LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 31. évfolyam (2005)

2005 / 3. szám - MŰHELY - ORBÁN JOLÁN: A dekonstruktív irodalomtörténet-írás lehetőségei és lehetetlenségei

A dekonstruktív irodalomtörténet-írás zárt, puszta játék, könyv, irodalom akkor ő maga is „jogosnak, szükségesnek, sőt sürgősnek" tartaná az új marxizmus és az újhistorizmus megjelenését.10 Arra is utal, hogy ha az elmélet nem is annyira új, de a stílus az, és a maga részéről őszintén kívánja, hogy a marxizmus és az újhistorizmus még jobban kibontakozzon, sőt na­gyon boldog lenne, ha hozzájárulhatna ehhez. Ám problematikusnak tartja, hogy egy olyan „dekonstrukcionista posztstrukturalizmussal" szemben próbálják magu­kat megfogalmazni, amely nem más, mint „a dekonstrukció stabilizáló újrakisajá­títása" vagy egy olyan „karikatúraszerű mítosz", melyet a marxisták és az újhis­torikusok „önérdekből vagy félreértésből" találtak ki (vö. 90.). Harmadik lépésként azt az „alapvető félreértést" emeli ki, amely a marxisták, az új historikusok és a dekonstruktív posztstrukturalisták némelyikénél is megje­lenik, és a dekonstrukciónak a történelemhez való viszonyát érinti. Derrida itt egy­részt azokra a vádakra utal, melyek az általa bevezetett szöveg fogalmát az „írott diskurzusra" szűkítik, a nyelv fogházát látják benne, és nem veszik figyelembe, hogy­ a dekonstrukció pontosan a logocentrizmus megkérdőjeleződésével kezdődik. A „durva" és „hosszú ideig fennmaradó" félreértések eloszlatása érdekében Der­rida Dominick LaCapra Rethinking Intellectual History: Text, Context, Language (1983) című könyvének Fredrick Jameson- és Hayden White-olvasatára hivatkozik. Más­részt azokra a vádakra utal, melyek szerint „a dekonstrukció nem számol a történe­lem és a történetiség kérdésével".11 Derrida emlékeztet arra, hogy a dekonstrukciót már indulásának pillanatában a történelem kérdésének vizsgálata „motiválta", „hozta mozgásba", arra is, hogy a dekonstrukció már ekkor, azaz még mielőtt ezt a nevet kapta volna, „kettős gesztusként" működött, azaz radikalizálta az adott szer­zők, így a korai időszakban Husserl, majd a későbbiekben Hegel, Marx és Heideg­ger „historizmus kritikáját", még akkor is, ha ez a vizsgálódás a történelem fogalmá­nak, és az adott szerzők történelemfelfogásának „destabilizálásához" vezetett. (92.) Derrida figyelmeztet arra is, hogy a Post-Structuralism and the Qiiestion of History előszavában Bennington és Young kiemeli, hogy a strukturalizmus és posztstruk­turalizmus között épp az az egyik leglényegesebb különbség, hogy „a posztstruktu­ralizmus újra bevezeti a történelmet a strukturalizmusba (vagy még pontosabban, rámutat arra, hogy a történelem hatásait redukálták), ugyanakkor kérdéseket is intéz a történelem fogalmához, mint olyanhoz".12 Derrida maga hangsúlyozza, hogy ez az „alapvető különbség" az új kritika és a dekonstrukció között is, „a de­konstrukció nem elégszik meg a szövegek tüzetes olvasatával", hanem „mindig el­mozdítja a határokat, a szövegek kereteit, mindazt, ami immanenciájukat tartósí- 10 DERRIDA különbséget tesz a marxizmus és az újhistorizmus között: a marxizmus elmélet, az újhis­torizmus pedig elmélet ellenes (against theory) voltát hangoztatja. Vö. in D. CAROLE (ed): i. m. 90. 11 Dominick LACAERA: Rethinking Intellectual History: Text, Context, language. Cornell Univerity Press, Ithaca, 1983. Magyarul megjelent a könyv Rethinking Intellectual History oncl Reading fejezete (23-69.). „A gondolkodástörténet újraértelmezése és a szövegolvasás." In KISANTAI, Tamás (szerk.): Tudomány és művészet között. LHarmattan-Atelier, Budapest, 2003. 169-209. Fordította HU­ES Sándor. 12 Derek ARI RINGE-Ceoffrey BENNiNtrroN-Robert YOUNG (eds.): Post-Structuralism and the Question of History. 2.

Next