Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

G - Goulti-Faience - Gouthiére, Pierre - Govaerts, Abraham - Goya Y Lucientes, Francisco de

Goya y Lucidités400Goya y Lucidités ják; talán a legszebb közöttük a Krisz­tus a kereszten (1781, Prado). Jellem­zőbb az 1776-ban Mengs megbízásából a gobelingyár részére készült rokokó jellegű, de már egyéni ízű, mintegy 45 gobelin-kartonja (Prado). Tárgyuk a spanyol népéletből van merítve, amelyet hasonló életszerűséggel soha­sem dolgoztak föl előtte: Tánc a Man­­zanares völgyében (1776), Verekedés a kocsma előtt (1777), Séta Andalúziában, Falusi lakodalom (1787), Szembekötősdi (1791). Még frissebbek és festőiebbek e korból való apró genreképei: Anda­lúziai nők és férfiak erkélyen (Com­tesse de Paris), s mint tájkép is ki­tűnő a Madridi népünnepély (La ro­­meria di San Isidro, 1799, Prado), a jókedvtől duzzadó Karnevál (1793), a Nagypénteki flagellánsmenet (1793) és a már harcaival rokon hangulatú, meg­rázó jelenet az őrültek házában (1793, valamennyi a madridi San Fernando akadémiában). 1794—98 közé esik a hí­res Caprichos (ötletek) 83 lapból álló rézkarc-sorozata, melyben társadalmi szatíráját hol realisztikus, hol hátbor­zongató fantasztikus alakban szólal­tatja meg. Mint arcképfestő is most kezd szerepelni. Korai önarcképe a festőállvány előtt (1780 körül, Madrid, Conde de Villagonzalo), sógorának, Bayen festőnek szürke tónusban tar­tott egyszerű arcképe (1786, Prado), azután egyike a legszebbeknek. Jean Bermudez művészeti író feleségének arcképe (1790 körül, budapesti Szépm. Múz.), melynek finom tengerzöld tó­nusából merészen világít ki a karmin­­vörös hímzővánkos. Mindenekfölött pe­dig a királyi család képei: IV. Ká­roly vadászruhás képe (1790), Mária Lujza világos ruhában mantillával (1790, mindkettő Nápoly, Capodimonte­­kastély), még jellemzőbbek a király és királyné lovas képei (1789, Prado), és végül a korkép erejével ható Ki­rályi család csoportképe (1800, Prado), élén a pipogya királlyal és a király­női kokottal. Állítólagos gyengéd vo­natkozások emlékét őrzik Alba Ágnő teljesen impresszionisztikusan festett fehérruhás képe, világító vörös övvel (1795, Madrid, Palacio de Livia), to­vábbá a művész maga, amint a hűnő­­vel sétál élénk beszélgetésben (1793, Madrid, Marques de la Romana). Más női arcképei: A fekete csipkeruhás nő álló arcképe, egy ülő nő magas kesz­tyűkkel és legyezővel (1799, mindkettő Louvre), Tirana színésznő (1802, Mad­rid, San Fernando-akadémia). Férfi­arcképei: Ferdinand Guillemardet fran­cia követ (1795, Louvre), Marques de Caballero spanyol igazságügyminisz­ter rendjelekkel díszített egyenruhá­ban (budapesti Szépm. Múz.), Don Juan B. de Goicoechea (1800 körül, Bu­dapest, báró Herzog-gyüjt.). Még a XVIII. sz. utolsó évében festette az érzékien heverő Mezítelen és Felöltö­zött Maja képeit (1799, Prado), amazt elefántcsontszínű testtel fehér lepedőn, emezt rózsaszínű övvel átfogott fehér áttetsző ruhában, sárga kabátkában. Az 1808. év nagy változásokat hoz Spa­nyolországban, véres napokat, majd a sötét reakció uralmát. A művész, aki egy betegsége után megsiketült, maga is mizantróppá lesz. Ez tükröződik folyton elmélyülő művészetében, A vé­res harc a mamelukokkal a Puerta del Sol mellett 1808 május 2-án, Utcai harcosok agyonlövetése (mindkettő Prado), Az akasztott (1810, ezelőtt Kohner-gyűjt.), 82 lapból álló rézkarc­­sorozatban a háború borzalmait ábrá­zolja, Los desastres de la Guerra (1810— 20), város előtti házának, a Quinta del Sordo (a süket villája) falaira iszo­nyatos fantasztikus, sokszor homályos értelmű freskókat fest: a párkák egy embert üldöznek, aki karjaiban ha­lott gyermeket tart, célzás a művész egymásután elhaló gyermekeire, bo­szorkányok szombatja stb. Ebből az időből (1815) valók a Proverbios (példa­beszédek) 21 lapból álló, a Caprichos mintegy még vadabb, fantasztikusabb folytatását képező rézkarc-sorozata. Közben (1808—15) a Tauromaquia (bi­kaviadal) megfigyelésekben gazdag, mozgalmas 53 lapját készíti, és az im­presszionista felfogásának megfelelő, nemrég (1796) feltalált litográfiát is szolgálatába veszi (Szerelmes pár, Kardvívók). E kései idejének termése néhány kitűnő képe, mely impresszio­nista stílusának teljes birtokában mu­tatja: Isabel Corbo de Porcéi arcképe fekete mantillában, vörös fűzőben (1806, Berlin) és mindenekfölött a merészen odavetett Köszörűs és Vízhordó leány (1826 körül, mindkettő budapesti Szép­mű v. Múz.), továbbá vallásos képei, Kalasanzi Szt. József áldozása (1820, Madrid, S. Antonio Abad) és Sa. Justa és Rufina (Sevilla, székesegyház). — Irodalom: Zayater y Gunez F. (Sara­gossa 1868). Yriarte Ch. (Párizs, 1867). Lefort P. (u. o. 1877). Lefort P. (u. o. 1902). Conde de la Vinaza (Madrid 1887). Zeferino Araujo Sanchez (u. o., 1895). Loga V. von (Berlin 1921, 2. kiad.). U. a. Caprichos (München 1918). U. a. Goyas Litographien und seltene Ra­dierungen (Berlin 1906). Pallmann H., Fr. de G. Tauromachie (München 1911/ 12). Kehrer N­., Desastres de la guerra und Proverbios (München 1920). Hof­mann J., Katalog des graphischen Werkes G.­s (Wien 1907). Muther R. (Berlin 1904). Bertels K. (München- Leipzig 1907). Bertel R. (Bielefeld 1907). Berruete (Madrid 1918). Rothenstein W. (London 1900). A. L. Mayer (Mün­chen 1922). Fónagy.

Next