Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)
A - Angkor Thom - Angkor vat - Angol művészet
Angkor Thom 34 Angol művészét hozott. Leghíresebb műve, az elefántcsontfaragás fénykorának megkapóan gazdag emléke, a müncheni National- Museumban őrzött éremszekrény, amelyet a választófejedelem felesége, Lotharingiai Erzsébet számára készített. Monogrammja gótikus A, alatta SP. ANGKOR THOM. 1. Khmer műve-ANGKOR VAT. 1. Khmer művészet. ANGOL MŰVÉSZET. I. Építészet. A keresztény időket megelőző kornak kevés építészeti emléke maradt a brit szigeteken. A kőkorszak végéről, a Kr. e. II. évezred első századaiból valók a Salisbury melletti Stonehenge hatalmas, nyers kőkolosszusai, míg az írországi dánok, kőből való ciklopikus körsáncok, amelyek többhelyütt fordulnak elő (Antrin, Donegal, Kerry) s nagy készséggel megmunkált kőfalaikkal tűnnek ki, sokkal újabb keletűek. A római kor emlékei túlnyomórészben jelentéktelenek. A kereszténység a IV. és V. századok fordulóján talált utat a szigetekre s különösen Írországban vert mély gyökeret, ahol csodálatos őskeresztény kultúra fejlődött ki; e kor építészete jóformán teljesen elveszett s csak a kerry-i grófság néhány romemléke, Skelling magányos monostormaradványai, néhány kőkapu, a kunyhóalakú gallerusi kőoratórium és egyes donjonszerű, felderítetlen rendeltetésű kerek tornyok (Brechin, Skócia) hirdetik emlékét. A kelta kultúrát az angolszász váltotta fel, amelynek tartama az V. sz.tól a XI. sz. derekáig terjed. E korszak építészetének sok érdekes egyházi emléke maradt fenn, s közülük a régebbieken világosan konstatálhatók úgy római, mint kelta hatások. Az emlékek sorából Canterbury két régi temploma, St. Martin és St. Paneras és a brixworthi templom emelkedik ki; ez utóbbi a VII. sz. végéről való s egyike a legjobb állapotban fennmaradt szász emlékeknek. A korszak stílusa az első századokban primitív formákat mutat, de a IX. sz.-tól némi fejlődés konstatálható (Avebury, Bardsey, Bradfordon-Avon, Barton-on-Humber, a hatalmas tornyú Earls Barton és Branston templomai). A formanyelv valamivel gazdagabb, itt-ott egy-egy arkatúra és néhány valóságos oszlop is feltűnik, egyébként nagy falfelületekkel s aránylag kisméretű nyílásokkal dolgoznak. Általában primitív és formaszegény művészet, amely mestereinek középszerű konstruktív és művészi képességeiről tanúskodik. Új korszak kezdődik Anglia történetében, amikor Vilmos normandiai herceg átkel a csatornán (1066), s az angolszász nemesség színe-java elhull a hastingsi csatatéren. Megkezdődik a normann uralom, a maga nagy és virágzó kultúrájával. Az építészet a francia-román normandiai iskola hatása alatt fejlődik s jellemző vonásaik jóformán azonosak. Canterbury Caen nyomán épül s normandiai mintára építették azt a régi templomot is, mely a mai Westminster helyén állott. Az anglo-normann templomok rendszerint háromhajósak s nagy apsis-gazdagságukkal tűnnek ki (S. Albans). Egyébként hatalmas arányok, a konstrukció nehézkessége, rendkívül erős falak és támasztórendszerek jellemzik őket s mindenképen nagy haladást jelentenek az előző kor építészetéhez képest. A boltozat ritka s többnyire csak a mellékhajókban fordul elő, míg a főhajó fafedélszéket kapott. Szép példái az anglo-normann architektúrának, tehát az angol-román stílusnak a londoni Tower S. Johns kápolnája, a már említett S. Albans, amelyek szép festett famennyezete volt, York, Winchester, Ely, London, Rochester, Norwich, Worcester, Chichester, Gloucester és Durham katedrálisai, valamennyi a XI. sz. utolsó éveiből. Túlnyomó részüket később átépítették s így már csak kevés nyoma van rajtuk a normann mesterek művészetének. A korai gótika első rendszeres alkalmazása a cisztercita apátságokban fordul elő (Fountains Abbey), de többnyire még román formákkal keveredve. Szép emléke ennek az átmeneti kornak Chichester katedrálisa a XII. sz. utolsó negyedéből s szerkezetileg és formailag egyaránt nagy haladást jelentenek Lincoln és Salisbury, a korai gótika reprezentatív alkotásai angol földön; ez utóbbinak építése már a XIII. századba esik. Különösen nemes Lincoln nyugati homlokzata, Salisburynek egész architektonikus felépítése és gyönyörű tornya. A többi nagy templom egyes részletei közül York k öt testvérinek nevezett remek ötös ablaka, Ely nyugati és Wells északi előcsarnoka emelkednek ki. A gótika első periódusának végén a nagyszabású Westminster Abbey áll, amelynek egyes részei már a második korba, a dekorált stílus idejébe esnek. Az átmenet szinte észrevétlen. Az új korszakot a dekoratív formák végtelen gazdagsága jellemzi, amely valósággal felbontja a falsíkokat (Exeter és Lichfield). Jellemző épületei a kornak a nagy templomokhoz csatlakozó pompás káptalanházak, amelyek már az átmenet korában sem voltak ismeretlenek (Salisbury, Westminster), s nagyobb számmal keletkeztek rendkívül gazdag templomi síremlékek (Gloucester, Beverley). A gótika harmadik korszakában, amelyet perpendicular style-nek (1. o.) neveztek el, a dekoratív formák gazdagsága tetőpontját éri el, de ez a nagy gazdagság nem nyugtalanul él