Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)
A - Antal Károly - Antal Lóránd - Antal Sándor, szobrász - Antal Sándor, festő - Antalfy Isvánné (Fémes Beck Mária) - Ante - Antefix - Antelami, Benedetto - Antenor - Antependium - Anthemion - Anthemios - Antico - Antigonos - Antikytherai Hermes - Antiphilos
Antal A. 3. Károly, szobrász. Budapesten tanult, jelenleg a római Collegium Hungaricum tagja. 1933. Kalapos nő c. művét az állam, 1934. Szent Péter c. archaikus felfogású szoborművét a római egyházművészeti kiállításon Mussolini vásárolta meg. A. 4. Loránd, festő, * Budapesten 1903 febr. 11. Benkhard Ágost tanítványaként a bpesti képzőművészeti főiskolán és a miskolci művésztelepen végezte tanulmányait. 1928 óta szerepel a tárlatokon. Tagja a Miskolci Művészek Társaságának. A. 5. Sándor, szobrász és éremművész, * Nagyvárad 1882 nov. 28. Budapesten Teles Edénél és Stockholmban Ch. Ericssontól tanult. Évekig Nagyváradon, hosszabb ideig Svéd- és Németországban, Norvégiában, valamint Dániában élt. Több mint száz plakettet készített. A. G. Sándor, festő, * Jászladány 1886 júl. 10., Budapest 1933 márc. 6. Nagybányán és a bpesti képzőműv. főiskolán tanult, azután Fiuméban, Újpesten és Budafokon volt rajztanár. Hortobágyi motívumokat, fantasztikus, népies kompozíciókat, csendéleteket és néhány arcképet is festett. Újpesten számos koll. kiállítást rendezett. 1929. gyűjt. kiállítása volt olajképeiből a Nemzeti Szalonban, 1933. emlékkiállítása a budai Kardos-képszalonban. ANTALFY Istvánná (Fémes Beck Mária), iparművész és szobrász. * Kupuszina (Bács m.) 1888 febr. 25. Festéssel kezdte, majd a gödöllői művésztelepen dolgozott pár évig. 1910-től Fémes Beck Vilmos hatása alatt szobrászattal kezdett foglalkozni. Munkája eredményét a Nemzeti Szalonban 1921. rendezett gyűjtő kiállításán mutatta be. Újabban sűrűn foglalkozik plakettkészítéssel. ANTE, a görög templomépítészetben a cellafalak sarkain fellépő pillérszerű kiugrás (templum in antis). Eredetileg a mykenaei lakóház megaronján (férfiak háza) fordul elő. ANTEFIX, a görög dór építészetben előforduló díszes, mintás és színezett cserép, a templom cserépfedésének dekoratív szegélyezésére, palmetta- vagy lótusz-motívummal (Selinus, C-templom). ANTELAMI (ejtsd: ante’lami), Benedetto, a XII. sz. végének és a XIII. sz. elejének legjelentékenyebb olasz szobrásza. Egyúttal számottevő építész is. Egyik legrégibb munkája egy keresztről való levételt ábrázoló dombormű (1178) a pármai székesegyházban, mely egy szószék maradványa. 1196 és 1216 között a pármai székesegyházat és az általa épített Battisterót ékesíti reliefekkel. Utolsó főműve a borgo-sandonninói székesegyház homlokzatának szobrászi díszítése. A. művészete itt monumentálissá növekedik. A. szobrászatát reliefjeinek beszédes volta, a cselekményt, a lelkiállapotokat kifejező ereje emeli kortársainak alkotásai fölé. Valószínűleg a francia plasztika volt stílusára hatással, az antik művészetből viszont díszítő motívumokat vett át. ANTENOR, athéni szobrász, Eumares festő fia, a Kr. e. VI. sz. végén működött. Az ő műve volt a zsarnokölő Harmodios és Aristogeiton érccsoportja, melyet a perzsák 480-ban Athénből elhurcoltak. Formanyelvéről fogalmat alkothatunk magunknak az Akropolison talált, nevével jelzett női szobra (Athén) nyomán. Komoly, monumentális, de még archaikus mű. ANTEPENDIUM, az oltárasztal mellső síkját díszítő festmény, relief vagy textília. Régibb korban az ötvösműveket alkalmazták erre a célra s idevágnak a legszebb példák, mint a milánói S. Ambrogio A.-é, vagy a Clunymúzeumé, amely a baseli dómból származik. A gótika óta gyakoribb a textil-A , többnyire hímzés. G. Gy. ANTHEMION, indás növényi díszítmény a görög építészetben. ANTHEMIOS, a lydiai Trallesból származó görög építész és mechanikus a Kr. u. VI. században, Justinianus császár korában. Miletosi Isidorosszal együtt ő volt újjáépítője a bizánci Hagia Sophiának, amelyet eredetileg Nagy Constantinus építtetett, de amelyet 531-ben tűzvész pusztított el. A hatalmas templomot a két építész hihetetlenül rövid idő, öt esztendő alatt minden elképzelhető pompával keltette új életre. ANTICO, igazi nevén Pier Giacomo Ilario Bonacolsi (1460?—1528), mantuai szobrász, ötvös és éremkészítő. A Gonzágák szolgálatában állott. Antik emlékeket másolt és ezek alapján hűvös, klasszicizáló stílusban számos kis bronzszobrocskát készített. Az érmein levő ábrázolások már közvetlenebbek. ANTIGONOS, ércöntő szobrász, aki Pergamonban, I. Attalos király udvarában dolgozott, azonkívül azonban régebbi mesterek műveit is gyűjtötte számára és számos tudományos munkát is írt. (Kr. e. III. sz. végén, II. elején.) ANTIKYTHERAI HERMES, görög bronzszobor, amelyet 1900. találtak Antikythera-szigetnél a tengerben, sok más szoborral együtt, amelyeket elsüllyedt hajó szállított Rómába. Valószínűleg nem eredeti mű, hanem másolat. Motívuma Polykleitostól indul ki, de Lysipposhoz közeledik. Az athéni Nemzeti Múzeumban. ANTIPHILOS, egyiptomi származású festő, aki Nagy Sándor korában élt (Kr. e. II. sz. vége felé) és Apellesszel versengve festette képeit. Fi 43Antiphilos