Kurír - reggeli kiadás, 1998. augusztus (9. évfolyam, 208-237. szám)

1998-08-11 / 218. szám

2 MAGAZIN a Szing Klára még ha : syr­les- Mottó: Az égitestek sugárzása hatással van az életünkre: nem sodornak ben­nünket ellenállhatatlan irányba, hanem mutatják a lehetőségeket és az utat, hogy merre menjünk. Ezek ismeretében magunk dönthetünk arról, hogy milyen eseményekkel kerüljünk kapcsola vagyis a sorsunk a kezünkben van. ~TIKOS (03.21.-04. 20.) Igen. Pompás nap lesz ez a mai, tudomására juthat egy rendkívüli lehetőség, amellyel megfoghatja az Isten lábát. Ha építkezik most örömteli pillanatokat élhet át, ingatlannal kapcsolatos vágya telje­sülhet. Külfölddel kapcsolatos elképzelései realizálódnak, még az is lehet, hogy a tengeren túlon tölthet el egy kis időt. Nem. Rá fog fázni a jóindulat­ra, a hiszékenységre, mert egy barát hazudik, és csőbe húzza önt. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 100% SZELLEMI: 100% FIZIKAI: 40% BIKA (04. 21.-05. 20.) Igen. A két szerencsebolygó találkozik ma az égbolton, ezért vala­mennyi mostani kezdeményezése, ötlete a későbbiekben sikert és el­­­­ismerést hoz, az életét kellemessé, könnyebbé teszi. Kedvez az idő szerződéskötésnek, üzleti jellegű tárgyalásnak, ha jogi gondjai vannak, ezeket is orvosolhatja. Nem: Külfölddel, politikával vagy partnere rokonaival kap­csolatban rosszul ítéli meg a helyzetet, önmaga lesz a probléma okozója. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 64% SZELLEMI: 50% FIZIKAI: 71% IKREK (05. 21.-06. 21.) Igen. Ritka nagy lehetőség kínálkozik a szerencsejátékokban, ha kölcsönt kíván felvenni, most előnyös feltételekkel megteheti, ra­gyogó az idő vállalkozás indítására vagy a meglévő fellendítésére. Ellenfeleit a padlóra küldheti, házastársa vagy a környezetéből valaki büszke önre. Ha ön főnök, beosztottjai ma imádják önt. Nem. Ma ne fizessen be külföldi nyaralást, és vigyázzon, hogy ne váljon fennhéjázóvá. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 82% SZELLEMI: 88% FIZIKAI: 95% BAK (06. 22. - 07. 22.) Igen. Ma sok csoda történhet önnel. Ha külföldre utazik, találkozni fog valakivel, aki nemcsak a barátja lesz, hanem az egzisztenciáját is kedvezően befolyásolja. Ha külföldi állás, ösztöndíj a vágya neto­vábbja, akkor a sors most teljesíti egy kívánságát. Kiderülhet egy tévedés, vagy valahol önnek adnak igazat. Nem. Ne vigye túlzásba az ajnározást, ne bólogasson gyermeke vagy szeretője minden ötletére, mert a fejére nőhet. PÉNZ: $ KARRIER: @ BIORITMUS: ÉRZELMI: 72% SZÍVÜGYEK: BB , SZELLEMI: 40%­­FIZIKAI: 84% OROSZLÁN (07. 23. - 08. 22.) Igen: Kiváló a mai nap gyors ügyintézésre, bevásárlásra, költözésre, ha önnek vagy gyermekének egészségügyi problémái vannak, most minden a gyors gyógyulás szolgálatában áll. Kellemes hírek örven­deztetik meg, testvérével is eláshatja a csatabárdot, és az erotika oltárán is ál­dozhatna. Nem: Házastársának vagy a környezetében valakinek pénzügyi problémái lehetnek, a segítéstől a saját érdekében tartózkodjon. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK: IB BIORITMUS: ÉRZELMI: 45% SZELLEMI: 93% FIZIKAI: 100% - ÍSZUZ (08. 23. - 09. 22.) Ifjj? Igen. Partnerének most megszalad, s ebből persze ön is profitálhat. A rokonainak segítségére lehet, ezt úgy tegye, hogy viszonzást vár­hat, még ha most elképzelhetetlennek tartja is. Príma az idő külföldi utazásra, egy külföldi vagy befolyásos ismerős kapcsolata segíthet a vágyait valóra váltani. Nem. Ne akarja megdönteni a spórolás világcsúcsát, főleg ne akkor, ha nyaralni megy, mert valami ezért majd túl sokba kerül. PÉNZ: $ KARRIER: © SZÍVÜGYEK: BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 37% SZELLEMI: 32% FIZIKAI: 19% Ú­TIMÉRLEG (09. 23. - 10. 