Szendrei János - Szentiványi Gyula: Magyar képzőművészek lexikona 1. Abádi - Günther (Budapest, 1915)

B - Barabás Ilona - Barabás Miklós

Barabás tetett és hozott forgalomba. 1865-ben beteges­kedni kezdett és férjétől elválva, hazament Budapestre édes atyjához egy éves fiával, a később festőművészszé lett és Münchenbe települt ifjabb Demjén Lászlóval (1. o.). El­nehezedett idegbaja 1892 tavaszán sírba vitte. A pesti műegylet kiállításain 1856—1865-ig a következő művekkel szerepelt: 1856. szept.—okt. kiáll.: Gyümölcs, olajf., 80 frt. 1857. febr.—márcz. kiáll.: Gyümölcs, olajf., 56 frt. 1858. febr.—márcz. kiáll.: Gyümölcsök, olajf., 36 frt. Kisorsolás czéljából megvette a műegylet. Megnyerte Raimann Rudolf, Veszprémben. 1858. máj.—jan. kiáll.: Csendélet, olajf., 120 frt. Megvette a műegylet; megnyerte Hauer Sámuel, Sopron. 1859. aug.—szept. kiáll.: Gyümölcs, olajf., 120 frt. Megvette a műegylet; megnyerte Burger Zsigmond, Szeged. 1859—60. decz.—jan. kiáll.: Arczkép, olajf. 1860. febr.—márcz. kiáll.: Gyümölcsök, olajf., 105 frt. Megvette a műegylet; meg­nyerte Csaby Julianna, Söjtér. 1861. júl.—aug. kiáll.: Örömet hoz-e e le­vél, vagy bánatot?, olajf., 120 frt. Megvette a műegylet; megnyerte Szabó József, Pesten. 1865. jan.—febr. kiáll.: Gyermek a böl­csőben, olajf. — Gyümölcs, olajf., 70 frt. 1865. febr.—márcz. kiáll.: Toroczkói asz­­szony és leány, olajf., 125 frt. Az Ország Tükre. 1862. 16. 1. (Műtárlati kiállítás.) — 1864. 406. 1. — Barabás Miklós emlékiratai. Közli K. Kovács László. Olcsó könyvtár 1255—1258. sz. 199. 1. — Családi Kör. 1864. 1145. 1. — Divatcsarnok. 1858. 427. 1. (A budapesti műegylet.) — Napkelet. 1858. 383. 1. — Vas. Ujs. 1859. 515. 1. és 1860. 153. 1. — A pesti műegylet kiáll. lajstromai. 1856—65. és Szegedy-Maszák Hugó úr közlése nyomán. — Arcz­­képe Barabás Miklóstól a család birtokában. Barabás Ilona, márkosfalvi, festőnő, 1. Szegedy-Maszák Hugóné. Barabás Miklós, márkosfalvi, festő, szül. Márkosfalván (Háromszék megye), 1810 febr. első napjaiban (keresztelték febr. 10-én), emlékiratai szerint — tévesen — febr. 22-én; megh. Budapesten 1898 febr. 12-én. Atyja a Napóleoni háborúkban elszegényedett Már­kosfalvi B. János és anyja Dálnoki Gaál Teréz volt. Dálnokon kezdett tanulni, majd 1816-ban Nagy-Enyedre került iskolába. Gyermekéveit családjának viszontagságai örömtelenné tették. Az öreg Barabás kor­­helykedésre adta fejét, amiért neje 1817-ben elvált tőle. Csakhamar azonban újra férjhez ment, B. János is megnősült, s így Miklósra nézve megszűntek a gyermekség örömei, mert mostohái lehetetlenné tették, hogy akár atyja, akár anyja mellett, a szülői szeretet melegében növekedhessék fel. Ritkán is járt haza, s úgyszólván állandóan Nagy-Enyeden tartózkodott, ahol anyai nagyatyja és apja szegényes támogatásával végezte iskoláit. Atyja támogatása ennek 1823-ban bekövet­kezett halálával, nagyatyjáé pedig már régeb­ben elmaradt s így a legnagyobb nélkülözé­sek között, csupán a collegiumi kegyelem­­czipókon élődve végezte tanulmányait. Némi keresetre és meleg ételre csak akkor volt kilátása, ha iskolatársai apróbb rajzokat és festményeket rendeltek meg nála, amelyeket azután ezek üdvözlő versekkel ellátva, szü­leik névnapjára küldözgettek haza. Rajztu­dománya népszerűvé tette őt iskolatársai előtt, kik közül többen — miután az iskolai szünetekben nem igen volt hova hazamen­nie — nyaranta szívesen meghívták maguk­hoz, így az 1823. év nyarát Krakóban töl­tötte Balogh István barátjánál, kinek atyja a krakói fiskális uradalom igazgatója volt. 1823 őszén kezdett legelőbb arczképeket rajzolgatni. Első modelljéül Császár Zsig­­mondot, a collegium poesis tanítóját válasz­totta, de amint ő maga írja emlékirataiban, ez az első kísérlet gyarlan ütött ki. Mind­azonáltal az iskolaév végén már oly gya­korlata volt, hogy mikor az auditorium fel­díszítését Lilleque (1. o.) nevű helybeli festőre bízták, B. segédkezett neki, s a kilencz múzsát életnagyságban, enyvesfestékkel vastag ne­­mezpapírra együtt festették meg. Ezeket azután kivágták, s a virágok közé szobrok­ként állították fel. Tanárai jó szemmel néz­ték próbálgatásait, s közülök Császár Zsig­mond és Hegedűs Sámuel folyton bíztat­ták s szorgalomra és kitartásra buzdították. Az utóbbi különben Musée de Paris cz. díszművét is rendelkezésére bocsátotta má­­solgatás czéljából, melynek szép metszetei nagy hatással voltak reá, aki tulajdonképen csak ekkor nyert némi fogalmat a művészi rajzolásról. Mikor Bethlen Ferencz gróf 1824-ben 50 váltó forintot tűzött ki egy raj­zoló versenyre­­, egy, a Musée de Paris-ból vett tussal festett tájképpel pályázott. A bí­ráló bizottság a díjat felosztotta közte és Vizi István tanulótársa között, de csak el­méletben, mert azt egész összegében tényleg Vízinek adta oda. 1825-ben befejezvén gymnasiumi tanulmá­nyait, rokonához, Gaál Mihályhoz ment nya­ralni, aki Kisludason Katona Zsigmond jó­szágának igazgatója volt. Egy itt látott s Neuhauser (1. o.) által készített olajfestmény felkeltette benne a vágyat, hogy a nagyszebeni rajztanárnál tanulhasson, s addig ösztökélte rokonát, míg ez vállalkozott a költségek fe­dezésére s Nagyszebenbe vitte. Neuhauser elvállalta őt tanítványának, de ez a tanítás nem sokat ért. Hogy pótolja azt, amit dél­utánonként tanítójától úgy sem sajátíthatott el, délelőttönként a Brukenthal-féle múzeum­ba járt s a képtár tanulmányozásával fog­lalkozott. 1825 őszén tógás diákként folytatta iskoláit Nagy-Enyeden, s közben szinte hivatásszó­

Next