Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 1. Aachen - Elkeresztelés (Budapest, 1931)

B - Beriszló Péter - Berkeley George - Berkényi Károly - Berkes András - Berlin

Ileriszló 193 sem éri utól az igaz, a szükségszerű és feltétlen létet, mindennek benső és fénylő magvát; sem a lélek, sem a világ lényegébe be nem hatolhat. Másik tehetségünk is van azonban, az intuíció, amely inkább ösztön­szerű, mint észszerű, belülről lát s ami e benső fénynek megfelel, arra a külső világ­ban is ráismer. Az intuíció a szellemnek a tudat mivoltába, a „tiszta tartamba" való átérző beleolvadása, hozzáhasonulása, mi­által a tudat lényegét közvetlenül átéljük s megismerjük. Ez intuíciót a mindenségre alkalmazva, úgy találja B., hogy a világ lényege sem egyéb, mint a tudathoz ha­sonló folyamat: a „teremtő kifejlődés". Ezen intuitív filozófia B.-t a szabad akarat, a lélek, a komikum, az ösztön, az anyag s élet elméletéhez vezeti, melynek vezető gon­dolata az, hogy a szellem előbbrevaló, mint az anyag s ez utóbbi az előbbinek terméke (spiritizmus). Az intuícióval együtt jár bi­zonyos antiracionalizmus és miszticizmus is (élmény-filozófia); az intuíció több mint az ész, a ráció; sőt a ráció felett áll s ezért az intuíció a ráció tagadása, tehát irracionalizmus. B. filozófiája, bár nélkü­lözi a skolasztika szabatosságát és sok te­kintetben önkényes feltevéseken nyugszik, tanulságos jele annak, hogy a keresztény­ségtől távol álló gondolkodók is vissza­­visszavágynak a keresztény bölcselet örök­érvényű gondolataihoz. Nagy sikerét ra­gyogó képzeletének, ötletességének s végül az idealizmus felé hajló korszellem igényei­nek köszöni. Divatfilozófus; metafizikája sekélyes, „intuíciója" a komoly ismeret­­elmélet és lélektan kritikáját nem állja ki. Rendszere inkább fantázia, mint intuició. A keresztény bölcselet a ráció mellé áll: ha van intuíció, akkor ezt is a ráció van hi­vatva ellenőrizni, helyeselni vagy leinteni, kiigazítani vagy mint ábrándképet szélnek ereszteni. Helytelen az is, hogy az egész világ csak élet és lélek, még az anyag is az­ anyag és lélek két külön valóság. B. művei jórészt magyarul is megjelentek. — Vértesi Fr.: B. rendelmélete, Pécs 1927. Tr. J. Beriszló Péter, Hunyadi Mátyás alatt emelkedő horvát család sarja. Székesfehér­vári prépost volt, kincstárnok, veszprémi püspök, Horvátország és Szlavónia bánja, vránai perjel, 1508-ban Ulászló követe Bécsben Miksa császárnál a Velence ellen tervezett, de a török miatt abbanmaradt hadjárat érdekében. 1520-ban vitézül har­colt a török ellen a déli végeken (Jajca, Tinnin, Ku­ssza, Scardona). Ez év májusában egy (Korenica és Bihácsvára közötti) csete­patéban fegyverrel kezében esett el. B. B. B. Berkeley George, angol filozófus (1685— 1753). Anglikán püspök volt s emellett bölcseleti, theológiai és matematikai ta­nulmányokkal foglalkozott. B. filozófiája a szubjektív idealizmus, amelyet akozmiz­­mus néven is emlegetnek. B. tagadja a tu­dattól függetlenül létező valóságot és azt i­s tanítja, hogy minden ismerettárgy és tar­talom, létezését tekintve, csak gondolat (idea) vagy a tudatnak (conscientia) álla­pota. Felállította a jellegzetes és végzetes tételt: esse est 'percipi. Isten létét azzal bizonyítja, hogy tudatunkban az önkénye­sen fellépő képzetek mellett vannak szük­ségszerűen fellépők, s ez jele annak, hogy egy nálunknál felsőbb lény, Isten hozza őket létre. Az ebben s ismeretelméleti alap­elvében rejlő ellenmondást B. nem vette észre. K. G. Berkényi Károly, pedagógiai és szép­­irodalmi író, *1879. Versei kötetben is meg­jelentek. Berkes András, váci nagyprépost, 1666— 1729. Dvornikovics püspök helyettese és se­gítőtársa volt, majd ennek utódai alatt is többször kormányozta az egyházmegyét. II. Rákóczi Ferenchez csatlakozott és részt vett az ónodi országgyűlésen. A szeminá­rium, a ferencesek, de főként a piaristái sokat köszönnek áldozatkészségének. Berlin, Poroszország s a Német Biroda­lom fővárosa, eredetileg több kis város egyesüléséből származott, melyeknek kö­zéppontja a régi sz. Péter-templom és sz. Miklós-templom volt. Nagyobb ará­nyú fejlődését a Hohenzollern őrgrófok­­nak köszönheti, akik itt várat építettek. 1539-ben a luteránus, 1613—15-ben átmene­tileg a kálvinista vallást hozták be. A 30 éves háború folyamán B.-t ismételten el­foglalták s elpusztították az átvonuló csa­patok, a lakosság száma ekkor 6000 lélekre süllyedt. Lassan ismét felvirágzott, a la­kosság számát növelték a Franciaország­ból menekült hugenották, majd a pfalziak és svájciak is. Nagy Frigyes alatt B. je­lentékeny ipari és kereskedelmi központ lett, szellemi élete is erősen fellendült. A katolikusok csak lassú beszivárgás út­ján kezdtek benne erőre kapni, a vallási türelmetlenség sokáig nem engedte meg a katolikus vallás gyakorlatát. Ma a vá­rosnak körülbelül 80 katolikus temploma van, ezek közül egyik legnevezetesebb a sz. Hedvig-templom (ma székesegyház), amelyet 1747—73-ban a római S. Stefano Rotondo mintájára építettek s 1886—7-ben megújítot­ták; a sz. Mihály-templom (1853—6), Soller kupolájával s Begas keresztlevételével, a sz. Sebestyén-templom és sz. Pius-templom (mindkettő gót­ stílű, Hasacktól 1893—4), a sz. Pál- vagy dominikánus templom stb. Egy­házi tekintetben B. a boroszlói hercegpüspök egyházmegyéjéhez tartozott Brandenburg és Pomeránia tartományokkal együtt; az 1929 június 14-iki porosz konkordátum értelmé­ben azonban legújabban püspökség lett. Újabban állandó nuncius is székel B.-ben. A városnak 1925-ben 4.024.165 lakosa volt, akik közül katolikus 403.780 volt, vagyis 10,04%. A város főleg a háború óta a mo­dern nagyvárosok siralmas szociális és er­­r­kölcsi képét mutatja. 13 Katolikus Lexikon: I. Berlin

Next