Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 3. Kazy - Péter (Budapest, 1932)

P - Patmos (ma Patino) - Patonyi Tádé - Patriarcha - Patricius (római) - Patrimonium s. Petri, l. Egyházi állam - Patripassziánok, l. Szentháromság - Patrisztika, l. Patrologia - Patrocinium, l. Templombúcsú - Patrologia - Patronage, l. Katolikus Patronage - Patrona Hungariae, l. Magyarok Nagyasszonya - Patrónus, l. Kegyúr - Patronus Ecclesiae, l. Templomvédőszent - Pauer János

Patmos 512 Patmos (ma Pati­o), vulkanikus kis szi­get az Égei-tengerben, a régi Efezus köze­lében, kopár s meredek sziklafalakkal. Leg­magasabb hegyének (350 m) oldalán fekszik P. városa, erődszerű kolostorral. E szigeten kapta sz. János apostol számkivetése idején a­­Jelenések könyvében leírt kinyilatkoz­tatásokat (95 körül Kr. u.). T. K. Patonyi Tádé, minorita, bölcsészeti író, 1773—1817. A skolasztikus bölcselet egyik legbuzgóbb magyar művelője a XIX. szá­zad elején. Patriarcha (r­a­piáp­ra), névelemzése sze­rint atyai uralkodó, tehát a nomád pász­tornépek ama korára utal, amikor a leg­főbb (polgári, katonai és vallási) hatalom még a család- illetőleg a törzs-, avagy nemzetségfő kezében összpontosult. Később általában előkelő papi méltóságot vagy ki­rályi hivatalnokot jelentett (Krón. I 24, 31; 27, 22). 1. Bibliai értelemben az emberi­ség vízözön előtti 10 ősatyját (Móz. I 5, 3—31) és Izrael népének Istentől kiválasz­tott törzsfőit (Ábrahám, Izsák, Jákob, Jó­zsef) jelenti. Az Újszövetségben (Csel. 7, 8—9) Jákob fiai és Dávid is mint P.-k sze­repelnek. A bibliai P.-k korát vallási szem­pontból a tiszta­­ monotheizmus, a­­Mes­siásba vetett erős hit, a lélek halhatatlan­ságának gondolata jellemzi. A P.-k idejé­ben Izrael népe törzsi szervezetben élte éle­tét. A törzs magva a család, összetartó kapcsa pedig elsősorban a vérbeli kötelék. A törzs tagjának életét és épségét a vér­bosszú intézménye oltalmazza. A bibliai P.-k társadalmi élete nemesebb volt, mint a pogányoké s bár dívott náluk a több­­nejűség, a családi élet tisztaságát gondo­san őrizték (Móz. I 38, 24). — 2. P. mint fő­papi méltóság a legtekintélyesebb apos­toli eredetű egyházak püspökeinek neve volt az V. század elejétől kezdve. A római, alexandriai és antiochiai egyház feje, mint közvetlen vagy közvetve sz. Péter által ala­pított püspöki székhely püspöke, ősi jogon, a jeruzsálemi és a konstantinápolyi püspök zsinati határozatok alapján viseli a P. cí­met (nagyobb P.-k), melyhez a területü­kön élő többi püspök és érsek feletti fel­ügyeleten kívül azon jog is tartozott, hogy a római birodalom határain túl is hirdet­hették a keresztény hitet. A római püspök tehát nemcsak e város főpásztora s nem­csak az egyetemes Egyház feje, hanem egész nyugat P.-ja. A másik 4 keleti P. kezdetben keleti szertartású volt. A síke­­resztes hadjáratok idején e székekbe lati­nokat ültettek, de midőn a mohamedánok újból elfoglalták e székhelyeket, a kon­stantinápolyi, antiochiai, jeruzsálemi és alexandriai latin P.-k nyugatra menekül­tek s azóta mint címzetes P.-k joghatóság nélkül csak rangelsőséggel bírnak. A jeru­zsálemi P. 1847 óta újból valóságos P. lett, elfoglalhatta székhelyét. A Rómával újra egyesült keleti egyházak fejei is valóságos P.-k (kopt, szír, maronita, melchita, babi­lóniai káld és ciliciai örmény P.-k). Nyu­gaton is több püspöki szék idők folyamán P.-i címet kapott (kisebb P.-k); ilyenek: a velencei, lisszaboni, nyugatindiai és kelet­indiai (Goa) P.-k. Ma 14 P. van. K. Gy. Patricius (római), a bizánci korban diva­tossá lett kitüntető cím, melyet a legfőbb állami méltóságok viselői, főleg a ravennai exarchák (császári helytartók) kaptak. II. István pápa Huspinnek is megadta a P. címet, amelyből már Nagy Károly bizo­nyos egyházfelsőségi jogot következtetett s hasonlókép utódai, a német császárok. A karoling birodalom feloszlása után a római bitorlók is felvették e címet, így II. Albe­­rich és II. Crescentius. III. Henrik császár szintén felvette a P. címet és ezen a címen igyekezett döntőleg befolyni a pápaválasz­tásra. I. Frigyes császár is patriciusi mél­tóságára hivatkozva emelte trónra ellen­pápáját, III. Paskált. Ettől kezdve azonban a cím minden jelentőségét elvesztette. Patrik, szent, Írország apostola (389—461). Mint fiatal pásztor, ír rablók elől Galliába menekült s 432-ben került vissza Írországba, hol sz. Palladius utódja lett az írek meg­térítésében. Püspökké szenteltetvén 444-ben megvetette az­­carmaghi érsekség alapját. Legendákkal erősen színezett életrajzai csak a VII—VIli. században keltek. Patrimonium I. Petri, 1. Egyházi állam. Patripasszionok, 1. Szentháromság. Patrisztika 1. Patrologia. Patrocinium, I. Templombúcsú. Patrologia, az­­egyházatyák korszakát felölelő irodalomtörténet. Az elnevezés Ger­hard (+1637) luteránus írótól származik. A P. eleinte csak azoknak az egyházatyáknak és íróknak életrajzát s műveit tárgyalta, akik a keresztény­­hagyomány szempont­jából számottevők; a P. ezeknek műveiből vett idézetekkel bővítve Patrisztika néven is szerepelt. Később a dogmatikus szem­pontok tárgyalását átvette a­­dogmatörté­­net, míg a P. keretébe egyesek fölvették az ókereszténység összes irodalmi termékeit; ez utóbbiakra ma inkább az­­ókeresztény irodalomtörténet elnevezés a megfelelőbb. A P. anyagát Migne gyűjteményei ölelik fel. Kiváló kézikönyv: Bardenhewer: Patro­­logie, Freiburg 1910. Zubriczky: ókeresz­tény irodalom- és dogmatörténet, I, Eszter­­tergom 1906. Bay L­Patronage, 1. Katolikus Patronage. Patrona Hungáriáé, 1. Magyarok Nagy­asszonya. Patrónus, 1. Kegyúr. Patronus Ecclesiae, 1. Templomvédőszent. Pauer János, székesfehérvári püspök. 1814— 1889. Jeles archeológus volt, e tárgyról több önálló munkát írt. Egyháztörténeti munkái az első tudományos magyar összefoglalások. 20,000 kötetnyi könyvtárát és több mint 300 ősnyomtatványát és kódexét egyházmegyei könyvtárának hagyományozta. F. F. Pauer

Next