Kurír - reggeli kiadás, 1998. augusztus (9. évfolyam, 208-237. szám)
1998-08-11 / 218. szám
2 MAGAZIN a Szing Klára még ha : syrles- Mottó: Az égitestek sugárzása hatással van az életünkre: nem sodornak bennünket ellenállhatatlan irányba, hanem mutatják a lehetőségeket és az utat, hogy merre menjünk. Ezek ismeretében magunk dönthetünk arról, hogy milyen eseményekkel kerüljünk kapcsola vagyis a sorsunk a kezünkben van. ~TIKOS (03.21.-04. 20.) Igen. Pompás nap lesz ez a mai, tudomására juthat egy rendkívüli lehetőség, amellyel megfoghatja az Isten lábát. Ha építkezik most örömteli pillanatokat élhet át, ingatlannal kapcsolatos vágya teljesülhet. Külfölddel kapcsolatos elképzelései realizálódnak, még az is lehet, hogy a tengeren túlon tölthet el egy kis időt. Nem. Rá fog fázni a jóindulatra, a hiszékenységre, mert egy barát hazudik, és csőbe húzza önt. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 100% SZELLEMI: 100% FIZIKAI: 40% BIKA (04. 21.-05. 20.) Igen. A két szerencsebolygó találkozik ma az égbolton, ezért valamennyi mostani kezdeményezése, ötlete a későbbiekben sikert és elismerést hoz, az életét kellemessé, könnyebbé teszi. Kedvez az idő szerződéskötésnek, üzleti jellegű tárgyalásnak, ha jogi gondjai vannak, ezeket is orvosolhatja. Nem: Külfölddel, politikával vagy partnere rokonaival kapcsolatban rosszul ítéli meg a helyzetet, önmaga lesz a probléma okozója. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 64% SZELLEMI: 50% FIZIKAI: 71% IKREK (05. 21.-06. 21.) Igen. Ritka nagy lehetőség kínálkozik a szerencsejátékokban, ha kölcsönt kíván felvenni, most előnyös feltételekkel megteheti, ragyogó az idő vállalkozás indítására vagy a meglévő fellendítésére. Ellenfeleit a padlóra küldheti, házastársa vagy a környezetéből valaki büszke önre. Ha ön főnök, beosztottjai ma imádják önt. Nem. Ma ne fizessen be külföldi nyaralást, és vigyázzon, hogy ne váljon fennhéjázóvá. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 82% SZELLEMI: 88% FIZIKAI: 95% BAK (06. 22. - 07. 22.) Igen. Ma sok csoda történhet önnel. Ha külföldre utazik, találkozni fog valakivel, aki nemcsak a barátja lesz, hanem az egzisztenciáját is kedvezően befolyásolja. Ha külföldi állás, ösztöndíj a vágya netovábbja, akkor a sors most teljesíti egy kívánságát. Kiderülhet egy tévedés, vagy valahol önnek adnak igazat. Nem. Ne vigye túlzásba az ajnározást, ne bólogasson gyermeke vagy szeretője minden ötletére, mert a fejére nőhet. PÉNZ: $ KARRIER: @ BIORITMUS: ÉRZELMI: 72% SZÍVÜGYEK: BB , SZELLEMI: 40%FIZIKAI: 84% OROSZLÁN (07. 23. - 08. 22.) Igen: Kiváló a mai nap gyors ügyintézésre, bevásárlásra, költözésre, ha önnek vagy gyermekének egészségügyi problémái vannak, most minden a gyors gyógyulás szolgálatában áll. Kellemes hírek örvendeztetik meg, testvérével is eláshatja a csatabárdot, és az erotika oltárán is áldozhatna. Nem: Házastársának vagy a környezetében valakinek pénzügyi problémái lehetnek, a segítéstől a saját érdekében tartózkodjon. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK: IB BIORITMUS: ÉRZELMI: 45% SZELLEMI: 93% FIZIKAI: 100% - ÍSZUZ (08. 23. - 09. 22.) Ifjj? Igen. Partnerének most megszalad, s ebből persze ön is profitálhat. A rokonainak segítségére lehet, ezt úgy tegye, hogy viszonzást várhat, még ha most elképzelhetetlennek tartja is. Príma az idő külföldi utazásra, egy külföldi vagy befolyásos ismerős kapcsolata segíthet a vágyait valóra váltani. Nem. Ne akarja megdönteni a spórolás világcsúcsát, főleg ne akkor, ha nyaralni megy, mert valami ezért majd túl sokba kerül. PÉNZ: $ KARRIER: © SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 37% SZELLEMI: 32% FIZIKAI: 19% ÚTIMÉRLEG (09. 23. - 10. 