Művészeti Lexikon 1. A-K (Budapest, 1935)

A - Ade Matild - Adelcrantz, Karl Frederick - Adler Mór, festő - Adler Mór, festő - Adorján Györgyné - Adriano Fiorentino - Adyton - Adzsanta - Aedicula - Aegaei művészet

Acqaei művészet 11 Acqaei művészet rejtélyes alakjával, amely a krétai plasztikának egyik fő tárgya. Vallá­sos gondolatoktól áthatott udvari mű­vészet ez, amelynek legfeltűnőbb em­lékei a freskók, ünnepélyre felvonuló emberi alakok, bikaviadalok, a ten­ger, jellegzetes állat- és növényvilá­gával. Az emberi alakok ábrázolása merőben elüt az egyiptomi művészet stílusától; meglepő közvetlenség a természetszemléletben, mozgalmasság az ábrázolásban jellemzik ezt a mű­vészetet, amely sokszor teljesen men­tesnek látszik a későbbi archaikus gö­rög művészet kötöttségétől. Figye­lemreméltó az állatok eleven alakítása és e tekintetben fontos szerepet ját­szanak a polipok, amelyek a krétai rendkívül gazdag és változatos kera­­mikának egyik fő motívumát adják. Általában előbb szegletes díszítmé­nyek, majd spirá­lis vonalak, utóbb — tengeri állatok mellett — igen fi­noman stilizált nö­vények lépnek fel a mind színesebb kerámiai készít­ményeken, ame­lyeknek javát (le­lőhelyük után) Kamares - vázák­nak és palota­stílusú edények­nek nevezték el. Ez utóbbiak áb­rázolásai a III. Thutmoszz fáraó korából való egyiptomi falfest­ményeken ábrá­zolt krétaiak (Kef­­tia) kezében is elő­fordulnak s ez ad alapot kormegha­tározásukhoz (Kr. e. 1500—1450 körül). Az iparművészet különböző ágai közül főleg a glyptika emelendő ki, mint a görög szigeteken és szárazföldön, itt is nagy számmal maradtak fenn a ti­tokzatos vallási ábrázolásokkal ellátott vésett kövek. A mükénaei kultúra, amely félre­ismerhetetlen összefüggésben áll a krétai kultúra későbbi fejlődési fázi­saival, sok tekintetben sajátos jellem­ző vonásokat mutat és az Ae. diffe­renciálódásáról tesz tanúságot. A ten­ger által védett szigeten elpuhult biz­tonságban élő krétai fejedelmek sík­földi palotái helyett a szárazföldi bér­ceken védőfalakkal övezett várak emelkednek. Ilyen elsősorban magá­nak Mykénaenak vára, ahol Agamem­non nyomait kereste Schliemann, ha­talmas kiklops-körfalával, amelyből a híres oroszlánkapu nyílik. Ennek nevezetes domborműve, a két orosz­lánnak heraldikus helyzetben oltárra ágaskodó alakjával az egész kultúr­körnek egyetlen monumentális, a ma­g­a dacosságával a krétai állatábrázo­­lásokkal szemben jellemző szobrászati műve. Hatalmas vár maradványai vannak Tirynsben is, ahol annak ere­deti elrendezése tisztán felismerhető. Különösen figyelemreméltó a férfiak lakosztályának (megaron) alaprajza, mely oszlopos előcsarnokával mintegy a görög templom ősének tekinthető. Itt is, Mykénaeben is magukat a la­kóépületeket favázas vályogfalakból építették. A Krétában is előforduló fölfelé vastagodó oszlop képe látható az oroszlánkapu domborművén és a valóságban a Schliemann által Atreus kincsesházának elnevezett mykénaei kupolasír bejáratánál, annak jeléül, hogy a faépítészet itt is az ősi for­ma. E kupolasír (1. o.) egyébként My­kenaeben a temetkezés későbbi sor- Krétai serleg (palotaxillus). A mykenaei oroszlánkapu. A raphiai aranyserlegek domborművei.

Next