22.) J. 1­f Igen: Hajlamos lesz egy kicsit a túlzásra, túl sok munka, túl sok evés, ivás, túl kevés mozgás, s ez előbb-utóbb egészségi problémákat okoz. Nagylelkűsége mások szolgálatában is megnyilvánul, szívesen segít az idejét, energiáját vagy a pénzét kell feláldozni, akkor is. Mindezt környezete értékeli. Nem. Ne legyen lelkiismeret-furdalása senki miatt, ha a helyzetet nem használja ki, majd más, arra méltatlan teszi ezt meg. PÉNZ: KARRIER: SZÍVÜGYEK BB BIORITMUS: ÉRZELMI: 41% SZELLEMI: 100% FIZIKAI: 64% SKORPIÓ (10. 23.- 11.22.) Igen: Szerelmi élete gazdag és sikeres, hab a tortán, hogy egy régi szerető, aki dobta önt, most vágyakozva gondol öleléseikre. A sport­ban rendkívüli teljesítmény, akár fogadhatna is. Boldog szülő, akinek érmekével kitűnő a kapcsolata, s akinek sorsát most alakíthatja. Nem. Ne egyen szívbajos, szeret jól élni, hát most lehetősége van rá, hogy a bevétel oldalt növelje. Ne felejtse el, hogy kockázat nélkül nincs üzlet. PÉNZ: KARRIER:­­ SZÍVÜGYEK­RIORITMUS: ÉRZELMI: 82% SZELLEMI: 45% FIZIKAI: 87% NYILAS (11. 23.-12. 21.) : Igen. A mai nap kedvez a tiltott szerelemnek, a lopott szerelmi­­ óráknak, a pénzügyi megbeszélésnek, ha szüksége van támogatásra, kölcsönre, akkor most kedvező ajánlatot kaphat, még az is lehet, hogy vissza sem kell fizetnie. Segítségére lehet egy rokonnak, és az otthoni munkavégzés is könnyen, gyorsan megy ma. Nem. Ha ön főnök, ne legyen figyelmetlen, mert egy beosztott/alkalm­azott igyekszik önt megkopasztani. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK: % BIORITMUS: ÉRZELMI: 54% SZELLEMI: 99% FIZIKAI: 91% BAK (12. 22.-01.20.) Igen: Partnere vagy a környezetéből valaki tehet és tesz is önért. Ez a segítség jókor jön, mert az egzisztenciáján sokat javít, de a jócsele­­­­kedetről lehet, hogy sohasem szerez tudomást, mert nem vár érte köszönetet senki. Legyen ma óvatos, mert valakinek az ön értéktárgyaira fáj a foga. Nem. Egy korábban elszenvedett sérelem miatt valaki törleszteni fog, ne csodálkozzon, és ne felejtse el, egyszer minden visszajár. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK * BIORITMUS: ÉRZELMI: 41% SZELLEMI: 19% FIZIKAI: 26% ~­­I­IZONTO (01. 21. - 02. 18.) Igen. Kissé anyagiasabb, erős ösztönzést érezhet a pénzszerzésre, s * ^ ha pénzét kockáztatja, most inkább nyer, mint veszít. Kiváló az idő a­­ barátok vendégül látására, ajándékozásra, lekenyerezésre, külföldivel üzletkötésre, de az is előfordulhat, hogy külföldről áll pénz a házhoz. Nem. Mióta kellenek olyan fene nagy érzelmek ahhoz, hogy ágyba bújjon azzal, akit éppen megkíván? Ne hülyítsen, legalább magát ne. PÉNZ: KARRIER: © SZÍVÜGYEK , BIORITMUS: ÉRZELMI: 21% SZELLEMI: 52% FIZIKAI: 60% v HALAK (02. 19. - 03. 20.) ! Igen. A jó ételek és italok szeretete miatt sűrűbben előfordulhatnak­­ májpanaszok, ezért ismerjen mértéket az asztal nyújtotta élvezetek­............ ben. Ma különös tehetsége van a szerepjátszáshoz, képes olyan stílust felvenni, amilyenre éppen szükség van, ezzel imponál, bárkit levehet a lábáról, és könnyen elérheti azt, amit akar. Nem. Most még feldobja és új erővel tölti fel egy munkahelyi szerető, de később nehéz helyzetben lesz miatta. PÉNZ: $ KARRIER: SZÍVÜGYEK V BIORITMUS: ÉRZELMI: 95% SZELLEMI: 20% FIZIKAI: 51% JELMAGYARÁZAT: pozitív: $ ¥ negatív: $ © ¥ Tisztelt Szerkesztőség:! Úgy látom, hiába minden figyelmeztetés minden nyár elején, hogy vigyázzanak a vizekben az emberek, ezen a nyáron is sokan meghaltak fürdőzés közben. Részegen, felhevülten mennek be a vízbe, túl messzire úsznak be, régóta ismert okok ezek. És nem tanulnak belőle. Nem vigyáznak a gyerekekre sem. Nagyon meg­döbbentem, amikor azt olvastam, hogy egy vízibicikliző gyerek vízbe fulladt. Borzasztó, hogy nem figyeltek oda eléggé a szülők. Az is szörnyű, hogy egy