22.) J. 1f Igen: Hajlamos lesz egy kicsit a túlzásra, túl sok munka, túl sok evés, ivás, túl kevés mozgás, s ez előbb-utóbb egészségi problémákat okoz. Nagylelkűsége mások szolgálatában is megnyilvánul, szívesen segít az idejét, energiáját vagy a pénzét kell feláldozni, akkor is. Mindezt környezete értékeli. Nem. Ne legyen lelkiismeret-furdalása senki miatt, ha a helyzetet nem használja ki, majd más, arra méltatlan teszi ezt meg. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 41% SZELLEMI: 100% FIZIKAI: 64% SKORPIÓ (10. 23.- 11.22.) Igen: Szerelmi élete gazdag és sikeres, hab a tortán, hogy egy régi szerető, aki dobta önt, most vágyakozva gondol öleléseikre. A sportban rendkívüli teljesítmény, akár fogadhatna is. Boldog szülő, akinek érmekével kitűnő a kapcsolata, s akinek sorsát most alakíthatja. Nem. Ne egyen szívbajos, szeret jól élni, hát most lehetősége van rá, hogy a bevétel oldalt növelje. Ne felejtse el, hogy kockázat nélkül nincs üzlet. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEKRIORITMUS: ÉRZELMI: 82% SZELLEMI: 45% FIZIKAI: 87% NYILAS (11. 23.-12. 21.) : Igen. A mai nap kedvez a tiltott szerelemnek, a lopott szerelmi óráknak, a pénzügyi megbeszélésnek, ha szüksége van támogatásra, kölcsönre, akkor most kedvező ajánlatot kaphat, még az is lehet, hogy vissza sem kell fizetnie. Segítségére lehet egy rokonnak, és az otthoni munkavégzés is könnyen, gyorsan megy ma. Nem. Ha ön főnök, ne legyen figyelmetlen, mert egy beosztott/alkalmazott igyekszik önt megkopasztani. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK: % BIORITMUS: ÉRZELMI: 54% SZELLEMI: 99% FIZIKAI: 91% BAK (12. 22.-01.20.) Igen: Partnere vagy a környezetéből valaki tehet és tesz is önért. Ez a segítség jókor jön, mert az egzisztenciáján sokat javít, de a jócselekedetről lehet, hogy sohasem szerez tudomást, mert nem vár érte köszönetet senki. Legyen ma óvatos, mert valakinek az ön értéktárgyaira fáj a foga. Nem. Egy korábban elszenvedett sérelem miatt valaki törleszteni fog, ne csodálkozzon, és ne felejtse el, egyszer minden visszajár. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK * BIORITMUS: ÉRZELMI: 41% SZELLEMI: 19% FIZIKAI: 26% ~IIZONTO (01. 21. - 02. 18.) Igen. Kissé anyagiasabb, erős ösztönzést érezhet a pénzszerzésre, s * ^ ha pénzét kockáztatja, most inkább nyer, mint veszít. Kiváló az idő a barátok vendégül látására, ajándékozásra, lekenyerezésre, külföldivel üzletkötésre, de az is előfordulhat, hogy külföldről áll pénz a házhoz. Nem. Mióta kellenek olyan fene nagy érzelmek ahhoz, hogy ágyba bújjon azzal, akit éppen megkíván? Ne hülyítsen, legalább magát ne. PÉNZ: KARRIER: © SZÍVÜGYEK , BIORITMUS: ÉRZELMI: 21% SZELLEMI: 52% FIZIKAI: 60% v HALAK (02. 19. - 03. 20.) ! Igen. A jó ételek és italok szeretete miatt sűrűbben előfordulhatnak májpanaszok, ezért ismerjen mértéket az asztal nyújtotta élvezetek............ ben. Ma különös tehetsége van a szerepjátszáshoz, képes olyan stílust felvenni, amilyenre éppen szükség van, ezzel imponál, bárkit levehet a lábáról, és könnyen elérheti azt, amit akar. Nem. Most még feldobja és új erővel tölti fel egy munkahelyi szerető, de később nehéz helyzetben lesz miatta. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK V BIORITMUS: ÉRZELMI: 95% SZELLEMI: 20% FIZIKAI: 51% JELMAGYARÁZAT: pozitív: $ ¥ negatív: $ © ¥ Tisztelt Szerkesztőség:! Úgy látom, hiába minden figyelmeztetés minden nyár elején, hogy vigyázzanak a vizekben az emberek, ezen a nyáron is sokan meghaltak fürdőzés közben. Részegen, felhevülten mennek be a vízbe, túl messzire úsznak be, régóta ismert okok ezek. És nem tanulnak belőle. Nem vigyáznak a gyerekekre sem. Nagyon megdöbbentem, amikor azt olvastam, hogy egy vízibicikliző gyerek vízbe fulladt. Borzasztó, hogy nem figyeltek oda