LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 35. évfolyam (2009)

2009 / 1. szám - TANULMÁNY - TENGELYI LÁSZLÓ: Történelmi tapasztalat és történelemkutatás Ricoeur felfogásában (Török Dalma fordítása)

Tengelyi László egészének felépítését kvázi-fabulaként" leplezte le.20 Ezen túlmenően azt állítja: „Ahogyan Homérosz a trójai háború történetei közül egy bizonyos eseménysort választott ki arra a célra, hogy az Iliász­ban elmesélje, éppúgy Braudel is kimetszi a kultúrák ama nagy konfliktusából, amelyben nyugat és kelet váltakozva állnak helyt, azt a konfliktust, amelynek fő alakjai Spanyolország és Törökország II. Fülöp idejében, miközben tematikusan a Földközi-tenger mint történelmi szféra ha­nyatlása áll a középpontban."21 Az Emlékezet, történelem, felejtés-ben Ricoeur to­vábbra is kitart ennek az elemzésnek a fő eredménye mellett,22 méghozzá annak ellenére is, hogy Braudel könyvéről adott akkori rekonstrukcióját immár szellemé­ben egyoldalúan „narrativisztikusnak"23 ítéli. Az Idő és elbeszélés korszakában - olyan angolszász szerzőket követve, mint W. Dray, A. C. Dante és mások - Ricoeur még egyértelműen elkötelezte magát a történetírás narrativisztikus értelmezése mel­lett; most azonban már nincs meggyőződve róla, hogy ez a narrativisztikus felfo­gás kellőképpen számot vetett volna azon episztemológiai szakítás tényével és belső szükségszerűségével, amely a történelemkutatásnak a történelem eleven ta­pasztalatához való viszonyát jellemzi.24 Ezért most arra törekszik, hogy­ távolsá­got teremtsen egykori „narrativizmusától". Ez a törekvés pedig egy új kérdésfel­tevéshez vezeti el őt, amely arra vonatkozik, hogy miként viszonyul egymáshoz az érthetőségnek az a kétféle módja, amely egyrészt az elbeszélésekből adódik, más­részt pedig a magyarázatokból bontakozik ki (miként viszonyul tehát egymáshoz a „narratív" és az „explikatív" intelligibilitás).25 A válasz keresése során azonban továbbra sem téveszti szem elől azt a mintát, amely Braudel művének egykori re­konstrukciójából kirajzolódott. E minta alapján állítja, hogy a struktúrát, a viszony­latok rendszerét és az eseményt - mint a magyarázat három eltérő síkját - az el­beszélés tartja egyben. Ha a dolgot így tekintjük - véli Ricoeur akkor a narratív kompozíciónak igazi (bár csupán indirekt) explikatív teljesítményt is tulajdonítha­tunk. A struktúra ugyanis, amely csupán hosszú távon válik egyáltalán észlelhe­tővé, „az elbeszélés révén az esemény egyik lehetőség­feltételének bizonyul".26 A történelmi elbeszélés azonban e magyarázó funkció folytán, amelyet a struktúra, a viszonylatok rendszere és az esemény közti térben betölt, végképp eltávolodik a történelem eleven tapasztalatától. Összefoglalólag megállapítható, hogy a történetírói tevékenység három elen­gedhetetlen eleme - nevezetesen a történeti tényeknek a ránk hagyományozott dokumentumokból való kinyerése, a magyarázatukhoz szükséges különböző idő­struktúrák és egyéb modellek megalkotása, végül pedig tények és magyarázó mo­dellek elbeszélői összekapcsolása egy összefüggő történet irodalmi ábrázolása so- 20 E RICCEUR: Temps et récit. I. 366. 21 I. M. 381. 22 R. RIOEUR: La memoire, l'histoire, l'oubli. 314. 23 I. m. 245. lábjegyzet. 24 1. m. 310. 25 I. m. 312. 26 I. M. 317.

Next