LITERATURA - A MTA Irodalomtudományi Intézetének folyóirata 37. évfolyam (2011)

2011 / 1. szám - SZEMLE - KIS BÉLA: Mi a történelem? - Kisantal Tamás (szerk): Narratívák 8. Elbeszélés, kultúra, történelem

Kisantal Tamás (szerk.): Narratívák a.­ nak egymáshoz, hogy az elméleti írásokban felvetett problémák a későbbi tanul­mányokban már elemzendő témaként jelennek meg, így a kötet a teoretikus szö­vegek mellett az elmélet gyakorlati alkalmazhatóságaira is példákat nyújt. Az új kultúrtörténet narratív „gyökereire" Thomas­­ Cohen szövege nyújt vi­lágos példát a könyvben. Cohen ugyanis írásában teljesen nyíltan a történészi áb­rázolás, a reprezentáció problémáját járja körül. Arra keresi a választ, hogy - je­len esetben egy 16. századi féltékenységi gyilkosság kapcsán­­ egy történésznek milyen lehetőségei vannak arra, hogy a már megismert történetet előadja. A szer­ző teljes egészében az ábrázolás módját, a reprezentáció kérdését tárgyalja. A ta­nulmány sok tekintetben a Hayden White által bevezetett cselekményesítés kérdé­sét vizsgálja, vagyis a történész azon választási lehetőségét, hogy az eseményeket milyen szerkezeti formába önti. Coh­en a példának választott gyilkosságot többek között egy drámai, illetve egy tündérmesei szerkezetbe is beilleszthetőnek véli; ezeknek a narratív szerkezeteknek pedig azért van jelentőségük, mert művészi formájukban hordozzák az értelmezés aktusát. Az események és a nyilvánvaló művészi forma, a szerkezet adta kontraszt teszi világossá a történész szükséges tá­volságát a leírtaktól. Cohen szövege tehát egyben a történészi szerep megválto­zását is világosan megmutatja, amennyiben a szerző nem akarja elrejteni magát (a tények, illetve egy­ személytelen, mindentudó hang mögé), hanem nyíltan, sze­mélyesen megjelenik az írásban, és így értekezik tárgyáról. A személyes hang (és persze a narratív szerkezet megjelölése) így többek között arra is felhívhatja a fi­gyelmet, hogy ez az elbeszélés csak egyik lehetséges interpretációja az esemé­nyeknek, egyfajta múltértelmezés és nem maga a múlt. A Narratívák 8. kötetében az első, elméleti blokkban három tanulmány olvas­ható. Ezek az írások (Roger Chartier, Daniel S. Milo és Richard Biernacki munkái) felvázolják azokat az okokat, melyek a történettudományi változásokat előidézték, és amelyek oda vezettek, hogy olyan új megközelítési és értelmezési módok je­lenhettek/jelentek meg, mint például az új kultúrtörténet. Chartier szerint például a történészek elfordultak a globális-totális történelem eszméjétől, a kutatások te­rületi meghatározottságától, illetve a társadalmi jelenségek központi szerepétől, s helyettük (vagy pontosabban: mellettük) a nyelvet, illetve a kultúra területét tet­ték meg valós alapnak. Erre egy példa az, ahogyan tanulmányában a (történelmi) szövegekhez viszonyul: kutatásainak középpontjában nem a szövegek tartalmi elemzése és hitelességük megállapítása áll, hanem befogadásuk történeti változá­sai. Úgy véli: „a szöveg olvasása (vagy hallgatása) közben megvalósuló jelentésal­kotás történelmileg meghatározott folyamat, melynek egyes formái hely, idő és adott közösség függvényében változnak" (41.), és így „egy bizonyos szöveg külön­féle és folyamatosan változó jelentései lényegében azoktól a formáktól függnek, melyekben eljutnak az olvasókhoz (vagy a hallgatókhoz)". (41.) Ez a történész számára nem csupán azzal a következménnyel jár, hogy felismeri a forma jelen­tésalakító erejét, hanem kutatásaiban kulcsfontosságú szereppel bír az elsajátítás fogalma. Az a felismerés, hogy a megismerés nem választható el a szöveg mate­riális hordozóitól, nemcsak a kutatás témáját jelöli ki (az olvasási szokások feltér­képezése), de egy­ egészen újfajta megközelítést eredményez a társadalmi folyam

Next