Egyetemes Magyar Encyclopaedia 2. Aka-Amerika (Pest, 1860)

A - Almos (Almus, Álmos)

érsek azonban a legnagyobb gyorsasággal se­reget gyűjtött, e gyalázatot megboszálandó; de ezen sereg is legyőzetett, maga Sancho el­fogatott s megöletett. Ezen szerencsés eredmé­nyek daczára Sancho, X. Alfonz második fia, Abu-Jusuf­ot nem sokára visszatérésre kény­­szentő Afrikába, Marokkó fővárost meghódítá, s ezáltal 1273-ban az almohádok uralmának tökéletesen véget vetett. W. O. Aschbach „Ge­­schichte Spaniens und Portugals zur Zeit der Herr­schaft der Almoraviden und Almohadenu (3 Bde., Fkf. 1833—37.J . Dozy, „History of the Almo­­hadesu (Leyden, 1848.­ Almos (Almus, A­lmos) vajda, a honalkotó Árpád atyja. Történetére nézve honi hagyomá­nyaink ellenmondásban vannak az egykorú Bölcs Leo görög császár, s annak fia Bíborban — szül. Konstantin tudósításaival. Amazok szerint Al­mus első fejedelme volt a magyar népnek; ő kötötte a nép többi vajdáival a vérszerződést még az első vándorlás előtt a lebedi sikokra; ő vezette be népét a scythiai őshazából, Dön­tö­­magyarországból, más honába; csak itt, a Kár­pátok déli lejtőjén, Ungvár közelében adván át a vezérségét Árpád fiának. Az említett gö­rög írók ellenben határozottan állítják, hogy Árpád előtt nem volt a magyar népnek közös fejedelme, s ez választatott a vándor nép által, s nem is az ősi hazában, sem nem Ungvár tá­ján, hanem Etelközben, a Fekete-tenger észak­­nyugati vidékén, hol a nép vándorlásában ideig­­len megtelepedett, első vezérré. Nem szenved kétséget, hogy a két császári író, kik maguk majd szövetséges, majd ellenséges viszonyban álltak ez időben a magyarokkal, e tekintetben több hitelt érdemel, mint legrégibb történet­írónk I. Béla király névtelen jegyzője, ki csak a XI-dik században , a vándorlás után mint­egy másfél század múlva, szóbeli hagyományok, nemzeti mondák s dalok nyomán irta meg ős­történetünket. Mindazáltal e hagyományok re­ánk nézve több tekintetben felette nagybe­­csüek lévén, hol ama egy- vagy közel-korú görög írókkal ellenmondásban nincsenek, bíz­vást elfogadhatók Álmos és népe történetének forrásául. A népek őstörténetét általában oly sünk homály fedi, hogy kétségtelen adatokkal egy sem kezdheti meg a maga történetírását: őskora minden népnek csak a nemzeti mondák világában él. Kivételt ebben mi sem tehetünk, tenni akarnunk semmi okunk. E hagyományok szerint, a magyar nép, mielőtt vándorlásra kelt, őshazájában, túl az Etil, vagyis a Volga folyamán, hét törzsre osz­lott, melyeknek nevei, —­mint a görög írók feljegyezték: Megyer, Nyék, Kürt, Tarján, Jenő, Kara és Kaza. A hét törzset ugyanannyi vajda, hagyományos törvények szerint patri­archális módon kormányozta. A Megyer törzs­nek a 1X-dik század első tizedeiben vajdája volt Ögyek, Magog király nemzetségéből, mely­ből négy századdal előtte Etele, a hatalmas kun király is származott. Ögyek 819-ben Öne­­dőbel vajda leányát, Emesét nőül vévén fiat nemzett, kinek születését mennyei jelenés előzte meg. Emese, fiával jó reményben lévén, álmot látott. A mennyei jelenés turul vagyis karvaly alakban tűnt fel álmában sőt megter­­mékenyité. Majd egy patakot látott kiömleni ágyékából, messze földre elszármazót. Az álomfejtők ebből azt jósolják vala, hogy szü­letendő magzatjától messze földön hatalmas királyok származandanak. A megszületett gyer­mek az ég sugallta álomtól Almusnak nevez­tetett. A megjósolt gyermekből testre, lélekre egyaránt kitűnő férfiú lett. Arcza barna, de szép vonású; szemei nagyot s feketék, me­lyekből az erő és fenség tüze villogott; termete sugár, magas; kezei izmosak; ujjai hosszuk. Lelkét, kedélyét, midőn férfiúvá érett, annyi erény és jeles tulajdonság ékesité, hogy szem­látomást az Isten kegyelme volt vele : ő ke­gyes, jóakaró, adakozó, vitéz, bölcs vala, böl­­csebb s hatalmasabb minden más főnököknél; miért ezek az ő tanácsa, segélye nélkül semmi­hez sem fogtak. Egy nemes főnök leányát nőül vevén, Árpád fiát nemzé. Szerencsétlen ütközetek a számra nagy, hatalmas besenyő néppel, mely vitézségéről Kankarnak is neveztetett, ősi hazájukból 884- ben kivándorolni kényszeriték a magyar né­pet. Megindulának tehát Almos, Előd, Könd, Ond, Tas, Huba és Töhötöm vajdáik vezérlete alatt, és miután az Etil folyamot tömlőkön át­­úszták, a lebedi síkon, a Fekete-tenger északi tájain, a Don folyam vidékén telepedének le. E tartomány akkoron a nyelvekre, eredetökre nézve rokon kozároké volt, kik Etele birodal­mának szétbomlása után az Alsó-Volgától a Neszter folyamig, a Caspi- és Fekete-tenger északi vidékein, a Kaukáz hegység felett s a Krímben hatalmas birodalmat alkotának. A kozárok vendégszeretőleg fogadták a rokon magyar népet földjükön s vele szövetséget kö­töttek. Itt éltek eleink egy ideig, mint a kozá­rok hű felei, szövetséges társai minden hábo­rúikban. A kozár khánhoz, ki a Volga torkola­tának egy szigetén, ott hol ma Asztrahán vá­ros áll, székelt Etil nevű városában, legköze­lebb esett Előd vajda a maga nemzetségével, kinek a khán, hogy az uj társakat még szoro­sabban népéhez kapcsolja, egy előkelő kozár leányt adott feleségül. De az uj hazában sem volt sokáig nyugta a magyar népnek. Megtelepedésük harmadik esztendejében a kozár khán háborút indított a besenyők ellen, kik a magyarok elfoglalt szé­keiből,­­mind belőbb terjeszkedének birodal­mába. Örömmel részt vettek e háborúban a magyarok is, megbeszélni vágyók harmad­évi vereségüket a besenyőkön. A kozár khán e felett még az úzokkal is szövetséget kötött el­­lenök. Az annyi felöl megtámadt besnyők le­gy­őzöttek. De a győzedelem újabb szerencsét­

Next