Egyetemes Magyar Encyclopaedia 12. Pachydermák-Smyrna (Budapest, 1874)

P - (Sz.) Péter temploma - Péterffi Károly - Pétervár - Pétervárad - Péterváradi convent - Pethe-család (Hetesi) - Petőfi Sándor

101 (SZ.) PÉTER TEMPLOMA. — PETŐFI SÁNDOR. 102 nője az elégedetlen nagyok között támasztott. A zendülés gyorsan terjedt s Péter már trónvesz­tettnek, Katalin pedig czárnőnek jön kikiáltva. A habozó Péter kénytelen volt magát alávetni, de minthogy életben maradása Katalinra veszé­lyes lehetett, a szerencsétlen császár még ugyan­azon év július 17-kén Ropschában a czárnő ke­­gyencze, Orlon által kegyetlenül megfojtatott, C. T. (Sz.) Péter temploma Rómában a vi­lág legnagyobb egyháza. Szent Péter sírja fölött építeni kezdte II. Gyula pápa, 1506. ápr. 6-kán. Raphael, Michelangelo s mások vezették az épí­­tést, s 1626. ünnepelték fölszenteltetését. A co­­lonnaddal együtt 100 millió írtba került. Ugyan­azon helyen épült, hol Anaklét pápa szent Péter sírja fölé két imaházat emelt. Ugyanitt épített Konstantin egy fényes templomot, melynek gaz­dagságát talán csak a konstantinápolyi Zsófia­te­mploma múlta felül, s mely a XVI. századig állt fenn, azóta pedig a vatikáni Péter, mint a vi­lág legnagyobb, Istenhez legméltóbb épülete emelkedik az égbe. A főoltár alatt van a confes­sio, (Péter és Pál sírja) melynél folytonosan 150 lámpa ég. A főoltárnál csak a pápa misézhetett fogadja megválasztatása után a bibornokok hó­dolatát. A katakombák (sacre grotte vaticane) régi emlékekben gazdagok. Van itt 30 kanonok és számos beneficiatus, kik rendesen egy mellék­kápolnában­ (hol szent Krizostom teste nyugszik) végzik az isteni tiszteletet, Szent Péter valóság­ban imában való apotheosis és a két­ vallásnak emlékköves transfiguratiója. Ez legméltóbb helye az Isten imádásának. Gibbon is mondja, hogy a vallás szolgálatában még nem volt ilyen épület. Byron pedig egyetlennek és hasonlít katlannak, Staelne az örökkévalóság lakának nevezi. Egy amerikai utazó Hilliard azt állítja lelkesedettsé­­gében, hogy nincs emberi mű, melyet hozzá ha­sonlítani, vagy csak utána megnevezni lehetne. A tévés íveket, mintha maga a levegő tartaná, oly ruganyos üdeségben állnak a néző előtt. A mellette való épületekkel alkotja a Vatikán (i. e.) területét. I­­. Péterffi Károly a XVII. század végén, elő­kelő családból származott. 1715-ben Nagyszom­batban a Jézus-társaság tagjai sorába vétetett fel. Tanulmányai végeztével előbb ugyanott, majd a bécsi egyetemen mint tanár működött. Életének végéveit a pozsonyi collégiumban töl­tötte, hol egész idejét egyháztörténelmi kutatá­soknak szentelte. Legnevezetesebb munkája a magyarországi egyházi zsinatok végzéseinek gyűjteménye. »Sacra Concilia Ecclesiae Roma­no Catholicae in Regno Hungariae celebrata ab a. Cit. 1016. usque ad a. 1715.« Két kötetben, 1742. Bécsben jelent meg. A tudós férfiú 1746. augusztus 14-én Pozsonyban halt meg. (Horányi: Memoria Hungarorum, III. 70, 1. 11.) Pétervár lásd Szent-Pétervár. Pétervárad város a polgárosított szerb­bánsági végvidéken, az osztrák-magyar biroda­lom egyik legerősebb vára, a Duna jobb partján, 370 32‘ 26‘* hosz. és 45° 15, 30£­ széles, földirati fekvéssel és 3695 lakossal. A tulajdonképeni vár egy három oldalról elszigetelt magas szikla­hegyen és tövén az alsó vár, a tulaj­donképeni vá­ros fekszik. Van főiskolája, négy egyháza, kato­­nak órodája, fegyvertára s a török harczokból származó gazdag emlékgyűjteménye. Az átellen­­ben fekvő Újvidékkel hajóhíd köti össze. Törté­neti tekintetben nevezetes, hogy Pétervárad he­lyén a római Acumincum feküdt.Bástyái 1688-ban a császáriak által légberepíttettek, házai pedig utóbb a törökök által elhamvasztottak. Ugyanitt vívta ki Jenő h­erczeg 1716-ban aug. 5-kén Ali nagyvezér feletti fényes győzelmét, melylyel a török hatalom meg lön törve. Az 1718-ban kötött paszaroviczi béke a város birtokát ismét vissza­­juttatá Magyarországnak. O. T. Péterváradi convent. Alapítását s adományoztatását IV. Béla király 1237-ik évi, valamint Róbert esztergomi érsek 1236-ik évi oklevele hirdeti. Pázmány Péter 1203-ra teszi ala­pítását s cziszterczitarendü apátságnak mondja. Állott az a péterváradi hegyen s némelyek sze­rint hiteles hely volt. Oklevelei mindazonáltal eddig ismeretlenek. Apátjának terjedelmes javak­kal kellett bírnia, mit eléggé bizonyít az 1498. 20. törvényczikk is. Egyébiránt jövedelme az 1504. 27. tcz. értelmében már korábban a kalo­csai érsekséghez volt csatolva, ami 1493-ban IV. Sixtus pápa bullája és Ulászló király 1494-ik évi adománylevele alapján történt. Mai nap két ilynevű apátságnak van fen emléke, a pétervá­radi boldogságos Szűz és a péterváradi sz. Há­romság apátságáé. (L. Jerney: Magy. Tört. Tár. II, 110. 1.) C. T. Pethe-család (Hetesi) kihalt család, mely a somogyvármegyei Hetes helységről irta előnevét. Ismeretes törzse Balázs, ki Mátyás király korában élt. Tagjai közül többen kiváló fényt árasztottak a családra, nevezetesen I. Im­re, ki 1570-ben kassai kincstári elnök, utóbb pe­dig itélőmester volt. Ennek fia I. Márton papi pályára lépve 1582-ben szerémi, 1587-ben nagy­váradi püspökké len s mint ilyen a szepesi és jászói prépostsági méltóságot is viselte. 1598-ban kalocsai érsekké neveztetett ki, mely méltóságot a győri püspökség javadalmával együtt viselte. 1602-ben királyi helytartóvá len s meghalt 1605- ben októb. 3-ikán. Testvére I. László mint kama­rai elnök és mint Tolna megye főispánja szerzett magának a közpályán hazafias érdemeket, me­lyek fejében 1608-ban bárói méltóságot nyert. A család a múlt században halt ki Istvánnak és nejének Rákóczy Erzsének fiaiban Ferenczben és Antalban. (Nagy Iván : Magyarorsz. Család, XII, 255—256.) O.T. Petőfi Sándor, családi nevén Petrovics Sándor, szül. az 1823-as év első órájában, Kis- Kun-Félegyházán, iskolázását, igen korán Kecs­keméten kezdve, Aszódon, Sz. Lőrinczen, majd a selmeczi ev. tanodában folytatta s itt, mint az

Next