eléggé a szülők. Az is szörnyű, hogy egy ember nem tehet róla, és mégis meghal, mert arra megy egy motorcsónakos, és átmegy rajta. Hogyan lehet ez? Azt mondja a motorcsónakos, hogy nem látta. Lassabban kellett volna menni! Vagy amikor egy jetskyvel elgázoltak egy gyereket, akinek eltört az álla. Milyen felelőtlenség ez? Mi van, ha halálra gázolja azt a gyereket? Az már jóvátehetetlen lett volna. Meg kellene tiltani ezt a száguldozást, mert mások testi épségét nem szabad kockáztatni. Megráz különösen, ha gyerek fullad vízbe. Vigyázni kell rájuk. Persze nemcsak rájuk. Jó lenne, ha tanulnának ezekből az esetekből az emberek. Tisztelettel: Megyeri Lajos Budapest Tisztelt Uram! Aggódását értjük, hiszen tudjuk mi is, elenyésző kivétellel az összes halálos vízi baleset elkerülhető lett volna. Az ön által említettekkel itt nem foglalkoznánk, mert ezek ügyében még tart a vizsgálat. Ám félő, hogy a nyár további részében is hallunk majd vízi tragédiákról. Csak reménykedni lehet, hogy egyszer majd csökken ezek száma. Persze például közúton is sok-sok baleset történik, köztük nem kevés végződik halállal vagy maradandó károsodással - pedig mennyi és hányféle figyelmeztetés hangzik el ezek megelőzése s általában véve is a közlekedés biztonságának növelése érdekében... Olvasóink véleményét többnyire szerkesztett változatban, olykor rövidítve közöljük. Tiszteljük mindenki gondolatait, és nyilvánosságra hozzuk akkor is, ha nekünk ugyanarról a témáról más a véleményünk. Pest és Vác között 1846-ban avatták fel az első hazai vasútvonalat. A rövid szerelvényt akkor az angol Noris cégnél gyártott gőzmozdony vontatta. Jó húsz év múlva, a Hatvan-Salgótarján vonal államosításával létesült a Magyar Állami Vasút, azaz a MÁV és a gépgyár, a Mávag. Rövidesen megindult a magyar gőzmozdony gyártás. Előbb osztrák licenc alapján dolgoztak, aztán hamarosan áttértek a magyar konstrukciókra. Mégis, a gyártás „hőskora” a két világháború közé esik, hiszen akkoriban készültek a legendás 424-esek is, amelyek óránként 90 kilométeres sebességgel röpítették a gyors- és tehervonatokat. Ezek az univerzális járművek lettek a leghíresebb magyar gőzmozdonyok. A legelső 1924. április 22-én állt forgalomba. Gyártásuk a II. világháború után is folytatódott, s ebből a típusból ,1958-ig összesen 514 készült el. Ebből a MÁV háromszázhatvanötöt üzemeltetett, a többit a Szovjetunióba, Jugoszláviába, Csehszlovákiába szállították háborús jóvátételként. Később a jóvátételi gőzmozdonyok tizenkét darabját visszavásárolták. A 424-001-es, vagyis a sorozat legelső példánya a horvátoktól került vissza. Ez ugyanis a II. világháború idején Mariborban maradt. Bizonyára valamilyen katonavonatot vitt, aztán ott tartották. Nemrég Zágrábban fedezték fel, s a horvátok két másik gőzösért cserében adták át. Most a Budapesti Közlekedési Múzeum előtt van. Sok egyéb érdekességet is megtudtunk Holcsik Ferenctől, a MÁV-vezérigazgatóság „gőzmozdonyügyi” főmunkatársától. A II. világháború után a német mintára gyártott 303-as sorozatú volt a legerősebb gőzös, amelyből mindössze két darab készült el. Ugyanis ezek gépi tüzelésűek voltak, de a magyarországi szénféleségekkel nem laktak jól. Az áramvonalas burkolatú 242-es volt a leggyorsabb, hiszen akár 164 kilométeres sebességgel roboghatott, ám ebből is csak négy született. A 375-ös sorozata a magyarországi mellékvonalak legelterjedtebb típusa volt. Több mint ötven éven át 624 darabot gyártottak belőle. No és ezzel a típussal fejeződött be 1959-ben a magyar gőzmozdonyok gyártása. Gőzmozdony - a 424-es - húzta menetrendszerinti vonat utoljára 1983-ban közlekedett. Ezek után volt, aki azt gondolta, a kiöregedett gőzmozdony csak ócskavas. Már a 70-es évek második felében elkezdődött