Létünk, 1990 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1990-07-01 / 4-5. szám

Béla, ugyanúgy Zoltványi Irén neve sem szokott gyakran elméleti vagy történeti jellegű munkákban, hivatkozási alapul előfordulni. (Nem érdektelen megje­gyezni, hogy az izmusok-beli naturaliz­mus-kötet irodalomjegyzékében a Bors által említett öt elméleti író közül csak Haraszti neve olvasható, az irányzattal foglalkozó írások között pedig csak Ambrusnak Zoláról írt 1913-beli cikke található, ami semmiképpen sem csök­kenti Bori munkájának értékét, sőt, s ugyanakkor jól ismert felfedező hajlamá­ra is szépen utal.) Borinak Zoltványira mint a „leghatározottabb ellenvéle­ményt” megszólaltatóra volt szüksége, annál is inkább, mert Zoltványi a natu­ralizmust a művészet anyagiasítása miat­ti módját, hogy „az emberből állatot al­kot”, nem másutt, mint a Katolikus Szemlében tette közzé. Zoltványi vallás­erkölcsi szempontból támadta az irány­zatot, amelytől „elvitat minden jogcí­met” a szépirodalomban. Az ő vélemé­nyével kerekíti ki a könyv szerzője a na­turalizmus magyar fogadtatásának kö­rét. De Borinak az elméleti írásokra, a kri­tikákra nem csak a magyar vélemény­skála érzékeltetésére van szüksége, ha­nem arra is, ha Öten a naturalizmusról című fejezetet összeolvassuk a követke­zővel, a könyv törzsanyagát képező író­portrékkal, kiderüljön, az elméleti mun­kákkal párhuzamosan miféle szépirodal­mi művekben valósul meg a magyar na­turalizmus. Nem sokkal azután, hogy megjelenik Péterfy Jókai-tanulmánya, lát napvilágot Gozsdu Elek regénye, a Köd, melyben a „naturalista nyomok már szemmel láthatóbbak”, még ha az irányzat „egy dogmatikus szemléletű próbáját” ez a regény aligha állná ki. Amikor Ambrus Zoltán írja Zola a Höl­gyek öröme című regényéről kritikáját. 1884-ben, jelenik meg Bródy első regénye, az emblematikus című Nyomor, melyben az olvasók megismerhették a „nagyvá­ros mélyéletét”, s amelynek bevezetője a „magyar naturalizmus első kiáltványa is egyúttal”, és amelyben Bródy naturaliz­musát „az elbeszélések belvilágában le­het elsősorban felfedezni: abban, hogy a várost szépirodalmilag meghódította, ahogyan a magyar városi társadalom ré­­tegeződését bemutatta, ahogyan emberi sorsrajzait elkészítette, ahogyan a kor életszemléletét megfogalmazta, s aho­gyan mindezt elbeszélte”. Amikor Ha­raszti naturalizmus-könyve az olvasók elé kerül, 1886-ban, akkor jön ki Bródy második regénye, a Don Quixote kisasz­­szony, melyben a szerző nem kisebb fel­adatra vállalkozott, mint a pesti „életvá­sár” bemutatására, arra a magyar kapita­lizmusrajzra, amely „méltán áll a ma­gyar naturalista regényirodalom kezde­tén is!” Abban az évben, amikor Lázár Béla kis könyve a naturalizmusról - cí­met, akárcsak a Magyar Irodalmi Lexi­kon, Bori sem közli; megtörténhet azonban, hogy a harmadik, a zárókötet jegyzetanyagában majd rábukkanunk, csakhogy egy ilyen jellegű könyvnél a bibliográfiai adatokat nem néhány évvel később szokta az ember megnézni, ha­nem frissiben, olvasáskor!­­, 1890-ben megjelent, már ismert Bródy novellás­­kötete, az Emberek, amely kapcsán arra hívja fel figyelmünket Bori Imre, hogy a naturalizmusban nem csak a tárgy, ha­nem a novellaforma terén is fontos újítá­sokra került sor. Amikor viszont Zoltvá­nyi dörgedelmei napvilágot látnak, ak­kor a naturalizmus ellen már valóban semmit sem tehettek ellenzői, már Bró­­dytól megjelent a Színészvér (1891), Pe­telei Istvántól novellái és A fülemüle cí­mű regénye, Justh Zsigmondtól pedig novelláskötete (Káprázatok, 1887) mel­lett a Paris elemei, A puszták könyve, s A kiválás genezisének három darabja, A pénz legendája, a Gányó Julcsa meg a Faizmus. És már olvasható volt Thury Zoltánnak a műfajhoz elnevezést is pá­rosító kötete, a Tárcanovellák. A naturalizmussal foglalkozó elméleti dolgozatok után következnek az író­portrék, az életművek jellemző helyei­nek a kiemelése, felmutatása, vizsgálata. Ha a világirodalom vonatkozásában azt mondjuk a naturalizmus, akkor Zola, ha

Next