ember nem tehet róla, és mégis meg­hal, mert arra megy egy motorcsónakos, és átmegy rajta. Hogyan lehet ez? Azt mondja a motorcsónakos, hogy nem látta. Lassab­ban kellett volna menni! Vagy amikor egy jetskyvel elgázoltak egy gyereket, akinek eltört az álla. Milyen felelőtlenség ez? Mi van, ha halálra gázolja azt a gyereket? Az már jóvátehetetlen lett volna. Meg kellene tiltani ezt a száguldozást, mert mások testi épségét nem szabad kockáztatni. Megráz különösen, ha gyerek fullad vízbe. Vigyázni kell rájuk. Persze nemcsak rájuk. Jó lenne, ha tanulnának ezekből az esetek­ből az emberek. Tisztelettel: Megyeri Lajos Budapest Tisztelt Uram! Aggódását értjük, hiszen tudjuk mi is, elenyésző kivétellel az összes ha­lálos vízi baleset elkerülhető lett volna. Az ön által említettekkel itt nem foglalkoznánk, mert ezek ügyében még tart a vizsgálat. Ám félő, hogy a nyár további részében is hallunk majd vízi tragédiákról. Csak reménykedni lehet, hogy egyszer majd csökken ezek száma. Persze pél­dául közúton is sok-sok baleset történik, köztük nem kevés végződik ha­lállal vagy maradandó károsodással - pedig mennyi és hányféle figyel­meztetés hangzik el ezek megelőzése s általában véve is a közlekedés biztonságának növelése érdekében... Olvasóink véleményét többnyire szerkesztett változatban, oly­kor rövidítve közöljük. Tiszteljük mindenki gondolatait, és nyilvánosságra hozzuk akkor is, ha nekünk ugyanarról a témá­ról más a véleményünk. Pest és Vác között 1846-ban avatták fel az első hazai vasútvonalat. A rövid szerelvényt akkor az angol Noris cégnél gyártott gőz­mozdony vontatta. Jó húsz év múlva, a Hatvan-Salgótarján vonal államosításával lé­tesült a Magyar Állami Vasút, azaz a MÁV és a gépgyár, a Mávag. Rövidesen megindult a magyar gőzmoz­dony gyártás. Előbb osztrák licenc alapján dolgoztak, az­tán hamarosan áttértek a magyar konstruk­ciókra. Mégis, a gyártás „hőskora” a két világ­háború közé esik, hiszen akkoriban készültek a legendás 424-esek is, amelyek óránként 90 kilométeres sebességgel röpítették a gyors- és tehervonatokat. Ezek az univerzális járművek lettek a leghíresebb magyar gőzmozdonyok. A legelső 1924. április 22-én állt forgalomba. Gyártásuk a II. világháború után is folytató­dott, s ebből a típusból ,1958-ig összesen 514 készült el. Ebből a MÁV háromszázhatvan­ötöt üzemeltetett, a többit a Szovjetunióba, Jugoszláviába, Csehszlovákiába szállították­­ háborús jóvátételként. Később a jóvátételi gőzmozdonyok tizen­két darabját visszavásárolták. A 424-001-es, vagyis a sorozat legelső példánya a horvátok­­tól került vissza. Ez ugyanis a II. világháború idején Mariborban maradt. Bizonyára valami­lyen katonavonatot vitt, aztán ott tartották. Nemrég Zágrábban fedezték fel, s a horvátok két másik gőzösért cserében adták át. Most a Budapesti Közlekedési Múzeum előtt van. Sok egyéb érdekességet is megtudtunk Holcsik Ferenctől, a MÁV-vezérigazgatóság „gőzmozdonyügyi” főmunkatársától. A II. világháború után a német mintára gyártott 303-as sorozatú volt a legerősebb gő­zös, amelyből mindössze két darab készült el. Ugyanis ezek gépi tüzelésűek voltak, de a magyarországi szénféleségekkel nem laktak jól. Az áramvonalas burkolatú 242-es volt a leggyorsabb, hiszen akár 164 kilométeres sebességgel roboghatott, ám ebből is csak négy született. A 375-ös sorozata a magyar­­országi mellékvonalak legelterjedtebb típusa volt. Több mint ötven éven át 624 darabot gyártottak belőle. No és ezzel a típussal fejeződött be 1959-ben a magyar gőzmoz­donyok gyártása. Gőzmozdony - a 424-es - húzta menet­rendszerinti vonat utoljára 1983-ban közle­kedett. Ezek után volt, aki azt gondolta, a kiörege­dett gőzmozdony csak ócskavas. Már a 70-es évek második felében elkezdődött a gőzmoz­donyok