a gőzmozdonyok selejtezése, szétvágása, ócskavasként történő eladása. Ez amortizációs, pénzügytechnikai okok meg a nagy területű sínfoglalás miatt ugyan elkerülhetetlen volt, azonban nem ügyeltek arra, hogy minden típusból legalább egy megmaradjon. Rettentő nagy tempóban zajlott a bontás. A MÁV-nak körülbelül ötezer gőzmozdonya volt. Azért „csak” ennyi, mert bár a budapesti Mávag már 1927-ben legyártotta az ötezrediket, ám az első világháború, azaz a trianoni döntés után egyharmadára csökkent az állomány, hiszen a területekkel vasúti vonalakat és járműveket is „elcsatoltak”. A második világháború is sok gőzmozdonyt vitt el örökre. No és a hetvenes-nyolcvanas években a megmaradt több ezer gőzmozdonyra mondták ki a halálos ítéletet. Például az úgynevezett letétes állomány kétszázötven gőzmozdonyát - ezek voltak az üzemképesen félreállítottak, őket az országot ért támadás esetén vetettek volna be - két év alatt leselejtezték. Aztán megalakult a MÁV-históriabizottság, de sok esetben már késő volt a védetté nyilvánítás. Például a 301-es sorozatból egy sem létezik. A Mávag legnagyobb teljesítményű mozdonya a 601-es volt, ezt a fiumei emelkedőre tervezték, készítették. Ebből egy maradt meg, de az annyira romos, hogy nem lehet felújítani. Jelenleg, még tizenkét gőzmozdonyt üzemeltet a MÁV Rt. Ezek a nosztalgiavonatokat húzzák. Ilyen jár Keszthely-Tapolca-Badacsony, Budapest-Szob között, valamint a bugaci tanyavilágban. Gőzösök cipelik az angol utazási irodák megrendelésére összeállított, Magyarországon „kalandozó” vonatokat is. KIBÉDI VARGA SÁNDOR Mára alig maradt az ipartörténeti érdekességből Fotó: VÁRALAI SZANDRA 1998. augusztus 11. Emeletes kefélés a váralagútban Megkezdte rendszeres nyári-őszi nagytakarítását a Fővárosi Közterület-fenntartó Részvénytársaság. A több millió forintos nagyüzemi pucolgatást a váralagút csempéinek megtisztításával kezdték a tisztaság őrei. Altman Antalt, a FŐKEFE Rt főosztályvezetőjét a mosdatás költségeiről és a várható forgalomkorlátozásokról kérdeztük. ■qjrtr: Milyen sorrendben sikálják végig a főváros ékességeit? A. A.: A váralagút falainak és mennyezetének megtisztításával kezdtük a nagytakarítást. Tegnaptól várhatóan csütörtökig, éjféltől hajnali négyig dolgoznak munkatársaink, három munkagép segítségével. Ez idő alatt a rendőrség lezárja számunkra az alagutat. A dunai hidak lemosását a jövő hónapban kezdjük meg, és folyamatosan haladunk. Egy híd általában két napot vesz igénybe. A Lánc- és a Szabadság hidat szintén éjszaka mossuk, a többit napközben, és csak forgalmisáv-korlátozással lassítjuk az autók haladását. igsrtr : Az alagút meglehetősen magas építmény. Miként tudják lemosni? Daruval? A. A.: Egy teherautó-alvázra szerelt hidraulikus mosókefével, amely azonban csak 5-6 méter magas, így egy másik teherautó platójára állunk föl vele. Azokat a részeket pedig, amelyeket ezzel sem érünk el, kézi erővel, létráról vagy darus kocsiral tisztítjuk meg. Idiik : Mennyi pénz folyik el a Dunán a takarításások során? • A. A.: Pénz értelmetlenül nem folyik el, egy híd vagy például az alagút megpucolása 1-1,5 millió forintot emészt fel. Attól függően, hogy mekkora a megtisztítandó felület. ■ Cyris: Hányan serénykednek a hidak takarításán? A. A.: Egy műszakban 50 munkásunk és 6 locsológép dolgozik megállás nélkül. Az alagutat három gép pucolja meg. A nagy belső magasság miatt ott csak tíz emberre van szükség. ■qjrtr : Hová folynak a hidakról a vegyszerek? A. A.: Bele a Dunába, ám a hidanként mintegy 150 liternyi vegyszer egyáltalán nem veszélyezteti a víz élővilágát, mert gondosan ügyelünk arra, hogy olyan hazai mosószert használjunk, amely kifejezetten környezetkímélő, és ezért nem káros az élő szervezetekre. (TINNYEI)