Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Ártinger Imre dr. - Árva vára - Arvé A. Károly - Aryballos - Asam

Artinger 52 Asam Európa majd minden nagyobb kép­tárában feltalálhatók művei. (Erdő­részlet a budapesti Szépm. Múz.-ban.) Modorát igen sokan utánozták, így két öccse (Nicolaes és Jan Baptist d’A.) is, kiknek művei sok esetben J. d’A. neve alatt szerepelnek a különféle gyűjteményekben. Rajzai is maradtak fenn. ÁRTINGER Imre dr., művészeti író, * 1893. Az Ars Hungarica c. mono­grafikus magyar művészettörténet szer­kesztője, önálló művei: Egry József (Ars Hungarica, 2. k. 1932), Derkovits Gyula (Ars Hungarica, 6. k. 1934). ÁRVA VÁRA (Árva m.), királyi vár a XIII. században, mint Len­gyelország elleni végvárnak, nagy jelentőséget tulajdonítottak neki. A XV. sz. közepén Komorovszky Péter lengyel rablólovag kerítette hatal­mába, kitől Mátyás király szerezte vissza. I. Ferdinánd 1534-ben Dubove János lengyel úrnak adományozta, kitől Thurzó Ferenc birtokába került 1556-ban. A vár, mint az árvai ura­dalom tartozéka, a Thurzó-család le­származái birtokában részben lakható állapotban van. A magányosan ki­emelkedő sziklás hegyháton festői mó­don emelkednek a vár épületei. Haj­dan felvonóhidas kapuján a hatalmas körtorony körül futó sötét dongabol­tozatos sikátoron visz az út az alsó várba, melynek díszes kápolnájában Thurzó György fehér márványszobrá­val ékesített emlékmű látható. A kö­zépső vár részben helyreállított he­lyiségei hajdan gazdag középrészről tanúskodnak, eredeti szép ajtó kő­keretei Dubove János címerével ékes­kednek. A helyre nem állított helyi­ségek falai több helyen díszes fal­festés nyomait mutatják. A sziklának szédítően meredek, keskeny peremén magasra emelkedik a fellegvár tető­vel ellátott, de egyébként elhanyagolt épülete. Az alsó- és középsővár ter­meit a Thurzó-féle értékes levéltár és az árvai uradalom területén talált múzeumi tárgyak töltik meg. A vár épületei legnagyobbrészt a XVI. sz. második negyedéből, Dubove János idejéből származnak, a fellegvárat pe­dig Thurzó Ferenc építette 1561-ben. — írod : Kubinyi Miklós, Árvavára. Lux. ÁRVÉ A. Károly, építész. * Bpest 1883. A József-műegyetem elvégzése után Pecz Samu tanár asszisztense lett s részt vett az új Műegyetem s az Orsz. Levéltár megtervezésében. Nagy Már­tonnal közösen tervezte a margitszigeti Palatinus-strandfürdőt, Gerstenberger Ágosttal együtt Budapesten az Elektr. Művek Kazinczy­ utcai alállomását, Ko­máromban a városházát, rendőrségi p­alotát, pénzügyi­, és járásbírósági épületeket s a városi bérházat, a sik­lósi járási székházat és számos polg. és elemi iskolát (Komárom, Mezőkövesd, Püspökladány, Győr). Gerstenbergerrel együtt 35 tervpályázaton szerepelt si­kerrel és számos I. díjat nyert (Föld­­mív. min. téli gazd. iskolatípusai 1926, mezőtúri posta 1927, mezőkövesdi köz­ségháza 1928, mezőkövesdi közkórház 1930, lupaszigeti weekendházak 1931, stb ). ARYBALLOS, gömbölyded, kisszájú, legtöbbnyire kisméretű edény, olajok és kenőcsök számára. ASAM, délnémet művészcsalád, mely a német barokk művészetben fontos szerepet játszott. A család megala­pítója A. Hans Georg (1649 körül— 1711), a benediktbeureni és tegernseei mennyezetfreskók festője. Fiai, A. Kos­­mas Damian (1686—1742) és A. Egid Quirin (1692—1750), majdnem minden művészi megbízást együttesen oldot­tak meg, amaz mint festő, ez mint szobrász és stukkátor Mindketten Rómában tanultak: Kosmas a Cor­­tona-iskolához tartozó Giuseppe Ghezzi tanítványa, Egid a Bernini-iskola kö­vetője. Mindkettőre hatással volt A. Pozzo művészete. Hazájukba vissza­térve, a mennyezetfreskók hihetetlen sorát alkották meg Dél-Németország­­ban és Tirolban. Ensdorf (1714), a müncheni Szentháromság-templom (1715), Weingarten (1718—20), Alders­bach (1720), a freisingi székesegyház kupolafreskói (1723—24), Ein Siedeln (1724—26), Fürstenfeld (1727—31), Ett­lingen (1732), Osterhofen (1733), az ingolstadti kongregációterem (1732— 1736), Weltenburg (1735—39) egy-egy kiváló állomása mennyezetfreskóik­nak. Ugyancsak tőlük valók a schleiss­­heimi (1721), mannheimi, bruchsali (1729) és altegloffsheimi paloták és a Prága melletti Brzewnow-kolostor mennyezetfreskói (1731). A két mű­vésztestvér főműve azonban az inns­brucki plébániatemplom belső deko­rációja (1721—23), amelynek szobrá­szati és utolérhetetlen gazdagságú Árva vára.

Next