selejtezése, szétvágása, ócskavasként történő eladása. Ez amortizációs, pénzügy­­technikai okok meg a nagy területű sínfoglalás miatt ugyan elkerülhetetlen volt, azonban nem ügyeltek arra, hogy minden típusból leg­alább egy megmaradjon. Rettentő nagy tem­póban zajlott a bontás. A MÁV-nak körülbelül ötezer gőzmozdo­nya volt. Azért „csak” ennyi, mert bár a buda­pesti Mávag már 1927-ben legyártotta az ötezrediket, ám az első világháború, azaz a trianoni döntés után egyharmadára csökkent az állomány, hiszen a területekkel vasúti vo­nalakat és járműveket is „elcsatoltak”. A má­sodik világháború is sok gőzmozdonyt vitt el örökre. No és a hetvenes-nyolcvanas években a megmaradt több ezer gőzmozdonyra mond­ták ki a halálos ítéletet. Például az úgyneve­zett letétes állomány kétszázötven gőzmozdo­nyát - ezek voltak az üzemképesen félreállí­tottak, őket az országot ért támadás esetén ve­tettek volna be - két év alatt­ leselejtezték. Aztán megalakult a MÁV-históriabizott­­ság, de sok esetben már késő volt a védetté nyilvánítás. Például a 301-es sorozatból egy sem léte­zik. A Mávag legnagyobb teljesítményű moz­donya a 601-es volt, ezt a fiumei emelkedőre tervezték, készítették. Ebből egy maradt meg, de az annyira romos, hogy nem lehet felújíta­ni. Jelenleg, még tizenkét gőzmozdonyt üze­meltet a MÁV Rt. Ezek a nosztalgiavonatokat húzzák. Ilyen jár Keszthely-Tapolca-Bada­­csony, Budapest-Szob között, valamint a bu­gaci tanyavilágban. Gőzösök cipelik az angol utazási irodák megrendelésére összeállított, Magyarországon „kalandozó” vonatokat is. KIBÉDI VARGA SÁNDOR Mára alig maradt az ipartörténeti érdekességből Fotó: VÁRALAI SZANDRA 1998. augusztus 11. Emeletes kefélés a váralagútban Megkezdte rendszeres nyári-őszi nagytakarítását a Fővárosi Közterület-fenntartó Részvénytársaság. A több millió forintos nagyüzemi pucolgatást a váralagút csempéinek megtisztításával kezdték a tisztaság őrei. Altman Antalt, a FŐKEFE Rt főosz­tályvezetőjét a mosdatás költségeiről és a várható forgalom­­korlátozásokról kérdeztük. ■qjrtr: Milyen sorrendben sikálják végig a főváros ékességeit? A. A.: A váralagút falainak és mennyezetének megtisztításával kezdtük a nagytakarítást. Tegnaptól várhatóan csütörtökig, éjféltől hajnali négyig dolgoznak munkatársaink, három munkagép segít­ségével. Ez idő alatt a rendőrség lezárja számunkra az alagutat. A dunai hidak lemosását a jövő hónapban kezdjük meg, és folyama­tosan haladunk. Egy híd általában két napot vesz igénybe. A Lánc- és a Szabadság hidat szintén éjszaka mossuk, a többit napközben, és csak forgalmisáv-korlátozással lassítjuk az autók haladását. igsrtr : Az alagút meglehetősen magas építmény. Miként tudják le­mosni? Daruval? A. A.: Egy teherautó-alvázra szerelt hidraulikus mosókefével, amely azonban csak 5-6 méter magas, így egy másik teherautó pla­tójára állunk föl vele. Azokat a részeket pedig, amelyeket ezzel sem érünk el, kézi erővel, létráról vagy darus kocsiral tisztítjuk meg. Idiik­ : Mennyi pénz folyik el a Dunán a takarításások során? • A. A.: Pénz értelmetlenül nem folyik el, egy híd vagy például az alagút megpucolása 1-1,5 millió forintot emészt fel. Attól füg­gően, hogy mekkora a megtisztítandó felület. ■ Cyris: Hányan serénykednek a hidak takarításán? A. A.: Egy műszakban 50 munkásunk és 6 locsológép dolgozik megállás nélkül. Az alagutat három gép pucolja meg. A nagy belső magasság miatt ott csak tíz emberre van szükség. ■qjrtr : Hová folynak a hidakról a vegyszerek? A. A.: Bele a Dunába, ám a hidanként mintegy 150 liternyi vegyszer egyáltalán nem veszélyezteti a víz élővilágát, mert gon­dosan ügyelünk arra, hogy olyan hazai mosószert használjunk, amely kifejezetten környezetkímélő, és ezért nem káros az élő szervezetekre. (TINNYEI)

Next