holtában is Jochen Rindt, a fájdalmasan korán elhunyt osztrák F-1-es pilóta áll Ecclestone-hoz a legközelebb. 1971-ben alapította meg a FOCA-t, (ma: FOA), a Forma-1es konstruktőrök világszövetségt. 1978-ban megszerezte a prma-1 tévés közvetítési és reklámértékesítési jogokat, a ’80-as évek második felétől a FIA alelnöke. Vagyonát 450 millió fontra becsülik (ez több mint 160 milliárd forint). Két éve Ecclestonenak nem volt 200 milliója sem - ázsiójának gyarapodása annak köszönhető, hogy részvényei rendekül jegyeztetnek a tőzsdén. És a Forma-1 neve is jól cseng a világban, ez a benzinnel táplált sportok közül a legjobban szervezett. Kimondható: Ecclestone-nak hála. Kétségtelenül van valami rendkívül eredeti Ecclestone világlátásában és következtetései is páratlanok a maguk nemében. A Forma-1 nagymogulja például meg van arról győződve, hogy a Mercedesnek előbb-utóbb ki kell hagynia a buliból a McLarent. Ezen eretneksége a közelmúltban jelent meg a SportBildben, hát akkor idézzük is: ,,A Mercedesnek nem Michael Schumacher után kéne epedeznie, hanem, egy saját, komplett autót kell építenie. Saját alvázzal, saját motorral - egy Mercedes-Mercedest. A Mercedes az AMG-vel egy versenyautógyár tulajdonosa, amely szinte a semmiből jött elő a legjobb prototípusokkal. Ez a megakonszern ne tudna kiállítani egy önálló Grand Prix-csapatot? A trend: a Mercedes még tovább fog nyomulni a Forma-1-ben, partnere, a McLaren viszont előbb-utóbb lekerül majd a képernyőről. Sajnos, ez a fejlődés útja. * Sokan tamáskodnak persze, hogy valóban ez lenne a fejlődés útja: az első lépésben ugyanis a Mercedesnek a fenntartások nélkül éjjel-nappal csavarozó, a team dandárját adó angol technikusok helyett német szerelőket és műszakiakat kéne alkalmaznia, akik az európai szabvány szellemében évi másfél hónap szabadságra tartanak igényt, munkahetük legfeljebb 37 órás, és az üzemi tanács jóváhagyása nélkül egy tapodtat sem hajlandók új feladatok elintézése érdekében moccanni. Ecclestone azonban áthidalhatónak tartja a problémákat, és a megoldás kulcsa éppen a Mercedes-Benz korlátlan nagysága, innovációs hajlama és szervezettsége lenne. Hogy emberünk mit szól a Mercedes és Schumacher nem is oly régen még nem kilátástalannak tűnő, időközben azonban befuccsolt frigyéhez? Ecclestone valamikor még a tavasszal elhangzott szavai látnokiak: „A helyzet több, mint fura: ha én lennék Schumacher helyében, biztos, hogy nem vágynék a McLaren- Mercedeshez. Már mi van akkor, ha valamilyen elkerülhetetlen okból nem nyer? Csak veszíthet, tönkretenné a hírnevét, lépten-nyomon azt hallaná: »Na mi van, Häkkinen és Coulthard tudott nyerni ezzel az autóval, te viszont ne?n?« Viszont ha én a Mercedes főnöke volnék, bizony nem szorgalmaznám Schumacher leszerződtetését. Mégpedig azért nem, mert Schumacher az autóversenyzés akkora figurája, hogy sikerei bárki másét elhomályosítják - ahol fellépne, többé nem a McLaren-Mercedes lenne a győztes, hanem Schumacher. ” T. H. F. Jópofák: Bernie tortacsatája Michael Schumacherrel, akiről állítja: nem szabad a Mercedeshez szerződnie Mika Häkkinen mind jelentősebbé váló előnye szinte megőrjítette honfitársait: a finn drukkerek valósággal elözönlik e hét végén kis hazánkat. No persze, nem csak az összetettben vezető Mercedes-pilóta rajongói teszik tiszteletüket a Hungaroringen, így aztán Budapesten gyakorlatilag az összes hotelszoba elkelt és még mindig akadt néhány száz őrült, aki a fővároson kívül is hajlandó volt megszállni, csakhogy Häkkinent láthassa. Amint azt Erdei Zsuzsannától, az Ok-World Travel finn-magyar utazási iroda munkatársától megtudtuk, miután kimerítették budapesti lehetőségeiket, majd a Pest környéki agglomerációt, miskolci szállodákat kínáltak az északiaknak. Náluk ugyan erre a csomagra nem akadt vevő, ám tudnak arról, hogy más irodák kuncsaftjai kapva kaptak az alkalmon. Azaz bármilyen hihetetlen, de több tucat finn Miskolcról megy majd Mikáért Mogyoródra! wmmmmmmmm Miskolci Mika-mánia TALLÓZÓTALLÓZÁS A TALLÓZÓBÓL SZINTE VALAMENNYI NAPI- ÉS HETILAP SOK EZER CIKKÉBŐL ISMÉT GAZDAG VÁLOGATÁS OLVASHATÓ A TALLÓZÓBAN. A KÖZÉLETI LAPSZEMLE A HÉT TÉMÁJA: 37° KÖRÜL - Nyári rekordok POSTABANK - KÖZGYŰLÉS