LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 28. évfolyam (2002)

2002 / 2. szám - MŰHELY - KESERŰ JÓZSEF: Az olvasás kihívása

Keserű József Ahogyan a szónok meggyőzi hallgatóságát, úgy válik a szöveg­tulajdon retori­kai stratégiái révén kommunikálhatóvá. Lustig regénye többek között arra szólít fel, hogy szövegen kívüli komponenseket vonjunk az olvasás folyamatába. (E stra­tégia része, mint láttuk, hogy az implikált szerző kialakít egy - a történet hiteles­ségét szavatoló - virtuális szerzői szubjektumot.) Az igazán meghökkentő azon­ban az, hogy nem tudjuk eldönteni, a szöveg csak irányozza, vagy meg is valósítja az olyanféle kommunikációt, amelynek nemcsak az olvasó és a szöveg, hanem maga a szerző is része. Közbevetés: az értelmezés étosza Történetfilozófiai és poétikai kiindulópontunkat elhagyva, elérkeztünk a (szerző­től az olvasó felé irányuló kommunikációként értett) retorika területére. Mielőtt kísérletet tennénk e kommunikáció gyakorlati alkalmazására (azaz megkezdenénk a szöveg olvasását), foglalkoznunk kell azzal a kérdéssel, amely az eddigiekben ki­mondatlanul is ott lebegett megnyilatkozásunk felett, a (több szinten is felmerülő) erkölcs kérdésével. Ha most egy lépést hátrálva némi távolságtartással próbáljuk szemlélni tárgyunkat, azt kérdezzük önmagunktól: beszélhetünk-e poétikáról, re­torikáról, az olvasás „nehézségeiről" (csupa „steril" irodalmi dologról) egy olyan esemény kapcsán, amelynek borzalmai (szinte) felfoghatatlanok számunkra? A ho­locaustról beszélni, írni mindig morális kihívást jelent, akár azok véleményében osztozunk, akik szerint a holocaust esetében nem lehet az empirikus valóságtól - attól a történelmi ténytől, hogy létezett ez a borzalom - elszakadni, és „csak" szövegről beszélni, akár azokéban, akik elfogadják, hogy a holocaust különböző diskurzusok tárgya lehet - és bizonyos értelemben kell is, hogy az legyen. A holocaust komoly próbatételnek veti alá a tudományos szándékú vizsgáló­dást, mert erkölcsi súlya révén magát a tudomány(osság) jogosultságát von(hat)ja kétségbe.15 A tisztán tudományos megközelítés esetenként összeütközésbe kerül­het azzal, amit erkölcsösnek tartunk. Ennek szemléltetésére Hayden White példá­ja idézhető fel. White, az utóbbi évek történetfilozófiai diskurzusának egyik meg­határozó alakja, a történelmi reprezentáció lehetséges formáit vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy a történelmi narratíva olyan nyelvi fikció, amely kö­zelebb áll az irodalmi, mint a természettudományos modellhez. E tézis megvilá­gításához a Northrop Frye archetipikus mítoszkritikájából ismert „cselekmény­szerkezet" fogalmát vette alapul. Frye szerint akkor értünk meg egy fikciót, ha azonosítani tudjuk a cselekményszerkezetét. Ez alapján beszélhetünk tragikus, ko­mikus, romantikus és ironikus fikciókról. White feltételezi, hogy a krónikákban található tények is egy bizonyos típusú cselekményszerkezet alkotórészeiként kódoltak. Szerinte a történész feladata, hogy kiválassza a tényeknek megfelelő 15 Egyaránt e véleményre jutnak, noha különböző alapokról Karl R. POPPER (A historicizmus nyomorú­sága. Akadémiai, Budapest, 1989) és Hannah ARENDT (Múlt és jövő között. Osiris, Budapest, 1995).

Next