LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 35. évfolyam (2009)

2009 / 1. szám - TANULMÁNY - TENGELYI LÁSZLÓ: Történelmi tapasztalat és történelemkutatás Ricoeur felfogásában (Török Dalma fordítása)

Történelmi tapasztalat és történelemkutatás Ricoeur felfogásában 15 töredékeinek semmi közük sincs az eleven tapasztalat megélt idejéhez. Valójában azon objektiváló konstrukció eljárása szüli őket, amely az Annales-iskola történé­szeinek meggyőződése szerint lényegileg jellemzi a történettudományt. Ces durées sont construites - emeli ki Ricoeur.17 Semmi sem jelzi világosabban a történelemtu­dománynak a történelem eleven tapasztalatával való episztemológiai szakítását, mint éppen ezek a megkonstruált időstruktúrák. Nyilvánvaló persze, hogy a klasz­szikus Annales-iskola eredeti lendülete mára már maga is a történeti múlt részévé vált. Ricoeur azonban továbbköveti az újabb és újabb módszertani kezdeménye­zések sorsának alakulását - egészen az olasz microszoma kialakulásáig -, és megál­lapítja, hogy a történettudományi metodika keretei között lejátszódott változások nem visznek közelebb az eleven történelmi tapasztalathoz.18 Az az episztemoló­giai szakítás, amelyre rámutat, kétségkívül a végérvényesség jeleit mutatja. Ez a benyomásunk csak tovább erősödik, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy a történésznek nemcsak kutatnia kell a történelmet, hanem - hogy szokványos ki­fejezéssel éljünk - írnia is. Amit ősidőktől fogva „történetírásnak" nevezünk, az nyilvánvalóan magában foglalja az irodalmi ábrázolás mozzanatát is. Olyan szer­zők, mint Hayden White, Louis­e. Mink és mások ebből a megállapításból arra következtettek, hogy a történetírás közelebb áll a költészethez, mint a valósághoz. Még ha nem osztjuk is azonban ezt az egyébként erősen vitatott felfogást, el kell ismernünk, hogy a történelmi események ábrázolása során az irodalmi forma­adás retorikai eszközeire semmiképp sem elhanyagolható szerep hárul. Lehetséges azonban, hogy a történetírás már puszta elbeszélő jellege folytán is eltávolodik az eleven történelmi tapasztalattól. Ricoeur mindenesetre ezt az álláspontot képvi­seli. Ellentétben például David Carr-ral, aki hangsúlyozza a történetírás és a hét­köznapi történetmondás közti összefüggés folytonosságát, Ricoeur kitart amellett, hogy a történészek által ábrázolt - „megírt" - történelem éppúgy narratív szer­kezetet mutat, akárcsak az irodalmi kompozíció. Amint az angol nyelv kifejezés­készletére támaszkodva érzékeltethetjük, ez a narratív szerkezet a történelmet (history) a legszigorúbban megkülönbözteti a hétköznapi életből ismert történe­tektől (stories).19 Azokat az érveket, amelyek e felfogás mellett szólnak, már az idő és elbeszélés is felvonultatta. Itt Ricoeur ugyanakkor - mindenekelőtt az Annales­iskola történészeivel szemben - még azt az álláspontot képviselte, hogy a történet­írás akkor is megőrzi elbeszélő jellegét, ha nem elégszik meg az események be­mutatásával, hanem arra is - vagy akár még inkább arra - törekszik, hogy megragadja a nagyobb időbeli kiterjedésű struktúrákat és viszonyrendszereket. Ezért is tűzi ki Ricoeur ama nevezetes elemzésének céljául, amelynek az Idő és el­beszélésben Braudelnek a mediterrán világról írott könyvét aláveti, azt, hogy „a mű 17 11 RICCEUR: La memoire, l'histoire, l'oubli. 232. 18­­. m. 233. 19 D. Carr és E Ricceur álláspontjának e különbözőségéről lásd e sorok szerzőjétől a Der Zwitterbegriff Ixcensgeschichte című könyv (W. Fink Verlag, München, 1998) bevezetését. History és stories szembe­állítása a La memoire, l'histoire, l'oubli című munka 310. oldalán található.

Next