UTÁN: - Búcsú a bankártól PORKOLÁB - Pénzt nem bíztak rá FILLÓ - Öntudatos horgász a pácban FUNK - Perek szárnyán MLSZ-ESETEK - Tollhegyen a foci ADÓPRÉSBEN - Sarcolatok 33. SZÁMÁNAK ROVAT- ÉS CIKKCÍMEIBŐL: NEMZETI ÉRDEK - Megvalósulhat a közös remény SZIGETVILÁG - Szigeti capricció SZÓL A RÉGIÓ - Kamaszok az utcán A MI KIS ÜGYEINK - Miért maradt el a koncert? CSALÁDI KÖR - Láncra vert anya PROFIK - A villámkezű világbajnok a Parlamentben MIKROFON, KAMERA Nagy Katalin SVÉDASZTAL - A dabasi csodaautó Az MSat Címlap-sztori című adásában Katona Bélát faggatták a főszerkesztők. A Budapest Tv-ben Gálvölgyi Jánossal beszélgettek Tabuk Nélkül. A tévéműsorok szerkesztett változata, valamint a Petőfi rádió Manapság című programjában elhangzott két jegyzet is olvasható a legújabb TALLÓZÓban, amely csütörtöktől kapható az újságárusoknál. MINDEN OLDALON - MINDEN OLDALRÓL! 1998. augusztus 13. Mit SZÓl hozzájuk? Ecclestone véleménye korunk és a közelmúlt néhány F-1-es pilótájáról: Ayrton Senna: „Mindenki tudja, ő volt mindenki felett a legjobb. ” Alain Prost: „A legnagyobb. Mégpedig azért, mert mindenben ő érte el a legtöbbet, négyszeres világbajnok, 51 versenyt nyert és így tovább. ” Michael Schumacher: ,„A jelen legjobbja. Aki azt hiszi, hogy ugyanolyan háttérrel, ugyanolyan autóval le tudja Schumachert győzni, az máris vesztett. Nem csak tehetséges, keményen meg is dolgozik a sikerért. ” Jacques Villeneuve: „Klassz srác, de egy kicsit hűvös. Laza stílusával jól passzol a korhoz. Csakhogy ő pusztán egy ideiglenes jelenség a Forma-1-ben. ” Mika Häkkinen: „Nagyon precíz pilóta, olyan típus, aki megbízhatósága és kiegyensúlyozottsága révén minden istálló számára ideális megoldás lenne. ” Heintz-Harald Frentzen: „Sokáig mázsás teherként nyomta a vállát, hogy olyan versenyzőként könyvelték el, mint aki gyorsabb Schumachernél. Lehet, hogy ez pályafutásuk kezdetén így volt, ám bebizonyítani ma már nem tudja. ” Irány Kína és Las Vegas Forma-1-es futam rendezésére mindig akadnak önjelölt települések. Hannover például a 2000-ben ott esedékes Expo alkalmából akart nagydíjat rendezni, amit Ecclestone egyből visszadobott, mondván egy szezonban három németországi versenyt nem lehet keresztülhajtani a FIA világtanácsán. Már a Hockenheimring és a Nürburgring után Hannover valóban egy kicsit túl sok lenne, az eseménysorozathoz méltatlan, alkalmi jellegéről nem is szólva. Az viszont nem kizárt, hogy a Cirkusz (érdekes, hogy ez a szocialista öntudattól áthatott, de eredetileg nem a keleti szektorban, a gyorsasági autós világbajnokságra vonatkoztatott kifejezés időközben mennyire kikopott az F-1-es szótárból - nem is baj nyit Ázsia és Afrika felé. A Forma-1-et ugyanis jórészt a nagy dohánygyárak pénzelik, ám az európai uniós szabvány immár ellehetetleníti az autókon és a kulisszákon a márkajelzés megjelenítését. És ha nem lehet indirekt sem reklámozni, a cigarettagyárak ki fognak szállni a buliból. Netán lelép a hajóról a West, a Marlboro, a Mild Seven, a Winfield, a Benson&Hedges, a Gauloises és slussz? Ezt megelőzendő, a dohányreklámfronton sokkal elnézőbb új ázsiai és afrikai terepeken lehetne megjelenni az F-1 nevű általános termékkel - ez Ecclestone elképzelése. Nyilván mindent meghányva-vetve tenyereit rá a Tyrrelre a BAT (British American Tobacco), hogy BAR (British American Racing) néven saját istállót indítson e szériában a Renault Sports műszaki know-how-ja birtokában lévő Supertec Sport (alapítója: a Benettontól tavaly elköszönt Flavio Briatore) tunningolta motorokkal felszerelkezve. És a leendő autón egy BAT- cigaretta neve fog virítani: nem valószínű, hogy a Kent, a Pali Mail vagy a Lucky Strike, az ázsiai piacokon ismert 555-e annál inkább. Egy szó mint száz, Kínában a csuhaji autodróm, Malajziában Leepong, Dél-Afrikában Kyajami vár bevetésre - nagydíjrendezésre - készen. És akkor még nem esett szó arról, hogy Las Vegas, San Francisco vagy Indianapolis is benne van a nagy Forma-1-es pakliban. Nálunk megy a cigi- és a piareklám is Fotó: Kertész Gábor 0 AZ EHETI FŐNYEREMÉNYEK 32 MILLIÓ HATOS!2 1 MILLIÓ Joker 46 MILLIÓ Ajándékozza meg Klárát! A Boldog névnapot sorsjegy akár 3 millió forintot is rejthet!