Bangha Béla S. J. (szerk.): Katolikus Lexikon 4. Péter - Zype és függelék (Budapest, 1933)

T - Török - Törökbálint - Törökiné Kovács Hermin - Törökök

Török 380 isteni rendelésű eszköze s a bűnbánatnak, mindig újabb és újabb megtérésnek és istenes életnek hatalmas és intézményszerű biztosítója a katolikus Egyházban, azok számára is, akik a tökéletes bánat magasla­tára nem tudnak biztosan felemelkedni. A lelki életnek jelentős lendítője az üdvös félelmen kívül a bizodalmas remény s az a felemelő tudat, hogy megbánt és meg­gyónt bűneink meg vannak bocsátva, s hogy ezt az Istentől erre rendelt egyházi kegyelmi törvényszék hivatalosan és te­­kintélyszerűen ki is jelentette. Ezért a T.­­nek gyakori használata a komoly vallási és erkölcsi életnek is mind fokmérője, mind pedig megőrzője és fejlesztője. — Pro­­hászka O.: A keresztény bűnbánat és bűn­bocsánat. Müller L.: A penitenciatartás; Gal­tier: L’Église et la rémission des péchés aux premiers siécles, Paris 1932. Oe. Gy. Török, 1. Bálint, 1. Enyingi Török Bálint. — 2. T. János, szerkesztő (1809—74). A sza­badságharc után, kiszabadulván fogságá­ból, közgazdasági és politikai hírlapírói te­vékenységet fejtett ki. Kiadta Széchenyi István munkáit; a magyar prímásokról közjogi történeti munkát írt. — 3. T. Kál­mán, egri prépost-kanonok (*1865). Több­ször volt képviselő. A magyar katolikus autonómiai mozgalmakról és egyházjogi kérdésekről írt. — 4. T. Miklós, író és szer­kesztő (*1875). Az Alkotmánynak, majd a Nemzeti Újságnak főmunkatársa. A forra­dalom után egy ideig tolnai főispán volt. önálló műve: A magyar egyházpolitikai harc története. F. F. Törökbálint, budakörnyéki nagyközség és nyaralóhely, 4434 hold határral és 3728 la­kossal, melyből 2835 német. Katolikus falu, csak 45 kálvinista, 39 luteránus és 31 zsidó lakik benne. Törökné Kovács Hermin, író (*1882). A keresztény nőmozgalmak neves harcosa. A magyar társadalmi életet rajzolja nagy­számú regényében és novellájában. Jó meg­figyelő, könnyed mesemondó. Törökök, ural-altáji nép, a tatár nép­család nyugati ága, melynek egyes törzsei Turánban a VIli. században­­mohamedá­nokká lettek, majd a mongolok által egyre inkább nyugatra szorítva, harciasságuk révén az uralmuk alá hajtott mohamedá­nok vezérei s hosszú évszázadokon át a nyugati kereszténység rémei voltak. Első előretörésük alkalmával szeldsuk törzsük egész Előázsiát leigázta s a szentföldi za­rándokokon elkövetett kegyetlenségeivel ki­­hivta a­­keresztes hadjáratokat. Alig lett úrrá rajtuk a XII. században az egyiptomi szultán, Szaladin, a T. újabb törzsei, me­lyeket első szultánjukról ozmánoknak ne­veztek, ismét magukhoz ragadták a hege­móniát. Nemcsak a kereszteseket szorítot­ták ki ezután végleg, hanem csakhamar félelmes ellenfelei lettek a belsejében már úgyis roskatag a keletrómai birodalom­nak. Mikor a XIV. század közepén V. Or­bán pápa követe arra hívta fel IV. Károly császár figyelmét, hogy a fivérével való vetélkedés helyett inkább együtt küzdje­nek az „arabok“ ellen, a T. már az európai partokon is, Gallipoliban megvetették lá­bukat. Az akkor Európában még ismeret­len állandó hadsereg (a többnyire fogoly keresztények fiaiból álló janicsár gyalogo­sok s a hódított területeken birtokokkal kecsegtetett lovasság, a spáhik­ újszerű harcmodorával olyan fölényt biztosított a vallási fanatizmus által is lelkesített T.-nek, hogy uralkodóik minden túlzás nél­kül gondolhattak egész Nyugat meghódítá­sára. Míg a keresztény fejedelmek egymás ellen hadakoztak, ismét az Egyház fejei voltak az elsők, akik a T. előretörésében a kereszténységnek új veszedelmét felismer­ték s idejekorán intézkedéseket tettek an­nak elhárítására. Ebben csak folytatniok kellett elődeiknek keresztesháborúra szó­lító felhívásait a hit és a művelődés ellen­ségeivel szemben, de ekkor már nem a tá­madás, hanem a mind kétségbeesettebbé váló védekezés céljából, így talán már VI. Kelemen, de valószínűbben XI. Gergely megbízta János lepantói érseket, hogy Dal­máciában, Horvátországban, Boszniában és Hercegovinában búcsút hirdessen a T. el­len hadbaszállóknak. A pápai bulla emlí­tést tesz arról, hogy a T. már Magyar­­országig előretörtek. Ez 1365-ben valóban megtörtént: ekkor mérték össze őseink elő­ször fegyvereiket a T. vezérével, I. Murád­­dal, aki Konstantinápolyra szorítván a bi­zánciak uralmát, Drinápolyba tette át „magas portáját". Bár Murad maga a szö­vetkezett balkániakkal vívott csatában a Rigómezőn elesett (1. Szerbek), utóda, I. Bajazid (1389—1403) már Havasalföldet (1. Románia) s a bolgárokat leigázta, Zsig­­mond seregét pedig Nikápolynál tönkre­verte (1396). Ha a pártoskodásba merült Magyarország már ekkor nem lett a T. könnyű prédájává, ez csak annak volt kö­szönhető, hogy a T.-et közben a mongolok keletről megtámadták s így egy időre meg­akasztották európai hódító útjuk folytatá­sát. A mongol sikerek nyomán a T. között támadt bel­viszályokat a nyugati egyház­­szakadással bíbelődő fejedelmek nem hasz­nálták ki. Zsigmond király, aki erre első­sorban lett volna hivatva, épp akkor (1401) lázadó alattvalóinak foglya volt, majd Nápolyi László trónkövetelővel volt elfog­lalva. Mire pedig otthon rendet teremtett s a törvényes pápával, VII. Incével kibé­kült, I. Mohamed (1403—21) is helyreállí­totta már a T. közt az egységet. Abban az időben, mikor már 3 pápa versengett a hatalomért, sz. Péter jogos utóda, XII. Ger­gely pápa volt az, aki tömérdek gondja közt sem feledkezett meg a kereszténysé­get fenyegető végveszedelemről. 1410 július 18-án Gaetából felszólította András spalatói Törökök

Next