A Franklin kézi lexikona 3. Niczky-Zsuzsok (Budapest, 1912)

S - Spanyol-nád - Spanyol nyelv és irodalom

Spanyol nyelv Spanyol­ nádi szabad felfogással, a színek mesteri hasz­nálatával és a természet szigorú megfigye­lésével; egyúttal mint arczképfestő is nagyon jelentékeny volt. Herrera mint a natura­lizmus mestere tett szert hírnévre. Követői közül a legtehetségesebb Zurbaran volt, vallásos jelenetek, extatikus szerzetesek festője. Egészen spanyol jellegű volt a Nápolyban működő Ribera művészete is. Fejlődése tetőpontját a spanyol festészet Velazquezben (1599—1660.) és Murillo­ban (1618—1682.) érte el. Amaz, kit technika szempontjából a világ legnagyobb festői közt is az első helyek egyike illet meg, főkép a spanyol udvar és arisztokráczia arképfestője, kinek alakjai úgy hatnak az emberre, mintha maga a természet formálta volna őket. (L. a Festészet V. sz. képes táblát.) Bár mint a népélet­ ábrázolója is elsőrendű művész, e nemben mégis felül­múlja Murillo, a kinek parasztjai, rongyos utczai gyerkőczei csudás realizmussal van­nak ábrázolva. Mint vallásos festő is a leg­nagyobbak egyike; madonna- és vízió-képei a realisztikus festés remekei. (L. ugyanazt a táblát.) A 18. sz.-ban Goya (1746—1828.) volt az «új Velazquez» (1. ugyanazt a táb­lát), a 19. sz.-ban pedig Pi­adilla, Benlliure, Villegas tettek szert európai hírnévre, ra­gyogó technikájú, nagy konc­epcziójú alko­tásokkal. Mellettök még említésre méltók: Jimenes y Aranda, Fortuny, Madrazo, Segui, Sorolta y Bastida, Zuloaga stb. — Szobrászat. Csak a 14. sz.-ban kezdett fel­lendülni. Az 1450—1630-ig terjedő korból számos szép oltárdísz és síremlék maradt fenn a székesegyházakban; a legjelentősb művészek Alonso Berruguete, Diego de Silón, Henandez, Damian Forment, Diego Mortanes és számos Olaszországból beván­dorolt szobrász. A faszobrászat terén Be­cerra tűnt ki, polychrom szobraival pedig Montanes s ennek tanítványai Alonso Cano és Pedro de Mena. A jelenkorból Bealliure y Gil említendő. Spanyol­ nád (Arundo Donax, L.), a pázsitfűfélék családjába tartozó növény, melynek tömör, hajlékony szárát pálczának, hangszerek nyelvének, tetőzeteknek stb. használják. S.-nak nevezik a Calamus Botang W. pálmafaj szárából készült pál­­czákat is. Spanyol nyelv és irodalom. Mint a többi román nyelvek, a s. ny. is a latin népnyelvből keletkezett, sőt az összes leán­­nyelvek közül legjobban ez őrizte meg a latinnal való hasonlóságot; a ger­mán és arab elemekkel való keveredés majdnem kizárólag csak a szókincsben nyilvánul meg. Nyelvjárásai közül a leg­régibb, a 12. sz.-ból származó castiliai 513 (castellano) lett általános érvényű irodalmi nyelvvé, de fennmaradtak és régebben gaz­dag irodalommal is bírtak a leoni, a por­tugálhoz igen közel álló galiciai és katalán nyelvjárások is. Az irodalom első korsza­kát (12—14. sz.) a mórok ellen vívott harczokban korán kifejlett, régi jellegű románcz-költészet teszi nevezetessé. E ro­­mánczok tárgya a pogány mórok ellen har­­czoló keresztyén lovagok dicsérete és a lovagi szerelem volt. Főhősük a Cid (Don Rodrigo de Bivar), a 11. sz. legbátrabb lovagja. Az első név szerint ismert spanyol költő Gonzalo de Berceo, pap (1198— 1270 közt), a­ki a szentek legendáit írta meg a néprománczok modorában. A szabad­ságért folyó küzdelem és a keresztyén esz­mék egyesültek a lovagi epikában. Ennek főalakja a naivul egészen elspanyolosított Nagy Sándor lett. Ilyen alakban szerepel Juan Lorenzo Segura 1250 körül írott «Poema de Alejandro Magno»-jában, mely­nek hatos jambusai innen nyerték a máig fennmaradt alexandrinus nevet. A lovagi eposz mellett hamarosan lovagregények is keletkeztek. Állítólag a portugál Vasco de Lobeirá­tól származik a híres «Amadis de Gaula» (16. sz.), mely a középkor számtalan lovagregényéhez adta meg az impulzust. — A műveltség növekedtével az elmélkedő irodalom is megszületett. X. (bölcs) Alfonz castiliai király, ki a törvények spanyol nyelvű kiadásával, egy spanyol krónika és egy világtörténelem íratásával a spanyol nemzeti irodalom megalapítójának nevét érdemelte ki, maga is több művet írt, köz­tük egy «Libro del trésor» cz. allegorikus költeményt. — Második korszak (15. sz.). A provencei troubadourokkal való gyakori érintkezés s a római klasszikusok buzgó tanulmányozása nagy hatással volt a S.-ra. Udvari költészet keletkezett, melynek kép­viselői I. János castiliai és I. János arra­­goniai királyok udvarába sereglettek. Utóbbi a francziák mintájára megalapította Bar­celonában a Consistorio de la gaya ciencia-t, a költészet víg tudományának törvényszé­két, míg az előbbi inkább a klasszikus ókor utánzását segítette elő. Az elmélkedő kor hatása alatt keletkeztek az első világi drámák. Legjelesb drámaköltők voltak Juan de la Encina (1469—1534.) és Gil Vicente (1480—1557.) — Harmadik korszak (16. sz.). Ekkor antik formák mellett különösen az olasz költőket utánozták, kiknek hazája leg­nagyobb részben a spanyol király uralma alatt állt s így ott igen sok spanyol író for­dult meg. Bámulták Dantét, Petrarcát, Boc­­cacciót és műveiket fordításokban tették ismertté hazájukban. Uj költői iskola is ke­letkezett , alapítója Juan Boscan Almogavér 514 17 mn

Next