Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

G - Grottger, Arthur - Groux, Charles de - Groux, Henry de - Grönvold, Markus - Grubicy de Dragon, Vittore - Grue - Grund, Norbert - Grundmann, Basil - Gruyer, Anatole - Gruzda János - Grünes Gewölbe - Grünewald, Matthias

Grottger GROTTGER, Arthur, lengyel festő, • Ottynovic 1837, + 1867. Az erősen nemzeti irányú romantikus festészet­nek hazájában ünnepelt képviselője. Többnyire a lengyel szabadságharc­ból merített képei a krakkói nemz. múzeumban, ily tárgyú rajzsorozata a bpesti Szépműv. Múzeumban. GROUX (ejtsd: gru), 1. Charles de, belga festőművész, * Comines 1825.­­ Brüsszel 1870. Navez tanítványa volt a brüsszeli akadémián. Képeinek té­mája parasztgenre és történelmi su­jet. G., 2. Henry de belga festő és gra­fikus, * Brüsszel 1867. A brüsszeli akadémián tanult Portaelsnál. Genre­­képeket, mitológiai és történelmi je­leneteket festett. Ez utóbbiak közül legismertebbek a Napoleon-tárgyúak. Grafikai munkái közt legnagyobb számmal pasztelleket és litográfiákat találunk. Litográfiái közül Dante, Wagner és Baudelaire portréi leg­jobbak és legismertebbek. GRÖNVOLD, Markus, norvég festő és grafikus, * Bergenberg 1845. A ko­­penhágai és müncheni akadémián ta­­nult. Genre-jeleneteket és történelmi képeket festett. Leghíresebb közülök egy nagy kompozíció Wieland kovács életéből. Arcképeket is festett. Grafi­kai munkái közül akvarelljei, ceruza- és tollrajzai válnak ki. GRUBICY DE DRAGON, Vittore, magyar származásu­ olasz festő, * Mi­lánó 1850,­­ 1920. Először műkritikus volt és mint ilyen lándzsát tört a modern törekvések mellett. Pointil­­lista elméletével Segantinira is hatás­sal volt. Csak későn kezdett festeni. Többnyire a felsőolaszországi tavakat ábrázoló festményeinek gyűjtemé­nyét a milánói Castello Sforzescóra hagyta. GRUE, castelli család, mely a XVI. sz.-tól a XIX. sz.-ig majolikák mo­­dellálásával és festésével foglalko­zott. Működése általában művészi színvonalon áll, bár oly sok tagja volt, hogy közepes munkások is akad­nak köztük. Saverio G. kiváló mode­leur volt a Capo di Monte-i gyár utolsó vezetője. GRUND, Norbert, cseh festő, * Prága 1717,­­ 1767. Apjának, Chris­tian G. festőnek (f 1751) és Bécsben Franz Fergnek tanítványa. A prágai rokokó finom képviselője, akinek sok képe látható a prágai Rudolfi-múze­­umban és a Strahov-kolostorban, fes­tői előadású Watteau-jelenetekkel. GRUNDMANN, Basil, festő és réz­karcoló, * 1726,­­ Eszterháza 1798. Dietrich tanítványa, majd Liechten­stein herceg, végül Eszterházy Mik­lós herceg udvari festője (1762, 1796- ban nyugdíjazva). Az Eszterházy kas­télyban a földszinti és emeleti dísz­termet festette ki freskókkal, ugyan­itt több apróbb tájképe, amelyekből négy a budapesti Szépművészeti Mú­zeumba került. — Irodalom: Meller, Az Eszterházy-képtár története (Bu­dapest, 1915). Gombosi, GRUYER (ejtsd: grüjé), Anatole, francia művészettörténész (1825—1909), az olasz renaissance kiváló ismerője. Legértékesebb munkái Raffael művé­szetével foglalkoznak. Fivére, Gus­tave, a ferrarai művészetről szóló művével tette ismertté nevét. GRUZDA János, festő, * Tövis 1881 nov. 18. Budapesten és Berlinben ta­nult. 1912 óta táj- és csendéletképeket állít ki a Műcsarnokban és a Nemzeti Szalonban. GRÜNES GEWÖLBE, 1. Drezda alatt. GRÜNEWALD, Matthias, német fes­tő,­­ valószínűleg Aschaffenburg 1470—83 közt,­­ valószínűleg 1529. Éle­téről keveset tudunk. Még neve sem biztos. A G. név egyetlen korabeli for­rásban sem fordul elő, mi is csak Sand­­rartnak 150 évvel később megjelent könyvéből merítjük, ezzel azonban a mester sajátkezűleg írt monogramm­ja. M. G. N., nem egészen egyezik. Neve Zürch szerint Grün, Hagen sze­rint Mathias Gothardt alias Neithart volt. Alighanem id. Hans Holbein tanítványa volt. Talán Olaszország­ban és Németalföldön is járt. Frank­furtban és Isenheimben működött, majd Mainzban és Halléban dolgo­zott Albrecht választófejedelem-ér­sek számára. Főműve, a német festé­szet egyik remeke, az isenheimi ko­lostor főoltárának festett része (1510 körül, colmari múzeum), a predellán Krisztus siratása, a szárnyakon (kí­vül és belül) Szt. Antal és Sebestyén, Krisztus a kereszten, Mária a kis Jé­zussal és angyalokkal, Az angyali üd­vözlet, Krisztus feltámadása, Szt. Pál és Antal remeték a pusztában, Szt. Antal megkísértése. Egyéb művei: Krisztus a kereszten (1505 kör., Basel), ugyanez a tárgy (1522, Karlsruhe), Krisztus kigúnyolása (München, ko­rai kép), két oltárszárny Szt. Ciriék és Lőrinc képével (Frankfurt), Ma­donna (Stuppach), A Sta Maria Mag­giore alapítása (freiburgi múzeum), Szt. Mauritius megtérése (München). G. páratlanul áll kortársai közt. Ak­kor, midőn a német művészet, Dürer­rel élén, olasz hatás alatt újszerű, határozott racionális formákra töre­kedett. G. a késő gótika egész gaz­dagságát, irracionális érzelmi elemeit, fantasztikumát hallatlan festő erővel juttatja kifejezésre. Mozgás, kifeje­­zés, festői határozatlanság, nyugvó formák rajzolt körülírtsága helyett transzcendens benyomásokat ér el a festészet szabad eszközeivel, megkapó 421 Grüne­.wald

Next