LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 1. évfolyam (1974)

1974 / 4. szám - LUKÁCSY SÁNDOR: A XIX. század költői [Petőfi Sándor versének elemzése]

szerint­­ a babeufi-buonarrotiánus tanok vallói "nem is tudták elképzelni a bősé­get", "a bőség kosarának áhítása épp Saint-Simon tanaira rímel", és máris kész a megrovás, hogy "Lukácsy milyen könnyedén keveri egy mondatba a babeufi egyenlőséget és Petőfi bőség kosarát". Csakhogy az egyenlőséget és a bőséget nem én kevertem egy mondatba, hanem Petőfi. A XIX. század költőit el­végre ő írta, nem én. Babeufék és Saint-Simon nézeteinek különbségére sem engem kell figyelmeztetni, hisz én magam írtam a Valóság 1973 decemberi számában arról, milyen különbség választja el a babeufi és a saint-simoni tanok gondolat­menetét, belső logikáj­át. Ez nagy különbség, de nem jelenti azt, hogy Babeuf és hívei, majd követői a bőséget "nem is tudták elképzelni". El tudták azt képzelni nagyon is, olyannyira, hogy éppen azt tűzték ki a társadalmi termelés (távolabbi, 1796-ban még nem rögtönözhető) céljául: "Abondance, objet du travail général. " (Consp. I. 158) Olyannyira el tudták képzelni, hogy Sylvain Maréchal, az Egyenlők szervezkedésének részese, akit Fekete Sándor a buonarrotiánus világ­nézet költői képviselőjeként mutat be, még verset is írt a bőségről: "L` égalité saura (...) Ramener l' abondance. " ( Cons­p. IL 156) Ha Sylvain Maréchal, a bő­ség megéneklője, lehet buonarrotiánus költő, miért nem lehet az Petőfi? Ha Pető­finél "a bőség kosarának áhítása épp Saint-Simon tanaira rímel, " Sylvain Ma­réchalnál is azokra kellene rímelnie — 1796-ban, amikor Saint-Simon még egy sort sem publikált. A bőség programja nem hiányzik Babeuf, még kevésbé a múlt századi követők elgondolásából, semmi szükség tehát arra, hogy Petőfi e­g­y mondatát két külön­böző ideológiával rokonítsuk. Dehát — hangzik Fekete Sándor következő ellenvetése — "Babeufék a technikai haladás dolgaiban is maradi nézeteket képviselnek (...) Petőfi viszont lelkesen dicső­­ítette a vasutakat! Ez nem elvi ellentét?" Babeufék persze nem lelkesedhettek a vas­útért, mert még nem volt. Társadalmi eszményük megvalósításában nem szántak olyan nagy szerepet a gépeknek, az iparnak, mint — mondjuk — Saint-Simon. De ez nem jelenti azt, hogy semilyent sem szántak. Abban a dekrétumukban, mely a tervezett nagy gazdasági közösség működését szabályozta volna, a 8. artikulus a gé­pek használatáról intézkedik.2 A szervezkedők elgondolásait ismertetve, Buonarroti új gépek feltalálásáról s a régiek tökéletesítéséről ír/2 A későbbi követők meg, akik 2 "L1 administration suprême appliquera aux travaux de la communauté nationale 1* usage des machines et des procédés propres à diminuer la peine des hommes. " (Consp. II. 207) - Kénytelen vagyok szöveget, itt-ott hosszasan is, idézni, nehogy szememre hányják (mint már megtörtént), hogy hivatkozásaimnak nincs szövegfedezetük. " 3 "... on pensait: 1 qu il faudrait appeler les sciences à adoucir le travail des hommes, par 1* invention de nouvelles machines et par le perfectionnement des anciennes". (Consp. I. 159, 1. még: L 160) 4

Next