Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 2. Ellenállás - Kazula (Budapest, 1931)

I - Ítélet (logikai) - Ite, missa est ("Menjetek, itt az elbocsátás") - Itinerariumok - Iványi - Izabella

ítélet 397 tehát a külön I. az alanyi szándék szerint döntött az egyén sorsáról, addig az utolsó I. kiegészíti ezt a képet a tárgyi teljesít­mény, az eredmény szempontjával. Isten örök szempontjai szerinti megítélés alá es­nek a közösségek, egyes korok és irányza­tok is; az egész világ előtt megdicsőül a jó és megszégyenül a gonosz, s legf­őképen teljes tisztaságban fog ragyogni mindenki előtt Isten abszolút szentsége, bölcsesége és jósága, valamint a történelem középpont­jának és az emberiség királyának, Krisz­tusnak nagy jótéteménye.­­ Az utolsó I. körülményeiről a Szentírás tanítja, hogy 1. a bíró Isten lesz, aki azonban az I.-et Krisztusra bízza: „nem ítél az Atya sen­kit, hanem az I.-et egészen a Fiúnak adta" (Jn. 5, 22); 2. segítségére lesznek az I.-ben az angyalok (Mt. 13, 41; 24, 31), az aposto­lok (Mt. 19, 28) és a szentek (Kor. I 6, 2); 3. az I. kiterjed minden emberre s ezen­felül az angyalokra is (Kor. I 6, 3), hiszen a jó és gonosz angyalok egyformán részt­­vettek a történelem irányításában; 4. az I. az Üdvözítő második eljövetelekor lesz, a Srozafát völgyében. Ez utóbbi helyet, va­lamint az I.-nél szereplő könyvet (Jel. 20, 12), az I. kihirdetését és a jóknak a gonoszoktól való szétválasztását természe­tesen nem szószerint kell értelmezni. H. Gy. Ítélet (logikai). 1. Alanyilag az a lelki tény, mellyel valamely tartalmat valamely tárggyal viszonyba hozunk s a kettőnek tárgyi megegyezését állítjuk vagy tagad­juk. 2. Tárgyilag az I. valamely dolognak egy tulajdonsággal való érvényes megha­tározása. 3 logikai eleme van: a) a tárgy, amiről a tartalmat, tulajdonságot állítjuk; b) a fogalom, tulajdonság, amit a tárgyról gondolunk; c) az azonossági (vagy kizá­rási) viszony, mely az előbbi két mozzanat között fennáll. Az I. igaz, ha csakugyan megvan a megegyezés a tartalom s tárgy között, ellenkező esetben téves. Az I.-et a beszédben a mondat (tétel) fejezi ki; a tárgynak megfelel az alany (subjectum, S) a fogalomnak az állítmány (praedicatum, P); a viszonynak, a vonatkozási egység­nek a kapcsolószó (copula „est"). A logikai I. szémája: S est P (állító I.), vagy S non est P (tagadó I.). Van egyetemes és rész­leges, feltétlen és feltételes, határozott és lehetséges, biztos és bizonytalan, elemző és összetevő, egyszerű és összetett, elméleti és gyakorlati I. Utóbbinak az erkölcstan­ban van fontos szerepe. — Ítélet az egy­házi törvénykezésben, 1. Egyházi törvény­kezés. K. G. Ite, missa est („Menjetek, itt az elbocsá­tás"; m­i­ssa , missio, dimissio), régi elbo­csátó formula a szentmise végén, amelyre a válasz: Deo gratias („Istennek hála"). Hasonló liturgikus elbocsátási formulák­kal már a IV., sőt a III. században talál­kozunk (Const. Apost. 8, 15; Peregr. Silviae, Tertullián, Pseudo-Cyprián), amint hasonló elbocsátások a római népgyűlése­­ken, vallási szertartásokon és törvény­széki tárgyalásokon is szokásban voltak s ezeknek elhangzása előtt a népnek nem volt szabad eltávoznia. Az I. helyett a XV. századtól kezdve bizonyos napokon a „Be­nedicamus Domino" van használatban, a gyászmisékben pedig a XIII. századtól kezdve a „Requiescant in pace". Az I.­­nek már a régi időtől fogva igen gazdag, korális dallama van. A szerpap énekli. Itinerariumok, útleíró kalauzok a szent helyekre, főleg Rómába zarándokoló hívek számára. A VII. századtól kezdve vannak fennmaradt I., melyeknek jelentősége tör­téneti, régészeti és helyrajzi szempontból igen nagy. Akkoriban a katakombák még jó állapotban voltak s így az I.-ban közölt leírások és felsorolások a katakombák fel­tárásában is útbaigazítanak. Iványi, I. Béla, jogtörténész, szegedi egye­temi tanár, *1878. A Szent István Akadémia és M. Tud. Akadémia tagja. Főbb munkái: Bártfa város levéltára; A Máriássy-család levéltára; Mossóczy Zakariás és a Corpus Juris keletkezése; Gönc mezőváros törté­nete; Oklevéltár a Bánffy-család történeté­hez, II. köt.; Br. Sennyey László S. J. római utazásai, Eperjes város levéltára. — 2. I. János, pécsi egyházmegyei pap, író, a budapesti Pázmány-egyetemen az ószö­vetségi szentírástudomány tanára. *1894. Fő művei: Az Abgar-legenda eredete, Törzs- és népalakulás a bibliai szemiták­­nál, Modern szentírásbírálat. Izabella, 1. „Katolikus“­­., kasztíliai ki­rálynő, Spanyolország királynéja. 1451— 1504: Katolikus Ferdinánddal való házas­sága révén egyesült Aragónia és Kasztília egységes Spanyolországgá, amely ettől fogva fokozatosan az újkor elejének leg­nagyobb európai hatalmává emelkedett. Mint a „legszebb és legnemesebb spanyol nő", aki tehetség dolgában urának is mesz­­sze felette állt, nagyszerű politikai képes­ségeket árult el; a két országot befelé és kifelé megszilárdította. Granada visszaví­­vásával végleg megtörte a mórok hatal­mát (1481). Kolumbusz terveinek kivitelé­ben támogatta s a gyanakvó Ferdinánddal szemben védelmébe vette. A színleg meg­tért, de tovább lázadozó zsidókkal és mó­rokkal szemben IV. Sixtustól engedélyt szerzett a spanyol állami linkvizició meg­szervezésére. Az amerikai indiánokat a ki­­zsákmányolókkal szemben védelmébe vette, az ellenük elkövetett kegyetlenségeket szi­gorúan üldözte (1. Las Casas) s hithirde­tőket küldött közéjük. — 2.­­., magyar ki­rályné, lengyel királyleány 1519—59. Sza­­polyai János neje volt. Ennek halála és Buda eleste után (1541) Erdélybe ment s Fráter Györgygyel és Petrovich Péterrel kormányozta a török uralom alá került országrészeket. Az uralkodás gondjaitól elfáradva, 1551-ben békét kötött Ferdinánd­ Izabella

Next