Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

G - Goulti-Faience - Gouthiére, Pierre - Govaerts, Abraham - Goya Y Lucientes, Francisco de

fordításához illusztrációt rajzol. Mi­után más művészekkel együtt dolgo­zott a Saint-Germain Peuxerrois-temp­­lom lektóriumának szobrászati díszén (Krisztus sírbatétele, a négy evangé­lista, domborművek, ma a Louvre­­ban), Pierre Lescot építésszel együtt készíti leghíresebb művét, a Fontaine des Innocents-t, amely 1549. II. Henrik bevonulása alkalmára készült el. E díszkút domborművű dísze (most a Louvreban), kivált a vizet öntő nim­fák finom, nyúlánk alakjai, az olasz manírizmusból kiinduló, de a gótika formanyelvével is összefüggő sajáto­san francia vonalszépség és elegancia soha felül nem múlt alkotásai. Ugyan­csak a francia női ideál megtestesü­lései a Pierre Lescot vezetése alatt épülő új Louvre nagytermének zene­karzata alá készített kariatidák. Utóbb Lescot G.-t állította a Louvre egész plasztikai díszítésének élére. Közben Philibert de l’Orme számára is dol­gozik és Anet várkastély számára ké­szíti az eredetileg kút díszéül szol­gáló híres Diana-csoportot (Louvre), amely a Fontaine des Innocents dom­borművű álló nimfái és a Louvre ka­riatidái után a harcos mellett nyugvó meztelen, karcsú alakban adja az új szépségideáit. — Irodalom: André Pat­­tier (Párizs, 1844), R. Lister (London, 1903). Éber. GOULTI-FAIENCE. De Doni 1740- től kezdve goulti kastélyában fajanszt készít. A darabok igen finoman van­nak festve. Arcképmedaillonok és fel­iratok igen gyakoriak. GOUTHIÈRE (ejtsd: gutyer), Pierre,­­ 1740, a XVI. Lajos-korabeli francia művészi bútorok bronzvereteinek első­rendű mestere. Készített kandallókész­leteket, karos gyertyatartókat, fali­karokat, óratokokat, csillárokat, to­poszokat. Főleg Mme Dubarry részére dolgozott Versaillesba, de a mun­káiért járó díjat nem kapta meg és nyomorban halt meg. GOVAERTS (ejtsd: -ártsz), Abraham, flamand festő, * Antwerpen 1589,­­ u. o. 1626. Jan Bruegel és Coninxloo utánzója, akinek képei nehezen kü­lönböztethetők meg amannak és isko­lájának műveitől. Többnyire erdős tájképeket festett. A budapesti Szép­­művészeti Múzeumban két folyóparti GOYA Y LUCIENTES, Francisco de, spanyol festő és grafikus, * Fuentede­­todos (Aragónia) 1746., + Bordeaux 1828. A spanyol festészetnek Murilló­­val végződött virágzás­ kora után az utolsó nagy spanyol mester. Egyike a legsokoldalúbb és legegyénibb mű­vészeknek, aki a XVIII. sz. forduló­ján a rokokó művészet folytatója és később a modern festészet egyik meg­indítója, a francia impresszionisták egyik őse. Sokáig hazáján kívül alig ismerték, Passavant az 50-es években még lebecsülte, Théophile Gautier 1842. csak mint grafikust méltányolta és bár a múlt század 60-as éveiben Manet művészetének kialakulására nagy befolyással volt, a figyelem csak a 90-es évek végén fordult feléje, köz­vetlenül Velazquez születésének 300. éves évfordulója után, amikor a Pra­­dóban levő képeit újra rendezték. Igazi méltánylásra csak 1902. talált. Karcainak és képeinek kiállítása ekkor Londonban, Berlinben és Bécsben nagy lelkesedést keltett és megindí­totta a nagy G.-irodalmat. Korának igazi képviselője, ki a század végén a rokokó könnyed jókedvének festője, később a politika és társadalom rom­lottsága ellen mennydörgő hazafi, a sötét reakció idejében pedig kora bor­zalmainak hű ábrázolója. De nemcsak kora hangulatának visszhangja, ha­nem elsőrendű festőingenium, aki Ve­lazquez és Rembrandt útját folytatja és új festői problémák felvetője, ő maga mondta, hogy három mestere volt: a természet, Velazquez és Rem­brandt. 80 évet átfogó életében 60 kö­rül jár, amikor legszebb munkáit al­kotja. Géricault és a fiatal Delacroix képei még felkeltik az aggastyán figyelmét és később Manet előkészí­tője lesz, így kapcsolódva bele a mo­dern festészetbe. Vallásos képei vi­lági szférákba vezetnek: Szt. Antal halottébresztése a S. Antonio de la Florida kupolájában (1798, Madrid) és a gazdag, modern ruházatú világias angyalok ugyanott a kupola boltcik­keiben. Arcképeiben egyéni jellemző ereje jut kifejezésre, történeti jelene­tein a forradalom szele érzik, karcain és litográfiáin majd szellemes, maró szatíráját, félelmetes képzeletének csa­­pongását, majd pedig megkapó rea­lizmusát érezzük. Több utánzója közt Eugenio Lucas (1824—70) a legkivá­lóbb, kinek képei sokszor a mester neve alatt rejtőznek a képtárakban, a Goyának tulajdonított Forradalmi jelenetet (bpesti Szépműv. Múz.) né­melyek szintén az ő művének tartják. G. parasztcsaládból származott, atyja aranyozó volt és G. születése után csakhamar Saragossába költözött. Előbb otthon, majd Madridban tanult, hol Bayen, későbbi sógora, Mengs és Tiepolo voltak befolyással rá. 1769—71. Olaszországban járt. Visszatérve Mad­ridba, 1780-ban az akadémia tagja (1795- ben annak igazgatója), 1786-ban évi fizetéssel bíró udvari festő a gobelin­gyárban, 1789-ben pedig IV. Károly udvari festője. 1824-ben Párizson át Bordeauxba költözött, hol élete utolsó szakát töltötte. Korai vallásos képei kevéssé jelentősek, mert még mások, Tiepolo és Bayen nyomdokain mutat­

Next