LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 30. évfolyam (2004)

2004 / 2. szám - MŰHELY - GYÁNI GÁBOR: Válaszúton az irodalmi kultuszkutatás

Válaszúton az­ irodalmi kultuszkutatás 211 episztemológiai tanokhoz. „Rekonstruálható-e teljesen és megbízhatóan bármely beszámolóból a történelmi valóság, melyről tudósítani látszik?" - kérdezi a pozi­tivizmussal vitázó Dávidházi 1989-ben, majd leszögezi: „a történést és a beszámo­lót... maradéktalanul szétválasztani s a mitizálódást teljesen kiszűrni lehetet­len".10 Margócsy szerint is kilátástalan, hogy dűlőre jussunk abban a kérdésben: „mikor van vagy lehet szó Petőfiről, figurájáról, költészetéről vagy kultuszáról".11 S persze Tverdotát is erősen foglalkoztatja a kérdés: „hogyan foglaljunk állást, ha a tényigazság és a személyiség belső titkait feltáró mélyebb igazság konfliktus­ba kerül? Azaz, ...sajnálkozzunk a József Attila-életrajzi vázlatoknak a ténybeli hitelesség rovására menő mitologikus elrajzoltságán, vagy pedig ellenkezőleg, valamely mélyebb, a tények mögött álló igazság megnyilvánulását lássuk a pas­siószerű szerkezetben, a József Attila-i sors lényegének megragadása érdekében végrehajtott szükségszerű stilizációt értékeljük a mítoszi jelleg érvényesülé­sében?"12 Végül azonban kitérő választ a kérdésre, mondván, elégedjünk meg ezúttal „egy történeti-funkcionális válaszkísérlettel". Nyilvánvaló tehát, hogy súlyos problémaként tudatosult számukra valamely kultusz és a referense közti ellentmondásos viszony ténye, pontosabban, a kultusz és a tárgyszerűen megismerhető világ közti szakadék tapasztalati élménye, és az ebből eredő episztemológiai elbizonytalanodás. S noha Hayden White szelleme korán feltűnt ebben a körben (Dávidházi bizonnyal az elsők egyike Magyarorszá­gon White ismerői és hasznosítói közül), mindez azonban akkor még őnála sem vezetett a hagyományos irodalomtörténet-írói beállítottság maradéktalan levetkőzéséhez. Jól mutatja ezt 1989-ből származó megállapítása: bár „lehetetlen lehántani a beszámolóról a nyelv szemléletformáló metaforarétegét, hogy az ese­mények valamiféle eredendő ősformáját föltárhassuk... Mindez persze nem bé­nítja meg a történetírást, legföljebb néhány régi pozitivista illúziójával számol le, s elmélete korszerűsítésére ösztönzi".13 idővel azonban a pozitivista illúziók maradéka is a terjedő szkepszis áldozatá­ul esett. 1998-ban megjelent könyvében már hosszasan beszél valamiféle „takti­kai agnoszticizmus" szükségességéről, ami ahhoz kell, hogy elkerülhesse az iro­dalmat illető (kultikus) diskurzusok valóságreferenciáinak folytonos (számára egyébként diszfunkcionális) elbírálását. Az értékítéletek időleges felfüggesztése nélkül ugyanis nem tehető komoly elemzés tárgyává az irodalommal összefüggő kultikus attitűd sajátos természete. A kultuszkutató tehát, szögezi le, a dokumen­tumait nem csak (vagy éppen nem) úgy tekinti, mint valamely külső (irodalmi) tényről tett megállapításokat, hanem mint az övétől esetleg nem is nagyon külön­böző mentális állapotok pregnáns kifejeződéseit.14 Egy újabb írásában pedig már 10 DÁVIDHÁZI Péter: „Egy irodalmi kultusz megközelítése." In TAKÁTS József (szerk.): i. m. 123. 11 MARGÓCSY István: i. m. 152. 12 TVERDOTA György: i. m. 168. IS DÁVIDHÁZI Péter: i. m. 123-124. 14 iő: The Romantic Cult of Shakespeare: 23., 29.

Next