LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 31. évfolyam (2005)

2005 / 2. szám - MŰHELY - GYÖRÖK EDINA: Irodalomtörténet-írás revízió után

Irodalomtörténet-írás revízió titán­ kodást jelent), s csak a vizsgálandó anyag nagyságának nyomása miatt adja fel vé­gül számolás- és osztályozás-kényszerét. Bizonyos értelemben ez a kanti matema­tikai fenséges állapota, amikor az apprehenzió és komprehenzió kiegyensúlyozott kooperációja csődöt mondott, és eme primitív, de hatásos rekvizitórium hiányában tehetetlenné vált emberi tudat megtapasztal magában valami transzcendentálisat. A történelemalkotás titkainak kibogozásához Rosen nem ad túl sok támpontot, így most mi is mellőzzük a további spekulációt. Ami érdekes, az a kevésbé harsány, de azért jól körvonalazható retorikus összetevő, amely a kognitív instancia meghatáro­zásában működik közre. Az emberi gondolkodás premodern, a teologikus ember­képig visszanyúló felfogásával találjuk itt magunkat szembe; ennek egyik eleme, hogy a gondolkodás rejtélyes, még önmaga számára sem érthető folyamat, s a meg­fogalmazás módja (kvázi-vallásos, metafizikai bizonyosság) azt sugallja, hogy talán ez a leginkább csodálatraméltó benne. A gondolkodásban (és ezáltal az emberben) tehát van valami isteni, amelyet bizonyos mágikus eljárások (procedúrák) által lehet napvilágra hozni. Ezen felfogás értelmében a történelemkonstrukció olyan folyamat, amely átváltozással és extázissal végződik, végrehajtója, a történész pedig médium, de legalábbis szellemi vezető, pap. Ugyebár kínos, ha a kortárs történész saját magát spirituális vezetőnek tartja, s akár úgy is gondolhatjuk, hogy ezzel Rüsen álláspontját sikerült rossz színben feltüntetnünk. Azonban a 21. század tudatról való felfogása (amely egyrészt végle­tesen elbizonytalanító a maga ismeretelméleti könyörtelenségével és nárcisztikus sokkjaival, másrészt a tudat kérdéskörét mégiscsak függőben hagyja, kiszolgáltatva azt az interdiszciplináris kontárkodásnak­ és az ókor/középkor transzcienciával át­itatott, enigmatikus szubjektuma, valamint a kora modernség kartéziánus egója kö­zött történetileg elhelyezkedik egy rövid, ám annál figyelemreméltóbb paradigma: az ún. modernség nem-karteziánus tudatkoncepciója. A német esztétika első mű­velőitől Kanton és a kora romantikán át a 19. század közepéig, a szellemtudomá­nyok megjelenéséig találkozhatunk olyan elmélkedésekkel, amelyekben az emberi tudat a racionális fakultások és a megfejtésre váró nem-racionális jelenségek kom­binációjának tűnik. A modernség ezen paradigmájának felfogása szerint létezik egy olyan kognitív folyamat, a képzés, amely ugyan tanult, de egy bizonyos ponton spontán viselkedésbe csap át, a veleszületett képességekkel egyenrangú módon, vagy ahogy Gadamer írja: „nagyon is az érzékek közvetlenségével viselkedik, tehát az egyes esetekben biztosan tud választani és értékelni, akkor is, ha azt nem tudja megindokolni."­ A képzés végeredménye tehát egy érték, amely bár programszem fejlesztés (tanulás) eredménye, de érett fokon reflexíve nem hozzáférhető, nem racionalizálható módon működik. A képzés családfája sok ágra bomlik szét: létezik például közösségi érzék, a művészi alkotásokra irányuló ízlés és történelmi érzék is. Ez utóbbiról, valóság iránti érzék néven Wilhelm von Humboldt így ír: ebben az érzékben benne van az időben való létezés érzése, a kauzális összefüggések meg- 7 Hans-Georg GADAMER: Igazság és módszer. Gondolat, Bp., 1984. 35.

Next