Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Antal Károly - Antal Lóránd - Antal Sándor, szobrász - Antal Sándor, festő - Antalfy Isvánné (Fémes Beck Mária) - Ante - Antefix - Antelami, Benedetto - Antenor - Antependium - Anthemion - Anthemios - Antico - Antigonos - Antikytherai Hermes - Antiphilos

Antal A. 3. Károly, szobrász. Budapesten tanult, jelenleg a római Collegium Hungaricum tagja. 1933. Kalapos nő c. művét az állam, 1934. Szent Péter c. archaikus felfogású szoborművét a ró­mai egyházművészeti kiállításon Mus­solini vásárolta meg. A. 4. Loránd, festő, * Budapesten 1903 febr. 11. Benkhard Ágost tanítvá­nyaként a bpesti képzőművészeti főis­kolán és a miskolci művésztelepen vé­gezte tanulmányait. 1928 óta szerepel a tárlatokon. Tagja a Miskolci Művé­szek Társaságának. A. 5. Sándor, szobrász és éremművész, * Nagyvárad 1882 nov. 28. Budapesten Teles Edénél és Stockholmban Ch. Ericssontól tanult. Évekig Nagyvára­don, hosszabb ideig Svéd- és Német­országban, Norvégiában, valamint Dá­niában élt. Több mint száz plakettet készített. A. G. Sándor, festő, * Jászladány 1886 júl. 10.,­­ Budapest 1933 márc. 6. Nagybányán és a bpesti képzőműv. fő­iskolán tanult, azután Fiuméban, Új­pesten és Budafokon volt rajztanár. Hortobágyi motívumokat, fantasztikus, népies kompozíciókat, csendéleteket és néhány arcképet is festett. Újpesten számos koll. kiállítást rendezett. 1929. gyűjt. kiállítása volt olajképeiből a Nemzeti Szalonban, 1933. emlékkiállí­tása a budai Kardos-képszalonban. ANTALFY Istvánná (Fémes Beck Mária), iparművész és szobrász. * Ku­­puszina (Bács m.) 1888 febr. 25. Festés­sel kezdte, majd a gödöllői művész­telepen dolgozott pár évig. 1910-től Fé­mes Beck Vilmos hatása alatt szobrá­szattal kezdett foglalkozni. Munkája eredményét a Nemzeti Szalonban 1921. rendezett gyűjtő kiállításán mutatta be. Újabban sűrűn foglalkozik plakett­­készítéssel. ANTE, a görög templomépítészetben a cellafalak sarkain fellépő pillérszerű kiugrás (templum in antis). Eredeti­leg a mykenaei lakóház megaron­ján (férfiak háza) fordul elő. ANTEFIX, a görög dór építészetben előforduló díszes, mintás és színezett cserép, a templom cserépfedésének de­koratív szegélyezésére, palmetta- vagy lótusz-motívummal (Selinus, C-temp­­lom). ANTEL­AMI (ejtsd: ante’lami), Bene­detto, a XII. sz. végének és a XIII. sz. elejének legjelentékenyebb olasz szobrásza. Egyúttal számottevő építész is. Egyik legrégibb munkája egy ke­resztről való levételt ábrázoló dombor­mű (1178) a pármai székesegyházban, mely egy szószék maradványa. 1196 és 1216 között a pármai székesegyházat és az általa épített Battisterót ékesíti reliefekkel. Utolsó főműve a borgo-san­­donninói székesegyház homlokzatának szobrászi díszítése. A. művészete itt monumentálissá növekedik. A. szobrá­­szatát reliefjeinek beszédes volta, a cselekményt, a lelkiállapotokat kife­jező ereje emeli kortársainak alkotá­sai fölé. Valószínűleg a francia plasz­tika volt stílusára hatással, az antik művészetből viszont díszítő motívumo­kat vett át. ANTENOR, athéni szobrász, Euma­­res festő fia, a Kr. e. VI. sz. végén működött. Az ő műve volt a zsarnok­ölő Harmodios és Aristogeiton érccso­portja, melyet a perzsák 480-ban Athén­ből elhurcoltak. Formanyelvéről fogal­mat alkothatunk magunknak az Akro­­polison talált, nevével jelzett női szobra (Athén) nyomán. Komoly, monumentá­lis, de még archaikus mű. ANTEPENDIUM, az oltárasztal mell­ső síkját díszítő festmény, relief vagy textília. Régibb korban az ötvösműve­ket alkalmazták erre a célra s ide­vágnak a legszebb példák, mint a mi­lánói S. Ambrogio A.-é, vagy a Cluny­­múzeumé, amely a baseli dómból szár­mazik. A gótika óta gyakoribb a tex­til-A , többnyire hímzés. G. Gy. ANTHEMION, indás növényi díszít­mény a görög építészetben. ANTHEMIOS, a lydiai Trallesból származó görög építész és mechanikus a Kr. u. VI. században, Justinianus császár korában. Miletosi Isidorosszal együtt ő volt újjáépítője a bizánci Hagia Sophiának, amelyet eredetileg Nagy Constantinus építtetett, de ame­lyet 531-ben tűzvész pusztított el. A hatalmas templomot a két építész hi­hetetlenül rövid idő, öt esztendő alatt minden elképzelhető pompával keltette új életre. ANTICO, igazi nevén Pier Giacomo Ilario Bonacolsi (1460?—1528), mantuai szobrász, ötvös és éremkészítő. A Gon­­zágák szolgálatában állott. Antik em­lékeket másolt és ezek alapján hűvös, klasszicizáló stílusban számos kis bronzszobrocskát készített. Az érmein levő ábrázolások már közvetlenebbek. ANTIGONOS, ércöntő szobrász, aki Pergamonban, I. Attalos király udva­rában dolgozott, azonkívül azonban ré­gebbi mesterek műveit is gyűjtötte számára és számos tudományos mun­kát is írt. (Kr. e. III. sz. végén, II. elején.) ANTIKYTHERAI HERMES, görög bronzszobor, amelyet 1900. találtak An­­tikyth­era-szigetnél a tengerben, sok más szoborral együtt, amelyeket el­süllyedt hajó szállított Rómába. Való­színűleg nem eredeti mű, hanem má­solat. Motívuma Polykleitostól indul ki, de Lysipposhoz közeledik. Az athéni Nemzeti Múzeumban. ANTIPHILOS, egyiptomi származá­sú festő, aki Nagy Sándor korában élt (Kr. e. II. sz. vége felé) és Apel­­lesszel versengve festette képeit. Fi­ 43Antiphilos

Next